handdator

Visa fullständig version : Deppig över resultat och kosten i 2 år


StampChamp
2015-04-30, 20:21
Hej

Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det handlar mest om mitt missnöje med utvecklingen vilket jag tror mycket beror på min kost.

Jag har under en lång tid 6-7 månader snart deffat, har flertalet gånger gjort misstag att ja deffat för att helt släppa på tyglarna och ätit vad som helst i princip, vilket resulterat i att jag behövt deffat efter typ 3-4 månader max eftersom man blivit rätt blöt snabbt.

Detta har gett mig väldigt dåliga resultat, liknar väl mer jojo bantning va?

Så denna gång bestämde jag mig för att komma i krispig form för att göra rätt från början och bygga långsamt (leangains med Reverse diet).

Problemet är att deffen blivit väldigt utdragen vilket jag inte tror är så bra. Eller vad säger ni? Började väl på 15% så det ska ju inte ta 6-7 månader som det gjort.

Mycket beror på att jag legat för lågt tror jag? 1800-1900 kalorier många av dagarna för att sedan få en svullardag med mycket fett och kalorier (säkert 5000kcal) och ibland 2-3 ggr i veckan.

Detta medför väl en dålig viktnedgång som även kan förändra min kroppskomposition? Eller? Med tanke på att jag ligger säkert alldeles för lågt dom flesta dagarna för att sen grisa.

Det borde väl ge bättre resultat på kroppskompositionen och viktnedgången om jag istället kanske äter 2300kcal varje dag och kanske en gång i veckan 3000kcal? Istället för att äta tre dagar 1800kcal och var tredje/fjärde dag närmare 4500-5000 kalorier och dåliga kalorier typ pizza, chips, kakor, bakelser osv.

Låter kanske inte så sunt för er när ni läser detta. Egentligen min fråga, visst borde detta typ av matupplägg kunna påverka mig rätt negativt?

Jag är 192cm och väger 84kg med ungefär 8-9% fett. Ganska låg aktivitet med 4-5 gympass, cykel till jobb (4km) och ungefär 4-5 timmar jobb där jag går eller står.

Kanske äter jag alldeles för lite? Och därför grisar jag, och på så vis minskar jag inte i fett och behåller muskler så bra som jag vill?

Blir aldrig riktigt krispig känner jag, alla rutor syns ju nu. Men skulle vilja bli riktigt hård för att bygga bättre.

Dock känns det bara som jag förtvinar. Speciellt nacke, ben och rygg? Dålig testonivå eller vad?:Virro

Upplever mitt ansikte väldigt smalt trots att jag inte riktigt är hård där som många är på denna fettprocent. Kanske bara är hjärnspöken eller så dåliga gener?

Känner mig helt enkelt inte manlig.

Hursomhelst stör detta mig oerhört. Det känns som ingenting hänt senaste två åren, blir varken hårdare eller större. Snarare långsamt, långsamt smalfetar.

Vet inte riktigt vad jag vill med detta, men vore skönt och höra andras tankar, åsikter, synpunkter eller erfarenheter.

Mår vissa dagar dåligt över detta, och kan vissa dagar störa mig på folk. Utan större anledning egentligen.

Hoppas nån orkar läsa allt pladder ��

R Scarpa27
2015-04-30, 20:31
att du blir svullsugen ofta kan säkerligen bero på att du ligger på för lågt kaloriintag resterande dagar, sprid ut det mera.. och begräna inte allt du tkr är gott (onyttigt i dina tankar) till 1 dag utan ät det lite mer utspritt och oftare (därav mindre mängder)

jag äter godsaker varje dag ibland mer ibland mindre... dock utgör inte basen av kosten tomma kalorier osv plus att godsaker kan även vara nyttiga saker med högre kalorier osv...
vad som är onyttigt är ju ganska olika i tänkandet hos folk...

alla rutor syns säger du, och du känner dig smalfet.... jisses skärp till dig :)
kanske borde äta mer och få positivare tankar :D och mer energi och ökning på gymmet...

bild??

Ghettospelarn
2015-04-30, 20:52
Jag är 192cm och väger 84kg med ungefär 8-9% fett. Ganska låg aktivitet med 4-5 gympass, cykel till jobb (4km) och ungefär 4-5 timmar jobb där jag går eller står.

Går/står på jobbet 4-5 timmar, cyklar 4 km dagligen och gymmar 4-5 pass i veckan.. Och så med 192 cm och 84 kg? Ja du äter nog för lite... Tycker inte de låter som speciellt låg aktivitet. Låter som du snarare borde käka närmare 2400-2600 kcal/dag.. speciellt om du har så lågt bodyfat som 9%...

Men de är bara mina vilda spekulationer o andra sidan.. Inte baserat på mycket med än gissningar

StampChamp
2015-04-30, 20:57
att du blir svullsugen ofta kan säkerligen bero på att du ligger på för lågt kaloriintag resterande dagar, sprid ut det mera.. och begräna inte allt du tkr är gott (onyttigt i dina tankar) till 1 dag utan ät det lite mer utspritt och oftare (därav mindre mängder)

jag äter godsaker varje dag ibland mer ibland mindre... dock utgör inte basen av kosten tomma kalorier osv plus att godsaker kan även vara nyttiga saker med högre kalorier osv...
vad som är onyttigt är ju ganska olika i tänkandet hos folk...

alla rutor syns säger du, och du känner dig smalfet.... jisses skärp till dig :)
kanske borde äta mer och få positivare tankar :D och mer energi och ökning på gymmet...

bild??

Nä det har du rätt i! Problemet med mina svullardagar är att 70% är skräp och 30% bra. Ett exempel är att macrosen på en sån här dag kan vara nåt i stil med detta: 130g protein, 350g kolisar och 200g fett *gah!*

Äter för det mesta rätt lite mat. Blir mest proteingröt och bara typ :/

Borde nog höja kalorierna iallafall så kanske man hittar glädjen och ökningarna igen!

Skulle dock vilja bli rätt krispig innan jag börjar öka igen ( och denna gång långsamt).

Kanske skulle öka och äta varje dag 2200-2300kcal varje dag och skippa ätardagarna och istället bara fylla på lite extra en gång i veckan med mer kolhydrater isåfall.

För egentligen borde man väl minska bättre i fett och behålla muskler om man äter typ 2300kcal varje dag med bra mängd protein (160-180g) kolhydrater (200-220g) fett (50-60g) och kanske fylla på en gång i veckan med 3000kcal och typ 150g mer kolisar?

Istället för att äta typ 1800kcal 3-4 dagar, rätt lite mat och sedan grisa i sig 5000kcal var 3e, 4e dag med mestadels fett? Känns som det ökar fettet och minskar musklerna nästan?

Kan lägga upp bild imorgon, har ingen färsk just nu. Och har nyss svullat *cry*

StampChamp
2015-04-30, 20:59
Går/står på jobbet 4-5 timmar, cyklar 4 km dagligen och gymmar 4-5 pass i veckan.. Och så med 192 cm och 84 kg? Ja du äter nog för lite... Tycker inte de låter som speciellt låg aktivitet. Låter som du snarare borde käka närmare 2400-2600 kcal/dag.. speciellt om du har så lågt bodyfat som 9%...

Men de är bara mina vilda spekulationer o andra sidan.. Inte baserat på mycket med än gissningar

Tycker det låter rätt rimligt ändå. Kanske är därför jag inte blir riktigt torr i kroppen om ni förstår, krispigheten.

Tappar säkert muskler och fett och därför inte blir det där riktigt hårda. Borde nog öka och hålla en jämn nivå!

R Scarpa27
2015-04-30, 21:01
gör så...
sen tror jag din bild av kaloribehov behöver tänkas på. sett till längd och aktivitet behöver du nog mer.

Ghettospelarn
2015-04-30, 21:07
Tycker det låter rätt rimligt ändå. Kanske är därför jag inte blir riktigt torr i kroppen om ni förstår, krispigheten.

Tappar säkert muskler och fett och därför inte blir det där riktigt hårda. Borde nog öka och hålla en jämn nivå!

Ja de tror jag nog! Gjorde en snabb beräkning för ditt brm och uppskattade din aktivitet (åter igen, bara gissning, som jag hade gjort om det va jag, vet dessutom inte din ålder) och fick att du hade ett kaloribehov på ca 3200 kcal/dag.. Jag deffar på 2100 och då är jag 16 cm kortare, minst 14 kg lättare och spenderar mesta delen av dagarna på föreläsningar.. Käka mer, få tillbaka lite energi och insperation! Dessutom om du höjer från 1800-1900 nu till 2500 eller what ever så kommer de kännas som du kan äta hur mycket som helst, då kommer säkert lusten att svulla försvinna också!

Ja, om de nu stämmer att man bara kan frisätta 70 kcal per kilo fett per dag så måste de väl va muskler som försvinner om du ligger på så stort underskott med så låg fettprocent

King Grub
2015-04-30, 21:09
Du bygger inte bättre av att bli hård. Förlorar man fett är det främst förutsättningar för nybildning av fett man skapar, inte muskler. Inte fel att vilja bli riktigt hård, men gör det inte med föreställningen att det skall hjälpa dig att bygga muskler.

StampChamp
2015-04-30, 21:14
Du bygger inte bättre av att bli hård. Förlorar man fett är det främst förutsättningar för nybildning av fett man skapar, inte muskler. Inte fel att vilja bli riktigt hård, men gör det inte med föreställningen att det skall hjälpa dig att bygga muskler.

Okej så det spelar ingen roll om man bygger från 7% än 15%? Bara att man blir fetare tidigare med sämre utgångsläge?

Men jag tänkte mer att det skulle vara ett bra utgångsläge för att börja bygga om jag tar mig ner från 9-10% till 7%, för att på så vis kunna bygga långsamt och behålla en god form rätt länge utan att behöva tänka på deff?

Så det är väl en bra anledning att börja bygga på en hård form? Men jag kan alltså inte räkna med bättre och "renare" ökningar?

StampChamp
2015-04-30, 21:29
Ja de tror jag nog! Gjorde en snabb beräkning för ditt brm och uppskattade din aktivitet (åter igen, bara gissning, som jag hade gjort om det va jag, vet dessutom inte din ålder) och fick att du hade ett kaloribehov på ca 3200 kcal/dag.. Jag deffar på 2100 och då är jag 16 cm kortare, minst 14 kg lättare och spenderar mesta delen av dagarna på föreläsningar.. Käka mer, få tillbaka lite energi och insperation! Dessutom om du höjer från 1800-1900 nu till 2500 eller what ever så kommer de kännas som du kan äta hur mycket som helst, då kommer säkert lusten att svulla försvinna också!

Ja, om de nu stämmer att man bara kan frisätta 70 kcal per kilo fett per dag så måste de väl va muskler som försvinner om du ligger på så stort underskott med så låg fettprocent

Tycker beräkningarna verkar helt rimliga :) iallafall att jag höjer och äter 2300kcal varje dag, och försöker tappa det sista innan jag börjar bygga långsamt.

Samtidigt blir ju snittet av kalorier ganska högt även när man bara äter 1800kcal och då och då 5000kcal, kroppen kanske inte tillgodoser det lika bra? Borde ju vara bättre för kroppen med ett konstant näring på 2300 än att få 1800 och var fjärde dag 5000kcal (dåliga dessutom, mest bara dåliga fetter och kolhydrater).

Så det kanske inte bara handlar om snittet av kalorier. Men ska prova med 2300 och se hur det känns, och sluta överkompensera ätardagar genom att äta lite!

StampChamp
2015-05-01, 08:45
gör så...
sen tror jag din bild av kaloribehov behöver tänkas på. sett till längd och aktivitet behöver du nog mer.

Det tror jag också! Ätit för lite större delen av deffen för att sedan grisäta ofta, vilket förmodligen gör att deffen blir så utdragen och påverkar mina resultat negativt.

Visst är jag betydligt hårdare nu, men tappat endel styrka som jag dock får tillbaka när jag börjar äta. Men känns ändå sådär!

Har inte speciellt mycket fett kvar, men skulle gärna vilja börja bygga från en krispig form för engångsskull.

Samtidigt känner jag för att börja bygga igen, kanske lägga sig på 2500-2800kcal få tillbaka glädjen och orken. Lär ju säkerligen behålla formen ändå.

Inte lätt detta, vill samtidigt fortsätta bli lite hårdare nån vecka till. Så man har några kilon att öka innan det ens syns och man blir plufsigare!

Ozziking
2015-05-01, 09:44
De är nog bra om du slutar med svullardagarna och successivt öka kalorierna vecka för vecka så du hamnar på iaf balans till en början och sedan på ett svagt överskott, som typ nämnts i tråden. Som du säger själv så är svullardagarna helt upp åt skogarna med dålig mat osv. Ta en dag där du äter lite extra bara fast av vanligt käk, gör en eller två goda maträtter och njut av det istället. Ingen idé att grisäta en dag för att sedan försöka ligga lågt som fan på energi resterande, det blir nog bara ganska plågsamt :D.

Tror du

timoat
2015-05-01, 10:14
Jag kan bara ge min personliga erfarhent, men jag var exakt som dig innan, (förutom att jag inte tränar) men sne jag började med pf och LCHF går det mycket längre tid mellan "svullardagarna" som ibland kunde bli till svullarveckor och månader. Vägde som est 104 kilo. Har ju dock inte lika mycket med kosten att göra som med ens sinnesstämning.

Men iallafall, jag kan numera limtera mina svullardagar, även om de inte är helt borta (innan pretorian ska komma in och vara dryg :d) så är det mycket bättre. Jag äter bara en gång om dagen och då smäller jag i mig runt 1500 kcal med p20%, f75% och k5%, som jag kommer öka till 2000 när jag nåt min målvikt, och sen omvärdera. Det som är bra med det är att jag blir absolut proppmätt, kan inte få ner en matsked till, det är gott så jag ser fram emot maten hela dagen, och jag är mycekt mer fokuserad under dagen märker jag.

Sen får folk tycka ad de vill om LCHF, funkar för mig. Har gått ner 13 kilo på 7 veckor och haft en svullar day på hela perioden.

StampChamp
2015-05-01, 15:53
De är nog bra om du slutar med svullardagarna och successivt öka kalorierna vecka för vecka så du hamnar på iaf balans till en början och sedan på ett svagt överskott, som typ nämnts i tråden. Som du säger själv så är svullardagarna helt upp åt skogarna med dålig mat osv. Ta en dag där du äter lite extra bara fast av vanligt käk, gör en eller två goda maträtter och njut av det istället. Ingen idé att grisäta en dag för att sedan försöka ligga lågt som fan på energi resterande, det blir nog bara ganska plågsamt :D.

Tror du

Nä det låter som en bra plan! Vill ju göra en typ av reverse diet. Känns som man lätt kan lägga på sig extra mycket fett i början om man ökar kalorierna drastiskt. Eller?

Kanske om man kör så här, för att komma i lite krispigare form och sen öka kalorierna. Men samtidigt äta mer under sluttampen av deffen, ligger under 10% och skulle vilja nå kanske 6-7.

3-4 veckor med 2300kcal varje dag, vilket bör vara ungefär 500kcal underskott. Så hinner jag tighta till mig extra.

Därefter öka successivt. Så för att korta ner det hela:

4 veckor 2300kcal
3 veckor 2500kcal
2 veckor 2700kcal
Sen lägga sig på 2800-3000kcal vilket förmodligen ligger väldigt nära balans/litet överskott.

Låter väl som en bra och sund plan? Jag är 23 år så kalorierna verkar rimliga då. Dom där 1800kcal dagarna måste iallafall bort!

StampChamp
2015-05-01, 16:07
Men samtidigt är jag ju redan nu i bra form. Strax under 10% fett. Så ett "mentalt" break kanske skulle göra gott? För att hitta lite glädje och känna sig piggare igen. Samla krafter helt enkelt.

Helst vill jag väl nå en riktigt hård form först i slutet på juni. Så 2 veckor nu med kanske 2500-2700kcal kan ju knappast göra nån skada kanske tvärtom ge en bra effekt?

Samtidigt kan man ju röra lite mer på sig så det kanske i slutändan blir ett litet underskott!

LunaSpice
2015-05-01, 18:03
Jag har i princip den aktivitetsnivån som du har. Jag är 190 cm lång och väger 98 kg. Ca 12% kroppsfett i dagsläget. Jag ligger på runt 2700-2800 kcal/dag i snitt och har gjort så sedan slutet av februari och gått ner från 103 kg till nuvarande utan att tappat muskler (iallafall inte synbart). Runt 2500 kcal tror jag du skulle må betydligt bättre av och få bättre resultat. Som någon annan skrev så behöver du inte ta bort allt onyttigt men ät mindre av det och sprid ut det över hela veckan.

Klein
2015-05-02, 03:15
Så vitt jag förstår det så har leangains följande riktlinjer:

1. Mycket protein och moderata mängder fett och kolhydrater.
2. Mer kolhydrater och mindre fett på träningsdagar och vice versa på vilodagar.
3. Högre energiintag på träningsdagar än på vilodagar.
4. Mycket kolhydrater och ganska snålt med fett på refeed-dagar (ätardagar).

Det verkar du ju inte direkt ha följt.

Klein
2015-05-02, 03:20
Drar man ner på kalorierna så måste för övrigt man också dra ner på träningen. Finns ingen mening att träna mer än 3 gympass i veckan med 3 basövningar per pass under deff. För hård träning i kombination med deff kommer att äta upp musklerna i samma utsträckning om inte mer än ingen träning alls.

missL
2015-05-02, 06:15
Gör om gör rätt ;)

Börja om från början med BRA mat och inga jävla svältdieter för o sen svulla! Det finns en risk att du kan ha sabbat din ämnesomsättning genom detta. Så ät tillräckligt så du känner dig MÄTT med BRA mat! Om du har svårt att känna mättnad så gör ett matschema så du ser till att följa det kcalintag o Macros du har MED TILLRÄCKLIGT KCAL!

Köp ett kostschema om du tycker det är svårt.

Har varit i din sits.... Inte kul det där. Svälta sig några dagar o sen svulla... Fyfan.

StampChamp
2015-05-02, 08:52
Så vitt jag förstår det så har leangains följande riktlinjer:

1. Mycket protein och moderata mängder fett och kolhydrater.
2. Mer kolhydrater och mindre fett på träningsdagar och vice versa på vilodagar.
3. Högre energiintag på träningsdagar än på vilodagar.
4. Mycket kolhydrater och ganska snålt med fett på refeed-dagar (ätardagar).

Det verkar du ju inte direkt ha följt.

Du har helt rätt! Planen har varit att följa leangains, en plan jag inte hållit. Mycket kolisar och protein träningsdagar, (med ett litet överskott) och mer av protein och fett på vilodagar (med ett underskott).

Men först vill jag bli lite hårdare innan jag påbörjar detta :)

StampChamp
2015-05-02, 08:54
Drar man ner på kalorierna så måste för övrigt man också dra ner på träningen. Finns ingen mening att träna mer än 3 gympass i veckan med 3 basövningar per pass under deff. För hård träning i kombination med deff kommer att äta upp musklerna i samma utsträckning om inte mer än ingen träning alls.

Men är 4 gympass ibland 5 för mycket? Iofs har det blivit endel promenader och cykling till vardags, då jag skippat busskort och bil. Så har nog förbränt mer än jag tror!

StampChamp
2015-05-02, 08:59
Gör om gör rätt ;)

Börja om från början med BRA mat och inga jävla svältdieter för o sen svulla! Det finns en risk att du kan ha sabbat din ämnesomsättning genom detta. Så ät tillräckligt så du känner dig MÄTT med BRA mat! Om du har svårt att känna mättnad så gör ett matschema så du ser till att följa det kcalintag o Macros du har MED TILLRÄCKLIGT KCAL!

Köp ett kostschema om du tycker det är svårt.

Har varit i din sits.... Inte kul det där. Svälta sig några dagar o sen svulla... Fyfan.

Håller med till fullo, bara börja om och göra rätt från början med bra mat. Och istället fylla på 1 gång i veckan med bättre mat och öka kalorierna varje dag så jag inte får dessa dippar.

Så här ser jag ut utan pump och filter och har gjort i två år. Inget har hänt, ingen ökade styrka!

110735

1975
2015-05-02, 09:37
Håller med till fullo, bara börja om och göra rätt från början med bra mat. Och istället fylla på 1 gång i veckan med bättre mat och öka kalorierna varje dag så jag inte får dessa dippar.

Så här ser jag ut utan pump och filter och har gjort i två år. Inget har hänt, ingen ökade styrka!

110735

Grym form!

Du måste gjort något rätt för att komma i den formen i alla fall :)
Surt dock att du upplever att du stått still i två år.

Har inga bra tips tyvärr, utan tänkte mer ge dig lite positiv energi.
Frågan är hur du sett ut utan träning dom senaste två åren ;)

missL
2015-05-02, 12:10
Håller med till fullo, bara börja om och göra rätt från början med bra mat. Och istället fylla på 1 gång i veckan med bättre mat och öka kalorierna varje dag så jag inte får dessa dippar.

Så här ser jag ut utan pump och filter och har gjort i två år. Inget har hänt, ingen ökade styrka!

110735

Exakt. Öka kcal successivt. Bulka. Långsamt.
Gör detta i 1 år och kör ett bra schema o du kommer få en grym form inom 1 år. ;) man måste ej ha rutor på stranden. Tror dock du kommer o ha det om du börjar bulka långsamt nu ändå. du har ett bra utgångsläge!

Klart man kan käka en bulle o kaka här o där varje dag med. Handlar om mängden. Jag äter nåt "onyttigt" när jag känner för det i liten mängd o lagom på helgen om jag har lust. Det negativa är att man kan bli beroende av det men detta tror jag Gör det lättare att låta bli om man tillåter sig själv annars blir det som "Förbjuden frukt", samt att man ej har ett sug ända till helgen bara för o fuska. Jag äter ändå tillräckligt så man får ej lust o svulla.

Oj nu svamlar jag för mkt!!

missL
2015-05-02, 12:14
Oj läste fel