handdator

Visa fullständig version : 50 reps per muskel räcker?


Slaxes
2015-05-04, 11:55
Räcker det för hypertrofi? Detta med vikter på utmanande nivå.

Vet personer som tycks träna och försvinna från gymmet lika fort som en vindpust och samtidigt få bra med resultat. och detta inte med högre intensitet än någon annan.

Jag är medveten om att jag tvärtemot tränar många fler reps per muskel och dessutom har bra resultat men tiden jag spenderar på gymmet varje dag blir längre.

Vilka referenser använder ni som lägger ytterst lite tid på träning och har likvärdiga resultat med en som tränar väldigt mycket tidsmässigt?

ARMSTARK
2015-05-04, 12:02
Jag tycker att man ska känna efter själv. Jag kör tungt ibland, högrep ibland, men gemensamt för passen är att när utförandet börjar bli lidande, alternativt orken börjar tryta så är jag klar för dan. 45-60 minuter brukar det ta.

Kischen
2015-05-04, 12:06
Räcker det för hypertrofi? Detta med vikter på utmanande nivå.

Vet personer som tycks träna och försvinna från gymmet lika fort som en vindpust och samtidigt få bra med resultat. och detta inte med högre intensitet än någon annan.


Låter som mitt gym. Där är oftast annat än proteinpulver och köttbullar involverade.

Slaxes
2015-05-04, 12:18
Jag tycker att man ska känna efter själv. Jag kör tungt ibland, högrep ibland, men gemensamt för passen är att när utförandet börjar bli lidande, alternativt orken börjar tryta så är jag klar för dan. 45-60 minuter brukar det ta.


Det är även mina referenser.. men jag är ofta på gymmet dubbelt så länge som tiden du angav ändå. Det kan ju dock ha att göra med mitt PPL upplägg.

Agitator
2015-05-04, 13:02
Beror ju på förutsättningarna. Läppglans eller icke läppglans.

Själv tränar jag inte för volym, men mina pass är 3-4h 4 gånger i veckan, i slutändan får jag ju volym av det hur jag än gör och det då på grund av att jag hela tiden tränar tungt.

Har nog legat på 90%+ varje pass på t.ex. marklyft av mitt 1rm senaste 2 åren. Markar 2 gånger veckan. Optimalt upplägg? Absolut inte, men förbannat mycket roligare att bara träna efter hur det går än att fundera på program och sets och reps. Blir det 20 arbetsreps eller 11 kvittar för min del. Men uppenbarligen fungerar det. När jag tränar bröst kan det ibland bli 10 arbetsreps sedan failar jag nästa set och avbryter övningen och går vidare till nästa. Så tungt och lågreps bygger ju även bra, gäller bara att ha progression och äta för resultaten man vill ha.

Och det ser man ju även inom SL, de tränar ju längre pass och visserligen efter program. Men hypertrofi inträffar väl redan på låga vikter av sitt 1rm har jag för mig sett i studier länkat här på kolo. Menar, de har ju muskelmassa som syns rätt bra också. Bara en fråga om deff för att det ska synas mer uppenbart :)

Raschmus
2015-05-04, 13:08
Jag brukar träna 30-60 rep per muskel. För egen del räcker det. Kör visserligen 9/10 ggr till fail

Rikard Jansson
2015-05-04, 13:20
Kör kanske totalt 15 reps per muskel per pass.

ARMSTARK
2015-05-04, 13:49
Kör kanske totalt 15 reps per muskel per pass.

Fast då är det astunga arbetsset, model SL. Det är nog inte optimalt för hypertrofi.

exevision
2015-05-04, 13:53
Man kan ju ha hög frekvens och korta pass.

Seedstream
2015-05-04, 13:54
Beror väl på person till person. Jag körde 6x6 ett tag och fick inte då mycket massa. Nu kör jag runt 20 sets per muskelgrupp med mycket bättre resultat.

L-Sami
2015-05-04, 14:21
50 reps/muskel per pass eller 50 reps/muskel 3 gånger i veckan? Det är skillnad. Oavsett så tror jag inte att det går svara på, så enkelt. Jag tycker att det är bättre tänka på i fysiologiska termer, vad är det som bidrar till hypertrofi och hur åstadkommer man det bäst för sig själv (med hänsyn till genetiken) och hur bra stämmer det överens med vetenskapen och den praktiska erfarenheten gällande naturell kroppsbyggning.

Wormzie
2015-05-04, 14:27
berkhan fick bra resultat med 2-3 set per muskelgrupp/vecka.. just sayin ;)

anvihl
2015-05-04, 14:30
berkhan fick bra resultat med 2-3 set per muskelgrupp/vecka.. just sayin ;)

Nej, det fick han inte, han tränade betydligt mer än så. Vad han skrev på internet är en annan sak än vad han faktiskt gjorde.

Wormzie
2015-05-04, 14:40
Nej, det fick han inte, han tränade betydligt mer än så. Vad han skrev på internet är en annan sak än vad han faktiskt gjorde.

han kanske tränade mindre än vad han skrev på internet?

monsa123
2015-05-04, 16:08
Klart som fan man inte kan säga hur många reps som krävs. 25 reps x 2 set på 30% eller 3 reps x 10 set på 85% blir ju lite skillnad.

biggusdickus
2015-05-04, 16:39
50 reps/muskel per pass eller 50 reps/muskel 3 gånger i veckan?

Jag tänkte det just själv. 50 tunga reps 1 gång i veckan eller 3 gånger i veckan? Sen får man kanske tänka på vilka muskelgrupper man talar om också. Känns spontant som att kroppen återhämtar sig lättare efter 50 reps bicepscurl än 50 reps tunga knäböj.

PureWhey
2015-05-04, 17:03
Vilken muskel?
Frekvens?
Intensitet?
Osv
osv
osv

Slaxes
2015-05-04, 17:40
50 reps/muskel per pass eller 50 reps/muskel 3 gånger i veckan? Det är skillnad. Oavsett så tror jag inte att det går svara på, så enkelt. Jag tycker att det är bättre tänka på i fysiologiska termer, vad är det som bidrar till hypertrofi och hur åstadkommer man det bäst för sig själv (med hänsyn till genetiken) och hur bra stämmer det överens med vetenskapen och den praktiska erfarenheten gällande naturell kroppsbyggning.

Jag tänkte ungefär 50 reps per muskel typ 2-3 ggr i veckan.

Min poäng är att jag idag kanske tränar för mycket varje pass, mer än vad som krävs och ja, det kanske blir onödigt.

oscarovegren
2015-05-04, 19:13
Toppen för att stimulera proteinsyntesen har jag för mig att jag har läst att den inträffar mellan 60-80 reps per muskel om man använder 70% av 1RM under alla reps. Ta detta med en rejäl nypa salt då jag inte kan ange källan. Tror det var Jacob Gudiol som skrev en artikel på tyngre om detta och där ingick studier. Jag är dock för lat för att bläddra fram det nu.

Shqypnia
2015-05-05, 09:46
En del kan svara bättre på 50 reps (samma vikt & samma utförande) än någon annan med 100 reps.

Starke75an
2015-05-05, 09:55
Jag tränade i min ungdom med en kompis. Vi körde pp. Jag körde mån tis tors fredag, han körde måndag tisdag. Samma pass, samma antal sett, samma antal reps, samma vikter. Vi fick samma resultat, trots jag körde dubbelt så många pass i veckan.

Så det finns fler faktorer än träning som spelar in. Tyvärr.

krubkungen
2015-05-05, 10:30
Jag tänkte ungefär 50 reps per muskel typ 2-3 ggr i veckan.

Min poäng är att jag idag kanske tränar för mycket varje pass, mer än vad som krävs och ja, det kanske blir onödigt.

Slaxes kör du något likt detta?http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197272&highlight=proxy

Har själv börjat köra enligt proxys principer, gillar det.

mangemani
2015-05-05, 11:12
är så olika det där, en del måste spendera timmar på gymmet och en del räcker det med typ 20-30 min för(om inte mindre).
kommer ihåg när jag gick på mitt första gym, var 2 där som typ körde 1 muskelgrupp per gång och verkade inte anstränga sig nå märkvärdigt mycket då de tränade, typ bänk och flyes, thats it och sedan var de klara och de växte som bara den.
på mitt senaste gym så fanns det några som tränade korrekt i flera timmar men som inte fick några nämnvärda resultat.
sen är det ju vice versa på det också, dvs de som tränade under en kort tid fick inga muskler och de som tränade länge fick goda resultat.
så olika, testa dig fram.

ARMSTARK
2015-05-05, 11:12
Jag tränade i min ungdom med en kompis. Vi körde pp. Jag körde mån tis tors fredag, han körde måndag tisdag. Samma pass, samma antal sett, samma antal reps, samma vikter. Vi fick samma resultat, trots jag körde dubbelt så många pass i veckan.

Så det finns fler faktorer än träning som spelar in. Tyvärr.

Ja det är verkligen fler faktorer som spelar in. Precis som du berättar, hade jag en träningspolare i flera år, med den skillnaden att vi umgicks i princip dygnet runt, åt, tränade, festade osv. exakt likadant. Han fick ytterst lite muskler men grym tvättbräda (synliga magmuskler), jag fick rejält med muskler men en småfet mage och bitchtitts. :cryout:

biggusdickus
2015-05-05, 12:33
Jag körde ppl ett tag å sedan varianter av halvkropp å tom lite helkroppspass. Armar har då fått nån enstaka övning på slutet med tanken att dom ändå får så mycket gratis med allt press å drag. Nu har jag en separat axel å armdag där jag tex bombar biceps i 4 olika övningar var tredje dag. Vet inte hur många reps men det blir rätt många å jag har ökat i styrka snabbt på några veckor.
Gymets strongmankille har en armdag då han pumpar oavbrutet i superset i upp till 2 timmar. Bara 3 varv av Arnolds '21:or' tar honom förbi 60 reps å det är bara en bråkdel av passet.
En kvinnlig fitnessprofil jag läste om tror jag klämde in ca 400 reps på sina axelpass.

Forskningen om effektivaste reps å volym har kanske ännu bara skrapat lite på ytan?

Ett Orm
2015-05-05, 18:00
Fast nu är ju kvaliteten på repsen av stor vikt också. 50 dåligt utförda kan kanske jämföras med 20 riktigt bra.

Slaxes
2015-05-07, 07:39
Fast nu är ju kvaliteten på repsen av stor vikt också. 50 dåligt utförda kan kanske jämföras med 20 riktigt bra.

Det finns väl en parentes att varje rep utfört är av ytterst hög kvalite, annars skulle det inte bli så mycket av en tråd :D

PureWhey
2015-05-07, 10:52
Jag tränade i min ungdom med en kompis. Vi körde pp. Jag körde mån tis tors fredag, han körde måndag tisdag. Samma pass, samma antal sett, samma antal reps, samma vikter. Vi fick samma resultat, trots jag körde dubbelt så många pass i veckan.

Så det finns fler faktorer än träning som spelar in. Tyvärr.

Jaså? Spelar gener, sömn, kost osv in?

*popcorn*

Starke75an
2015-05-07, 11:04
Jaså? Spelar gener, sömn, kost osv in?

*popcorn*

Jupp

#⃣

Ekonom
2015-05-07, 12:55
50 reps är inte 50 reps. Den som kör 5x10 till fail i varje set och där varje rep görs med full muskelkontakt där momentum och andra förenklande tekniker (göra tung vikt lätt) undviks, kommer garanterat få tillräcklig stimulans. Och räcker inte det kan sista settet köras med 2x så lång negativ fas el dyl.

Skulle själv inte köra mer än så för en muskel om jag körde superfokuserat.
Ryggen är kanske undantaget där min erfarenhet är att högre volym krävs.

Rikard Jansson
2015-05-07, 13:00
Kör 15 stycken 3reppare och en femma @10 i knäböj, återkom om du känner att benen behöver mer träning :D

Klein
2015-05-07, 13:33
Nej, det fick han inte, han tränade betydligt mer än så. Vad han skrev på internet är en annan sak än vad han faktiskt gjorde.

Han byggde väl knappast upp sin fysik med den träningen men den dög säkert för att behålla gainsen hyffsat.