handdator

Visa fullständig version : Zink tillskott?


Edan
2004-04-06, 15:12
Halloj.... Undrar om ni använder Zinktillskott har läst att man bör komma upp i cirka 45 mg ED och eftersom det inte är nå zink i vassleprotein eller tonfisk måste man ju ta det från nått annat håll (:
Har nån märkt skillnad av zink brist eller av att börja käka zink tillskott?

Sverker
2004-04-06, 15:34
Bästa zinkkällan är magert nötkött eller hästkött.
Ditt behov är ca 15 mg / dag.

Finns inga direkta bristsymptom som pekar ut just zink. Zink behövs på ca 300 olika ställen i kroppen så en liten brist ger alltså allmänna symptom som dålig sårläkning, trötthet, dålig hy etc.

kharon
2004-04-06, 16:24
Om du nånsin har för mycket fritid borde du Sverker skriva en liten guide om vitaminer&mineraler! :thumbup:

Mindek
2004-04-06, 16:36
Ja, det vore jättebra med en guide :thumbup:

Molotov
2004-04-06, 18:09
Peter North sägs äta mycket zink:smokin:

LunaSpice
2004-04-06, 18:40
Det förloras en hel del i sperman...sen om han verkligen äter tillskottet är ju en annan fråga. :D

Cloud
2004-04-06, 19:05
Originally posted by LunaSpice
Det förloras en hel del i sperman...sen om han verkligen äter tillskottet är ju en annan fråga. :D

Det blir att köpa hem zinktillskott för mig så snabbt som möjligt då! :cool:

AngelLove
2004-04-22, 10:13
Zink har betydelse för hur pass mycket spermier man producerar då testiklarna anpassar sin produktion beroende på zinkhalten.
Enkelt uttryckt kan man säga att ett överskott av Zink kommer ge en högre spermieproduktion, och för att producera spermier så krävs det testosteron

Som ni förmodligen känner till stilmulerar testosteron muskeltillväxten så ett dagligt tillskott av Zink är en naturlig
testo-höjare.

Fördelen är att ta ZMA (Zink-MAgnesium) som dessutom kommer ge andra fördelar, en av dem är betydligt bättre sömn, vilket jag själv kan säga fungerar.. Inte sovit så bra på många år :)

Molotov
2004-04-22, 10:52
Jag som så sover så jävla illa! Zink - magnesium säger du, säljs det under namnet ZMA eller?

AngelLove
2004-04-22, 12:25
Molotov, du kan välja mellan att t ex köpa ett färdigt ZMA-tillskott eller som i mitt fall, köpa lösa Zink-tabletter och flytande vitaminer/mineraler (MiviTotal är ett exempel) som innehåller mycket Magnesium..

Anyway, det fungerar kanonbra för mig... Somnar efter typ max 10min numer på kvällen och sover konstant fram till klockan ringer.. Innan har jag haft perioder med stora insomningssvårigheter och med många uppvak under natten :(

Nu är det dock en fröjd att lägga sig :sleep:

/Angel

Molotov
2004-04-22, 12:35
Jag skall testa ett intag av dessa preparat. Tar du dem innan du går och lägger dig eller?

Mvh Molotov

rebbin
2004-04-22, 13:57
Okej zink säger ni, vilket märke säger jag? har ingen som helst erfarenhet av det tillskottet..:)

AngelLove
2004-04-22, 14:41
Jag tar 2msk MiviTotal från Donsbach samt 1tablett Zink på morgonen i samband med frukost....

Huruvida vad som är mest optimalt vet jag inte, men det har fungerat bra för mig på morgonen, dessutom har jag lättare att komma ihåg det till frukosten...

1liter Mivi kosta 196Kr och 100 Zinktabletter gick på 63Kr tror jag så det är inga stora summor egentligen, inte för vad det gett i nattsömn och säkerställning av vit+mineraler.

Hinds
2004-04-23, 00:50
"1liter Mivi kosta 196Kr och 100 Zinktabletter gick på 63Kr tror jag så det är inga stora summor egentligen, inte för vad det gett i nattsömn och säkerställning av vit+mineraler."

Vart kan man köpa Mivin och ZInktablatterna ?

Andyh
2004-04-23, 01:00
Originally posted by Mindek
Ja, det vore jättebra med en guide :thumbup:

Apoteket gav ut en liten guide om vitaminer och mineraler för ett par år sen. Inget ingående men rekomenderade doser, brist och överdoserings symptom och vilka livsmedel som innehöll mkt av det.

Castro
2004-10-05, 20:24
Är det någon som vet när man helst bör inta zinktillskottet på 30 mg? På morgonen har man ju redan höga testonivåer tänker jag, så kanske det är bättre på kvällen innan man går och lägger sig för att få högre testosteron-produktion på natten?

LunaSpice
2004-10-05, 21:15
Zinket verkar inte så snabbt utan det måste uppnå steady state, dvs. en viss mängd under längre tid för att ha effekt. Ta det till lunch eller middag t.ex.

Mirre
2004-10-05, 21:22
Zinket verkar inte så snabbt utan det måste uppnå steady state, dvs. en viss mängd under längre tid för att ha effekt. Ta det till lunch eller middag t.ex.

Kapslar tas lättare upp än tabletter. Twinlabs Zink är bra. Apoteket brukar faktiskt inte sälja rena zinktabletter. Du finner dom i hälsokostbutiker och på Åhléns. Magnesium däremot är billigt på apoteket.
Jag har hört att det ska vara bäst att ta dessa efter passet på kvällen tillsammans med kvällsmålet. Någon som vet varför eg? Fungerat finfint på mig och jag ha på köpet fått bättre hår och bättre hy. Sover som en klubbad säl gör jag dessutom! :sleep: Oj..det är visst dags för det strax...Natti!

Styx
2004-10-05, 22:45
För mycket zink kan däremot ge försämrat immunsystem,
samma sak med för lite.

Castro
2004-10-05, 23:34
För mycket zink kan däremot ge försämrat immunsystem,
samma sak med för lite.

Hur många mg/ed snackar vi då?

Styx
2004-10-06, 06:48
Handlar om ganska stora mängder, 150 mg/dag.
Samma sak gäller E-vitamin (600mg/dag), järn och vitamin A, alltså att immunförsvaret verkar bli "sämre" vid för stora doser.
Immunsystemet är ju ett tveeggat svärd, för stor aktivitet är inte bra eftersom dess framfart även är vävnadsförstörande.

Davil
2004-10-06, 09:52
Vad har magnesium för possitiva egenskaper ? Zink vet jag...och min Sambo :kinky: hehe...

jag har alltid haft problem med att somna när jag lägger mig så om Magnesium kan göra saken bättre skulle jag bli överlycklig ! Ska kolla om det finns på kosttillskottsaffären idag redan...

mvh // David

aliquis
2004-10-06, 11:09
Jag skulle vara intresserad av att veta vilka som gör ett zma-tillskott utan gelatinkapslar.

Zink har jag ju i vitamintabletterna, o en ren zinktablett är nog inte så svår att hitta heller, B6-vitamin likaså, magnesium däremot är ju enkelt att öka med lite (välbehövligt) dolomitkalktillskott, men kalcium skall väl försämra upptaget av zink så kombinationen skiter sig ju ändå.

(Vill minnas att det var så iaf, av samma anledning bör man ta zma-tillskottet avskillt från från sista måltiden och speciellt mejeriprodukter, eller något... kanske =P)

Zonyk83
2004-10-06, 11:22
Hur många mg zink/dag är rimligt då? har för mig att mina twinlab daily one innehåller 25mg/kapsel om jag minns rätt...

aliquis
2004-10-06, 11:38
Hur många mg zink/dag är rimligt då? har för mig att mina twinlab daily one innehåller 25mg/kapsel om jag minns rätt...
Om rekommenderade intaget är 15mg så är väl en lämplig mängd en bit över det?

Zonyk83
2004-10-06, 19:25
Om rekommenderade intaget är 15mg så är väl en lämplig mängd en bit över det?

15mg/kapsel var det, så man kan nästan ta 10-15mg ytterliggare...

Castro
2004-10-06, 23:24
Jag skulle vara intresserad av att veta vilka som gör ett zma-tillskott utan gelatinkapslar.

Zink har jag ju i vitamintabletterna, o en ren zinktablett är nog inte så svår att hitta heller, B6-vitamin likaså, magnesium däremot är ju enkelt att öka med lite (välbehövligt) dolomitkalktillskott, men kalcium skall väl försämra upptaget av zink så kombinationen skiter sig ju ändå.

(Vill minnas att det var så iaf, av samma anledning bör man ta zma-tillskottet avskillt från från sista måltiden och speciellt mejeriprodukter, eller något... kanske =P)

Jag har också hört om det där att kalcium försämrar zinkupptaget. Därför tar jag inte mitt kalciumpyruvate vid samma tillfälle som zinktabletten, men tror ni att cirka 3 timmars mellanrum är vettigt? Har zinket hunnit ta plats då innan kalciumet kommer? Hur pass mycket försämrar kalcium zinkupptaget?