handdator

Visa fullständig version : Kostråd för stillasittande


Jarp
2015-05-06, 12:13
Om en person av en eller annan anledning sitter stilla mycket, vilka generella kostråd är lämpliga för den personen? Do:s and don't:s så att säga.

Pretorian
2015-05-06, 12:24
Cá vá?

Vad har du för mål? Ska du bygga massor med muskler genom att sitta still men äta "rätt" eller vad?

Jarp
2015-05-06, 12:28
Personen i fråga är inte nödvändigtvis jag, utan det är mer av nyfikenhet faktiskt. Målet skulle vara att undvika övervikt och hjärtproblem, trots stillasittande arbete och måttlig träning.

Pretorian
2015-05-06, 12:57
1. Ät inte för många kalorier så du blir överviktig.
2. Så fort du inte sitter... spring som faan. Nää men lite löpträning är nog ganska bra för hjärtat.

z_bumbi
2015-05-06, 13:04
Livsmedelsverket har bra råd på sin hemsida.
Man får självklart anpassa kaloriintaget till mängden aktivitet.

Jarp
2015-05-06, 13:42
Okej! Hur ser ni på fördelning mellan makronutrienter?

King Grub
2015-05-06, 13:45
Totalt underordnat kaloribalansen så länge den inte är helt vansinnig.

Tisu
2015-05-06, 13:45
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=218586

Lite offtopic, men det bästa är att inte vara så stillasittande.

Men om inte det går. Hålla nere kalorierna, men inte proteinet. Ät mat med mycket näring eftersom du måste hålla nere på kalorierna.

Jarp
2015-05-06, 18:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=218586

Lite offtopic, men det bästa är att inte vara så stillasittande.

Men om inte det går. Hålla nere kalorierna, men inte proteinet. Ät mat med mycket näring eftersom du måste hålla nere på kalorierna.

Jag tolkar det som en någorlunda vegetariskt inspirerad meny, med magra proteinkällor?

Pretorian
2015-05-06, 18:35
Jag tolkar det som en någorlunda vegetariskt inspirerad meny, med magra proteinkällor?

Jag är inte expert på vegetariskt (vad är det?) men du kan lätt få ner kalorierna med kött, fisk fågel etc men ändå hålla proteinet högt.

R Scarpa27
2015-05-06, 18:51
Jag tolkar det som en någorlunda vegetariskt inspirerad meny, med magra proteinkällor?

Finns både magert vegetariskt och kött.
Det vegetariska köket beror ju på hur man tillreder rätterna, mängd olja osv osv...
Magert kött har du ju mängder av bla kyckling och nötfärs m.m
Köper du färdigt (fryst) vegetariskt har du ju quorn, med fullvärdigt protein och väldigt lite fett och kalorisnålt.

Men det behöver inte vara enklare att dra ner kalorier med vegetarisk kost, för min del tvärtom faktist.

Ajemän
2015-05-06, 21:20
Vanlig mat, men i mindre mängd. Näringstäta och naturliga livsmedel: fisk, nötter, frön, frukt, grönsaker etc.

Sund mat är antagligen ännu viktigare om man är stillasittande.

EnergiÖverskott
2015-05-07, 08:02
Finns både magert vegetariskt och kött.
Det vegetariska köket beror ju på hur man tillreder rätterna, mängd olja osv osv...
Magert kött har du ju mängder av bla kyckling och nötfärs m.m
Köper du färdigt (fryst) vegetariskt har du ju quorn, med fullvärdigt protein och väldigt lite fett och kalorisnålt.

Men det behöver inte vara enklare att dra ner kalorier med vegetarisk kost, för min del tvärtom faktist.

Quorn är inte vegetariskt. De vettigaste alternativen innehåller äggvita och resterande både äggvita och mjölk. Lakto-ovo vegetariskt, visst. Men, verkligen inte vegetariskt. Oumph! med andra däremot är helt vegetariskt.

Cykelcykel
2015-05-07, 09:31
Eller naturell tofu

R Scarpa27
2015-05-07, 18:40
Quorn är inte vegetariskt. De vettigaste alternativen innehåller äggvita och resterande både äggvita och mjölk. Lakto-ovo vegetariskt, visst. Men, verkligen inte vegetariskt. Oumph! med andra däremot är helt vegetariskt.

Det där blir det alltid tvist om jag vet att det heter ovo.
Men jag säger vegetariskt till det som inte är kött, ska det vara utan ägg och mjölk osv (helt fritt från djurrikets delikatesser) säger jag veganskt.

Snorkelfarsan
2015-05-07, 20:27
Sitt inte.

Om man måste sitta. Stå upp upp ofta.

Såvida personen äter någorlunda balanserat är det viktigaste att möta men inte överstiga energibehovet, samt att hålla sig så aktiv som möjligt den tiden man inte måste sitta. Går det inte att träna regelbundet bör man iaf försöka få in mycket vardagsaktivitet och rörelse som att stå på tunnelbanan, gå i trappor osv.

Men kaloriintaget är givetvis det viktigaste i slutändan för att undvika övervikt och hjärtproblem m.m. Kanske kan periodisk fasta vara ett bra sätta att hålla kaloriintaget i schack och på samma gång förbättra allmänhälsan.