handdator

Visa fullständig version : Hade du ställt upp och försvarat Sverige vid en invasion?


Rundhus
2015-04-29, 13:44
Låt säga att du vaknar upp, slår igång teven och upptäcker att Sverige är på väg att bli invaderat av ryssar/ISIS/Kineser/Obama whatever. Du ombeds att så snart som möjligt ansluta dig till närmaste "regemente" (insert rätt ord) för att ställa upp och försvara landet.

Försvarar du landet eller flyr du?

Personligen känner jag inte att det finns något att försvara annat än min familj, så jag hade stannat med dem och flytt till något bra ställe.

Snubben
2015-04-29, 13:45
Låt säga att du vaknar upp, slår igång teven och upptäcker att Sverige är på väg att bli invaderat av ryssar/ISIS/Kineser/Obama whatever. Du ombeds att så snart som möjligt ansluta dig till närmaste "regemente" (insert rätt ord) för att ställa upp och försvara landet.

Försvarar du landet eller flyr du?

Personligen känner jag inte att det finns något att försvara annat än min familj, så jag hade stannat med dem och flytt till något bra ställe.

Vart hade du flytt?

delta_mats
2015-04-29, 13:46
Självklart hade jag försvarat vårt land.

Rundhus
2015-04-29, 13:47
Jag har en stuga uppe i Norrbotten mitt ute i skogen så jag hade nog dragit dit och tagit de lugnt till de värsta blåst över.

Civila brukar väl inte bli så hemskt utsatta vid själva invasionen eller har jag fel? Funderar på om man ens hade behövt fly. Vi får lära oss ryska, then what?

Rundhus
2015-04-29, 13:48
En sak ni kan lägga till är ifall ni har familj osv också. Är ju klart mycket enklare att dra ut i strid ifall man inte har något annat än sig själv att tänka på.

anvihl
2015-04-29, 13:50
Aldrig i livet. Är singel utan barn kan tilläggas. Skjuter mig hellre i huvudet.

Mörda andra för linjer ritade på en karta? *screwy*

Snubben
2015-04-29, 13:51
Jag har en stuga uppe i Norrbotten mitt ute i skogen så jag hade nog dragit dit och tagit de lugnt till de värsta blåst över.

Civila brukar väl inte bli så hemskt utsatta vid själva invasionen eller har jag fel? Funderar på om man ens hade behövt fly. Vi får lära oss ryska, then what?

Nu är det väl mer så att människor som är skilda från andra som utsätts värst av en invanderande makt - av den simpla anledningen att de är lättare att få att försvinna. Se valfritt afrikanskt land som befinner sig i krig/har befunnit sig. Se Somalia, se vad som hände under WWII etc. Kika även i s k. preppers-böcker där de för diskussioner om vart man skall dra om "shit hits the fan".

Jag hade, om jag var tvungen att fly, dragit mig till en större mängd människor då risken för att utsättas för hemskheter blir avsevärt mindre.

jenni
2015-04-29, 13:52
Sverige hade ju gett sig direkt oavsett så...

Rundhus
2015-04-29, 13:53
Sverige hade ju gett sig direkt oavsett så...

Försök inte få in tråden på fel spår nu. Det hypotetiska scenariot i trådstarten är det som gäller.

Fuark
2015-04-29, 13:54
Aldrig i livet. Är singel utan barn kan tilläggas. Skjuter mig hellre i huvudet.

Mörda andra för linjer ritade på en karta? *screwy*

Detta!

Det vore definition av "ovärt"

BobaFett
2015-04-29, 13:55
Civila brukar väl inte bli så hemskt utsatta vid själva invasionen eller har jag fel? Funderar på om man ens hade behövt fly. Vi får lära oss ryska, then what?

:laugh:

Rundhus
2015-04-29, 13:57
:laugh:

?




char

Edit: Jag glömde att jag i trådstarten hade alla möjliga folkgrupper som tänkbara invaderare så jag är nu medveten om att uttalandet var halvt retarderat. Civila blir ju decapatatade dagligen.

Loke
2015-04-29, 13:59
Aldrig i livet. Är singel utan barn kan tilläggas. Skjuter mig hellre i huvudet.

Mörda andra för linjer ritade på en karta? *screwy*

Du tycker att självständiga stater ytterst handlar om linjer på kartor? Det är alltså för linjer på kartor som man betalar 30% skatt?

ARMSTARK
2015-04-29, 14:04
Inte för att vara taskig Rundhus men...har du växt upp inlåst i en garderob, utan möjlighet att läsa något som har hänt de... några tusen år fram till dags datum? Civila är de första som får lida och de får lida hårt. De sparkar in dörren hemma hos dig och skjuter din pappa i huvudet och våldtar din mamma och din lillasyster, och kanske dig.

Godfella
2015-04-29, 14:05
Sverige hade ju gett sig direkt oavsett så...

Vad härligt att du har sådant förtroende för ditt land :)

För att svara på frågan, så ja, det hade jag!

Rundhus
2015-04-29, 14:08
Inte för att vara taskig Rundhus men...har du växt upp inlåst i en garderob, utan möjlighet att läsa något som har hänt de... några tusen år fram till dags datum? Civila är de första som får lida och de får lida hårt. De sparkar in dörren hemma hos dig och skjuter din pappa i huvudet och våldtar din mamma och din lillasyster, och kanske dig.

Jag hade Rysslands invadering av Krim i huvudet när jag skrev kommentaren och där har det väl ändå gått hyfsat lugnt till för de civila? Jag har ändrat mig sen jag skrev den där kommentaren, tog upp det i något tidigare inlägg.

Snubben
2015-04-29, 14:09
Jag hade Rysslands invadering av Krim i huvudet när jag skrev kommentaren och där har det väl ändå gått hyfsat lugnt till för de civila? Jag har ändrat mig sen jag skrev den där kommentaren, tog upp det i något tidigare inlägg.

:eek::eek::eek:

jenni
2015-04-29, 14:09
Vad härligt att du har sådant förtroende för ditt land :)

För att svara på frågan, så ja, det hade jag!

Tyvärr så är det ju så

Hade det varit på vikingatiden hade det varit en annan femma

Tricce
2015-04-29, 14:10
Självklart försvarat! Dom hade nog inte kallat in mig men hade anmält mig som frivillig.

jenni
2015-04-29, 14:10
Jag hade Rysslands invadering av Krim i huvudet när jag skrev kommentaren och där har det väl ändå gått hyfsat lugnt till för de civila? Jag har ändrat mig sen jag skrev den där kommentaren, tog upp det i något tidigare inlägg.

Tror du missat rätt mycket av vad som hänt i Ukraina isf

Godfella
2015-04-29, 14:13
Tyvärr så är det ju så

Hade det varit på vikingatiden hade det varit en annan femma

Hur kan du vara så säker på det? Har du gått runt på förbanden och frågat alla män och kvinnor om dom skulle försvarat landet vid en invasion och fått ett rungande nej av samtliga? :)

LoveMachine
2015-04-29, 14:18
Jag är anställd för att göra det, så självklart gör jag det. Fast det hade jag gjort även om jag bara var värnpliktig. Jag skulle inte slåss för linjen på kartan utan för vår rätt att bestämma över Sverige och för att ge min familj en chans att hinna bort från fronten. Nu bor de på en relativt säker plats, i alla fall under de mest relevanta scenarierna.

jenni
2015-04-29, 14:18
Hur kan du vara så säker på det? Har du gått runt på förbanden och frågat alla män och kvinnor om dom skulle försvarat landet vid en invasion och fått ett rungande nej av samtliga? :)

Eh, tvivlar inte att viljan finns, men jag tror inte sverige har mycket att sätta emot ifall de nationer som TS skrev skulle komma

rooz
2015-04-29, 14:20
Med runskriften tatuerad på överkroppen och sabaton på
Bergssprängaren hade jag tagit rygg på Godfella. Skjutit alla Pacifistiska snorungar..

jenni
2015-04-29, 14:24
Med runskriften tatuerad på överkroppen och sabaton på
Bergssprängaren hade jag tagit rygg på Godfella. Skjutit alla Pacifistiska snorungar..

Du hade skjutit alla Pacifistiska snorungar? Till vilken nytta då ?

Exdiaq
2015-04-29, 14:24
Jag har en stuga uppe i Norrbotten mitt ute i skogen så jag hade nog dragit dit och tagit de lugnt till de värsta blåst över.

Civila brukar väl inte bli så hemskt utsatta vid själva invasionen eller har jag fel? Funderar på om man ens hade behövt fly. Vi får lära oss ryska, then what?

Civila brukar lida oerhört oavsett vem/vilka som krigar.

Godfella
2015-04-29, 14:24
Eh, tvivlar inte att viljan finns, men jag tror inte sverige har mycket att sätta emot ifall de nationer som TS skrev skulle komma

Vet du vad vi har att tillgå i den svenska Försvarsmakten då? :)

jenni
2015-04-29, 14:26
Vet du vad vi har att tillgå i den svenska Försvarsmakten då? :)

Vet att det inte är tillräckligt iaf

Godfella
2015-04-29, 14:28
Vet att det inte är tillräckligt iaf

Hur kan du veta det, har du själv tjänstgjort och har koll på alla försvarsgrenar? Det verkar ju onekligen så :) Och att "vi inte kunde klargöra det där med ubåten" tycker jag är ganska skrattretande, för jag chansar på att du fått det mesta ifrån Aftonbladet och Expressen :)

Herman H
2015-04-29, 14:31
Absolut!

Att försvara landet vid någon sorts front kommer aldrig fungera men som fd stadsskytte så kan jag säga att en grupp på tio, omgång på fyra eller till och med ett stridspar kan vara helt makalöst irriterande och enormt kostsamt för en invasionsstyrka och priset fiendestyrkan får betala för en invasion ska bli just det, kostsamt alltså.
Man ska aldrig underskatta motiverade soldater på hemmaplan som försvarar sina familjer och närområde där de växt upp, att invadera och hålla en nation ockuperad mot gerillakrigföring har aldrig varit lätt.

Exdiaq
2015-04-29, 14:31
Menar du att Försvarsmakten skulle ha en chans mot ryska krigsmakten Godfella?

stridis
2015-04-29, 14:33
Du hade skjutit alla Pacifistiska snorungar? Till vilken nytta då ?

Fråga NKVD hur det fungerar. De såg till att folk inte tvekade i självmordsanfallen som sovjetarmén beodrade. Var du för långsam blev du skjuten av dem.

Exdiaq
2015-04-29, 14:33
Absolut!

Att försvara landet vid någon sorts front kommer aldrig fungera men som fd stadsskytte så kan jag säga att en grupp på tio, omgång på fyra eller till och med ett stridspar kan vara helt makalöst irriterande och enormt kostsamt för en invasionsstyrka och priset fiendestyrkan får betala för en invasion ska bli just det, kostsamt alltså.
Man ska aldrig underskatta motiverade soldater på hemmaplan som försvarar sina familjer och närområde där de växt upp, att invadera och hålla en nation ockuperad mot gerillakrigföring har aldrig varit lätt.

Lars Wilderäng: Fredagsmys - Vietnamvillfarelsen (http://cornucopia.cornubot.se/2012/09/fredagsmys-vietnamvillfarelsen.html)

jenni
2015-04-29, 14:34
Hur kan du veta det, har du själv tjänstgjort och har koll på alla försvarsgrenar? Det verkar ju onekligen så :) Och att "vi inte kunde klargöra det där med ubåten" tycker jag är ganska skrattretande, för jag chansar på att du fått det mesta ifrån Aftonbladet och Expressen :)

Nä, jag fick inte tjänstgöra....
Och nej även på den frågan, jag har fått det mesta från ryska nyheter

LoveMachine
2015-04-29, 14:34
Lars Wilderäng: Fredagsmys - Vietnamvillfarelsen (http://cornucopia.cornubot.se/2012/09/fredagsmys-vietnamvillfarelsen.html)

Jo Vietnam är inte ett särskilt bra exempel. Men Afghanistan har en historia av att vara ganska irriterande mot ovälkomna gäster. Synd bara att de är så kassa på att hålla freden efter kriget.

jenni
2015-04-29, 14:35
Fråga NKVD hur det fungerar. De såg till att folk inte tvekade i självmordsanfallen som sovjetarmén beodrade. Var du för långsam blev du skjuten av dem.

Fruktansvärt

Exdiaq
2015-04-29, 14:36
Jo Vietnam är inte ett särskilt bra exempel. Men Afghanistan har en historia av att vara ganska irriterande mot ovälkomna gäster. Synd bara att de är så kassa på att hålla freden efter kriget.

Tas också upp..

[...]
Sovjets krig i Afghanistan 1979 - 1989
Kriget pågick i nästan tio år 1979 - 1989. På ena sidan fanns i snitt 115 000 sovjetiska soldater och 55 000 afghanska regimsoldater. På andra sidan 250 000 mujaheedin. Sovjet fick se 14 453 dödade och regimen ca 18 000. Mujaheedin fick mellan 75 000 och 90 000 dödade. Mellan 600 000 och 2 000 000 civila afghaner dödades, fem miljoner flydde utomlands och två miljoner blev flyktingar i sitt eget land. 3 000 000 civila afghaner skadades.

Detta var priset för ett gerillakrig. Ja, man fick ut Sovjet ur landet, till priset av upp till 3x så många egna gerillasoldater dödade och upp till 138 dödade civila per dödad sovjetisk soldat.

Vad blev resultatet av segern? Jo, fortsatt inbördeskrig i landet med ännu fler dödade.

Detta är vad gerillaromantikerna förespråkar. De kommer ofta från vänsterkanten, där man gillar ärorika döda...

Afghanistankriget 2001 -
Det pågående kriget i Afghanistan sägs innefatta 493 000 man ur koalitionsstyrkorna, varav 380 000 är regimens soldater och resterande 113 000 är ISAF. Motståndarna är olika grupper om totalt mellan 80 000 och 100 000 man.

Det finns inga siffror på gerillans förluster, men antalet civila dödade är enligt Wikipedia ca 14 700 och koalitionen har förlorat 14 499, varav ISAF 3 085. Ett betydligt mindre blodigt krig än den sovjetiska ockupationen, men fortfarande har det dödats 5x så många civila som utländska styrkor.

Och kriget är inte ens över.
[...]

Godfella
2015-04-29, 14:37
Menar du att Försvarsmakten skulle ha en chans mot ryska krigsmakten Godfella?

Ja, det tror jag :)

Nä, jag fick inte tjänstgöra....
Och nej även på den frågan, jag har fått det mesta från ryska nyheter

I rest my case :) Fantastiskt isådanafall! Jag tror också att ryska nyheter hade annonserat att Sverige hade "klargjort" med diverse undervattensfarkoster med utländsk härkomst.

Exdiaq
2015-04-29, 14:40
Ja, det tror jag :)

OK, jag hoppas du finner tröst och stöd i den tron då!

Herman H
2015-04-29, 14:40
Lars Wilderäng: Fredagsmys - Vietnamvillfarelsen (http://cornucopia.cornubot.se/2012/09/fredagsmys-vietnamvillfarelsen.html)


Jag skrev ingenstans att ett ockuperat land inte får storstryk, går det så långt att det blir ockuperat har vi redan fått rejält med stryk. Jag skrev att en anfallande/ockuperande nation får betala ett jäkligt högt pris. Det är vår uppgift som nation och folk att se till att det blir så pass dyrt att det helt enkelt inte är lönt.

Om du har en förskansad person i en byggnad, en byggnad som en fiende vill behålla av en eller annan anledning, så tar det ca tio anfallande soldater att slå ut denna person, under förutsättningar att denna person har utbildning för uppgiften. Olga 73 år med en gammal sida-sida räknas alltså inte in bland dessa.

Om en fiende nu inte vill behålla byggnaden så är det ju inte mycket att snacka om, då åker kåken.

Godfella
2015-04-29, 14:41
OK, jag hoppas du finner tröst och stöd i den tron då!

Du själv då, Exdiaq? Vad tror du? :)

Armed Dingo
2015-04-29, 14:45
Nej, finns inget i det här landet värt att slåss för längre.

LoveMachine
2015-04-29, 14:50
Tas också upp..

Ska man vara krass, och det brukar krigets resonemang vara, så tycker inte jag det är de döda som är det intressanta i ekvationen ISAF vs Talibaner. Det som är intressant är vad talibanerna kostat ISAF rent monetärt. Om du betalar en dagslön till fyra kämpar och ger dem två KSP så ligger man rätt rejält på plus när de stryker med av en $25000+ JDAM.

Exdiaq
2015-04-29, 14:53
Jag skrev ingenstans att ett ockuperat land inte får storstryk, går det så långt att det blir ockuperat har vi redan fått rejält med stryk. Jag skrev att en anfallande/ockuperande nation får betala ett jäkligt högt pris. Det är vår uppgift som nation och folk att se till att det blir så pass dyrt att det helt enkelt inte är lönt.

Om du har en förskansad person i en byggnad, en byggnad som en fiende vill behålla av en eller annan anledning, så tar det ca tio anfallande soldater att slå ut denna person, under förutsättningar att denna person har utbildning för uppgiften. Olga 73 år med en gammal sida-sida räknas alltså inte in bland dessa.

Om en fiende nu inte vill behålla byggnaden så är det ju inte mycket att snacka om, då åker kåken.

Hur ska det gå till? Numerären finns inte, tunga vapen släpar efter pinsamt mycket, finns ingen/begränsad organisation för att underhålla en krigsmaskin.

Är fienden Karl-Alfred 56 med hagelbrakaren eller Pelle Pitt 21 som spelat för mycket Battlefield och de andra tio yrkessoldater så ligger det en död wannabe-stridspitt på golvet efter ett par minuter.

Här har du en bild på Grozny från första tjetjenienkriget.

http://www.panos.co.uk/blog/wp-content/uploads/2010/11/LER00080rus.jpg

Exdiaq
2015-04-29, 14:57
Ska man vara krass, och det brukar krigets resonemang vara, så tycker inte jag det är de döda som är det intressanta i ekvationen ISAF vs Talibaner. Det som är intressant är vad talibanerna kostat ISAF rent monetärt. Om du betalar en dagslön till fyra kämpar och ger dem två KSP så ligger man rätt rejält på plus när de stryker med av en $25000+ JDAM.

Infrastruktur (det lilla som fanns) förstört, arbetsföra människor dödade eller lemlästa, anhöriga/icke stridande traumatiserade för livet, framsteg och möjlighet till ökat välstånd grusat, naturresurser förstörda, produktionsområden förstörda och så vidare.

Vad kostar det tror du?

Snubben
2015-04-29, 15:04
Infrastruktur (det lilla som fanns) förstört, arbetsföra människor dödade eller lemlästa, anhöriga/icke stridande traumatiserade för livet, framsteg och möjlighet till ökat välstånd grusat, naturresurser förstörda, produktionsområden förstörda och så vidare.

Vad kostar det tror du?

Ingen fara, lite skatt på de så är det löst. Välfärd åt alla.

(förlåt, var tvungen..)

An Iron Soul
2015-04-29, 15:11
Jag hade stannat och försvarat, trots att jag inte ens gjort lumpen. Jag som bor i Stockholm..


Stockholm hade kunnat bli helt utslaget på bara 1 timme.
Det räcker med att spränga flera broar. Essingeleden, Västerbron, Centralbron, Johanneshovsbron, Årstabroarna och Danviksbro


Då hade det inte funnits något alternativ. Det hade inte ens gått att ta sig ut/in, så varför inte försvara? :coffee:

Herman H
2015-04-29, 15:14
[QUOTE=Exdiaq;7334564]Hur ska det gå till? Numerären finns inte, tunga vapen släpar efter pinsamt mycket, finns ingen/begränsad organisation för att underhålla en krigsmaskin.

Håller med dig fullständigt, mer pengar till försvaret!

Är fienden Karl-Alfred 56 med hagelbrakaren eller Pelle Pitt 21 som spelat för mycket Battlefield och de andra tio yrkessoldater så ligger det en död wannabe-stridspitt på golvet efter ett par minuter.

Nu förstod jag inte riktigt, är Karl-Alfred och Pelle Pitt svensk? Om de är "vanliga" svenskar utan utbildning så hinner de inte säga hej förrän man går och räfsar över dem men är det en utbildad svensk soldat så är det direkt något mer komplicerat att ta död på vederbörande och han/hon kommer troligen åsamka en fiende skada, det är hela poängen.


Min fråga till dig blir då automatiskt vad du tycker att alternativet skulle vara, ska vi sticka huvudet i sanden eller blunda och hoppas på att den anfallande styrka magiskt trollar bort sig själv? Eller kanske vänta på att FN trollar bort det åt oss?
Jag vet inte vad du tycker men att rulla över på rygg, offra min familj, mina vänner och mitt land har liksom aldrig varit något för mig men vi är ju alla olika.


*Råkade sudda ut quotemärkena, ni förstår ändå hoppas jag.

LoveMachine
2015-04-29, 15:16
Vad kostar det tror du?

Avsevärda kostnader, men som de tydligen tycker är acceptabla. Jag tycker inte att det är rätt väg att gå, men det räcker uppenbarligen med en minoritet som tycker det. Sen så beror det kanske kopplat till att de inte är så försiktiga med civilbefolkningen själva.

Det en anfallare vill se är en snabb seger. Ju mer resurser man förväntar sig går åt tilö en ockupation dessdå större måste det tänka värdet av invasionen vara. Så att behålla tänket kring det fria kriget har också ett krigsavhållande syfte. Även om det riskerar att bli en pyrrusseger om man alls segrar.

4623
2015-04-29, 15:16
Nej det hade jag inte. Bryr mig för lite om detta land för det.

Määng
2015-04-29, 15:17
Skulle man ens tillföra något om man inte ens gjort värnplikt? Känns som att man mest skulle vara i vägen.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

JohPz
2015-04-29, 15:19
Hade med stolthet kastat min kropp mot ryssarna för att försvara fosterlandet.

stridis
2015-04-29, 15:35
Om ryssen anfaller:
https://cdn1.iconfinder.com/data/icons/ui-icons-2/512/checkbox-on-1-01-128.png
Stridsläge ON

tumme
2015-04-29, 15:40
Hade tagit första båten västerut om ryssen kom. Med försvaret vi har idag ser jag ingen mening att slåss, hade vi velat försvara oss hade vi skaffat kärnvapen.

Macroman
2015-04-29, 15:40
Sverige hade ju gett sig direkt oavsett så...

Mot ryssarna slåss vi till sista man!!


;)


Plan B är annars att gifta mig med Jenni så att man får en massa förmåner när de nya härskarna tar över.

Macroman
2015-04-29, 15:46
Eh, tvivlar inte att viljan finns, men jag tror inte sverige har mycket att sätta emot ifall de nationer som TS skrev skulle komma

Nåja, tre av exemplen är typ de tre största krigsmakterna i världen. ISIS skulle inte ha en chans. De är ett gäng klåpare som dessutom skulle slåss på bortaplan.

Macroman
2015-04-29, 15:54
Om ryssen anfaller:
https://cdn1.iconfinder.com/data/icons/ui-icons-2/512/checkbox-on-1-01-128.png
Stridsläge ON

Hehe, ja så är det.

stridis
2015-04-29, 15:54
Hade tagit första båten västerut om ryssen kom. Med försvaret vi har idag ser jag ingen mening att slåss, hade vi velat försvara oss hade vi skaffat kärnvapen.

Det hade också kostat, på bekostnad av övriga försvarsmakten. Så det hade varit ett slags Simson-alternativ som skulle dränerat vår övriga förmåga. Skall vi inleda kärnvapenkrig så fort det blir ett gröna gubbar scenario?

Starvation
2015-04-29, 15:58
9m VERSUS 100m+. I would surrender and flee.

Vi har redan förlorat mot en invansion de senaste åren.

King Grub
2015-04-29, 16:04
Flykt om det är ett alternativ, annars kapitulerar jag.

Magnus N
2015-04-29, 16:10
Försvarat landet jämte alla ovanstående förutom USA , där hade jag inte sett några problem med att bli införlivade med.

Kapitulera hade inte varit något alternativ gällande isis eller ryssar, istället för att kanske bli skjuten vid försvarande hade man blivit avrättad i fångenskap istället

Alexton
2015-04-29, 16:18
Beror på vilket land som skulle invadera. De flesta kan nog göra ett bättre jobb än sittande regeringen så det ska man nog se som en stor tjänt egentligen.

Ryssland är nog undantag för detta och skulle kräva strid.

Olegh
2015-04-29, 16:25
Hypotetiskt ja, men i någon icke-stridande befattning.

Red Apple
2015-04-29, 16:28
Hopplöst fall mot de flesta invasionsstyrkor men ja, jag skulle försvara det här landet.

kebne
2015-04-29, 16:33
Jag skulle nog inte försvara landet i sig men jag skulle försvara de jag bryr mig om och älskar.

Tricce
2015-04-29, 17:18
Fattar inte vad det är med "dagens ungdom" så många som inte är villiga att försvara landet. Gtfo!! *popcorn*

en stor stark
2015-04-29, 17:22
Jag skulle nog inte försvara landet i sig men jag skulle försvara de jag bryr mig om och älskar.

Samma tror jag.

martin89ek
2015-04-29, 17:23
Hade väntat tills Gudrun Schyman, F! och crew löst konflikten.

delta_mats
2015-04-29, 17:27
Hade velat se Sveriges befolkning köra lite badass gerillakrigsföring. Snorungar som kastar granater från balkongerna. Pelle som sitter och prickskjuter från sin lgh i höghuset.
Självklart finns inga resurser för det men det hade i princip blivit omöjligt att invadera om varje Svensson hade en bössa i garderoben, en rpg och ett gäng granater.

Sparven från Minsk
2015-04-29, 17:36
Eh, tvivlar inte att viljan finns, men jag tror inte sverige har mycket att sätta emot ifall de nationer som TS skrev skulle komma

Trodde nog USA angående Vietnam med....

Sverker
2015-04-29, 17:37
Är ingen fråga att vilja eller inte.
Vi kommer att tvingas göra det som Försvarsmakten förväntar sig. Gräva skyttevärn, ratta JAS, röja blindgångare, rensa skärgården med vapen i hand eller vad vi nu duger till.

David_wigren
2015-04-29, 17:45
Hade velat se Sveriges befolkning köra lite badass gerillakrigsföring. Snorungar som kastar granater från balkongerna. Pelle som sitter och prickskjuter från sin lgh i höghuset.
Självklart finns inga resurser för det men det hade i princip blivit omöjligt att invadera om varje Svensson hade en bössa i garderoben, en rpg och ett gäng granater.

Det finns väl i stort sett en bössa i varje garderob? Sverige är ju ett av de vapentätaste länderna i världen, per kapita alltså. De flesta är ju jaktvapen såklart men de bör fungera ganska fint mot soldater också.

En googling säger att det finns drygt 2 miljoner registrerade vapen i Sverige.

kebne
2015-04-29, 17:49
Är ingen fråga att vilja eller inte.
Vi kommer att tvingas göra det som Försvarsmakten förväntar sig. Gräva skyttevärn, ratta JAS, röja blindgångare, rensa skärgården med vapen i hand eller vad vi nu duger till.

Det är klart det är en fråga om att vilja. De kan aldrig tvinga dig att göra det.

David_wigren
2015-04-29, 17:56
Finns det inte någon krigslag gällande tjänsteplikt som träder i kraft när det blir krig?

supercharge
2015-04-29, 18:00
Frågan handlar nog om två olika saker skulle jag säga:

1) Skulle du ställt upp och försvarat Sverige - där landets ledning systematiskt har misskött försvarspolitiken på ett så närmast kriminellt vis att den reella försvarsförmågan idag är nära noll? Alltså skulle du gå som kanonmat bara för principens skull?

2) Skulle du ställt upp och försvarat den sista bastionen av frihet och demokrati i västvärlden om det inte finns någonstans att fly och alla andra länder präglas av repressiv diktatur? Alltså skulle du hellre smita undan och underordna dig till att leva i något IS-kalifat, Nazityskland, Stalin-Sovjet eller Mao-Kina?

I det första fallet tycker jag det är berättigat om man väljer att sticka till något annat västland eftersom staten inte håller sin del av överenskommelsen. Om man ska förvänta sig att folk ställer upp på att bli inkallade så måste det åtminstone finnas materiel, stridsvagnar, vapen, flygplan, missilsystem o.s.v. som vi kan försvara oss med på ett adekvat och rimligt sätt. Man kan inte avveckla alltsammans, ha ett försvar som inte ens klarar en vecka, och sedan förvänta sig acceptans.

I det andra fallet så är svaret självklart. Det finns vissa saker som är värt att slåss för, och det civiliserade samhället är en av dem. Folk som inte är beredda att göra det kanske behöver läsa på vad som brukar hända i repressiva diktaturer och hur många som brukar slås ihjäl mellan varven oavsett om det är krig eller inte. Men vissa kanske inte har problem med en stat som i detalj bestämmer helt vad du ska göra, var du ska arbeta, och hur du ska leva ditt liv.

Carlo Fatface
2015-04-29, 18:01
Hade frågan ställts för 10+ år sedan hade svaret varit otvivelaktigt ja!

Nu finns det inte mycket kvar jag skulle tycka vara värt att offra livet för utöver mina närmaste.

Efter årtionden av avprogrammering gällande nationell stolthet måste jag säga att de har lyckats.

micke81
2015-04-29, 18:14
Självklart.

Till alla defaitiska landsförädare vill jag säga: titta på Afganistan,man behöver inte en gigantisk krigsmakt för att nöta ned stormakten bara järnvilja.

Yes
2015-04-29, 18:19
Beror på alternativen men att fylla den grav som landets alla idioter grävt tjänar inget syfte. Låt Gudrun och hennes HBTQ-certifierade genusofficerare ge sig ut och "lösa konflikten". Ta gärna med alla andra politiker som avvecklat krigsmakten samt alla som röstat på dem.

Annars ställer jag gärna upp och löser problemet innan det blir realitet. Ge mig fria tyglar och tillgång till försvarsbudgeten så är det inte särskilt svårt.

Yes
2015-04-29, 18:21
Självklart.

Till alla defaitiska landsförädare vill jag säga: titta på Afganistan,man behöver inte en gigantisk krigsmakt för att nöta ned stormakten bara järnvilja.
Du skulle bli en perfekt kustjägare.

rooz
2015-04-29, 18:33
Självklart.

Till alla defaitiska landsförädare vill jag säga: titta på Afganistan,man behöver inte en gigantisk krigsmakt för att nöta ned stormakten bara järnvilja.

Bara någon som tränar dig & förser dig med vapen;)

Nixon
2015-04-29, 18:49
I for one welcome our new russian overlords.

Nej, självklart hade jag ställt upp. Vore konstigt annars.
Visst finns det många saker jag inte uppskattar med samhället som det ser ut idag men finns väldigt mycket som är värt att försvara. Vänner, familj, våra rättigheter, våran värdegrund.
Vill man ta del av allt det goda som vårt samhälle faktiskt erbjuder så anser jag att man även bör vara beredd att försvara det. Inte bara kräva sina rättigheter utav samhället utan också se till sina skyldigheter.

I övrigt så tror jag de civila skulle råka mer illa ut än de militära. Mest pga att totalförsvaret med både den militära och civila delen idag är icke-existerande.
Något som dessbättre är på väg att ändras iom senaste tidens politiska diskussioner och beslut.

Ado2000
2015-04-29, 18:49
Dom enda som hade försvarat skåne hade nog varit skåningarna själva så det hade bara varit till å åka ner till Malmö å vänta vid öresundsbron :D.

Anton Fräs
2015-04-29, 19:10
Är ingen fråga att vilja eller inte.
Vi kommer att tvingas göra det som Försvarsmakten förväntar sig. Gräva skyttevärn, ratta JAS, röja blindgångare, rensa skärgården med vapen i hand eller vad vi nu duger till.

Lika lite som staten kan tvinga mig att göra värnplikt lika lite kan de tvinga mig att göra det du skriver. Jag skulle hellre sitta i fängelse än att behöva skjuta andra människor som troligtvis lika lite som jag vill döda medmänniskor.

Det är klart det är en fråga om att vilja. De kan aldrig tvinga dig att göra det.

Detta håller jag med om till 100%.

Jag vet inte hur jag hade reagerat vid en invasion, hade civilbefolkningen behandlats illa hade jag troligen gjort någon form av motstånd annars hade jag knappast gjort något.

MasterChief
2015-04-29, 19:11
Självklart.

Till alla defaitiska landsförädare vill jag säga: titta på Afganistan,man behöver inte en gigantisk krigsmakt för att nöta ned stormakten bara järnvilja.

Ja, det är ju rimligt att jämföra Sverige som har haft längst fred av alla länder med afghaner som mer eller mindre krigat oavbrutet.

micke81
2015-04-29, 19:20
Bara någon som tränar dig & förser dig med vapen;)
Är naturligtvis en fördel men inte en absolut nödvändighet.

Ja, det är ju rimligt att jämföra Sverige som har haft längst fred av alla länder med afghaner som mer eller mindre krigat oavbrutet.

Vi har många äldre som åtminstone har en värnplikt bakom sig,och väldigt många nya invånare som kommer från platser i världen där man varit ganska duktiga på att improvisera.

Fordon
2015-04-29, 19:31
Men herregud. Svaret är ju givetvis JA!
Jag ställer inte upp för den sittande regeringen. jag ställer upp för mig, min familj, mina vänner, min barndom, min uppväxt, mitt hem och det land jag har haft lyxen att växa upp i. Trots så många dåliga saker som händer nu så finns det ingen annan plats jag hellre skulle vilja bo, leva och dö på. Att göra mitt bästa för att försvara detta som jag uppskattar så innerligt är det minsta jag kan göra. Ära vare Den högste, de sinas tillflykt *flex*

Exdiaq
2015-04-29, 19:33
Frågan handlar nog om två olika saker skulle jag säga:

1) Skulle du ställt upp och försvarat Sverige - där landets ledning systematiskt har misskött försvarspolitiken på ett så närmast kriminellt vis att den reella försvarsförmågan idag är nära noll? Alltså skulle du gå som kanonmat bara för principens skull?

2) Skulle du ställt upp och försvarat den sista bastionen av frihet och demokrati i västvärlden om det inte finns någonstans att fly och alla andra länder präglas av repressiv diktatur? Alltså skulle du hellre smita undan och underordna dig till att leva i något IS-kalifat, Nazityskland, Stalin-Sovjet eller Mao-Kina?

I det första fallet tycker jag det är berättigat om man väljer att sticka till något annat västland eftersom staten inte håller sin del av överenskommelsen. Om man ska förvänta sig att folk ställer upp på att bli inkallade så måste det åtminstone finnas materiel, stridsvagnar, vapen, flygplan, missilsystem o.s.v. som vi kan försvara oss med på ett adekvat och rimligt sätt. Man kan inte avveckla alltsammans, ha ett försvar som inte ens klarar en vecka, och sedan förvänta sig acceptans.

I det andra fallet så är svaret självklart. Det finns vissa saker som är värt att slåss för, och det civiliserade samhället är en av dem. Folk som inte är beredda att göra det kanske behöver läsa på vad som brukar hända i repressiva diktaturer och hur många som brukar slås ihjäl mellan varven oavsett om det är krig eller inte. Men vissa kanske inte har problem med en stat som i detalj bestämmer helt vad du ska göra, var du ska arbeta, och hur du ska leva ditt liv.

1) Nej, jag gör mer nytta för mina nära och kära levande, därför flyr jag och försöker få dem med mig. Att jag blir kanonmat gör dem ingen nytta alls.

2) Ja, har inte mycket till val då.

Kanske kunnat säga ja på alternativ 1 om det fanns ett sammanhängande försvar att tala om.

Exdiaq
2015-04-29, 19:36
Ja, det är ju rimligt att jämföra Sverige som har haft längst fred av alla länder med afghaner som mer eller mindre krigat oavbrutet.

... afghaner som dessutom kan livnära sig på det som finns inom ett par kilometers radie.

Hur många av de som bor i Sverige vet ens hur man ska förhålla sig när man letar lämpliga vattenkällor?

Alexton
2015-04-29, 19:38
Vi har många äldre som åtminstone har en värnplikt bakom sig,och väldigt många nya invånare som kommer från platser i världen där man varit ganska duktiga på att improvisera.

Många av de nya invånarna är ju här för att de flytt liknande, om de inte är motiverade att slåss för sitt hemland lär de knappast vara motiverade att slåss för Sverige.

Sverker
2015-04-29, 19:40
Lika lite som staten kan tvinga mig att göra värnplikt lika lite kan de tvinga mig att göra det du skriver. Jag skulle hellre sitta i fängelse än att behöva skjuta andra människor som troligtvis lika lite som jag vill döda medmänniskor.


Tror jag hittar rätt lag:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-19941809-om-totalforsva_sfs-1994-1809/#K1


Det är bara till att lyda.

Exdiaq
2015-04-29, 19:44
Är naturligtvis en fördel men inte en absolut nödvändighet.

Vi har många äldre som åtminstone har en värnplikt bakom sig,och väldigt många nya invånare som kommer från platser i världen där man varit ganska duktiga på att improvisera.

Klart som fan att det är en nödvändighet..

Jag har värnplikt bakom mig, vapenvana samt viss kunskap kring att röra mig i naturen och inte kan jag göra någon större skillnad. Då skulle jag ändå säga att jag är betydligt bättre rustad än genomsnittssvensson. Detta spelar ingen som helst roll när motståndaren har övertaget tekniskt, logistiskt och numerärt.

Godfella
2015-04-29, 19:47
0WdNBPA3c2c

Song related.

JohPz
2015-04-29, 19:54
Dom enda som hade försvarat skåne hade nog varit skåningarna själva så det hade bara varit till å åka ner till Malmö å vänta vid öresundsbron :D.

Skåne kan jag tänka mig att ge bort utan försvar faktiskt.

King Grub
2015-04-29, 19:55
Det är bara till att lyda.

Det förutsätter ju att man lyder lagen.

Anton Fräs
2015-04-29, 19:57
Det förutsätter ju att man lyder lagen.

Precis vad jag skulle skriva, lagar är högst godtyckliga och flera av dagens lagar rör mig inte i ryggen, de är moraliskt förkastliga.

Ni som skriver landsförrädare etc, vad är jag som person skyldig nationen Sverige? Vad bryr jag mig om vi lever under svenskt flagg eller säg amerikanskt så länge min livsstil är någotsånär intakt?

Ado2000
2015-04-29, 20:03
Skåne kan jag tänka mig att ge bort utan försvar faktiskt.

Just det jag menar, vet att det är många som tänker som du så därför jag säger att det är just BARA skåningarna som hade försvarat skåne.

Men vi har ett pansarregemente som kanske hade kunnat hålla stånd iaf ett litet tag.

filmjölk
2015-04-29, 20:08
Vad innebär whatever? Men ja om det var IS, ryssar, kineser eller Obama.

Exdiaq
2015-04-29, 20:10
Just det jag menar, vet att det är många som tänker som du så därför jag säger att det är just BARA skåningarna som hade försvarat skåne.

Men vi har ett pansarregemente som kanske hade kunnat hålla stånd iaf ett litet tag.

Ett pansarregemente utan luftvärn ser ut så här:

http://www.azote.se/repository/temp/f6e9e3e6h6b9h9e3b3f33f36h6f6f3b3e6f3b3h6f6e3h3h6b3 b9/w850/amb_3046.jpg

Ado2000
2015-04-29, 20:18
Well I guess that's that

All hail our new overlords!!!

Glen
2015-04-29, 20:20
Ett pansarregemente utan luftvärn ser ut så här:



Har för mig att Georgierna blev av med typ 30 stridsvagnar i en enda smäll så luftvärn är rätt bra att ha ja.

Sparven från Minsk
2015-04-29, 20:22
I for one welcome our new russian overlords.

This!

Sparven från Minsk
2015-04-29, 20:22
All hail our new overlords!!!

And this!

Abbs
2015-04-29, 20:35
Precis vad jag skulle skriva, lagar är högst godtyckliga och flera av dagens lagar rör mig inte i ryggen, de är moraliskt förkastliga.

Ni som skriver landsförrädare etc, vad är jag som person skyldig nationen Sverige? Vad bryr jag mig om vi lever under svenskt flagg eller säg amerikanskt så länge min livsstil är någotsånär intakt?

Handlar väl mer om att du inte bryr dig ett piss om dina medmänniskor och är i allmänhet en egoistisk person som hellre ser att andra sätter livet till för din bekvämlighet :)

Magnus Larsson
2015-04-29, 20:36
Mycket fegisar och pultroner här inne...

Då de senaste regeringarna vi haft vid makten har förrått försvarsförmågan i vårt samhälle (den militära men inte minst den civila), och en eventuell återställare ter sig absurt avlägsen kommer jag självklart ställa upp. Lämpligast sker detta genom att ansluta sig till lämplig stay behind rörelse efter det att familjen satts i säkerhet på andra sidan kölen.

Isseman
2015-04-29, 20:38
Aldrig i livet. Är singel utan barn kan tilläggas. Skjuter mig hellre i huvudet.

Mörda andra för linjer ritade på en karta? *screwy*

word.

Exdiaq
2015-04-29, 20:43
Handlar väl mer om att du inte bryr dig ett piss om dina medmänniskor och är i allmänhet en egoistisk person som hellre ser att andra sätter livet till för din bekvämlighet :)

Vem fan är du att säga så? Vad vet du om vad han har gjort eller skulle kunna göra för sina nära och kära?

Skulle du kunna dö för dina medmänniskor som lider i Somalia? I El Salvador? I Filippinerna? Eller är det begränsat till de som råkar bo i området som kallas Sverige?

saigon
2015-04-29, 20:52
Skulle se till att mina barn och sambo var i säkerhet först och främst, hade det funnits minsta oro där hade jag stannat. Skulle självklart välja mina barn före landet, utan minsta tvekan. Så inte så troligt att jag skulle dra ut i krig så vida jag inte fick iväg dom låångt härifrån, där jag till 110% kunde släppa oron för dom.

Hade jag inte haft barn hade jag antagligen ställt upp ja.


Har dock ingen plan på hur man ska försvara sin familj om det skulle bli krig. Tanka bilen och dra, men vart då funderar man ju, Norge känns det lättaste landet att ta bilvägen, då alla större farleder lär bli riskabla. Danmark är ju bara att glömma iaf.


Edit: Att försvara landet kan ju vara bra iofs om man nu vill säkra sin framtid här, så det är ju inte så enkelt val egentligen. Å andra sidan ser väl inte framtiden så bra ut för Sverige ändå, så starta om i ett nytt välmående land skulle inte vara så dumt. Vilken förrädare man känner som nu :)

Edit2: Beror ju också på vilka motståndarna är, Ryssland, ja då är det bara att ge sig av härifrån eller ge upp, så enkelt är det om vi inte får hjälp av andra länder. Rent självmordsuppdrag annars.

Anton Fräs
2015-04-29, 20:56
Handlar väl mer om att du inte bryr dig ett piss om dina medmänniskor och är i allmänhet en egoistisk person som hellre ser att andra sätter livet till för din bekvämlighet :)

Vilket härligt raljerande inlägg. Du får gärna tänka en vända till och svara på mina frågor istället.

Vem fan är du att säga så? Vad vet du om vad han har gjort eller skulle kunna göra för sina nära och kära?

Skulle du kunna dö för dina medmänniskor som lider i Somalia? I El Salvador? I Filippinerna? Eller är det begränsat till de som råkar bo i området som kallas Sverige?

Spot on, good sir.

Tricce
2015-04-29, 21:06
Vilka av alla som säger nej har gjort lumpen?

Anton Fräs
2015-04-29, 21:09
Vilka av alla som säger nej har gjort lumpen?

Troligtvis inte speciellt många då "hjärntvätten" i militären lär sätta sina spår samt att de som känner starkt för militären/nationen troligtvis sökt sig till den. Man blir ju formad av det man genomgår, på gott och ont tänker jag.

4623
2015-04-29, 21:09
Vilka av alla som säger nej har gjort lumpen?

Jag

Exdiaq
2015-04-29, 21:11
Vilka av alla som säger nej har gjort lumpen?

Jag. Även varit aktiv i det militära efter värnplikten.

Tricce
2015-04-29, 21:12
Troligtvis inte speciellt många då "hjärntvätten" i militären lär sätta sina spår samt att de som känner starkt för militären/nationen troligtvis sökt sig till den. Man blir ju formad av det man genomgår, på gott och ont tänker jag.

På min tid "sökte" man sig inte till lumpen det var allmän värnplikt
"hjärntvätt" utveckla hur du tror man hjärntvättades ;)

King Grub
2015-04-29, 21:12
Vilka av alla som säger nej har gjort lumpen?

Inte jag. Jag slingrade mig ur. Enda gången jag haft glädje av allergier.

Godfella
2015-04-29, 21:15
Troligtvis inte speciellt många då "hjärntvätten" i militären lär sätta sina spår samt att de som känner starkt för militären/nationen troligtvis sökt sig till den. Man blir ju formad av det man genomgår, på gott och ont tänker jag.

Hjärntvätt?

Anton Fräs
2015-04-29, 21:19
På min tid "sökte" man sig inte till lumpen det var allmän värnplikt
"hjärntvätt" utveckla hur du tror man hjärntvättades ;)

Att du skall agera enligt order utan att ifrågasätta till att börja med, jag förstår varför det bör vara så i militären men det gör det inte mindre obehagligt. Du kan nog själv tänka dig in i din egna upplevelse av lumpen och fundera över hur det förändrade dig.

Jag vet mycket väl att det var allmän värnplikt förut, jag ville dock inkludera de som valt att göra lumpen sedan dess därav min formulering.

anvihl
2015-04-29, 21:24
Vad har stridspittarna här inne tänkt sig göra vid ett anfall? Klä ut sig som William Wallace, sno en 90B ställa sig framför sin familj och skrika FREEEEDOOOOM och skjuta 500 skott från höften och meja ner ett kompani med ryssar för att sedan gå mot horisonten med kulsprutan över axeln likt Rambo?

Vill man rädda sina nära och kära gör man allt man kan för att fly landet tillsammans med dem så fort man får nys om en invasion.

Anton Fräs
2015-04-29, 21:24
Hjärntvätt?

En tydlig inpräntning av värderingar i en förhållandevis sluten grupp av individer, dessutom med hierarkisk styrning och lite att säga till om?

Det är mycket möjligt att jag överdriver men det är mest för att göra en poäng, att man inte kan känna obehag inför att i princip blint lyda vad andra säger till en är ganska oroväckande för mig.

Anton Fräs
2015-04-29, 21:25
Vill man rädda sina nära och kära gör man allt man kan för att fly landet tillsammans med dem så fort man får nys om en invasion.

Detta håller jag med om, det är dessa människor somär betydelsefulla för mig, inte Sverige i sig.

Bärsärk
2015-04-29, 21:29
Vad har stridspittarna här inne tänkt sig göra vid ett anfall? Klä ut sig som William Wallace, sno en 90B ställa sig framför sin familj och skrika FREEEEDOOOOM och skjuta 500 skott från höften och meja ner ett kompani med ryssar för att sedan gå mot horisonten med kulsprutan över axeln likt Rambo?

Vill man rädda sina nära och kära gör man allt man kan för att fly landet tillsammans med dem så fort man får nys om en invasion.

Det är inte ofta man får tillfälle att välja hur man ska dö för dö ska vi ju alla göra, och vad kan vara bättra än att få dö bredvid folk man älskar för att försvara något man älskar.

Anton Fräs
2015-04-29, 21:30
Det är inte ofta man får tillfälle att välja hur man ska dö för dö ska vi ju alla göra, och vad kan vara bättra än att få dö bredvid folk man älskar för att försvara något man älskar.

Att få leva 30-40 år till med de man älskar på en annan plats (eller samma plats med annat styre) och dö en förhoppningsvis smärtfri död? :)

King Grub
2015-04-29, 21:33
Bredvid folk man älskar är väl väldigt tveksamt om man skulle bli tvingad ut i strid. Jag vill ha så lite som möjligt med randoms att göra. :p

Tricce
2015-04-29, 21:34
Ja men dåså. Varför ens ha ett försvar öht. Nu kan vi ju tjäna in ännu mer miljoner!

Tricce
2015-04-29, 21:34
Bredvid folk man älskar är väl väldigt tveksamt om man skulle bli tvingad ut i strid. Jag vill ha så lite som möjligt med randoms att göra. :p

Inte pugga ett krig alltså :D

Exdiaq
2015-04-29, 21:35
Vad har stridspittarna här inne tänkt sig göra vid ett anfall? Klä ut sig som William Wallace, sno en 90B ställa sig framför sin familj och skrika FREEEEDOOOOM och skjuta 500 skott från höften och meja ner ett kompani med ryssar för att sedan gå mot horisonten med kulsprutan över axeln likt Rambo?

Vill man rädda sina nära och kära gör man allt man kan för att fly landet tillsammans med dem så fort man får nys om en invasion.

Gissningsvis vet inte majoriteten av wannabe-stridspittarna här inne vad de snackar om och skulle bajsa i byxan när det väl smäller (jag skulle i alla fall göra det). Men att framhäva storleken på sin internetpenis går ju alltid.

Bärsärk
2015-04-29, 21:36
Bredvid folk man älskar är väl väldigt tveksamt om man skulle bli tvingad ut i strid. Jag vill ha så lite som möjligt med randoms att göra. :p

Jo om du inte har gjort lumpen är det ju en sak, men jag antar att om det skulle bli krig så skulle man ju hamna med de man gjorde lumpen med; Folk jag skulle kunna tänka mig att gå i graven med.

Att få leva 30-40 år till med de man älskar på en annan plats (eller samma plats med annat styre) och dö en förhoppningsvis smärtfri död? :)

Ja eller blir du påkörd bakifrån och invalidiserad bara veckor efter att du tagit körkort i det nya landet.

jenni
2015-04-29, 21:36
Gissningsvis vet inte majoriteten av wannabe-stridspittarna här inne vad de snackar om och skulle bajsa i byxan när det väl smäller (jag skulle i alla fall göra det). Men att framhäva storleken på sin internetpenis går ju alltid.

:d

mattilainen
2015-04-29, 21:36
En fråga. Vad skulle militären egentligen kunna göra om man vägrar? Jag har ej gjort lumpen men om man hade gjort det och på så vis "tvingas". Skulle dom tvingat in mig i något jag inte velat skulle jag gjort ett så dåligt jobb att dom inte velat ha kvar mig eller helt enkelt inte lyssna på några order. Försök tvinga mig, försök.

Anton Fräs
2015-04-29, 21:38
En fråga. Vad skulle militären egentligen kunna göra om man vägrar? Jag har ej gjort lumpen men om man hade gjort det och på så vis "tvingas". Skulle dom tvingat in mig i något jag inte velat skulle jag gjort ett så dåligt jobb att dom inte velat ha kvar mig eller helt enkelt inte lyssna på några order. Försök tvinga mig, försök.

Trots det gäller fortfarande lagen om totalförsvarsplikt. Alla invånare mellan 16 och 70 år, oavsett kön, som inte har intyg att slippa, är skyldiga att tjänstgöra inom totalförsvaret om det skulle behövas. Den som vägrar all tjänstgöring dömes till böter eller fängelse i högst ett år. Om vägran sker när förhöjd beredskap råder, dömes till fängelse i upp till fyra år.

- Wiki

Diomedea exulans
2015-04-29, 21:39
Beror på. Jag hade ställt mig på den sida som jag tyckte hade rätt.

Låtsas t ex att Sverige förvandlas till nya Nazityskland, och så invaderar allegorin till de allierade. Då hade sällat mig till invasionsstyrkan.

Olegh
2015-04-29, 21:41
En fråga. Vad skulle militären egentligen kunna göra om man vägrar? Jag har ej gjort lumpen men om man hade gjort det och på så vis "tvingas". Skulle dom tvingat in mig i något jag inte velat skulle jag gjort ett så dåligt jobb att dom inte velat ha kvar mig eller helt enkelt inte lyssna på några order. Försök tvinga mig, försök.

Efter kriget kan du sannolikt bli straffad om din (order)vägran noteras officiellt.

Anton Fräs
2015-04-29, 21:43
Man kan bli erbjuden civil istället för militär tjänst om man begär det verkar det som, men vägrar man även det gäller straffen jag skrev ovan (om jag förstått det rätt)?

Bärsärk
2015-04-29, 21:46
Gissningsvis vet inte majoriteten av wannabe-stridspittarna här inne vad de snackar om och skulle bajsa i byxan när det väl smäller (jag skulle i alla fall göra det). Men att framhäva storleken på sin internetpenis går ju alltid.

Jag gissar på att du inte gjort lumpen :)

Anton Fräs
2015-04-29, 21:47
Jag. Även varit aktiv i det militära efter värnplikten.

Jag gissar på att du inte gjort lumpen :)

Se inlägget ovan.

Bärsärk
2015-04-29, 21:48
Se inlägget ovan.

han kanske bara säger så för att krydda sin ståndpunkt, man vet aldrig

Exdiaq
2015-04-29, 21:51
han kanske bara säger så för att krydda sin ståndpunkt, man vet aldrig

Well, det finns ett antal koloiter som jag träffat ett par gånger och vissa jag känner hyfsat bra dessutom. De får mer än gärna intyga att jag inte snackar skit om de känner för det.

Annars kunde jag inte bry mig mindre om vad du tror eller inte tror på.

King Grub
2015-04-29, 21:57
Inte pugga ett krig alltså :D

Man vill ju inte lägga sitt liv i händerna på scrublords.

Bärsärk
2015-04-29, 22:01
Well, det finns ett antal koloiter som jag träffat ett par gånger och vissa jag känner hyfsat bra dessutom. De får mer än gärna intyga att jag inte snackar skit om de känner för det.

Annars kunde jag inte bry mig mindre om vad du tror eller inte tror på.

då tycker jag det är tråkigt att du aldrig fått tillfälle att tjänstgöra med ett befäl som du känner dig så pass säker på så att du skulle kunna delta i strid med denna :) har själv haft ett par av den kalibern, det är ju liksom lite av deras uppgift.

filmjölk
2015-04-29, 22:03
En fråga. Vad skulle militären egentligen kunna göra om man vägrar? Jag har ej gjort lumpen men om man hade gjort det och på så vis "tvingas". Skulle dom tvingat in mig i något jag inte velat skulle jag gjort ett så dåligt jobb att dom inte velat ha kvar mig eller helt enkelt inte lyssna på några order. Försök tvinga mig, försök.

Du är sjukskötare, du blir (om försvaret hade fungerat) uppmanad/tvingad att infinna dig på närmsta civila vårdinrättning/alt. militära fältsjukhus för att ta hand om skadade. Sannolikt dygnet runt jour utan rätt att lämna ditt uppdrag.

Exdiaq
2015-04-29, 22:04
då tycker jag det är tråkigt att du aldrig fått tillfälle att tjänstgöra med ett befäl som du känner dig så pass säker på så att du skulle kunna delta i strid med denna :) har själv haft ett par av den kalibern, det är ju liksom lite av deras uppgift.

Vem har sagt att jag inte haft förtroende för PlutC och KompC?

Bärsärk
2015-04-29, 22:09
Vem har sagt att jag inte haft förtroende för PlutC och KompC?

om du hade haft det hade du väl aldrig tvekat på deras förmåga i strid?

Exdiaq
2015-04-29, 22:14
om du hade haft det hade du väl aldrig tvekat på deras förmåga i strid?

Vem har sagt att jag tvekat på f.d. PlutC's och KompC's förmåga?

Bärsärk
2015-04-29, 22:21
Vem har sagt att jag tvekat på f.d. PlutC's och KompC's förmåga?

då skulle du inte vara rädd, då skulle du inte "bajsa i byxan" även om det kanske är oundvikligt i ett senare skede.

Anton Fräs
2015-04-29, 22:28
Det säger nog mer om dig Bärsärk än Exdiaq, personlöigen tror det är rätt vanligt att de som hamnar i strid även om man gjort lumpen och dylikt skiter ner sig, skriker efter mamma osv-

Exdiaq
2015-04-29, 22:34
då skulle du inte vara rädd, då skulle du inte "bajsa i byxan" även om det kanske är oundvikligt i ett senare skede.

Du får väl se om du är lika orädd om något inträffar. Jag vet med mig att jag kommer vara rädd i alla fall. Det har inget med förtroende, feghet eller något annat att göra. Det är en naturlig reaktion på en "onaturlig" händelse.

... och förknippa inte rädsla med passivitet.

Magnus Larsson
2015-04-29, 22:36
En tydlig inpräntning av värderingar i en förhållandevis sluten grupp av individer, dessutom med hierarkisk styrning och lite att säga till om?

Det är mycket möjligt att jag överdriver men det är mest för att göra en poäng, att man inte kan känna obehag inför att i princip blint lyda vad andra säger till en är ganska oroväckande för mig.

Låter som en helt vanlig arbetsplats imo. :)

Vad tror du själv är optimalt i en stridssituation? Omröstning om man skall besvara elden eller order- och uppdragsgivning?

spoon
2015-04-29, 22:39
Jag hade dragit en djup suck och åkt hem till Sverige. Har gjort lumpen och är inte imponerad av vårat försvar. Men i mina ögon så finns det inget alternativ.

Magnus Larsson
2015-04-29, 22:42
Vad har stridspittarna här inne tänkt sig göra vid ett anfall? Klä ut sig som William Wallace, sno en 90B ställa sig framför sin familj och skrika FREEEEDOOOOM och skjuta 500 skott från höften och meja ner ett kompani med ryssar för att sedan gå mot horisonten med kulsprutan över axeln likt Rambo?

Vill man rädda sina nära och kära gör man allt man kan för att fly landet tillsammans med dem så fort man får nys om en invasion.

Seriöst talat, så är det ju av denna anledning man har ett organiserat och väl förberett försvar. Dvs vi har byggt bort William Wallace och andra frifräsare utan ersatt bondeuppbåden med en (fram till 2006 åtminstone på pappret) folklig försvarsmakt, såväl militär som civil.

Det är ingen som skall ropa freedom och riva av X skott från höften här. Det är inte fältmässigt.

Frågor på det? :cool:

delta_mats
2015-04-29, 22:43
Tror samtliga som krigar är rädda, om de är vid sina sinnens fulla bruk. Hurvida man skulle skita ner sig eller inte är ovidkommande. Folk krigar runt om i världen, både med och utan bajs i brallan. Om nu Ryssen skulle invadera Sverige får man väl hoppas att man kunde knäppa några stycken innan man skiter på sig och blir dödad.

Knepet är ju att sälja sig så dyrt som möjligt, till den grad att det inte är värt att bli angripen längre.

Anton Fräs
2015-04-29, 22:55
Låter som en helt vanlig arbetsplats imo. :)

Vad tror du själv är optimalt i en stridssituation? Omröstning om man skall besvara elden eller order- och uppdragsgivning?

Jag skrev det i ett inlägg innan, det är säkert nödvändigt men förbannat obehagligt ändå. Tänk hur mycket hemskheter som uträttats för att människor uppmuntrats att inte tänka själva.

Bärsärk
2015-04-29, 22:56
Tror samtliga som krigar är rädda, om de är vid sina sinnens fulla bruk. Hurvida man skulle skita ner sig eller inte är ovidkommande. Folk krigar runt om i världen, både med och utan bajs i brallan. Om nu Ryssen skulle invadera Sverige får man väl hoppas att man kunde knäppa några stycken innan man skiter på sig och blir dödad.

Knepet är ju att sälja sig så dyrt som möjligt, till den grad att det inte är värt att bli angripen längre.

En riktig krigare har ju förberett sig med TTT, Töm Task Tarm ;) Jag kör samma sak innan jag drar till gymmet

Ado2000
2015-04-29, 23:09
så slutsatsen vi kan alla dra är bajsa först sen dra ut i krig

ducedo
2015-04-29, 23:12
Vad tror du själv är optimalt i en stridssituation? Omröstning om man skall besvara elden eller order- och uppdragsgivning?

81wLCKJ-wFY

Agitator
2015-04-29, 23:41
Allt beror nog på ens livssituation där och då.

Saknar boden och önskar jag fick göra om det igen. Men i dessa tider mellan västerländska länder som är högt utvecklade känns det som att det avgörs redan på politisk nivå när väl alla börjar flexa ordentligt.

Hade nog börjat med att sätta mig och mina nära och kära i säkerhet först inom norden på ett eller annat sätt. Utvecklar det sig senare till krigsföring där man måste möta folk på mark och börja skjuta för att överleva på grund av ransonering med mera och fienden håller ens tillgångar nedstänga, ja då blir det ju en annan fråga.

Magnus Larsson
2015-04-30, 06:35
Jag skrev det i ett inlägg innan, det är säkert nödvändigt men förbannat obehagligt ändå. Tänk hur mycket hemskheter som uträttats för att människor uppmuntrats att inte tänka själva.

Fast det känns som du mixar ihop saker: i både det civila och militära lyder man order, det finns varianter på detta inkluderat medbestämmande (i bägge sammanhangen) men i princip är det så och det är en del av vår organisatoriska vardag.

"Begå hemskheter" inom ramen för en konflikt: menar du då, förutom deltagande i rena strider, brott mot mänskligheten såsom avrättningar av krigsfångar och övergrepp mot civila? Det är ju en helt annan sak.

Notera även: dylika övergrepp sker även utan att en order föregått det inträffade. Man skulle tom kunna säga att en tydlig hierarki och disciplin borgar för färre övergrepp.

4623
2015-04-30, 07:18
så slutsatsen vi kan alla dra är bajsa först sen dra ut i krig

Standard att tömma task och tarm innan man ger sig ut.

ARMSTARK
2015-04-30, 07:54
Jag hade Rysslands invadering av Krim i huvudet när jag skrev kommentaren och där har det väl ändå gått hyfsat lugnt till för de civila? Jag har ändrat mig sen jag skrev den där kommentaren, tog upp det i något tidigare inlägg.

Det finns tusentals timmar filmklipp från Krim med grova övergrepp runt om på nätet, övergrepp från båda sidor viserligen, men ändå. Sök om du inte är kräsmagad, gör det inte om du har empati för andras lidande.

Historiskt sett har det alltid varit typ 90% civila som dör i ett krig, det är så det är. Och ju längre ett krig håller på desto grövre blir det. Soldaterna ska hämnas för sina slaktade familjemedlemar genom att slakta fiendens familjemedlemar.

Ado2000
2015-04-30, 10:11
Hela argumentet med hjärntvätt i denna diskussionen gör sig ogiltig tycker jag då det handlar om att man ska försvara landet. Det finns ingen hjärntvätt i det överhuvudtaget då det handlar om försvar. Det är det Sveriges militär är baserad på FÖRSVAR. På samma sätt som det är din rätt att försvara dig själv om någon skulle angripa dig på stan så är den din plikt att försvara landet ifall det blir angripet.

Det finns inget å hjärntvättas till. Å samma sak gäller hela linjer på kartan grejen. Om ett land angriper Sverige så gör dem det för att ockupera å ta över och i det fallet handlar det om att försvara det som är ens eget. På samma vis som att några inbrottstjuvar hade kommit för att ta ditt hus, inte hade du sprungit ut å låta dem ta det eller så hade du ringt polisen ELLER om du hade haft en hagelbössa hemma och det fanns inget annat val så hade de flesta förmodligen använt den.

Sen hade det varit en annan sak om Sverige hade varit angriparen, då kan jag se att hur hjärntvätt hade kunnat förekomma för att förmå folk att gå å döda i Sverige intressen å då antar jag att det kallas propaganda.

AeternusRex
2015-04-30, 10:44
Klart det skall krigas om Sverige invaderas. Ve den talibanryssgrekkines eller jänkartyskrumän eller vad det nu är som vågar sig hit.

Klein
2015-04-30, 11:00
Hela argumentet med hjärntvätt i denna diskussionen gör sig ogiltig tycker jag då det handlar om att man ska försvara landet. Det finns ingen hjärntvätt i det överhuvudtaget då det handlar om försvar. Det är det Sveriges militär är baserad på FÖRSVAR. På samma sätt som det är din rätt att försvara dig själv om någon skulle angripa dig på stan så är den din plikt att försvara landet ifall det blir angripet.

Det finns inget å hjärntvättas till. Å samma sak gäller hela linjer på kartan grejen. Om ett land angriper Sverige så gör dem det för att ockupera å ta över och i det fallet handlar det om att försvara det som är ens eget. På samma vis som att några inbrottstjuvar hade kommit för att ta ditt hus, inte hade du sprungit ut å låta dem ta det eller så hade du ringt polisen ELLER om du hade haft en hagelbössa hemma och det fanns inget annat val så hade de flesta förmodligen använt den.

Sen hade det varit en annan sak om Sverige hade varit angriparen, då kan jag se att hur hjärntvätt hade kunnat förekomma för att förmå folk att gå å döda i Sverige intressen å då antar jag att det kallas propaganda.

Om svenskar är hjärntvättade till något så är det värnlöshet.

hnric
2015-04-30, 12:26
Eh, tvivlar inte att viljan finns, men jag tror inte sverige har mycket att sätta emot ifall de nationer som TS skrev skulle komma

Försvaret är inte till för att kunna hålla emot, bara göra för dyrt för eventuell FI.

ARMSTARK
2015-04-30, 12:42
Försvaret är inte till för att kunna hålla emot, bara göra för dyrt för eventuell FI.

Fast försvaret fungerar inte som det gjort förr, i den moderna krigföringen. ( Om vi nu ens hade haft försvaret kvar. ) Det krävs bara ett antal välriktade bomber så är hela Sverige utan el. Några bomber till så har vi inga flygplatser. Osv, osv...
Det hela går att utföra med kirurgisk precision och kostar väldig lite. ( I krigssammanhang. )

Bärsärk
2015-04-30, 13:13
Fast försvaret fungerar inte som det gjort förr, i den moderna krigföringen. ( Om vi nu ens hade haft försvaret kvar. ) Det krävs bara ett antal välriktade bomber så är hela Sverige utan el. Några bomber till så har vi inga flygplatser. Osv, osv...
Det hela går att utföra med kirurgisk precision och kostar väldig lite. ( I krigssammanhang. )

dessa bomber skulle skjutas ner över Östersjön utan problem :)

AeternusRex
2015-04-30, 13:21
Känns som att underskatta och överskatta är dom två variabler som folk går efter. Oavsett behöver vi ett mycket starkare försvar än vi har idag. Vi har episk kunskap och teknologi. Världsledande på vapen sen år 2 liksom. På att bara! Det generar jobb i stora mängder två flugor i en smäll om regeringen dumpar in mer pengar på försvaret.

filmjölk
2015-04-30, 15:43
Känns som att underskatta och överskatta är dom två variabler som folk går efter. Oavsett behöver vi ett mycket starkare försvar än vi har idag. Vi har episk kunskap och teknologi. Världsledande på vapen sen år 2 liksom. På att bara! Det generar jobb i stora mängder två flugor i en smäll om regeringen dumpar in mer pengar på försvaret.

Och finansierar detta, och finansierar dessa jobb gör vi hur?

jenni
2015-04-30, 15:49
Och finansierar detta, och finansierar dessa jobb gör vi hur?

Omfördelning av resurser?

Sverker
2015-04-30, 16:15
Fast försvaret fungerar inte som det gjort förr, i den moderna krigföringen. ( Om vi nu ens hade haft försvaret kvar. ) Det krävs bara ett antal välriktade bomber så är hela Sverige utan el. Några bomber till så har vi inga flygplatser. Osv, osv...
Det hela går att utföra med kirurgisk precision och kostar väldig lite. ( I krigssammanhang. )


SAAB har tänkt till. Vi behöver inga flygplatser. Svenska flygplan landar, tankar, laddar och startar på hundratals olika raksträckor i det svenska vägnätet.

Exdiaq
2015-04-30, 17:35
SAAB har tänkt till. Vi behöver inga flygplatser. Svenska flygplan landar, tankar, laddar och startar på hundratals olika raksträckor i det svenska vägnätet.

Med vilken ammunition, med vilket drivmedel och med vilket manskap? Mig veterligen finns det bara ett fåtal TOLO-plutoner som knappt räcker till för att underhålla mekaniserade förband. Flygbränsle finns på ett fåtal ställen, för att inte snacka om ammunition som det knappt finns något av alls öht.

filmjölk
2015-04-30, 17:53
Med vilken ammunition, med vilket drivmedel och med vilket manskap? Mig veterligen finns det bara ett fåtal TOLO-plutoner som knappt räcker till för att underhålla mekaniserade förband. Flygbränsle finns på ett fåtal ställen, för att inte snacka om ammunition som det knappt finns något av alls öht.

SAAB tillverkar ju bara flygplanen. Att det inte finns personal, bränsle eller ammunition hindrar ju inte att flygplanen i sig har potential att fungera bra även med bombade flygplatser.

Glen
2015-04-30, 20:40
Omfördelning av resurser?


Exakt. Varför göra något enkelt komplicerat :)

Unsub
2015-04-30, 23:36
Svarade nej

För tjugo år sedan hade jag gjort en insats och blivit kanonmat men nu känns det inte så lockade och antagligen helt meningslöst.

Men det skull nog bero lite på hur invasions makten betedde sig, höga skatter och en polisstat skulle jag kunna leva med men om dom random ISIS mördade min mamma, farbröder, kusiner eller deras barn skulle jag med stor sannolikhet ta till vapen.

Fan ge mig lite rohypnol ett bombbälte ett bra mål och jag går all in och himmelriket nästa.

Nixon
2015-05-01, 08:43
Med vilken ammunition, med vilket drivmedel och med vilket manskap? Mig veterligen finns det bara ett fåtal TOLO-plutoner som knappt räcker till för att underhålla mekaniserade förband. Flygbränsle finns på ett fåtal ställen, för att inte snacka om ammunition som det knappt finns något av alls öht.

Den förmågan är på väg att återupptas faktiskt :).

Att upprätta vägbaser dvs (med tillhörande personal givetvis).

supercharge
2015-05-01, 19:00
Aldrig i livet. Är singel utan barn kan tilläggas. Skjuter mig hellre i huvudet.

Mörda andra för linjer ritade på en karta? *screwy*

Problemet är dock att det inte handlar om linjer på en karta. Om du var finne till exempel, hade du ställt upp då i vinterkriget eller inte? Alternativet i det fallet är att du får leva under Josef Stalin, mer känd för bl.a. att orkestrerat den stora terrorn där säkerhetstjänsten NKVD helt godtyckligt hade ihjäl en miljon människor som staten ogillade; eller varför inte när man fick för sig att bedriva den etniska rensningen av Ukraina (Holodomor) när man medvetet och systematiskt konfiskerade allt ätbart så att någonstans mellan 4-7 miljoner människor svalt ihjäl. Det är otroligt naivt om man bara ska utgå ifrån att den enda påverkan som sker i ditt liv vid en fullskalig invasion av främmande makt är att du får hissa en ny flagga vid barnens skolavslutning och börja använda rubel.

Den som är nyfiken på hur det är att leva i ett alternativt samhälle kan läsa Aleksandr Solzhenitsyns bokserie om Gulag - det enorma koncentrationslägerkomplexet i Sovjet som han själv och andra oliktänkare hamnade i. Det är bra beskrivet, han fick Nobelpriset i litteratur 1970.

Bärsärk
2015-05-01, 20:22
Precis, det handlar ju inte direkt om Sverige om Ryssland tar Gotland, då handlar det ju om alla länder i anknytning till Östersjön.

Magnus Larsson
2015-05-01, 21:48
Problemet är dock att det inte handlar om linjer på en karta. Om du var finne till exempel, hade du ställt upp då i vinterkriget eller inte? Alternativet i det fallet är att du får leva under Josef Stalin, mer känd för bl.a. att orkestrerat den stora terrorn där säkerhetstjänsten NKVD helt godtyckligt hade ihjäl en miljon människor som staten ogillade; eller varför inte när man fick för sig att bedriva den etniska rensningen av Ukraina (Holodomor) när man medvetet och systematiskt konfiskerade allt ätbart så att någonstans mellan 4-7 miljoner människor svalt ihjäl. Det är otroligt naivt om man bara ska utgå ifrån att den enda påverkan som sker i ditt liv vid en fullskalig invasion av främmande makt är att du får hissa en ny flagga vid barnens skolavslutning och börja använda rubel.

Den som är nyfiken på hur det är att leva i ett alternativt samhälle kan läsa Aleksandr Solzhenitsyns bokserie om Gulag - det enorma koncentrationslägerkomplexet i Sovjet som han själv och andra oliktänkare hamnade i. Det är bra beskrivet, han fick Nobelpriset i litteratur 1970.

+1 på den som man brukar säga

ButtCoughEXTREME
2015-05-02, 02:52
Jag fattar inte, hur är Ryssland ett hot? Vad är det värsta de skulle kunna göra?

Avsätta en löjeväckande "kunga"familj?

Göra livet tufft för de stackars riksdagspolitikerna som vill oss väl(*spy*)?

Sverker
2015-05-02, 06:31
Skicka våra pengar till Moskva. Finns massor med hål där att fylla.

Annars finns det inget annat som kan ena ett folk som en yttre fiende.

Exdiaq
2015-05-02, 07:31
Annars finns det inget annat som kan ena ett folk som en yttre fiende.

På gott och ont. Oftast på ont.

Trouble
2015-05-02, 07:56
Jag fattar inte, hur är Ryssland ett hot? Vad är det värsta de skulle kunna göra?

Avsätta en löjeväckande "kunga"familj?

Göra livet tufft för de stackars riksdagspolitikerna som vill oss väl(*spy*)?

Skjuta dig, våldta din flickvän, ta dina pengar och skratta åt det, såsom Ryssar (m.fl.) alltid gjort i krig, exempelvis

filmjölk
2015-05-02, 08:55
Jag är inte så orolig för Ryssar, det är muslimer som oroar mig. Tänk om några tokar vill göra Sverige till Sverigeistan.

Våra folkvalda politiker jämför ju IS-soldater med svenskar som blev frivilligsoldater under finska vinterkriget. Att göra motstånd är rasism, och de enda som skulle stå i vägen är en handfull ölfeta halvidioter ifrån SDL.

micke81
2015-05-02, 09:25
Jag fattar inte, hur är Ryssland ett hot? Vad är det värsta de skulle kunna göra?

Avsätta en löjeväckande "kunga"familj?

Göra livet tufft för de stackars riksdagspolitikerna som vill oss väl(*spy*)?

Fråga De som bodde på Krim och de som bor i östra Ukraina. du kan även fråga Afganer,Balter och Polacker,inte heller den östra halvan av Tyskland tycks ha varit helt nöjda med Ryskt inflytande även om denna grupp nog fick vad dom till viss del förtjänade,vårt kära Östra grannland har haft påhälsning från grannen i öster,det tycktes inte heller som att det var särskilt roande.

ButtCoughEXTREME
2015-05-02, 09:49
Fråga De som bodde på Krim och de som bor i östra Ukraina. du kan även fråga Afganer,Balter och Polacker,inte heller den östra halvan av Tyskland tycks ha varit helt nöjda med Ryskt inflytande även om denna grupp nog fick vad dom till viss del förtjänade,vårt kära Östra grannland har haft påhälsning från grannen i öster,det tycktes inte heller som att det var särskilt roande.*facepalm* Ja, de stackars ryssarna i Krim(som röstade Ja till USSR) sörjer nu JÄTTEMKT att de måste styras av just... Ryssland. Samma för de övriga områdena.
Och folkmiliserna i Donbass m.fl. visar ju vad de hör till.
Jag är inte så orolig för Ryssar, det är muslimer som oroar mig. Tänk om några tokar vill göra Sverige till Sverigeistan.

Våra folkvalda politiker jämför ju IS-soldater med svenskar som blev frivilligsoldater under finska vinterkriget. Att göra motstånd är rasism, och de enda som skulle stå i vägen är en handfull ölfeta halvidioter ifrån SDL.
This. De flesta fattar inte att många sunniaraber har väntat länge på att IS ska realiseras.

Skjuta dig, våldta din flickvän, ta dina pengar och skratta åt det, såsom Ryssar (m.fl.) alltid gjort i krig, exempelvis
Duktigt indoktrinerad den här.

micke81
2015-05-02, 10:13
*facepalm* Ja, de stackars ryssarna i Krim(som röstade Ja till USSR) sörjer nu JÄTTEMKT att de måste styras av just... Ryssland. Samma för de övriga områdena.
Och folkmiliserna i Donbass m.fl. visar ju vad de hör till.

This. De flesta fattar inte att många sunniaraber har väntat länge på att IS ska realiseras.


Duktigt indoktrinerad den här.

Tanken har aldrig slagit dig att resultatet i "folkomröstningen" kanske var en aning orimligt?
Tanken har inte heller slagit dig att "folkmiliserna" i vissa delar av östra Ukraina kanske kan bestå av något annat än folket från området och att dessa möjligen till största delen består av, utrustas och försörjs av främmande makt?

ButtCoughEXTREME
2015-05-02, 10:17
Tanken har aldrig slagit dig att resultatet i "folkomröstningen" kanske var en aning orimligt?
Tanken har inte heller slagit dig att "folkmiliserna" i vissa delar av östra Ukraina kanske kan bestå av något annat än folket från området och att dessa möjligen till största delen består av, utrustas och försörjs av främmande makt?

Till skillnad av västukrainas tjetjenska bataljoner, och nu även amerikanska beskydare? Glöm inte nassen Mikael Skillt som är där nere för att skjuta ryssar heller.
Men nej, inga ryska armétrupper har bevisats kriga för folkmiliserna.
Och hur fan var röstresultatet orimligt? Det stämde väl överens med andelen ryssar som bor i området. Okej, en sak ska jag ge er.
Ni kan vara rädda om era HBTQ-fasoner, det är sånt som inte går hem i Ryssland.

rooz
2015-05-02, 10:30
Jaha, hur kommer det sig att dessa tjetjenska bataljoner inte stridit tidigare mot ryssland, utan helt plötsligt dök upp och började skjuta?

Lika besynnerligt är det med dessa folkmiliser som har både avancerade robot-system, enhetlig klädsel, likadana vapen.

ButtCoughEXTREME
2015-05-02, 10:34
Jaha, hur kommer det sig att dessa tjetjenska bataljoner inte stridit tidigare mot ryssland, utan helt plötsligt dök upp och började skjuta?

Lika besynnerligt är det med dessa folkmiliser som har både avancerade robot-system, enhetlig klädsel, likadana vapen.

Ja, som svensk ser man med besynnerlig min på fenomenet att sälja vapensystem. Hejudanemig.

micke81
2015-05-02, 10:35
Till skillnad av västukrainas tjetjenska bataljoner, och nu även amerikanska beskydare? Glöm inte nassen Mikael Skillt som är där nere för att skjuta ryssar heller.
Men nej, inga ryska armétrupper har bevisats kriga för folkmiliserna.
Och hur fan var röstresultatet orimligt? Det stämde väl överens med andelen ryssar som bor i området. Okej, en sak ska jag ge er.
Ni kan vara rädda om era HBTQ-fasoner, det är sånt som inte går hem i Ryssland.

Lägg ner,det finns gott om bilder på utrustning i Ukraina som inte bör finnas där utan att Ryssland är direkt inblandade. Naturligtvis finns det korskallar som trivs med att uppsöka och delta i krig runt om i världen där dessa inte hör hemma,lite lustigt att du nämner en specifik nazist då 1 person är en jävligt liten del av ett helt krig.
Det finns ett avtal där USA och Ryssland förbinder sig att försvara Ukraina om någon angriper Ukraina,detta avtal upprättades som garanti för att garantera Ukrainas suveränitet och territoriella integritet som ersättning då Ukraina lämnade ifrån sig vad jag tror var världens Tredje största kärnvapenarsenal,i sken av detta avtal så har USA gjort orimiligt lite för att skydda Ukraina från det Ryska angreppet. men visst det är bra att USA faktiskt gör någonting för att uppfylla sin del av avtalet även om det är för lite och för sent.
Resultatet är orimligt ur demokratisk synvinkel,valresultat så nära 100% uppstår nära nog aldrig i länder som är demokratiska,dock är detta något ni diktaturkramare aldrig tycks förstå eller lära eder. Om alla dessa ryssar hade varit så missnöjda med att bo i Ukraina så hade dom kunnat flytta till Ryssland,Ryssland är nämligen väldigt nära rent geografiskt,som källa kan du titta på valfri karta.

ButtCoughEXTREME
2015-05-02, 10:54
Resultatet är orimligt ur demokratisk synvinkel,valresultat så nära 100% uppstår nära nog aldrig i länder som är demokratiska,dock är detta något ni diktaturkramare aldrig tycks förstå eller lära eder. Om alla dessa ryssar hade varit så missnöjda med att bo i Ukraina så hade dom kunnat flytta till Ryssland,Ryssland är nämligen väldigt nära rent geografiskt,som källa kan du titta på valfri karta.

Nej det är det inte. Krim (m.fl.) är ryskt.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/UkraineNativeLanguagesCensus2001detailed-en.png/1024px-UkraineNativeLanguagesCensus2001detailed-en.png

Åh, Ukrainarna måste avguda våran DÖ-junta och HBTQ-kulturen som blomstrar i det här landet. De önskar de hade det som oss.

rooz
2015-05-02, 11:00
Nej det är det inte. Krim (m.fl.) är ryskt.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/UkraineNativeLanguagesCensus2001detailed-en.png/1024px-UkraineNativeLanguagesCensus2001detailed-en.png

Åh, Ukrainarna måste avguda våran DÖ-junta och HBTQ-kulturen som blomstrar i det här landet. De önskar de hade det som oss.

Från wiki
This article needs additional citations for verification. (February 2014)
The neutrality of this article is disputed. (February 2014)

David_wigren
2015-05-02, 11:08
Det är en stor artikel. Inte just specifikt min karta som är ifrågasatt.

Det är ändå fel att citera från en kontroversiell artikel på Wiki vars objektivitet har blivit ifrågasatt. Det går inte att säga "ah, men den här delen är iaf bra". Om kravet är att vi ska acceptera ditt omdöme gällande vilken del av artikeln som är bra, ja då behöver vi inte artikeln till att börja med.

ButtCoughEXTREME
2015-05-02, 11:12
Det är ändå fel att citera från en kontroversiell artikel på Wiki vars objektivitet har blivit ifrågasatt. Det går inte att säga "ah, men den här delen är iaf bra". Om kravet är att vi ska acceptera ditt omdöme gällande vilken del av artikeln som är bra, ja då behöver vi inte artikeln till att börja med.

De flesta längre artiklar är ifrågasatta om de berör ett omdebatterat ämne(Jag trodde detta var sunt förnuft.. men iofs är vi ju i Absurdistan). Har ni några bevis på att Krim bebos av etniska ukrainier?
https://img.washingtonpost.com/wp-apps/imrs.php?src=https://img.washingtonpost.com/blogs/worldviews/files/2013/12/Ethnolingusitic_map_of_ukraine.png&w=1484
Karta som "fienden", Washington post, använder sig av
http://i.cdn.turner.com/cnn/interactive/2014/02/world/ukraine-divided/media/ukraine_map_region_language.jpg
Karta som "fienden", CNN & även Forbes, anvnder sig av

ButtCoughEXTREME
2015-05-02, 11:14
Vilka belägg har du för detta påstående? Kan du försöka att svara utan tillmälen om tillståndet på mitt intellekt.

*facepalm*
Gå in på artikeln.

Sverker
2015-05-02, 11:23
Jag rensade lite i tråden.

Håll god ton i tråden och inga personangrepp.

David_wigren
2015-05-02, 11:26
Så sunt förnuft är att använda kontroversiella Wiki-artiklar med politiskt laddat innehåll där vem som helst som vill kan använda artikeln som ett politiskt redskap och ändra innehållet så det passar ens agenda?

Wikipedia är inte helt dumt när det gäller naturvetenskapligt innehåll. Men när det gäller sånna här frågor så är det bäst att hålla sig till andra källor.

Sverker
2015-05-02, 11:26
Har Krim någonsin varit en egen stat ?
Löjtnant Cardigan var där med sina tappra 600 med ryssar bakom kanonerna.




Var det inte Chrusjtjov som gav sovjetstaten Ukraina Krim, från sovjetstaten Ryssland, som något tack för hjälpen under "det Stora fosterländska kriget".

micke81
2015-05-02, 12:16
Har Krim någonsin varit en egen stat ?
Löjtnant Cardigan var där med sina tappra 600 med ryssar bakom kanonerna.




Var det inte Chrusjtjov som gav sovjetstaten Ukraina Krim, från sovjetstaten Ryssland, som något tack för hjälpen under "det Stora fosterländska kriget".

Ingen aning,men Krim tillhörde tills nyligen Ukraina, Ryssland har undertecknat ett avtal om att garantera Ukrainas försvar och territoriella integritet så Rysslands anspråk på territorium som tillhör Ukraina är ett grovt avtalsbrott. med tanke på närheten till Ryssland så är det mycket märkligt att dessa boende på Krim i Ukraina inte helt enkelt flyttade till Ryssland om dom var så missnöjda med Ukraina. Detta är det enda relevanta i frågan,särskilt gällande svenskt försvar då liknande händelser mycket väl kan hända på andra öar typ Gotland,Öland och Åland i framtiden.
Du har förövrigt fått ett pm.

Anton Fräs
2015-05-02, 12:47
Diskussionen om krim etc bör väl tas i Rysslandstråden?

micke81
2015-05-02, 13:15
Diskussionen om krim etc bör väl tas i Rysslandstråden?

Grejen är att det scenario vi sett där,mycket väl kan hända även oss,då är frågan relevant.

Magnus Larsson
2015-05-02, 13:16
Nej det är det inte. Krim (m.fl.) är ryskt.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/UkraineNativeLanguagesCensus2001detailed-en.png/1024px-UkraineNativeLanguagesCensus2001detailed-en.png

Åh, Ukrainarna måste avguda våran DÖ-junta och HBTQ-kulturen som blomstrar i det här landet. De önskar de hade det som oss.

Tycker du att en folkgrupp i en del av ett land skall få byta nationstillhörighet även fast minoriteten inte vill? Är det på motsvarande vis okej om exempelvis tjetjener bryter sig ut ur Ryssland och bildar en egen stat. Det verkar med ditt resonemang ok.

Varför drar du in HBTQ och DÖ i detta? Har du så dåligt med argument att du inte kommer på något annat?

Exdiaq
2015-05-02, 14:50
Till skillnad av västukrainas tjetjenska bataljoner, och nu även amerikanska beskydare? Glöm inte nassen Mikael Skillt som är där nere för att skjuta ryssar heller.
Men nej, inga ryska armétrupper har bevisats kriga för folkmiliserna.
Och hur fan var röstresultatet orimligt? Det stämde väl överens med andelen ryssar som bor i området. Okej, en sak ska jag ge er.
Ni kan vara rädda om era HBTQ-fasoner, det är sånt som inte går hem i Ryssland.

"Jamen titta vad han gör då! Wäwäwäwäwä!"

Exdiaq
2015-05-02, 14:55
[...]
Varför drar du in HBTQ och DÖ i detta? Har du så dåligt med argument att du inte kommer på något annat?

Någon stötte till play-knappen när skivan Gamla Goa Raljerande Monologer vol 3 satt i ButtCough's boomblaster.