handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag välja???


fredde
2004-04-06, 11:20
Hejsan! Jag ska till hösten börja träna någon kampsport och har tänkt mig antingen kickboxning eller Karate kyokushinkai......men jag vet inte vilken av dessa två jag ska välja! :( ....största anledningen till att jag ska träna e ju för att jag tycker det är jättekul och anser detta vara en väldigt bra träning både fysikt och mentalt....jag vill lära mig ett mycket bra självförsvar med smidighet ..men jag vet inte vilket jag bör testa på! har läs en hel del om dessa båda! PS. Har inte tänkt och tävla i sporten!!!

Cinnamon
2004-04-06, 11:42
Beror väl på hur gammal du är och vad du vill ha ut av sporten. Kickboxning är bra på så vis att det är mindre "finess" i sporten den är mer direkt och man har lättare att lära sig sporten som sådan sen är det ju svårt att bli duktig. Karaten är mer teknisk på så vis att den inefattar sparkar, slag, grepp och kast (sen varierar mängden av inslagen från tränare till tränare). De är helt olika sporter. Frågan är om du är offensiv eller defensiv om man säger så. Man brukar få prova på en eller ett par gånger utan kostnad, prova sporterna så får du en lite bättre inblick i hur tränaren verkarar vara och hur sporterna är.
Lycka till med ditt val!

illuminaughty
2004-04-06, 12:26
Med risk för att bli totalt nerhackad på av karate/kickboxingfolk här på forumet så skulle jag inte rekommendera nån av dem om det är självförsvar du är ute efter.
Om nån kommer och knuffar till dig på stan och du börjar veva med sparkar i huvudhöjd och får in en hygglig träff, ja, då är det du som åker dit.

Jag skulle hellre rekommendera att du tittar på andra kamparter som är mer inriktade på att ta hand om busen än att slå honom/henne sönder och samman.

Jag har väl en hel del åsikter om svensk lagstiftning när det gäller nödvärn, och jag vet själv hur jag skulle bete mig om jag kom i en jobbig situation (läs: hellre dem än jag).

z_bumbi
2004-04-06, 12:48
Välj den stil där klubben har bäst rykte, de är så pass likartade att det är viktigare om tränaren och klubben är seriös än något annat.

I rent självförsvar finns det antagligen bättre stilar men det är ju viktigt att man tycker det är kul också.

mialisa
2004-04-06, 12:49
Du lär säkert bli smidig av både kickboxning och kyokushin, så om du absolut bestämt dig för någon av dessa två så varför inte testa båda? De flesta klubbar jag känner till brukar låta en prova på någon gång innan man måste betala medlemsavgiften, vilket kanske skulle göra ditt val enklare.

Men, vad gäller självförsvaret håller jag helt med illuminaughty. Det finns andra kampsporter som har en tydligare inriktning mot just självförsvar, anpassat till den svenska nödvärnsrättslagen.

Dipshit
2004-04-06, 13:00
Tycker du ska prova på en massa! Kostar ju inget!
Röstar dock för Taekwondo! Har provat på en massa, som kung fu och ju-jiutsu, men fastnade till slut för taekwondo!
Hur kul som helst! Testa!

fredde
2004-04-06, 13:04
jag menade inte direk att jag vill lära mig självfärsvar med stilar som typ jujutsi o så..utan jag vet att d e någon av de här två som jag vill träna! men kickboxning verkara va så mycker...bara pang på o så slåss dem hur som heltst....precis som på gatan..ligger på varandra o slåss o sånt....men karate verkar mer så att om man väl behärskar stilen så kan man komma mycket längre med den! eller vad tycker ni??

Grandi
2004-04-06, 13:17
I tävlingssammanhang är Kyokushinkai känd som knockdown-karate, i matcherna är det knockout som gäller, man matchar utan handskar men slag mot huvudet är förbjudna.

Vad gäller stilen i allmänhet är den troligen den hårdföraste och mest "pang på rödbetan" av alla karatestilar, åtminstone av dom jag sett gäller detta.

Ska man säga en grundläggande skillnad mellan kickboxing och karate i allmänhet, vore väl det att man i karate litar långt på att kraften man kan frambringa från ett slag eller en spark ska kunna knocka motståndaren, medan kickboxing bygger mera på kombinationer för att nå samma slutresultat.

Testa båda stilarna i några träningar och bestämm dig sen, stämningen på träningarna kan variera kraftigt från förening till förening, disciplin etc.

Lycka till, varnar dock för att hittar nu du någon stil som passar dig är du fast resten av livet :love:


EDIT: Detta meddelande hamnande av någon konstig anledning på helt fel ställe. Kan någon moderator ta bort det? Det skulle in på diskussionen "Vad ska jag välja??".

EDIT 2: Your wish is my command, master. :bow:

Shadow Warrior
2004-04-06, 13:20
Originally posted by fredde
Hejsan! Jag ska till hösten börja träna någon kampsport och har tänkt mig antingen kickboxning eller Karate kyokushinkai......men jag vet inte vilken av dessa två jag ska välja! :( ....största anledningen till att jag ska träna e ju för att jag tycker det är jättekul och anser detta vara en väldigt bra träning både fysikt och mentalt....jag vill lära mig ett mycket bra självförsvar med smidighet ..men jag vet inte vilket jag bör testa på! har läs en hel del om dessa båda! PS. Har inte tänkt och tävla i sporten!!!

Jag tycker du ska välja den kampsport/martial art du tycker är roligast, mitt val skulle vara någon med mycket sparkar och atletisk förmåga eftersom det är det som är roligast enligt min mening, att bara välja en martial art för att just den är "bäst i självförsvar" är inte särskilt smart ;)

Kung Fu, Ninjutsu eller Kenjutsu skulle jag rekomendera :D

ante
2004-04-06, 13:49
Vilken stad bor du i, så kanske jag kan rekommendera nåt annat... (får väll skit nu!)

Jag tycker bägge sporterna har klara brister, inga slag mot huvudet i kyokushinkai men knän, inga sparkar mot låren i kickboxning (vanligtvis), inga knän.

Mer traditionell träning i kyokushinkai kator mer nötande av grundtekniker framför spegel osv.

Kickboxning mer aerobic lik träning med mitsar osv.

Av vad jag sett så har väll kyokushinkai folket oftast snyggare grundtekniker. Medans kickboxarna snabbare bygger upp kraft i teknikerna, lite generaliserat men ändå!

Beror på vad man tycker om att träna, du fortsätter förmodligen med den träning som du tycker är roligast, så testa bägge!

illuminaughty
2004-04-06, 15:16
Originally posted by fredde
jag menade inte direk att jag vill lära mig självfärsvar med stilar som typ jujutsi o så..utan jag vet att d e någon av de här två som jag vill träna!

Tja, på de premisserna så skulle jag satsa på kyokushin karate.
Men jag är pyjamassnubbe själv och karate påminner mest om min egen stil, så jag är nog lite partisk :angel:

randig
2004-04-06, 18:11
kör thaiboxing kickboxing e ju bara en mesig version av det men ja har ingen aning om va ja säger eller nånting men thai e kul som fan

Fatalist
2004-04-06, 18:43
Jag säger kyukushinkai (är det inte så det stavas gärna?) pga att det ger dig mer än kickboxningen bla:

*Grov självkänsla
*Grov smärtgräns
*Grov DISCIPLIN! (Dvs. om du har tur och får en BRA men STRÄNG sensei/sensei's)
*Grov teknikkunnighet

Det mesta beror dock på vilken sorts tränare man får. Det finns många Karate-sensei's som må ha 3 Dan och spatsera runt med sitt svarta bälte ändå kan dom vara lite shittiga i tekniken/utförandet som en 9Kyu (första graden du kommer gradera till, om du inte måste ta ett vitt bälte innan).

Kanske märks att jag förespråkar karate men det är med all rätt, dock vore det bättre om du hittade en shotokan klubb istället IMO ;)


Kickboxning har jag int emycket till övers för, kanske duger som fitness-sport dvs allmän styrka & kondition men någon kampart skulle jag inte vilja kalla det. Om du nu väljer kickboxning så tycker jag att du ska kolla efter en thaiboxningsklubb i närheten istället, finns nog ingen som inte håller med om att det är överlägset kickboxning på alla sätt. Inklusive fys-träningsmomentet.


Lycka till (och ta karate)


Ps. Allt är grundat på egen erfarenhet

RobbeliRobban
2004-04-06, 19:30
Vill du satsa hårt tycker jag att du först skall börja med karaten, träna några år och sedan gå över till mer tävlingsinriktad kick/thai.

Fast om du var jag hade jag skitit i det, och valt judo istället, kul bra för lyftstyrkan. Får grymma biccar av judon med.

Daniiiel
2004-04-06, 20:48
jag tränar själv kyokushinkai (detta är den rätta stavningen fatalist:P)

Kan ju säga såhär..att kyokushin kai är en hård och tuff kampsport..bygger mycket på att du ska kunna ta stryk och ge stryk..men du får vara beredd på att träna minst ett år innan du får börja fighttas..innan dess är det bara innötning av tekniker och kator å annat..men när man väl får börja fightas är det schiitkul! hårt som fan..


men som fatalist sa får du ju mer självkänsla och smärtgräns och sånt av kyokushin än kickboxning..


förresten fatalist det heter ju sempai:D ..senseis får du ju inte träna av förrens man graderat sig ganska högt..

fredde
2004-04-06, 22:33
jag kommer förmodligen att testa på kyokushinkai först eftersom att jag tror jag kommer trivas bäst med den stilen....men många har sagt det att rätt klubb även spelar stor roll...e d någon som har någon erfarenhet utan kyokushinkai-klubben på Norra Fäladen i Lund...om någon av er nu bor i lund! Själv bor jag rätt nära detta ställe så d vore ju rätt bra för mig.....

StingraY-
2004-04-07, 10:37
lol , satsa på Judo eller Ju Jutsu (fel stav)

en judo snubbe gör skiten av en karate snubbe , ill let u figure out why

fredde
2004-04-07, 10:43
grejen e att jag har tränat judo rätt länge o d va max 1,5 år sen jag slutade...har brunt bälte så nu förstår du varför jag inte vill träna vidare......nu undrar du säkert varför jag slutade vid det bruna bältet o inte fortsatte ett bälte till men d blev bara så! o nej...ända chansen att en judokille tar en karatekille e om karate-kille låter judo-killen komma så pass nära att han får tag i honom....o d behöver inte alls hända!!!

Fatalist
2004-04-07, 10:44
Originally posted by Daniiiel
jag tränar själv kyokushinkai (detta är den rätta stavningen fatalist:P)

Kan ju säga såhär..att kyokushin kai är en hård och tuff kampsport..bygger mycket på att du ska kunna ta stryk och ge stryk..men du får vara beredd på att träna minst ett år innan du får börja fighttas..innan dess är det bara innötning av tekniker och kator å annat..men när man väl får börja fightas är det schiitkul! hårt som fan..


men som fatalist sa får du ju mer självkänsla och smärtgräns och sånt av kyokushin än kickboxning..


förresten fatalist det heter ju sempai:D ..senseis får du ju inte träna av förrens man graderat sig ganska högt..

Huh, konstigt. Jag hade då minsann flera stycken svartbältare som tränare (m.a.o. sensei's). Dock så lekta jag runt 4 Kyu men det är ju inte direkt en av de "övre" graderna.

<skryt>F.ö. graderade jag för Paul Kee 6 Dan när jag var medlem i SSA och han skickade ut mig först från graderingen
:smokin:</skryt>


Tackar ang. stavningen, rätt ska ju vara rätt

:(

Fatalist
2004-04-07, 10:45
Originally posted by StingraY-
lol , satsa på Judo eller Ju Jutsu (fel stav)

en judo snubbe gör skiten av en karate snubbe , ill let u figure out why

Jag har spöat flera högre graderade judokillar på min skola i ne-waza så jag förstår inte riktigt varför dom skulle ta mig i en riktig fajt :confused:

StingraY-
2004-04-07, 12:53
Originally posted by fredde
ända chansen att en judokille tar en karatekille e om karate-kille låter judo-killen komma så pass nära att han får tag i honom....o d behöver inte alls hända!!!

En karate kille har väldigt små chanser mot en Judo eller Brottare om Judo/Brottar snubben knows how to dive into his body and make an aprroach

Karate killen hinner inte göra mycket då

Och förresten , lol , att hålla en Judo / Brottare på avstånd med sparkar och boxnings slag håller inte länge. Så snart judo/brottar snubben får tag i Karate snubben så äre över

Förresten vill inta vara taskig men du har ju Brown Belt i judo men jag tror knappt at du nånsin har mött riktiga karate snubbar eller boxare i training or real fight. Jag själv har tränat avancerad Judo + some shootfighting i 2 intensiva år. 3 Pass i veckan. Har nog gått 120+ matcher . IRL så har jag mött en SM :1 boxare i 65 kg klassen och fått han att "tap out" på cirka 40 sek

Den enda som lyckades skada mej var en Kickboxer jävel för 5-6 år sen , jag vägde runt 75 kg då (102nu) och han var runt 96-98
Tog det lugnt med han och var lite rädd att ta tag i han , sen fick en jag "side kick" på utsidan av låret och jag ramlade nästan ner.
Då , var jag tvungen att göra en dive och riskera att inte ta ner han på marken eftersom han var så mycket tyngre. Men jag lyckades , och efter cirka 3-4 minuter gjorde jag en fantastisk stryp and it was all over. Folk hoppade på mej and the fight is off


Så va jag vill säga är , jag har mött elite boxare och r bra kickboxare men de har ingen chans , för att förr eller senare kommer de ner på marken and its all over for de då. Boxare , Karate , Kickboxers lack the knowledge of grapple teknik

Du vet väl vad Bruce Lee sa om Karate och kort därefter utvecklade han his own way Jeet Kune Do

Ber om ursäkt för den långa berättelsen och min dåliga svenska:devil:

StingraY-
2004-04-07, 12:54
Originally posted by Fatalist


Jag har spöat flera högre graderade judokillar på min skola i ne-waza så jag förstår inte riktigt varför dom skulle ta mig i en riktig fajt :confused:

edit: är inte ne-waza för de som inte kan röra benen som e handikappade eller nåt? (nu är jag kanske ute o cyklar men jag har nog hört det nånstans)

StingraY-
2004-04-07, 13:07
Eh förresten så bleknar allt det där i jämförelse med brasiliansk Jiu Jitsu:D

Hört talas om Royce Gracie?

Hobbes
2004-04-07, 13:08
Originally posted by illuminaughty


Tja, på de premisserna så skulle jag satsa på kyokushin karate.
Men jag är pyjamassnubbe själv och karate påminner mest om min egen stil, så jag är nog lite partisk :angel:

Själv gammal pyjamassnubbe, så jag skulle satsat på Kyoushin Karate....

OT: vilken stil Illuminaughty

StingraY-
2004-04-07, 13:12
Originally posted by illuminaughty
Med risk för att bli totalt nerhackad på av karate/kickboxingfolk här på forumet så skulle jag inte rekommendera nån av dem om det är självförsvar
Jag skulle hellre rekommendera att du tittar på andra kamparter som är mer inriktade på att ta hand om busen än att slå honom/henne sönder och samman.



Jag håller med dey

illuminaughty
2004-04-07, 13:31
Hobbes: Jag har 13 år av ju jutsu i bagaget.

StingraY-: Ne-waza är det du gör på marken, alltså det som Brazilian JJ mestadels inriktar sig på.

Tricklev
2004-04-07, 14:07
Originally posted by StingraY-
Du vet väl vad Bruce Lee sa om Karate och kort därefter utvecklade han his own way Jeet Kune Do


Nej, va sa han om karate?

fredde
2004-04-07, 16:25
men om jag skulle ställa en dum fråga..i vilken kampsport lär man slåss som bäst med d olika slagen o sparkarna..kyokushinkai eller kickboxning.....jag vill ju som sagt trä'na något där jag sparkar samt kör med slag..inte brottas! har redan kört så mycket judo......

Daniiiel
2004-04-07, 16:34
vill du ha mycke fighting och lite brottning ska du som sagt köra kyokushin..det mesta bygger på hårda sparkar och slag där..


i kyokushin får man ju inte greppa så om judo vinner mot en kyokushin där är det ju inte konstigt..lär ju dock va annorlunda i en knockdown match..

Tricklev
2004-04-07, 17:59
Originally posted by StingraY-
Du vet väl vad Bruce Lee sa om Karate och kort därefter utvecklade han his own way Jeet Kune Do


Bruce lee gick aldrig i karate så det där var la taget lite väll ur luften...
btw så hadde han en o annan tanke om Judo jag inte orkar posta här nu för d skulle bara väcka en onödig diskution.

StingraY-
2004-04-07, 23:10
Originally posted by Tricklev



Nej, va sa han om karate?

Att det suger och är ofullständigt

Dessutom har jag aldrig sagt att Bruce Tränade karate (ibland missuppfattar folk min dåliga svenska ):smash:

mik
2004-04-07, 23:24
Börja på savate. läste tror jag att du bodde i Lund. har för mig att det finns en savate klubb där. savate eller fransk kickboxning är som kickboxning men det är mer rena tekniker där och man rör mer på sig. Som en tränare på ett läger sa: när de som håller på med savate och blivit för gamla så går de över en stund och leker lite kickboxning:booty:

Tricklev
2004-04-07, 23:54
Om judon sa han däremot átt det är en sport och däremot "saknar" "falska" tekniker som tex dra i hår peta ögon etc.

saknar också lång distans saker som tex sparkar slag etc...

Tricklev
2004-04-07, 23:56
Originally posted by StingraY-


Att det suger och är ofullständigt

Dessutom har jag aldrig sagt att Bruce Tränade karate (ibland missuppfattar folk min dåliga svenska ):smash:

nänä sa inte att du sa d sa bara att det var lite vl taget ur luften,


markus tycker inte om boxning, markus skapar fäktning, betyder det då att det är någon modification eller för att jag tycker någonting saknas ur boxning? nej kanske bara för att det inte finns någon kampart/sport som passar mig.

Trots att han klankat ner på karate sa han också att det var bra för 2 saker o dom är iaf Balance och form.