handdator

Visa fullständig version : Köpråd Hemmagympaket


Arnesson
2015-04-29, 15:21
Hej,

Ska fixa hemmagym när jag flyttar till hus i juni. Tycker det är skralt med bra saker på Blocket. Finns det några andra sidor att kolla begagnade kvalitetssaker på?

Har även kollat på nya paket och det finns lite olika leverantörer, t ex:
http://styrkebutiken.se/image/cache/data/GPR370-228x228.jpg
http://styrkebutiken.se/index.php?route=product/product&path=82&product_id=263

Men är det OK saker för ett hemmagym?

/Thomas

Hallberg
2015-04-29, 15:59
Det beror ju på vad du har för målsättning med träningen. Oftast är det stängerna som är sämst, medan ställning och vikter funkar bra. Många bänkar är väldigt höga för att få bra skjut med benen i bänk kan jag tycka (men jag är tre äpplen hög också) Den stora frågan är om du kommer trivas med att träna hemma för annars är det rätt bortkastat att lägga dyra pengar på att få ett begränsat gym hemma istället för att gå till ett välutrustat.

Det dyker upp guldkorn på blocket titt som tätt om du har lite tid att vänta och möjlighet att åka en bit och hämta.
Annars rekommenderar jag exceed/eleikos begagnatsida där de säljer demoprodukter mm. De är i de närmaste nyskick. Så klart dyrare än en billig stång ändå, men du får en Eleiko... (Jag har en styrkelyftsstång och en crossfitstång från Eleiko i mitt källargym /ja, jag är stångfetischist)
Många gymföretag har begagnade produkter också, men de är ju inte direkt billiga.

z_bumbi
2015-04-29, 16:44
Det enklaste för att få ner priset är nog att verkligen renodla vad man behöver och vad av det man kan fixa med billiga lösningar. T ex istället för ett helt rack som i alla fall oftast inte är någon höjdare kan man köpa en vanlig begagnad ställning och ställa två bockar som säkerhetstag.
Racket i länken tycker jag personligen inte är bra då avlyften blir så långa och utgångarna i böj också blir onödigt långa men någon annan här på forumet är nöjd med sitt så det beror på vad man är van vid och vad man vill kunna göra.

Arnesson
2015-04-29, 17:35
Tack för svar.

Jag tycker konditionsidrott är roligast och lägger min tid där nuförtiden. Så för mig blir det max två styrkepass i veckan som komplement, frun kör lite mer. Båda har även gymkort men pga. tidsbrist (läs: prioriteringar) så är möjlighet att träna hemma önskvärd.

Stång, bänk, vikter och ställning vill vi ha.

zavaz
2015-04-29, 18:17
du kan bygga ett riktigt bra rack av ett pall ställage med lite fantasi. finns säkert på blocket för någon hundring.. sök lite på google så hittar du hur man kan göra.

Starke75an
2015-04-30, 11:11
Byggställning bör funkar fint att bygga till rack. Burtonrör begagnat har jag betalt 20/metern för på skrot. Vikt ca 4 kg/m. I bra skick. Galvade.

En ny koppling kostar ca 50:-, så begagnade får du till bra pris.