handdator

Visa fullständig version : "Glukosamin sänker den förhöjda proteinsyntesen"


Horkas
2015-05-05, 20:20
Glukosamin intas rätt friskt ute på gymmen från tid till annan för att lindra ledbesvär och dylikt. Idag hörde jag en person säga att glukosamin är en NSAID och således hindrar proteinsyntesens förhöjning efter hypertrofisk träning, precis som andra NSAIDer. Någon som vet mer?

Linjedomarn
2015-05-05, 20:40
Nu är mina kunskaper ganska begränsade i farmakologi men glukosamin är inte en NSAID. Om det påverkar proteinsyntesen vet jag inte och har inte sett att det undersökts.

Horkas
2015-05-06, 09:34
Nu är mina kunskaper ganska begränsade i farmakologi men glukosamin är inte en NSAID. Om det påverkar proteinsyntesen vet jag inte och har inte sett att det undersökts.

Läste en bipackssedel och det är det visst :)

TomasB
2015-05-06, 09:52
Läste en bipackssedel och det är det visst :)

Skulle vilja påstå att det är oklart efter lite läsning:

http://www.researchgate.net/post/Is_Glucosamine_an_NSAID

John L Wallace
John L Wallace · The University of Calgary
No it is not. NSAIDs, by definition, inhibit cyclooxygenase activity, thereby reducing prostaglandin synthesis. There are lots of drugs that are not steroids, but are inflammatory, but it doesn't make them NSAIDs (unfortunately, this nomenclature was created back in the 1950s, and has carried on from there.


Mar 25, 2014
Panayot Tanchev
Panayot Tanchev · Medical University of Sofia
I agree with Dr. Wallace. Glusosamin sulfate belongs to the group of so called "chondroprotective" medications. NSAIDs is another group with different pharmacodynamics

Sen får bägge herrarna mothugg i ett långt inlägg med källor (för långt för att citera) och svarar:

John L Wallace · The University of Calgary
In reviewing the literature, I would say that there is some evidence that glucosamine can inhibit induction of COX-2 in some circumstances, but there is little (any?) evidence that glucosamine can directly inhibit COX (1 or 2) activity per se.

With respect to a strategy for protecting the entire GI tract from injury while suppressing COX activity sufficiently to observed analgesic and anti-inflammatory effects, I would humbly suggesting looking at the profile of hydrogen sulfide-releasing NSAIDs (several publications are available for download on my page in RG).

Så svaret är väl: "nja" om man får tro herrarna på Research gate.

I övrigt är jag alldeles för dåligt påläst och saknar helt kunskaper för att validera påståendena i sin helhet. :)

ARMSTARK
2015-05-06, 12:11
Felpost

--------------------------------------------------------------------------------

naudiz
2015-05-06, 15:16
Jag som just sköljde ner 5 g efter min benträning. Blir jag av med alla gainz nu?

Sverker
2015-05-06, 16:46
Ja, absolut.
Det är inte meningen att du ska bli större och starkare med glukosaminen. Meningen är att den ska lindra och läka de problem du har nu. Inte förvärra dem.

Simonbaws
2015-05-06, 17:31
gurkmeja och ingefära är ju också antiinflammatoriskt, påverkar dem proteinsyntesen likadant?