handdator

Visa fullständig version : E-sport vs MMA , vad är populärast enligt er?


datorhunden
2015-04-29, 16:59
Jag satt och kikade på svenska e-gamers och hur mycket de vinner i sina turneringar, att tävla om ett pott för sisådär 500k dollar är enligt mig gigantiskt mycket jämfört med hur mycket vår Alexander Gustafsson får.

Det känns som att e-sportarna tjänar sjukt mycket mer än en mma-utövare, däremot är det medialt inte accepterat eller för den delen stort, vilka andra namn än Heaton kan man nämna idag om man är ute och går i stan?

Jag känner mig bitter liksom då jag snart skall börja tävla i amatör-mma och är endast 19-år, jag har långt kvar för att få de där pengarna som Simon Hagert får.

Vad är populärast enligt er?

ceejay
2015-04-29, 17:00
E sport har fler utövare givetvis, men i usa så har väl mma flera miljoner tittare?

Jag tror nog Alexander tjänar mer än de flesta pro e-sportare.

datorhunden
2015-04-29, 17:03
E sport har fler utövare givetvis, men i usa så har väl mma flera miljoner tittare?

Jag tror nog Alexander tjänar mer än de flesta pro e-sportare.

Av någon anledning är inte e-sport så stort i USA egentligen, det är väl bara asien och europa som är på elitnivån vad jag har märkt.

Medialt är det större, Gustafsson kan åka nästan hela världen och någon vet mer eller mindre än vem han är, medan kanske Heaton har det svårare, jag vet inte, känns bara som att e-sport är liksom guldgruvan för att dra in cash.

kebne
2015-04-29, 17:03
Det är inte alls många e-sportare som tjänar bra på det i förhållande till utövare. Är du tjej och esportare så kan det var värt det annars är det inte värt att satsa på e-sport för pengars skull.

datorhunden
2015-04-29, 17:09
Det är inte alls många e-sportare som tjänar bra på det i förhållande till utövare. Är du tjej och esportare så kan det var värt det annars är det inte värt att satsa på e-sport för pengars skull.

Sedan skall väl det mesta skattas kan jag tänka mig

forslund
2015-04-29, 17:45
Jag har varit anställd av en av de störtsta organisationerna där ute så hade ganska bra inblick.
Ytterst få människor som kan jobba heltid med esport.
De som gör det har knappt medelmåtta löner och i förhållande till hur mycket tid de lägger ner och vilka av dygnets timmar de jobbar (oftast kvällar och helger), så är det extremt lite.

Prispengarna är ju på inget sätt en garanti och då tar ofta organisationerna en bit av den kakan. Sedan kvarstår än idag problem med uteblivna prispengar från tävlingar och "försenade löner".

Inte direkt den perfekta branschen att satsa på, direkt. Nu är det många år sedan jag var involverad i esport men de jag har kontakt med upplever fortfarande samma sak.

kebne
2015-04-29, 17:47
Kollar man på Swebliss så har hon under 2015 fått in minst (6*500+)+(16*100+)+(400*2.5*4) (USD) och det är bara vad man kan läsa från hennes twitchsida. dvs 8600USD minimum men antagligen mycket mer eftersom hon bara listar donationer som 100+ och 500+ osv

Olegh
2015-04-29, 18:02
Kollar man på Swebliss så har hon under 2015 fått in minst (6*500+)+(16*100+)+(400*2.5*4) (USD) och det är bara vad man kan läsa från hennes twitchsida. dvs 8600USD minimum men antagligen mycket mer eftersom hon bara listar donationer som 100+ och 500+ osv

Det är väl mer camshow än e-sport?


Oavsett så hoppas jag att MMA-clowneriet dör ut.

kebne
2015-04-29, 18:05
Det är väl mer camshow än e-sport?


Oavsett så hoppas jag att MMA-clowneriet dör ut.

Streamande är en utav deras största inkomstkällor i allmänhet.

JohPz
2015-04-29, 18:07
Jag har varit anställd av en av de störtsta organisationerna där ute så hade ganska bra inblick.
Ytterst få människor som kan jobba heltid med esport.
De som gör det har knappt medelmåtta löner och i förhållande till hur mycket tid de lägger ner och vilka av dygnets timmar de jobbar (oftast kvällar och helger), så är det extremt lite.

Prispengarna är ju på inget sätt en garanti och då tar ofta organisationerna en bit av den kakan. Sedan kvarstår än idag problem med uteblivna prispengar från tävlingar och "försenade löner".

Inte direkt den perfekta branschen att satsa på, direkt. Nu är det många år sedan jag var involverad i esport men de jag har kontakt med upplever fortfarande samma sak.

Jag tror problemen med uteblivna prispengar och löner har blivit betydligt mindre senaste 2 åren i och med att det hela vuxit så pass mycket. Små organisationer utan pengar och fifflande sponsorer har zoonats ut, iaf i toppen.

Jockefoten
2015-04-29, 18:11
Streamande är en utav deras största inkomstkällor i allmänhet.

Seriösa organisationer låter inte sina spelare streama regelbundent.

Man bör sära på begreppen "Pro gamer" och "community profile"

Olegh
2015-04-29, 18:11
Streamande är en utav deras största inkomstkällor i allmänhet.

Då får man imo försöka hålla isär e-underhållning och e-sport.



Om en bodybuilder får 80% av sina inkomster från att jobba som bögporr-aktör och 20% från sponsorer/vinstpengar knutna till sitt tävlande, kan man då fortfarande kalla honom för "proffsbyggare"? Är det inte mer rätt att kalla honom porraktör?

kebne
2015-04-29, 18:12
Seriösa organisationer låter inte sina spelare streama regelbundent.

Man bör sära på begreppen "Pro gamer" och "community profile"

What? Vilka får inte streama?

Jockefoten
2015-04-29, 18:13
What? Vilka får inte streama?

Typ alla toppspelare i Kina och Korea?

kebne
2015-04-29, 18:16
Då får man imo försöka hålla isär e-underhållning och e-sport.



Om en bodybuilder får 80% av sina inkomster från att jobba som bögporr-aktör och 20% från sponsorer/vinstpengar knutna till sitt tävlande, kan man då fortfarande kalla honom för "proffsbyggare"? Är det inte mer rätt att kalla honom porraktör?

Fast det är ju många av e-sportarna som streamar när de tränar och gör en del av sin sport. Byggare som strippar osv är ju en sidogrej inte självaste sporten.

kebne
2015-04-29, 18:20
Typ alla toppspelare i Kina och Korea?

Finns säkert en del som det är så men det känns inte som om man kan säga en sån värdering som att seriösa organisationer inte låter sina spelare göra det. Finns ju organisationer där spelarna måste streama X antal timmar osv.

Jockefoten
2015-04-29, 18:23
Finns säkert en del som det är så men det känns inte som om man kan säga en sån värdering som att seriösa organisationer inte låter sina spelare göra det. Finns ju organisationer där spelarna måste streama X antal timmar osv.

Jo, typisk amerikansk idioti. (Ja jag tittar på dig EG!).
IMO så är en oganisation seriös om de håller resultat över exponering. Nåja vi rullar ut ifrån ämnet, jag håller med dig i det du sagt tidigare dock. Hade inte rekomenderat någon att börja med E-sport.

kebne
2015-04-29, 18:33
Jo, typisk amerikansk idioti. (Ja jag tittar på dig EG!).
IMO så är en oganisation seriös om de håller resultat över exponering. Nåja vi rullar ut ifrån ämnet, jag håller med dig i det du sagt tidigare dock. Hade inte rekomenderat någon att börja med E-sport.

Det ena utesluter inte det andra och det finns andra spel än sc2 xD

Anton Fräs
2015-04-29, 18:40
Typ alla toppspelare i Kina och Korea?

Som streamar via azubu istället för twitch menar du? :) Att kalla kvinnliga streamers genomgående för "camshow" känns ju ganska ruttet, ursäkta mig om jag övertolkad men det är "tonfallet" är.

Olegh
2015-04-29, 18:42
Det finns manliga underhållare också.

anvihl
2015-04-29, 23:35
Lägger man ihop Dota2, LoL, CS, Starcraft osv får man nog lika många unika tittare som MMA. Mediaexponeringen är dock större för MMA, tyvärr.

Att se psykiskt instabila människor (ja, det är man) misshandla varandra framför publik för pengar borde vara olagligt.

Nordenator
2015-04-30, 07:52
Typ alla toppspelare i Kina och Korea?

Det finns även fler spel än de som spelas i Kina och Korea däremot.

David Brent
2015-04-30, 09:35
Som streamar via azubu istället för twitch menar du? :) Att kalla kvinnliga streamers genomgående för "camshow" känns ju ganska ruttet, ursäkta mig om jag övertolkad men det är "tonfallet" är.

Nej? Dom streamar i regel inte alls.

Anton Fräs
2015-04-30, 13:33
Nej? Dom streamar i regel inte alls.

Jag har bara koll på LoL och då är det ju många toppspelare som streamar på azubu. Det kanske ser annorlunda ut i andra e-sporter?

Scratch89
2015-05-01, 07:32
Det beror väl på vilket spel vi pratar om också. Nu när t.ex CS:GO har tagit över som huvudspelet på många e-festivaler och turneringar (och även på t.ex Teamliquids sida) så antar jag att mycket pengar flyttar dit. Jag undrar hur länge Starcraft 2-scenen kommer att överleva, då det bara verkar vara absoluta toppskiktet som kan leva gott på det.

anvihl
2015-05-01, 07:47
Det beror väl på vilket spel vi pratar om också. Nu när t.ex CS:GO har tagit över som huvudspelet på många e-festivaler och turneringar (och även på t.ex Teamliquids sida) så antar jag att mycket pengar flyttar dit. Jag undrar hur länge Starcraft 2-scenen kommer att överleva, då det bara verkar vara absoluta toppskiktet som kan leva gott på det.

Lustigt det där, när SC2 kom ut dödade det ju cs 1.6 totalt.

Diomedea exulans
2015-05-01, 07:53
Jag föredrar att folk sitter på sina feta arslen hela dagarna och får fetma, muskeldystrofi, diabetes och andra välfärdssjukdomar framför att de spöar skiten ur varandra. Så jag tycker det är bättre om e-sportarna får mer pengar. De är bättre förebilder.