handdator

Visa fullständig version : Bästa upplägg för 1200kcal per dag? Vad hade du ätit?


Stadde
2015-05-05, 09:49
Ponera att du väger 60kg på 160cm. Ditt intag för balans är 1700 kcal, du vill gå ned 0,5kg i veckan under en 2månaders period och lägger dig därför på 1200kcal.

Du kör styrketräning 3ggr/v i form av helkroppspass och ALLA dessa pass är på lunchtid och du har därför inte tid att äta mat (annat än kanske protteshake). Bortse även från att du kan lägga in cardio och dylikt för att kunna äta mer.

Hur hade du fördelat dessa 1200 kalorier (macro) samt hur hade ditt matschema i sådana fall sett ut (det vill säga frukost, lunch, middag, kvällsmål)?

Bossebäver
2015-05-05, 14:33
Ponera att du väger 60kg på 160cm. Ditt intag för balans är 1700 kcal, du vill gå ned 0,5kg i veckan under en 2månaders period och lägger dig därför på 1200kcal.

Du kör styrketräning 3ggr/v i form av helkroppspass och ALLA dessa pass är på lunchtid och du har därför inte tid att äta mat (annat än kanske protteshake). Bortse även från att du kan lägga in cardio och dylikt för att kunna äta mer.

Hur hade du fördelat dessa 1200 kalorier (macro) samt hur hade ditt matschema i sådana fall sett ut (det vill säga frukost, lunch, middag, kvällsmål)?

Kött, grönsaker och kvarg typ, finns inte plats för mycket mer. Max 2 måltider.

vicarious
2015-05-05, 14:44
Kött, grönsaker och kvarg typ, finns inte plats för mycket mer. Max 2 måltider.

Jodå. Väger man 60kg behöver man inte mer än ~120g protein. Finns plats för lite kolhydrat och fett också.

Förslag:
120g protein
120g kolhydrat
30g fett

Runt 1200-1300 kcal.

Jag hade fastat till träningen, tagit en shake efter (vassle/kasein blandat) och sedan ätit en eller två måltider hemma efter jobbet.

Stadde
2015-05-05, 21:08
Jodå. Väger man 60kg behöver man inte mer än ~120g protein. Finns plats för lite kolhydrat och fett också.

Förslag:
120g protein
120g kolhydrat
30g fett

Runt 1200-1300 kcal.

Jag hade fastat till träningen, tagit en shake efter (vassle/kasein blandat) och sedan ätit en eller två måltider hemma efter jobbet.

Hade funderat på att lägga in 3st ägg på morgonen, men kanske är bättre att köra fasta fram till efter lunchträningen som du säger och bryta denna med en vassle/kastein-shake?

Jag kommer hem vid 18 varje dag så då blir första målet mat runt 19. Ska man försöka få in hela intaget vid ett enda mål då kanske?

vicarious
2015-05-06, 07:23
Hade funderat på att lägga in 3st ägg på morgonen, men kanske är bättre att köra fasta fram till efter lunchträningen som du säger och bryta denna med en vassle/kastein-shake?

Jag kommer hem vid 18 varje dag så då blir första målet mat runt 19. Ska man försöka få in hela intaget vid ett enda mål då kanske?

Om du vill. Du får testa dig fram vad som känns bäst. Det bästa upplägget är det som du orkar hålla en längre tid och passar din vardag.

Agitator
2015-05-06, 07:43
Hade personligen lagt till eaa och ätit mer kolhydrater. Typ bukfylla som potatis.

Shqypnia
2015-05-06, 07:57
Ät mycket kyckling.

Stadde
2015-05-06, 13:38
Om du vill. Du får testa dig fram vad som känns bäst. Det bästa upplägget är det som du orkar hålla en längre tid och passar din vardag.

Har inga problem att hålla något upplägg, men finns det någon poäng med att helt avstå från frukost? Fastan blir i sådana fall blir mellan 20:00 - 12:30 istället för 20:00 - 07:00. Eller bryter man fastan med kaffe? För det klarar jag mig inte utan på morgonen ;>

Hade personligen lagt till eaa och ätit mer kolhydrater. Typ bukfylla som potatis.

Ja EAA kan ju vara en idé, ska kika närmare på det! :)

Ät mycket kyckling.

Hade tänkt dra i mig 300g 5ggr/v :)

Stadde
2015-05-06, 14:46
Passar på med en till fråga gällande EAA. Om jag hoppar frukost och kör fasta så känns EAA, såvitt jag förstått, befogat. Till skillnad från om jag äter ägg till frukost.
Sen tar jag även en vassleshake direkt efter träningen, så blir EAA:n mindre befogad att ta innan träning då eller (om jag avstår frukost dvs).

Vill ju helst undvika att spendera pengar på pulver om den inte gör så mycket nytta

vicarious
2015-05-06, 15:11
Har inga problem att hålla något upplägg, men finns det någon poäng med att helt avstå från frukost? Fastan blir i sådana fall blir mellan 20:00 - 12:30 istället för 20:00 - 07:00. Eller bryter man fastan med kaffe? För det klarar jag mig inte utan på morgonen ;>

En fördel kan vara att du får mer kalorier att äta vid ett annat tillfälle. Kaffe är nästan kalorifritt så det hade jag inte brytt mig om.

Passar på med en till fråga gällande EAA. Om jag hoppar frukost och kör fasta så känns EAA, såvitt jag förstått, befogat. Till skillnad från om jag äter ägg till frukost.
Sen tar jag även en vassleshake direkt efter träningen, så blir EAA:n mindre befogad att ta innan träning då eller (om jag avstår frukost dvs).

Vill ju helst undvika att spendera pengar på pulver om den inte gör så mycket nytta

Befogat, nej. Inte om du får i dig allt protein du har tänkt från maten. Onödigt? Troligtvis.

Deanmartin
2015-05-06, 15:20
Då fliker jag in med en fråga.

Borde han inte köra EAA, istället för vassle, innan träning och spara kalorier till kvällen?

vicarious
2015-05-06, 18:29
Då fliker jag in med en fråga.

Borde han inte köra EAA, istället för vassle, innan träning och spara kalorier till kvällen?

Det rör sig inte om många kcal skillnad men är man på en väldigt snål diet och måste få mer mat på tallriken så visst.

Agitator
2015-05-06, 18:51
Det rör sig inte om många kcal skillnad men är man på en väldigt snål diet och måste få mer mat på tallriken så visst.

Ptja, vassle och eaa har typ samma kcal. ~388 vs 380.

100 gr vassle 77 gr protein. 100 gr eaa motsvarar 200 gr protein.
You do the math vad som är vettigast när man deffar.


Hade helt klart ätit runt hälften av proteinintaget via EAA under deff bara för att få upp proteinnivån till 2 gr x kv.
Och lagt resten av krutet på kolhydrater och lite grönsaker och någon liten köttbit.


Men ja, EAA kostar ju lite. Men å andra sidan kanske man blir liter mer seriös till sin deff. Planerar själv deffa snart och äta runt 40-50 gr EAA om dagen. utspritt dvs.

Physiques
2015-05-06, 19:33
Never mind :D

Deanmartin
2015-05-06, 20:54
Hm ja det kanske är jag som är off, men alltid tänkt på EAA som något man tar ca 10g av innan/efter träning hehe. När jag vill shakea för proteinets skull så blir det alltid vassle/kasein i större mängder. Men det är väl kanske sak samma då.

Agitator
2015-05-06, 23:00
Vad kostar 1 kg vassle?

Vad kostar 1 kg eaa?

Vad är kostnadseffektivast ifall 1 kg eaa räknas som 2 kg protein medans 1 kg vassle räknas 770 gr protein?

Toni Radanov
2015-05-06, 23:38
2 burkar 4% keso och 40g mandlar. Done! :p

EnergiÖverskott
2015-05-07, 05:50
Jag hade tränat på lunchen och ätit två måltider/dag. Lunch + middag.

Om du absolut inte har tid att äta Lunch de dagar du tränar hade jag ätit något påväg från gymmet som en slags lättare lunch de dagarna. Typ, en burk kvarg med frukt och what ever och sedan ätit en större (ja, så stor de går att få på 1200 Kcal/dag) måltid på kvällen.

Jag hade i ärlighetens namn hellre hoppat på Olas VLCD (eller liknande) om jag ändå hade behövt ligga så sickening lågt som 1200 Kcal.

Stadde
2015-05-07, 08:53
Frulle: omega3, multivitamin, 2 koppar kaffe m. en skvätt mjölk

Lunch(träning): 10g EAA innan träning + 10g EAA efter träning (är detta vettigt?)

Middag: 300g kyckling m.100g ris och ca 300g grönsaker (exempelvis broccoli) och lite ketchup/bbq-sås ///

De dagar jag kör konditionsträning istället för styrka kör jag 300g lax/torsk istället och ev potatis istället för ris

Kvällsmål: Om kcal finns över att inta eller om mer protein måste intas så blir det att lägga till exempelvis ägg eller en kaseinshake

Vettigt upplägg kanske?

z_bumbi
2015-05-07, 09:03
Jag skulle äta kolhydrater efter träningen samt mer och varierade grönsaker.

Cykelcykel
2015-05-07, 09:35
Kål potatis och bönor

wey
2015-05-07, 22:15
Kvarg, kyckling, vit fisk. Kolhydrater i samband med träning, likt andra sagt.
Finns många sätt att variera sig. Med grönsaker överhuvudtaget kan du komma långt. Ha förberedda måltider.