handdator

Visa fullständig version : Max fettökning på en dag


Garlic
2015-04-29, 23:25
Vad jag förstår så tar det 7000 kcal överskott/underskott för att öka/förlora ca ett kg fett.

Säg att man ligger på kcal balans en längre period, sedan har man en dag då man äter 7000 kcal över sitt tdee. Skulle man då lägga på sig 1kg fett efter den dagen, eller finns det ett max i hur mycket fett man kan lägga på sig under en dag? Om så är fallet, var tar då de extra kalorierna vägen?

Ursäkta om dum fråga, bara nyfiken :)

vattenbuffel
2015-04-30, 00:07
Det beror lite på vad överskottet består av. Om det består av 7000 kalorier från fett så kommer i princip allt att lagras in som fett.
Men om överskottet består av kalorier från protein och kolhydrater blir det inte lika enkelt.
Läs denna artikel för bra info gällande detta: http://tyngre.se/artiklar/vad-haender-om-du-aeter-mer-eller-mindre-aen-du-behoever/

Bossebäver
2015-04-30, 00:12
Vad jag förstår så tar det 7000 kcal överskott/underskott för att öka/förlora ca ett kg fett.

Säg att man ligger på kcal balans en längre period, sedan har man en dag då man äter 7000 kcal över sitt tdee. Skulle man då lägga på sig 1kg fett efter den dagen, eller finns det ett max i hur mycket fett man kan lägga på sig under en dag? Om så är fallet, var tar då de extra kalorierna vägen?

Ursäkta om dum fråga, bara nyfiken :)

Beror på vad du äter, men i korta drag.

Fettet du äter skulle lagras in, kolhydraterna skulle sänka fettoxidationen till ett praktiskt minimum för att sedan dra iväg till kroppens glykogenlager i muskler och lever. En del av dem skulle bli fett via dnl och en del skulle bara bli kroppsvärme. Sannolikt känner du dig som en kamin när du går och lägger dig^^

Old Nick
2015-04-30, 07:52
Det är svårt att bara lägga sig på 7000 kcal i överskott. Du lär förbränna en del av det genom spontanökad aktivitet.

Överskottet av kolhydrater kan till viss del lagras som glykogen, fettet som underhudsfett och du kan bli varm som en kamin när kroppen försöker oxidera kolhydraterna och proteinet för att bli av med dem. Har du metabola problem och tendens till att utveckla diabetes kan blodsockret sticka iväg och du pinkar ut kolhydraterna. Sånt kan för övrigt ske även om du är frisk och äter kopiösa mängder med kolhydrat under lång tid. Sheo gjorde ett intressant försök på sig själv en gång där han mer eller mindre konstant överåt kolhydrat och nästan inget fett. Tråd om detta här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=215590

Karl Pilkington
2015-04-30, 10:03
Jag snor tråden för en snabb fråga. Jag har under våren lagt dagens största mål efter träning (oftast middag) och har upplevt att jag blir - precis som ni skriver ovanför - varm som en kamin senare på kvällen. Har funderat på vad det beror på, tror ni att det är min kropp som oxiderar kolhydrater och protein? Har aldrig upplevt fenomenet innan och har egentligen inte ändrat mina macros/kcal intag annat än att jag äter lite mer till middag på träningsdagarna.

Sniggel
2015-04-30, 10:14
man äter 7000 kcal över sitt tdee. Skulle man då lägga på sig 1kg fett efter den dagen, eller finns det ett max i hur mycket fett man kan lägga på sig under en dag?

Det är inte antingen eller. Det är två separata frågor du ställer, inte en, som du försöker få det till.

1. Ett överskott på 7000 kcal blir inte automatiskt 1 kg fett. Energin sparas på olika sätt. En uppenbar är extra fyllda glykogennivåer. Men majoriteten borde bli fett eftersom kroppen inte kan spara så stora mängder energi på annat sätt än i fettväven.

2. Det finns nog ett max ja. Det maxet kan bero på olika faktorer. Det vanligaste som sätter stopp är förmodligen att du spyr upp kalorierna pga kombinerat illamående och ovanligt högt tryck i magsäcken.

Sniggel
2015-04-30, 10:18
Det beror lite på vad överskottet består av. Om det består av 7000 kalorier från fett så kommer i princip allt att lagras in som fett.
Men om överskottet består av kalorier från protein och kolhydrater blir det inte lika enkelt.
Läs denna artikel för bra info gällande detta: http://tyngre.se/artiklar/vad-haender-om-du-aeter-mer-eller-mindre-aen-du-behoever/

Det innebär att om du äter en massa protein och din kropp inte kan använda det som byggstenar så finns det bara två andra vägar för proteinet. Den ena vägen är att proteinet bryts ner och förbränns som energi och den andra vägen är att proteinet bryts ner till glukos som i sin tur sen konverteras till fett. Som du redan vet är vägen glukos -> fett något som sker väldigt sällan. Vid ett proteinöverskott är det inte bara den vägen som behöver aktiveras utan proteinet ska också konverteras till glukos först. Alla aminosyror kan inte heller konverteras till glukos. Resultatet blir helt enkelt att du i princip inte kommer lägga på dig mer fett av att äta mer protein.

För att vara tekniskt petig så om en större mängd protein innebär ökad förbränning så minskar överskottet. Snackar vi ett reellt överskott på 7000 kcal där majoriteten består av protein så är det 7000 som lagras nånstans. Hur mycket kalorier man äter för att kunna uppnå ett överskott på 7000 kcal är isåfall större än om man äter majoriteten fett.
Kaloriintaget måste alltså bli större för att skapa samma överskott. Men nu var det överskottet som efterfrågades, även om jag förstår det praktiska i (indirekt) att diskutera kaloriintaget. Ville bara poängtera detta så att det inte sker några missförstånd i diskussionen.

Det är vanligt att folk tänker ungefär så här, i kronologisk ordning:
1. Min förbränning är 3000 kcal.
2. Tar och äter 10000 kcal
3. Nu har jag ett överskott på 7000 kcal
Felet i 2 är att 1 påverkas av steg 2. Ffa om makrofördelningen är olika.

Slippy
2015-04-30, 10:37
Sniggel - det där beror väl helt enkelt på hur man väljer att se på saken? Förstår helt och hållet hur du tänker, men eftersom att det är så otroligt mycket hypotetiska siffror är det snarare enklare att räkna utifrån sin basförbränning. Allt som äts utöver den är överskott. Då den egna förbränningen, näringsvärdena och påverkan av ett överskott är omöjligt att veta exakt blir det chanssiffror hur som haver.

Sniggel
2015-04-30, 10:50
Sniggel - det där beror väl helt enkelt på hur man väljer att se på saken? Förstår helt och hållet hur du tänker, men eftersom att det är så otroligt mycket hypotetiska siffror är det snarare enklare att räkna utifrån sin basförbränning. Allt som äts utöver den är överskott. Då den egna förbränningen, näringsvärdena och påverkan av ett överskott är omöjligt att veta exakt blir det chanssiffror hur som haver.

Det är enklare. men det är inte konstigt om folk inte förstår varför dertas upplägg inte fungerar om de utgår från att de har en basförbränning som inte påverkas av deras kost de sen lägger upp.

Sen startar de trådar på olika forum med titeln "ligger på underskott men inget händer, hjälp!"

Samtidigt fortsätter myter såsom "1 ätardag på denna dieten gör att du inte lägger på dig/påverkas av kalorierna, <because reasons>"

Klart det är enklare. Men den approachen kommer med större sannolikhet att inte ge de resultat man är ute efter.

Visst är det sant att det är chanssiffror man tar fram oavsett hur man gör. Men det viktiga är att man är medveten om att ens förbränning påverkas av vad man gör, inkl hur/vad/hur mycket man äter. Att åtminstone ha det i bakhuvudet så man inte blir förvånad när man helt plötsligt kan gå ner i vikt på ett högre kaloriintag än vad man är van vid. Detta för att man möblerade om sin makrifördelning. Men är man inte medveten är risken att man sprider informationen "kalori in - kalori ut stämmer inte".

Slippy
2015-04-30, 11:01
Då tror jag att vi är överens om saken.
Dock vill jag påpeka en sak som är ganska missuppfattat.

Kalori in - kalori ut
Då tänker "man" oftast; kalori in = enligt näringsdeklaration. Egentligen är det väl snarare något annat begrepp som bör vara det korrekta?

Jag tänker på livsmedel som linfrön, eller nötter för den delen, som innehåller en stor mängd kalorier, men som kroppen bryter ned väldigt inneffektivt (eller vad det nu beror på) och därför inte tar tillvara på den mängd kalorier som står på näringsdeklaration. Reslutatet blir att vi har minst tre steg: Kalori in - Kalori som kan användas - Kalori ut = underskott/balans/överskott.

RassK
2015-04-30, 11:30
Då tror jag att vi är överens om saken.
Dock vill jag påpeka en sak som är ganska missuppfattat.

Kalori in - kalori ut
Då tänker "man" oftast; kalori in = enligt näringsdeklaration. Egentligen är det väl snarare något annat begrepp som bör vara det korrekta?

Jag tänker på livsmedel som linfrön, eller nötter för den delen, som innehåller en stor mängd kalorier, men som kroppen bryter ned väldigt ineffektivt (eller vad det nu beror på) och därför inte tar tillvara på den mängd kalorier som står på näringsdeklaration. Resultatet blir att vi har minst tre steg: Kalori in - Kalori som kan användas - Kalori ut = underskott/balans/överskott.

Hur många kalorier det finns i ett livsmedel är såklart inte samma som hur många kalorier vi kan utnyttja ur ett livsmedel. Detta är dessutom individuellt då det är beroende av individens kapacitet att smälta och absorbera nutrienter. Men detta kan man inte räkna med att Sven Svensson ska förstå när hen läser på näringsdeklarationen.

Garlic
2015-04-30, 17:06
Tackar för många intressanta och upplysande svar

qozmox
2015-04-30, 17:12
har kanske besvarats tidigare, eller tom i tråden, men har isåfall inte fattat.
hur vet kroppen vad som är överskottet?
ponera att jag behöver 3000kcal, varav 1000kcal är protein.
sen äter jag 1000kcal extra enbart fett, så jag hamnar på 4000kcal.
vilka av dessa räknar kroppen då som överskott?

Bossebäver
2015-04-30, 20:32
har kanske besvarats tidigare, eller tom i tråden, men har isåfall inte fattat.
hur vet kroppen vad som är överskottet?
ponera att jag behöver 3000kcal, varav 1000kcal är protein.
sen äter jag 1000kcal extra enbart fett, så jag hamnar på 4000kcal.
vilka av dessa räknar kroppen då som överskott?

Det vet den inte.

J3T69
2015-05-01, 10:23
Intressanta inlägg:)

King Grub
2015-05-01, 10:33
har kanske besvarats tidigare, eller tom i tråden, men har isåfall inte fattat.
hur vet kroppen vad som är överskottet?
ponera att jag behöver 3000kcal, varav 1000kcal är protein.
sen äter jag 1000kcal extra enbart fett, så jag hamnar på 4000kcal.
vilka av dessa räknar kroppen då som överskott?

Det som inte har använts till andra processer under mätperioden.

Old Nick
2015-05-01, 12:00
har kanske besvarats tidigare, eller tom i tråden, men har isåfall inte fattat.
hur vet kroppen vad som är överskottet?
ponera att jag behöver 3000kcal, varav 1000kcal är protein.
sen äter jag 1000kcal extra enbart fett, så jag hamnar på 4000kcal.
vilka av dessa räknar kroppen då som överskott?

Det är som att fråga hur majbrasan avgör hur stor del av värmen som skall utvinnas ur spånskivebitarna som ligger under lastpallarna bredvid bunten med björkris.

Verkligheten avgör vad som används av vad som är tillgängligt beroende på situationen.