handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tar det för ett ben att läka?


cali
2004-04-06, 14:26
Lite of topic kanske men jag hitade ingen del som passar för träningsskador.

Jag klämde fingret i benpressen för snart en vecka sen och tror att jag brutit något i fingertoppen precis under nagelbandet.

Jag undrar då hur lång tid tar det för en spricka eller mindre fraktur i fingret att läka. Någon som brutit något finger och gått gipsad? Hur länge satt gipset på?

Jag var hos en läkare med fingret men de hade ingen röntgen apparat (hur epa är inte det?) och de skrev ut pencilin mot en infektion som hade blivit. Läkaren trodde inte det var brutet men jag börjar nu tvivla för det läker så långsamt.

Så kan frakturen självläka eller måste jag släpa mig iväg till akuten och sitta i en fem timmars kö för att därefer få de konstaterat att det är en fraktur men att det inte är någon ide att gipsa. Gipsar man förresten en fraktur i fingertoppen?

Tjenis

//från en som inte kunnat träna på en vecka!

JJ
2004-04-06, 14:30
Nej, jag tror inte att de gipsar. En vecka är väl inte så lång tid?

Tanman
2004-04-06, 14:40
Nej de gör ingenting åt det så det är nog bara att vänta tills det inte gör så ont längre.

cali
2004-04-06, 14:46
Okej tack!
Bara vänta då...

Träningsabstinensen börjar bli stor :-)

cheesian
2004-04-06, 16:25
Om det är en fraktur bör den vara någorlunda läkt på 3 veckor

npn
2004-04-06, 16:34
Originally posted by cheesian
Om det är en fraktur bör den vara någorlunda läkt på 3 veckor

Nja, tre veckor räcker knappt. Sex till åtta veckor brukar det ta. Ännu längre tid om man brutit ett stort tjockt ben, t.ex. lårbenet.

Edit: Fast iofs, benet i fingertoppen är ju så tunnt att det kanske räcker med tre veckor...

cheesian
2004-04-06, 19:49
Jo jag har själv brutit fingret och det tog ca 3 veckor , så jag är min egen referens :naughty:

JAM
2004-04-06, 22:05
Det är i sådana här lägen man märker hur beroende man faktiskt är av händerna... En "löjligt" liten skada, men ändå så begränsande...

Hoppas det läker snart! :bpump:

Assazel
2004-04-07, 08:36
finns ju massor du kan träna under tiden!

cali
2004-04-07, 09:09
Ben mage och ländrygg är vad jag kan komma på.

Fler saker där man inte använder händerna eller bara vänsterhand? :-)

Jompi
2004-04-07, 15:00
Hänt mig en 3 ggr med fingret:)
Det du kan göra är att be nån på vrådcentralen linda in fingret med bandage!
Själv hade de gått av rätt orddentligt så fick en skena också, men ska nog räcka med bara bandage.
Sen ha det i 3 veckor, 2 skulle nog räcka om du tar det lugnt sen:)
Men vafan, ett finger känns jiu knappt så bar pumpa på:whipped: