handdator

Visa fullständig version : Ungdomar som dricker (på Valborg)


Anton Fräs
2015-04-30, 13:30
Vad tycker folket här om ungdomar som dricker alkohol? Drack ni själva innan ni egentligen fick det?

En artikel från en polis gällande dagens föräldrar:
http://www.metro.se/…/foraldrar-orkar…/EVHodC!AoAauJXiFIIHU/

Min tanke var snarare att det kan vara på det viset att föräldrarna tycker att det är helt OK att deras ungdomar är ute och krökar sålänge de inte är dyngraka? Kanske känns krystat att säga till polisen helt enkelt. Hade jag haft en 16-17 årig unge som var ute på valborg hade jag snarare räknat med att hen skulle dricka alkohol, jag ser inget moraliskt fel i det.

ceejay
2015-04-30, 13:33
lika bra att de får känna på rejäl bakishet.

ARMSTARK
2015-04-30, 13:45
[QUOTE=Anton Fräs;7335456]Vad tycker folket här om ungdomar som dricker alkohol? Drack ni själva innan ni egentligen fick det?

En artikel från en polis gällande dagens föräldrar:
http://www.metro.se/…/foraldrar-orkar…/EVHodC!AoAauJXiFIIHU/

Min tanke var snarare att det kan vara på det viset att föräldrarna tycker att det är helt OK att deras ungdomar är ute och krökar sålänge de inte är dyngraka? Kanske känns krystat att säga till polisen helt enkelt.Hade jag haft en 16-17 årig unge som var ute på valborg hade jag snarare räknat med att hen skulle dricka alkohol, jag ser inget moraliskt fel i det. [QUOTE]

Moraliskt fel är det absolut inte, däremot livsfarligt, jag skulle inte låta mina barn i den åldern kröka. I den mån jag skulle kunna förhindra det. "Alla har gjort det" heter det, och det stämmer, men inte är det tack vare skicklighet man överlevt alla drängfyllor, snarare otrolig djävla tur.

TheOne1994
2015-04-30, 13:45
jag drack nog när jag var runt 14. Vid 15 köpte min mossa 6 starköl när jag skulle festa. Hon ville veta vad jag hällde i mig. Det var en del strul med kompisar som hamna på sjukhus efter ha snott sprit av sina päron. Efter det sa min mamma nu köper jag och du dricker inte mer än detta..så jag gjorde som hon sa :) det funka fint. 6 öl kommer man lätt in i dimman på.

ceejay
2015-04-30, 13:47
Jag blir påverkad av 2 öl med mina 2m och 115kg. :D

Jazen
2015-04-30, 13:48
http://lajkat.aftonbladet.se/kille-uttalar-sig-om-valborg-i-tv4-blir-youtube-historia/

TheOne1994
2015-04-30, 13:52
Jag blir påverkad av 2 öl med mina 2m och 115kg. :D

samma för mig ,helt perfekt. Tar en öl, in i duschen sen börjar man sjunga och festen är igång. Fattar inte hur man misslyckas när man ska festa.

rooz
2015-04-30, 13:56
Jag tänker att föräldrarna också har druckit lite till middagen / umgänge med sina bekanta och inte kan hämta sina barn pga rattonykterhet.

Men givetvis kommer kidsen kröka till det lite. Lite hederlig fylleboxning tillhör ungdomen.

kebne
2015-04-30, 13:57
Det är nog inte så ansvarsfullt att skicka iväg en minderårig att springa runt fritt med alkohol i kroppen bland andra minderåriga (och vuxna) som har alkohol i kroppen. Det är för många saker som kan gå fel som man inte själv (eller ens barn) har direkt kontroll över.

Diomedea exulans
2015-04-30, 14:00
Jag tycker att alkohol ska vara olagligt.

Asdf
2015-04-30, 14:19
Haha det är ju det bästa som finns med valborg att supa sig riktigt jäkla redlös :)

Bärsärk
2015-04-30, 14:20
Haha det är ju det bästa som finns med valborg att supa sig riktigt jäkla redlös :)

tMrCYJz9IL0

:D

Asdf
2015-04-30, 14:25
tMrCYJz9IL0

:D

:laugh::laugh:

Aliaas
2015-04-30, 15:27
Min första fylla, 14 år på Valborg.......

Va så jävla kul! Minne för livet ;)

filmjölk
2015-04-30, 15:37
Jag var 13 när jag började med alkohol. Vilket var 3-4år för tidigt.

Ett parkbänksfyllo köpte ut till mig och några andra, för det fick han en kvarting eller sjuttiofemma (det var 75cl inte 70cl i helflaskor på den tiden) beroende på hur mycket som skulle köpas ut.

jenni
2015-04-30, 16:12
Drack inte förrän vuxen ålder,
Problemet är ju när folk dricker för att bli fulla och inte för att det är en god whiskey/gott vin osv

Bärsärk
2015-04-30, 16:25
Min första fylla, 14 år på Valborg.......

Va så jävla kul! Minne för livet ;)

hade också min första fylla på valborg, tog tåget från stan ut till kompisar på landet, glömmer aldrig hur alla tittade på mig när jag satt där med en starköl i handen (13 år)

http://cdn.beeradvocate.com/im/beers/22616.jpg

PixelMiner
2015-04-30, 16:55
Vill man verkligen få stopp på drickandet bland ungdomarna så finns det ju en ganska enkel men resurskrävande metod. Varje gång en polis kommer på ungdomar med alkohol så skall man inte bara ta grejerna ifrån dem. Utan istället skall de skjutsas hem och dessutom skickas en anmälan till socialförvaltningen. Så inte nog med att föräldrarna får skämmas över att en Polis lämnar fulle 14-årige Kalle. De kommer dessutom att bli kallade på möte hos Socialen.

Vid upprepade tillfällen så finns ju alltid möjligheten för socialen att omplacera ungdomarna tillfälligt. Något säger mig att med sådana åtgärder skulle det bli ett jävla liv i luckan och många föräldrar som idag tar underårigt drickande med en klackspark skulle få kamma till sig rejält.

awesomooo
2015-04-30, 16:55
De ä najs

Anton Fräs
2015-04-30, 17:11
Vill man verkligen få stopp på drickandet bland ungdomarna så finns det ju en ganska enkel men resurskrävande metod. Varje gång en polis kommer på ungdomar med alkohol så skall man inte bara ta grejerna ifrån dem. Utan istället skall de skjutsas hem och dessutom skickas en anmälan till socialförvaltningen. Så inte nog med att föräldrarna får skämmas över att en Polis lämnar fulle 14-årige Kalle. De kommer dessutom att bli kallade på möte hos Socialen.

Vid upprepade tillfällen så finns ju alltid möjligheten för socialen att omplacera ungdomarna tillfälligt. Något säger mig att med sådana åtgärder skulle det bli ett jävla liv i luckan och många föräldrar som idag tar underårigt drickande med en klackspark skulle få kamma till sig rejält.

Vi skall sätta dit dessa fruktansvärda människor, för samhällets bästa. Det börjar ju trots allt med underårig fylla på valborg sedan går Lisa eller Mohammed vidare till marijuana och det kommer att sluta i att de begår folkmord och serievåldtäkter.

Patriarch K
2015-04-30, 17:12
Vedervärdigt beteende. Folk ska supa skallen av sig på valborg och midsommar och juldagen och påsk etc etc...
Varför kan inte folk fokusera på att fira högtiderna på ett lite mer religiöst sätt?

JohPz
2015-04-30, 17:16
Drack inte förrän vuxen ålder,
Problemet är ju när folk dricker för att bli fulla och inte för att det är en god whiskey/gott vin osv

Finns det någon under 25ish som inte dricker för att bli berusad?

Å andra sidan har jag svårt att tänka mig att folk överlag skulle dricka vin , whiskey enbart för smaken om det innehöll 0 % alkohol.

Folk som säger " jäklar den här whiskeyn var otroligt god " ljuger. Vad de menar är "vad gott det här va för att innehålla så mycket alkohol".

PixelMiner
2015-04-30, 17:18
Vi skall sätta dit dessa fruktansvärda människor, för samhällets bästa. Det börjar ju trots allt med underårig fylla på valborg sedan går Lisa eller Mohammed vidare till marijuana och det kommer att sluta i att de begår folkmord och serievåldtäkter.

Precis! :)

Med mitt inlägg ville jag bara påpeka att trots att polisen och politikerna PRATAR om att man vill göra något, så verkar inte viljan finnas. Utan det verkar mest vara ett spel för galleriet. Så mitt ursprungliga inlägg skall ses högst ironiskt.

Olegh
2015-04-30, 17:21
Om det vore coolt att inte vandalisera eller skräpa ner (lite positivt grupptryck från väluppfostrade individer som "tål" alkohol) så skulle det vara ännu mer ok.

Latissimus Dorsi
2015-04-30, 17:44
Jag är full på valborg mvh

eiri
2015-04-30, 17:51
Drack inte förrän vuxen ålder,
Problemet är ju när folk dricker för att bli fulla och inte för att det är en god whiskey/gott vin osv

folk som dricker whiskey/vin första gången tycker väll knappast de är gott?

shut teh face
2015-04-30, 18:26
Jag fick smaka alkohol hemma (mamma, pappa, syskon) när jag var 15 år redan.
De köpte ut åt mig när jag var 16 år, men jag var ansvarig, kom alltid hem, blev inte full som ett ägg. Min yngre bror som inte varit lika duktig har ingen köpt ut åt.

De vänner jag har som hade stenförbud på alkohol till 18 års åldern har däremot krökat rejält och varit riktigt borta, där har man inte velat gå hem för att man skämts osv.

Men det är svårt, jag är kille och inte varit utsatt för någon sårbar situation direkt. Min dotter däremot skulle jag kunna tänka mig att köpa ut åt ifall jag visste att hon var ansvarig och tog det lugnt, som jag gjorde.

jenni
2015-04-30, 18:46
Finns det någon under 25ish som inte dricker för att bli berusad?

Å andra sidan har jag svårt att tänka mig att folk överlag skulle dricka vin , whiskey enbart för smaken om det innehöll 0 % alkohol.

Folk som säger " jäklar den här whiskeyn var otroligt god " ljuger. Vad de menar är "vad gott det här va för att innehålla så mycket alkohol".
Kanske det inte finna, men det är ju bara sorgligt

Fast lär man sig uppskatta whiskey och cognac är det gott, jag dricker inte vanligtvist, men ett glas fin cognac kan jag avnjuta, men just ett

folk som dricker whiskey/vin första gången tycker väll knappast de är gott?
Möjligtvis inte första gången, men finns det någon sprit som är god första gången? Det skulle väl vara en söt drink med paraply i ;)

R Scarpa27
2015-04-30, 19:02
jisses vad skönt att man dricker alkohol i lagom mängd och för njutnings skull nu för tiden, tyska fulöl häller jag inte i mig.....

fattar inte hur man ens kunde dricka sort guld förr usch....

hmm, hade jag haft barn, i tonåren hade jag kedjat fast dom på nyår framför en bänkpress med alkoholfri monsterdricka och en skål med chips. :D lite skämtsamt men endå halvseriöst :D hehe

Red Apple
2015-04-30, 19:50
Människor som inte gillar att bli det minsta påverkade av alkohol har antingen gjort ett hälsosamt beslut baserat på en insikt om att ens förhållande till alkohol skulle kunna vara problematiskt, eller riktiga tråkmånsar. Ungdomarna kommer ha jobbiga upplevelser med alkohol oavsett hur gamla de är när de råkar ut för en redig fylla första gången, så jag ser inte riktigt poängen med att hålla dem inne på valborg. Det är en bra grej att vi har en kväll om året där folk kan göra sin snefylledebut utan att skämmas, för alla blir dumma i huvet på valborg.

TheOne1994
2015-04-30, 19:52
Jag fick smaka alkohol hemma (mamma, pappa, syskon) när jag var 15 år redan.
De köpte ut åt mig när jag var 16 år, men jag var ansvarig, kom alltid hem, blev inte full som ett ägg. Min yngre bror som inte varit lika duktig har ingen köpt ut åt.

De vänner jag har som hade stenförbud på alkohol till 18 års åldern har däremot krökat rejält och varit riktigt borta, där har man inte velat gå hem för att man skämts osv.

Men det är svårt, jag är kille och inte varit utsatt för någon sårbar situation direkt. Min dotter däremot skulle jag kunna tänka mig att köpa ut åt ifall jag visste att hon var ansvarig och tog det lugnt, som jag gjorde.

håller med om allt !

Köper du ut till henne ? Vilken ålder ?

Kalle Axelsson
2015-04-30, 19:58
Jag kommer säga till mina barn när de blir tonåringar som min mor sagt till oss alla.. Och det är att ringer polisen och har tagit dig får de sätta dig i fyllecell.

R Scarpa27
2015-04-30, 20:03
men det som är ganska sjukt är att alkohol är så acceptabelt men sen finns det viss röka som är totalt strängt förbjudet...
kunde lika väl varit tvärtom.

jag är inte nykterist men... stör mig endå på att alkohol ska vara så accepterat i detta land och skrytas över fyllor osv.

menar inte att det ska förbjudas, men då tkr jag även andra saker kan bli lagliga också...
and i dont even smoke...

yes bara lite tanks ;)

shut teh face
2015-04-30, 20:34
håller med om allt !

Köper du ut till henne ? Vilken ålder ?
Nee hon är ju bara 5 år än så länge, men jag köper "ut" andra saker åt henne, kinderägg är poppis :)

R Scarpa27
2015-04-30, 20:38
Nee hon är ju bara 5 år än så länge, men jag köper "ut" andra saker åt henne, kinderägg är poppis :)

http://www.demotivation.us/media/demotivators/demotivation.us_Kinder-Surprise-You-never-know-whats-inside_130606357487.jpg

Oxe
2015-04-30, 20:39
Tycker att många dricker för tidigt och för mycket, precis som jag också gjorde när jag var i tidiga tonåren. Fördelen jag hade var att man hade ganska hög alkoholtolerans så man kunde sitta där med 12st 3,5or och ändå vara människa (ifall man kan vara det som tonåring) Tror jag har sämre tolerans nu än då.

Stora problemet är ju hur samhällsklimatet ändrats genom åren och lätttillgängligheten på allt.

R Scarpa27
2015-04-30, 21:07
Tycker att många dricker för tidigt och för mycket, precis som jag också gjorde när jag var i tidiga tonåren. Fördelen jag hade var att man hade ganska hög alkoholtolerans så man kunde sitta där med 12st 3,5or och ändå vara människa (ifall man kan vara det som tonåring) Tror jag har sämre tolerans nu än då.

Stora problemet är ju hur samhällsklimatet ändrats genom åren och lätttillgängligheten på allt.

lättillgängligheten vettifan om den ökat på alkoholfronten.
tror det var mkt enklare förr att be alkisar köpa ut åt en...

och svartöl och sprit hade större marknad på för många år sedan också...

sen tror jag även mindre ungdomar dricker alkohol idag, än för x antal år sedan...

men när man ser småungar fulla, det är då man ser hur dumt det bara ser ut och hur de beter sig :D obs... även vuxna kan bli fjårtisar i fyllan...

Red Apple
2015-04-30, 23:02
men det som är ganska sjukt är att alkohol är så acceptabelt men sen finns det viss röka som är totalt strängt förbjudet...
kunde lika väl varit tvärtom.

jag är inte nykterist men... stör mig endå på att alkohol ska vara så accepterat i detta land och skrytas över fyllor osv.

menar inte att det ska förbjudas, men då tkr jag även andra saker kan bli lagliga också...
and i dont even smoke...

yes bara lite tanks ;)

Dude bro my man.

Appråpå hur mycket ungdomar som dricker nu jämfört med förut så läste jag i nån folder från Systembolaget att dagens 15åringar som dricker utgör en mindre procentil jämfört med typ fem år sen, och framförallt jämfört med slutet på 90-talet, men de som dricker har en större tendens att supa sig redlösa. Skulle säga att dagens situation isf är värre.

Bärsärk
2015-04-30, 23:22
ingen här som kör vuxna på stan eller motsvarande?

Oxe
2015-04-30, 23:31
lättillgängligheten vettifan om den ökat på alkoholfronten.
tror det var mkt enklare förr att be alkisar köpa ut åt en...

och svartöl och sprit hade större marknad på för många år sedan också...

sen tror jag även mindre ungdomar dricker alkohol idag, än för x antal år sedan...

men när man ser småungar fulla, det är då man ser hur dumt det bara ser ut och hur de beter sig :D obs... även vuxna kan bli fjårtisar i fyllan...

Det är inte riktigt lätt tillgängligheten på alkohol jag tänkte på, men när jag var liten så fanns det inte så många "privatimportörer" som körde ut öl för en billigpeng till barn, man fick ta sig mod att gå och fråga lokala alkisarna, och man skulle passa sig för krille p för han tog pengarna köpte sprit och behöll den.

R Scarpa27
2015-05-01, 06:57
Det är inte riktigt lätt tillgängligheten på alkohol jag tänkte på, men när jag var liten så fanns det inte så många "privatimportörer" som körde ut öl för en billigpeng till barn, man fick ta sig mod att gå och fråga lokala alkisarna, och man skulle passa sig för krille p för han tog pengarna köpte sprit och behöll den.

haha okej, jo vi hade vissa ställen att gå till som sålde importöl =)
alternativt fanns ju alltid lastbilschaffisar :) fanns alltid någon som sålde.

krille p sikken taskmört haha...

anvihl
2015-05-01, 07:05
Jag blir påverkad av 2 öl med mina 2m och 115kg. :D

Seriöst? :d

Första gången jag drack stod jag på benen efter 75cl koskenkorva på 4h. Är det genetisk att tåla mycket alkohol?

Ape3
2015-05-01, 09:51
"Det är inte alla unga som dricker alkohol, tvärt om är det allt fler som väljer att avstå helt från alkohol. Därför är det också svårt att ge en exakt siffra på när det är vanligast att unga börjar dricka alkohol. År 2014 uppgav 50% av flickorna i årskurs nio och 57% av pojkarna att de inte dricker alkohol alls. Bland gymnasieelever i årskurs två uppgav 21% att de inte dricker alkohol." http://www.drugsmart.com/faq/i-vilken-alder-borjar-ungdomar-att-dricka-alkohol/

Andelen ungdomar som väljer bort alkohol ökar.

J.V
2015-05-01, 10:07
Efter att ha sett hur det går för polare som köpt hembränt med okänd promille för att de inte fått tag på annat så kommer jag försöka introducera alkohol själv åt dom, även om det kanske blir 1-2 år för tidigt. Hellre att de dricker när de är 16 år och gör det där man har uppsikt än att de kanske super sig redlös i någon buske på sprit de fått köpa av något parkbänksfyllo på stan.

Även om det såklart är svårt/en utopi. Vem vill festa med sina föräldrar när man är 16? :D

micke81
2015-05-01, 10:23
"Det är inte alla unga som dricker alkohol, tvärt om är det allt fler som väljer att avstå helt från alkohol. Därför är det också svårt att ge en exakt siffra på när det är vanligast att unga börjar dricka alkohol. År 2014 uppgav 50% av flickorna i årskurs nio och 57% av pojkarna att de inte dricker alkohol alls. Bland gymnasieelever i årskurs två uppgav 21% att de inte dricker alkohol." http://www.drugsmart.com/faq/i-vilken-alder-borjar-ungdomar-att-dricka-alkohol/

Andelen ungdomar som väljer bort alkohol ökar.

Har hört det där repeteras på radion många gånger och varje gång så slår samma tanke till i mitt arma huvud:Det enda rimliga är att Alkoholen har ersatts med något annat hos en del ynglingar. i vissa grupper har Rocknroll tobaken varit populär länge,i andra grupper kan den vara ett alternativ för att alkoholen är ansedd som "oren" och det är mindre troligt att du blir ertappad med alternativ tobak.
Och bland grupper där alkoholen varit den dominanta drogen så har helt enkelt tjatet om hur farlig den är resulterat i att barnen blivit rädda för alkoholen och söker sig till andra droger istället.
Alkohol må vara dåligt vid katastrofalt storslagna intag men den har ett antal fördelar för nybörjare och amatörer,Att må kass är något som gör att åtminstone en del lär sig att dosera lite försiktigare med tiden.

Yes
2015-05-01, 14:02
Folk som säger " jäklar den här whiskeyn var otroligt god " ljuger. Vad de menar är "vad gott det här va för att innehålla så mycket alkohol".
Det är snarare en speciell form av smakupplevelse/njutning och alkoholen är en del av den. Jag kan också uppskatta att sniffa på t.ex. en tom flaska Mortlach, såatteh...

Starksprit i kombination med mat kan vara riktigt fint också. Då menar jag inte sill och nubbe som är bland det vidrigaste som finns (nubben då, sillen är helt okej). En riktigt god tartarbiff med fin vodka är däremot svårslaget.

Lafayette
2019-04-30, 15:40
Vad det söps i gymnasiet på Valborg. Värst av alla dagar på året.

Nu är det lugnt och fint och lite chill hemma.

blåvitt
2019-04-30, 16:34
hade aldrig klarat att leva som när jag var 22 nu, ett av mina fornstora dagars valborgsfirande hade säkerligen tagit kol på mig. Idag blir det två starköl och grillad korv, räcker gott