handdator

Visa fullständig version : Svårt att memorera saker under deff!?


rippad student
2015-05-03, 10:10
Tjenare!!

Ny här på kolo, har läst detta forum i flera år och har i princip alltid funnit det jag sökt efter och aldrig riktigt behövt skapa ett konto då det verkar som att ni har svar på allt här inne!
Men nu så har jag en fundering som jag inte kan hitta svar på…
Det är nämligen så att jag är en student och går igenom en hård tenta period just nu, samtidigt vill jag deffa bort de sista 3-4kg, men jag har fruktansvärt svårt att memorera saker vid kaloriunderskott och undrar vad det kan bero på och ifall det finns några tips på vad jag kan göra åt detta?

Inzza
2015-05-03, 10:21
Ät tillräckligt för att orka igenom din tentaperiod.. börja med deffen sen när det är klart.
är det värt att vara färdigdeffad två veckor tidigare men att ha två omtentor?

rippad student
2015-05-03, 10:34
Det är ju inte riktigt värt det men problemet är ju att vi inte slutar terminen förens tidigast i slutet av juni, känns som att sommaren princip är över när jag kommer hem och inte har tid att förlora dom sista kilorna för dom tar så extremt lång tid att få bort då jag är en räka på 173cm och 72kg och om jag inte missminner mig så kan jag bara frigöra 70kcal per kg fett så kan bara förlora drygt .6kg per vecka…
Brukar alltid gå upp 1-2kg under denna period, vill inte att de ska ske igen då jag för bara en sommar vill vara perfekt rippad och inte vara så dallrig som jag alltid blir precis innan sommaren för att ”jag bara fokuserar på studierna och inte kan tänka på vad jag stoppar i mig”.

Sverker
2015-05-03, 11:15
Jag tror att du har lite energi, sk lågt blodsocker, och är rastlös i kroppen. Svårt att koncentrera dig på uppgiften.

Antingen äter du mer eller så pluggar du när du är mätt och belåten.

rippad student
2015-05-03, 11:44
Absolut är det så, men då jag faktiskt sitter med näsan i böckerna så känns det som att inget av det jag läser fastnar, kan gå igenom 20 sidor och komma på mig själv, vad fan läste jag precis?

Sheogorath
2015-05-03, 13:17
Man ska inte göra misstaget att tro att hjärnan och psyket på något vis är frikopplade från övriga kroppen. Att ha tillräckligt med energi är helt grundläggande för alla processer vi har. Man ska snarare FÖRVÄNTA sig att det mest fungerar sämre om man stryper energitillförseln.

Diomedea exulans
2015-05-03, 14:07
Absolut är det så, men då jag faktiskt sitter med näsan i böckerna så känns det som att inget av det jag läser fastnar, kan gå igenom 20 sidor och komma på mig själv, vad fan läste jag precis?

Förutom deffen gissar jag att du bör se över din studieteknik. Att sitta och plöja igenom 20 sidor rätt uppochner tror jag inte direkt är en bra metod att lära sig för någon.

3bz
2015-05-03, 22:21
Det är väl inte direkt oväntat, the glucose memory facilitation effect (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014976341000148X) är ju ganska välkänd och väletablerad effekt.

Sniggel
2015-05-03, 22:25
Jag hade inte (med min erfarenhet och även visdom som jag fått med åldern) deffat när jag behöver en klartänkt skalle.
Jag kanske inte resonerade likadant när jag var yngre och studerade eftersom jag kanske då tyckte att kompromissen var ok och att man var i viss förnekelse över huruvida det påverkar tankeförmågan eller ej. Men så här i efterhand hade jag inte deffat förrän studierna var klara (eller på sommarlov).

Shqypnia
2015-05-04, 09:03
Det är ganska individuellt måste jag säga. Under deff pluggar jag som bäst och presterar bäst i skolan. Jag tycker du ska fortsätta deffa, men kanske se över dina matvanor och försöka äta tillräckligt.

rippad student
2015-05-04, 15:01
Jag är kluven, men kommer köra på en vecka till iaf, för det är om två veckor som det verkligen drar igång intensivt i en månad framåt.
Kanske ska adda lite mera kolhydrat i kosten? Då glukos verkar ha en stor inverkan på hjärnan, men tycker redan att jag äter hyfsat mycket kolhydrat då jag håller kosten nästan helt vegetarisk, kör väldigt varierad kost så räknar inte exakt kolhydrat, bara att jag får i mig tillräckligt med proteiner (2g/kg), men ska börja räkna det och uppa det lite och se ifall det hjälper, tack för alla svar :)