handdator

Visa fullständig version : Kraftig fettförlust och prestationsförbättringar utan muskelförlust med 3 pass /dag


King Grub
2015-05-05, 12:14
The purpose of the study was to determine the effect of 8 weeks pre-season training on body composition, physical fitness, anaerobic capacity, and isokinetic strength in collegiate taekwondo athletes. Thirty-four collegiate athletes (male: 22, female: 12) participated. Body composition, bone mineral density, physical fitness, anaerobic capacity, and isokinetic muscle strength were tested. After statistical analysis was performed the results indicated that there were significant decreases in body weight, percent body fat, and fat tissue after 8 weeks of pre-season training. Bone mineral density increased significantly only in males. There were significant improvements in the 50 m shuttle run and 20 m multistage endurance run in both males and females. The sit & reach test and standing long jump were not significantly changed after 8 weeks. Relative peak power and anaerobic capacity were significantly improved in males. Significant increases in angular velocity were observed for knee extension at both % BW 60°/sec and 180°/sec in both males and females. A significant increase in angular velocity was seen for right knee flexion at % BW 60°/sec for males, but it decreased at % BW 180°/sec for both males and females. In conclusion, this study suggests that 8 weeks of pre-season training has a positive effect on body composition, physical fitness, anaerobic capacity, isokinetic muscular strength, and endurance. Nevertheless, an exercise approach with the goal of increasing lean tissue, and improving power in knee flexors and flexibility of athletes, should be included in the training program.

Effect of 8 weeks of pre-season training on body composition, physical fitness, anaerobic capacity, and isokinetic muscle strength in male and female collegiate taekwondo athletes. Journal of Exercise Rehabilitation 11.2 (2015): 101-107.

http://www.e-jer.org/upload/jer-11-2-101.pdf

http://i.imgur.com/H2J3pII.png

http://i.imgur.com/yEiEOrE.png

LunaSpice
2015-05-05, 12:29
3 pass/dag?!

http://jaymetate.com/wp-content/uploads/2015/02/notime.jpg

King Grub
2015-05-05, 12:32
Dom tränade väl inte mer än 5.5 timmar per dag?

Seedstream
2015-05-05, 13:22
Dom tränade väl inte mer än 5.5 timmar per dag?

Bara?

Pttr
2015-05-05, 17:03
Dom tränade väl inte mer än 5.5 timmar per dag?

Är det kolo-snittet eller?
:hbang:

King Grub
2015-05-05, 17:09
Jag har i skrivande stund varit på gymmet sedan 14:40 i alla fall. :p

Stoltz
2015-05-05, 17:44
Jag har i skrivande stund varit på gymmet sedan 14:40 i alla fall. :p

Men va fan :D

DudX
2015-05-05, 18:28
Jag har i skrivande stund varit på gymmet sedan 14:40 i alla fall. :p

Crazy :)

Sparven från Minsk
2015-05-05, 18:59
Jag har i skrivande stund varit på gymmet sedan 14:40 i alla fall. :p

Kan hinna med sådana pass om jag slutar jobba....
Skulle bli less på gymmet om jag hängde där så länge.

King Grub
2015-05-05, 19:02
Jag hatar varje sekund. Jag tränar bara av fåfänga och för att kunna äta så mycket jag vill. Jag ledsnade på träning för typ 15 år sedan. Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.

anvihl
2015-05-05, 19:04
Jag vill också vara med. Jag var på gymmet från 04 till ~08.20 imorse och jag älskade det, winning.

Latissimus Dorsi
2015-05-05, 19:05
Jag hatar varje sekund. Jag tränar bara av fåfänga och för att kunna äta så mycket jag vill. Jag ledsnade på träning för typ 15 år sedan. Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.

Och du dopar dig inte, för att?

King Grub
2015-05-05, 19:32
Glömda nämna hälsa som anledning. Jag är inte mot dopning moraliskt, men jag är rädd för bieffekter.

arthax
2015-05-05, 19:38
Mycket off-topic nu! Kan någon moderator städa upp??? cofffee

Grub, starta en egen tråd om dig själv i allmänt om du vill prata om dig själv :banned








































:d

King Grub
2015-05-05, 19:40
Min person är ett allmänintresse.

missL
2015-05-05, 19:41
Vem orkar träna så mycket fast man skulle ha tid?

King Grub
2015-05-05, 19:45
För övrigt finns det väl inte så mycket att diskutera om själva studien. Dom tränade mycket. Det var bra.

arthax
2015-05-05, 19:47
Min person är ett allmänintresse.

Nej. Kollo är knappast representativt för allmänheten. *slap*

Captainwide
2015-05-05, 19:50
Äsch, 3 - 4 timmar om dagen var standard när man var arbetslös. Nu däremot är det bara två.

Gillade helt klart det första alternativet 100 gånger mer.

arthax
2015-05-05, 19:52
Äsch, 3 - 4 timmar om dagen var standard när man var arbetslös. Nu däremot är det bara två.

Gillade helt klart det första alternativet 100 gånger mer.

Jag förstår inte hur man orkar/har lust att vara på gymmet så mycket varje dag? Har ingen på detta forumet någon familj? :)

Captainwide
2015-05-05, 19:56
Jag förstår inte hur man orkar/har lust att vara på gymmet så mycket varje dag? Har ingen på detta forumet någon familj? :)

Jag vet inte heller. Antar att det bara funkade för mig. Älskar att träna precis som andra älskar att spela flera timmar om dagen.

Gymmet är enda stället jag slappnar av helt på, Iron Meditation. :laugh:

Edit: Jodå, jag har en familj. Jag gillar dem också, de är ok. :')

z_bumbi
2015-05-05, 19:58
Vem orkar träna så mycket fast man skulle ha tid?

Det är en inte helt ovanlig träningstid för en idrottare på lite högre nivå så svaret är de som vill bli bra på en idrott.

Captainwide
2015-05-05, 20:05
Vem orkar träna så mycket fast man skulle ha tid?

Jämfört med folk som jobbar 7 - 16 menar du? *screwy*

Pretorian
2015-05-05, 20:27
Mer gymträning --> mer muskler.

Ozziking
2015-05-05, 20:30
Mer gymträning --> mer muskler.

Är det verkligen så då?

Kan man inte riskera att nedbrytningen blir större än uppbyggnaden vid så mycket träning? Eller det kanske inte är relevant såvida man käkar ordentligt

Linjedomarn
2015-05-05, 20:32
Är det verkligen så då?

Nej så är det inte, han var nog ironisk.

yia
2015-05-05, 20:41
Det är en inte helt ovanlig träningstid för en idrottare på lite högre nivå så svaret är de som vill bli bra på en idrott.

Överträning?

King Grub
2015-05-05, 20:46
Överträning är generellt för dålig återhämtning eller näringsintag. Inte för mycket träning i sig.

missL
2015-05-05, 20:55
Jämfört med folk som jobbar 7 - 16 menar du? *screwy*

3 pass per dag är lite väl enligt min mening hehe. Ska man hem o duscha o äta mellan alla passen också.. Hur ska man hinna med annat!! Då är verkligen träningen ett jobb haha! Men jag skulle ej orka det iaf! :)
men det låter kul o bo på gymmet men skulle ej orka ge 100% hela tiden...

Old Nick
2015-05-05, 20:58
Jag hatar varje sekund. Jag tränar bara av fåfänga och för att kunna äta så mycket jag vill. Jag ledsnade på träning för typ 15 år sedan. Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.

Men du tränar ju inte bara, du hänger ju här på kolozzeum också? Det måste väl tyda på något slags intresse?

bear.flowertwig
2015-05-05, 20:59
Träningstiden blir ett indirekt problem eftersom man har svårt att få ihop nog med vila/återhämtning. Jag sticker in ett extrapass om dan då och då och det funkar så länge jag verkligen ser till att få 8-9 timmars sömn annars blir det snabbt knas. Hade varit kul att se hur hårt man kunnat köra på om man kunde träna på heltid och inte hade ett jobb som tog tid/kraft.

King Grub
2015-05-05, 21:16
Men du tränar ju inte bara, du hänger ju här på kolozzeum också? Det måste väl tyda på något slags intresse?

Jag pratar om den egna träningen.

Pretorian
2015-05-05, 21:56
Nej så är det inte, han var nog ironisk.

Jag var inte ironisk. Jag tror verkligen på att mer träning är bättre.

Morty
2015-05-05, 22:31
Mer träning är alltid bättre, tills det inte är det längre. 8-)

svenbanan
2015-05-05, 22:53
Mer träning är bättre om man äter tillräckligt och vilar tillräckligt.
När man nått gränsen för när mer träning inte är bättre kan man gå till gymet och ägna sig åt rehab/prehab/återhämtningsförbättrande "träning" så man kan träna ännu mer.
Dessutom kan man träna andra saker som ger andra förbättringar när man nåt gränsen (tex så kan man köra lite kondition när kroppen tycker man ej ska knäböja mer).
De flesta ligger ju superlångt ifrån gränsen för överträning.

Xerxex
2015-05-05, 23:13
Glömda nämna hälsa som anledning. Jag är inte mot dopning moraliskt, men jag är rädd för bieffekter.

Det många dopade personer brukar säga är att det värsta med att börja var inte att testa en gång med låg dos utan just för att det är så svårt att sluta och ju längre tiden går ju kraftigare blir bruket och ju farligare blir det.

Lite som med cigg. Rök ett paket eller två spelar typ ingen roll. Rök ett paket om dagen under x tid och riskerna skjuter i höjden. Ändå är det svårt att sluta

J.V
2015-05-06, 04:09
Om man ändå hade råd att vara arbetslös...

exevision
2015-05-06, 05:28
Tycker det visar att det är bra att vara fysiskt aktiv i sin vardag. Att inte ständigt sitta och slöa vid datorn hela dagarna. Tur man kan sysselsätta sig på sina icke träningsdagar.

Pretorian
2015-05-06, 11:12
Jag tränar en timme varje dag. Sen får ju kroppen vila i 23 timmar plus att jag byter muskelgrupp varje dag.

(vet inte vem jag skrev för men jag kände bara för att lufta lite)

Ozziking
2015-05-06, 11:13
Tycker det visar att det är bra att vara fysiskt aktiv i sin vardag. Att inte ständigt sitta och slöa vid datorn hela dagarna. Tur man kan sysselsätta sig på sina icke träningsdagar.

Svårt som studerande dock.

Cyklar i alla fall överallt och försöker göra annat än att plugga vid datorn, typ stretcha.

Stjarnan
2015-05-06, 11:18
Tränar +15 timmar i veckan och har ett aktivt jobb. Inte svårt att hålla bra form och kunna äta det mesta med den aktivitetsfaktorn :D

Ozziking
2015-05-06, 11:19
Tränar +15 timmar i veckan och har ett aktivt jobb. Inte svårt att hålla bra form och kunna äta det mesta med den aktivitetsfaktorn :D

Vad jobbar du med? :-)

SteelPulse
2015-05-06, 11:29
Jag hatar varje sekund. Jag tränar bara av fåfänga och för att kunna äta så mycket jag vill. Jag ledsnade på träning för typ 15 år sedan. Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.

Du tycker inte att endorfinpåslaget är en stor faktor också? För mig är det den största drivkraften. Jag gissar att intervallträning ger bättre endorfinpåslag, men det är ju så himla jobbigt. Styrketräning har bra ratio mellan insats och belöning.

Kaalle
2015-05-06, 11:37
Jag hatar varje sekund. Jag tränar bara av fåfänga och för att kunna äta så mycket jag vill. Jag ledsnade på träning för typ 15 år sedan. Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.

Mind blown

AeternusRex
2015-05-06, 12:06
Mer träning är bättre om man äter tillräckligt och vilar tillräckligt.
När man nått gränsen för när mer träning inte är bättre kan man gå till gymet och ägna sig åt rehab/prehab/återhämtningsförbättrande "träning" så man kan träna ännu mer.
Dessutom kan man träna andra saker som ger andra förbättringar när man nåt gränsen (tex så kan man köra lite kondition när kroppen tycker man ej ska knäböja mer).
De flesta ligger ju superlångt ifrån gränsen för överträning.

Exakt! Personligen lägger jag la 12-18 timmar i gymmet i veckan. Jag har dock precis kommit igång igen och skulle gärna lägga mer.

SoM VVidareutveckling på citatet.
Jag har nämnt detta innan men tempelriddarna nötte sina färdigheter varje dag hela dagarna i väldigt långa perioder. Likaså de långbågskyttar kronan pröjsade för. Detta är alltså nåt folk gjorde för tusen år sedan och om man skall titta på vad deras skelett säger oss var det ingalunda ett problem. Detsamma vad gäller romerska professionella gladiatorer. Det finns fler extrema "krigar ordnar" och dylikt som kört på samma race.

Förhållandevis tung och explosiv träning blandat med högrep och extensivare konditionsartad träning och mycket mat. Nu såg dom inte ut som fitness atleter vad vi vet men det var grova pojkar.

Om det funkade att med varierande träning fläska på 12 timmar om dagen i ett decennie eller två i många fall avsevärt hårdare än vad någon idag tränar så faller sig argument om överträning rätt platt.

z_bumbi
2015-05-06, 12:09
Överträning?

Jo det är självklart en risk men det går att överträna på 3x1,5 h i veckan också så det handlar precis som allt annat om hur man lägger upp det.

Illustrerade mannen
2015-05-06, 12:59
:hbang:Min person är ett allmänintresse.

spoon
2015-05-06, 13:38
Jo det är självklart en risk men det går att överträna på 3x1,5 h i veckan också så det handlar precis som allt annat om hur man lägger upp det.

Det är inte så lätt att lägga upp det. Det är väl problemet. Vi har tre utövare på klubben som har testat att träna väldigt mycket. 10-14 pass i veckan. Två fick väldigt snabba framsteg tills dom blev skadade. Den sista står och stampar med medioker framgång trots enorm insats. Får se hur det går för den sista. Vi andra tränar "bara" fem gånger i veckan och mellan 10-15h. Till det så har vi färdiga träningsprogram som är smart programmerade. Ska man ge sig på att testa det här själv så kräver det också en del tankeverksamhet för att få ihop pusselbitarna. Målet är ju inte att träna så mycket som möjligt utan att få ut så mycket som möjligt av den träningen som man bedriver.

spoon
2015-05-06, 13:42
80 min med 85-95% maxpuls låter rejält tufft. Klarar man att genomföra så hårda pass varje dag?

Det motsvarar ju att springa en halvmara om dagen i tävlingstempo.

Stjarnan
2015-05-06, 14:26
Vad jobbar du med? :-)

Snickare/arbetsledare..

Morty
2015-05-06, 15:04
80 min med 85-95% maxpuls låter rejält tufft. Klarar man att genomföra så hårda pass varje dag?

Det motsvarar ju att springa en halvmara om dagen i tävlingstempo.

85% går, men det är antagligen intervaller. Eller felaktiga pulszoner.

Ado2000
2015-05-06, 15:45
Jag hatar varje sekund. Jag tränar bara av fåfänga och för att kunna äta så mycket jag vill. Jag ledsnade på träning för typ 15 år sedan. Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.


:laugh::laugh::laugh:

GULD!!!!!

Ado2000
2015-05-06, 15:48
Nej. Kollo är knappast representativt för allmänheten. *slap*

Men då säger vi som så att Grubs person är av KOLOS allmänintresse :D

therunningman
2015-05-07, 06:20
Jag tror det var Mark Allen som sa "Det handlar inte om att träna så hårt du kan, det handlar om att träna så mycket som kroppen kan ta till sig". Nog för att han var triatlet men för nå perfektion är all träning logistik och jag gillar citatet..

z_bumbi
2015-05-07, 07:16
Det är inte så lätt att lägga upp det. Det är väl problemet. Vi har tre utövare på klubben som har testat att träna väldigt mycket. 10-14 pass i veckan. Två fick väldigt snabba framsteg tills dom blev skadade. Den sista står och stampar med medioker framgång trots enorm insats. Får se hur det går för den sista. Vi andra tränar "bara" fem gånger i veckan och mellan 10-15h. Till det så har vi färdiga träningsprogram som är smart programmerade. Ska man ge sig på att testa det här själv så kräver det också en del tankeverksamhet för att få ihop pusselbitarna. Målet är ju inte att träna så mycket som möjligt utan att få ut så mycket som möjligt av den träningen som man bedriver.

Styrkelyft är en atypisk idrott på många sätt och jag har svårt att se nyttan med 5,5 h per dag. Fast som vi diskuterat tidigare så kanske riktigt hög volym ger effekter som hänger i ett bra tag efter att man dragit ner volymen. Det stora problemet med det resonemanget är att man måste ta 10 år av en idrottarens liv för att testa om det är sant och helst också ha en kontrollgrupp som tränar på ett annat sätt.
5,5 h för en fotbollsspelare, orienterare, medeldistansare, simmare etc är däremot inte så mycket även om de inte riktigt kör det året runt och varje dag men det gör nog inte heller de i studien då det handlar om försäsongsträning.

therunningman
2015-05-07, 08:03
5,5 h/dag är 2000 h/år. För en elitidrottare inom konditionsidrott är det ganska vanligt med ett spann kring 700-1200 h/år. Det beror på hur teknikorienterad idrotten är och hur mycket den sliter.

Sen kan man ju lägga till komplementsträning som mental träning, aktiv återhämtning, teknik förbättring o s v. Så beroende på vad man ser som träning kan det ju växa mångfalt.

HenrikJ
2015-05-07, 10:32
Skulle också äta det där pillret. Men det måste förstås också innefatta andra effekter än den rent hälso- och utseendefrämjande biten. Som känslan av att ha presterat något t.ex.

Ännu mer on topic så har jag fått bättre och bättre resultat ju mer jag tränar. Men då har jag knappast tänjt på gränserna, eftersom högre mängd träning för mig innebär sämre prestation på jobbet samt att jag har andra intressen än att träna och jobba.

ARMSTARK
2015-05-07, 10:53
5,5 h/dag är 2000 h/år. För en elitidrottare inom konditionsidrott är det ganska vanligt med ett spann kring 700-1200 h/år. Det beror på hur teknikorienterad idrotten är och hur mycket den sliter.

Sen kan man ju lägga till komplementsträning som mental träning, aktiv återhämtning, teknik förbättring o s v. Så beroende på vad man ser som träning kan det ju växa mångfalt.

Vissa hävdar t.o.m. att de tränar mer än så, men då är det inte 100% stenhårt in i kaklet, det är omöjligt. Visserligen är elitidrottare säkert i träningslokalen så mycket som de hävdar, så psykiskt är det x timmar träning, men fysiskt vore det kontraproduktivt.

therunningman
2015-05-07, 11:30
Vissa hävdar t.o.m. att de tränar mer än så, men då är det inte 100% stenhårt in i kaklet, det är omöjligt. Visserligen är elitidrottare säkert i träningslokalen så mycket som de hävdar, så psykiskt är det x timmar träning, men fysiskt vore det kontraproduktivt.

Visst finns det de som tränar mer än 1200 h/år träningstid men det vanliga är är att exempelvis en elitskidåkare ligger på 900-1000 h/år, en löpare lite lägre och en cyklist högre. Det beror på att hur mycket de kan träna på grund av slitaget som träningen medför. Nästan oavsett träningsform är det väldigt vanligt att 80-90% av träningen utgörs av lågintensiv träning sett över hela året.