handdator

Visa fullständig version : Deffen går bra, men en fråga!


showfreak
2015-04-28, 22:15
hejsan! Konstig och kanske självklar fråga. Har gått på diet i snart 2 månader. Gått ner några kilon och rutorna är hyfsat synliga. Mer ibland m.m. Jag har dock
Kört periodisktfasta. Druckit en del alkohol då och då. Fått det och funka somsagt. Har en bas jag kör på varjedag.. Vilket är inprincip, inga fuskdagar men fuskar en del varje dag ändå. Kanske lite sås, "nyttiga" chokladbollar. Sen är det ju alkoholen. Blivit mer nu på sistone och kommer aldrig bli mer än en gång i veckan. Då dricker jag alltid vodka/Rom
Med någon lightläsk. Utöver det blir det kanske någon godisbit jag snor åt mig hos en polare. Jag känner mig ganska nöjd nu i kroppen vilket kan vara farligt. Har faktiskt ökat i samtliga vikter på gymmet och alltid känns tipptopp.

Eftersom jag inte har bråttom och endast vill ner till ganska lågt fettprocent undrar jag om det är möjligt att tex ligga på underskott låt oss säga 4 av 7 dagar och ändå tappa lika mycket fett som man gör av 4 kaloriunderskottsdagar? För isf kan jag ju faktiskt köra på och kunna äta lite mer? Eller kroppen måste ställa om oftare och det blir en negativ effekt?

Hade gärna googlat detta men vet inte vad jag ska skriva! Tack!

Ano1891
2015-04-29, 07:21
Alltså.. En dag hit och dit gör inte mycket skillnad i långa loppet, men nyckeln till en lyckad deff och bra viktnedgång utan större muskelförluster är ju kontinuitet.

Enkelt uttryckt för att svara på din fråga är att om du äter ett underskott i fyra dagar och sedan ligger på plus i tre så är det summan av överskottet/underskottet i slutändan som avgör hur mycket du går ner/upp.
Har du ett underskott på 4000 kcal efter dom fyra första dagarna och sedan äter ett överskott på 5000 kcal under dom tre återstående så har du ju helt plötsligt ett överskott istället på 1000kcal, och likadant då förstås om du gör tvärtom med ett underskott på 4000kcal första fyra och sedan överskott på 3000kcal så har du ju således ett underskott på 1000kcal.
Ett kg rent fett brukar väl ligga runt 7000 till 9000kcal beroende på vem man frågar och vart.

Shqypnia
2015-04-29, 07:45
Det du kör fungerar så varför inte fortsätta på det?

showfreak
2015-04-29, 08:35
Ah, okej! Jag undrade bara om det är möjligt! Trodde det kunde vara så att det var svårare och tappa fett ju lägre du kommer..men om det fortfarande bara är kalorier in och ut så ser jag inte varför jag inte kan fortsätta ;) tack!

Pretorian
2015-04-29, 08:50
Ah, okej! Jag undrade bara om det är möjligt! Trodde det kunde vara så att det var svårare och tappa fett ju lägre du kommer..men om det fortfarande bara är kalorier in och ut så ser jag inte varför jag inte kan fortsätta ;) tack!

Det stämmer. Du måste sänka kalorierna hela tiden och det blir jobbigare mentalt. Det sista fettet är det svåraste.

Discokenta
2015-05-02, 15:57
Alltså.. En dag hit och dit gör inte mycket skillnad i långa loppet, men nyckeln till en lyckad deff och bra viktnedgång utan större muskelförluster är ju kontinuitet.

Enkelt uttryckt för att svara på din fråga är att om du äter ett underskott i fyra dagar och sedan ligger på plus i tre så är det summan av överskottet/underskottet i slutändan som avgör hur mycket du går ner/upp.
Har du ett underskott på 4000 kcal efter dom fyra första dagarna och sedan äter ett överskott på 5000 kcal under dom tre återstående så har du ju helt plötsligt ett överskott istället på 1000kcal, och likadant då förstås om du gör tvärtom med ett underskott på 4000kcal första fyra och sedan överskott på 3000kcal så har du ju således ett underskott på 1000kcal.
Ett kg rent fett brukar väl ligga runt 7000 till 9000kcal beroende på vem man frågar och vart.


Finns det någon "maxgräns" på hur mycket kroppen kan ta upp på en dag?
Ett exempel bara, siffrorna är väl inte så rimliga.. jag ligger på -1000 kcal mån-lör varje vecka, sen äter jag + 7000 på söndagar. Kommer jag ändå gå upp i vikt då eller blir det för mycket energi på samma gång så allt inte tas upp?

Sheogorath
2015-05-02, 16:20
Gränsen per dygn bara för socker är väl 30 000 kcal eller något sådant. I praktiken kommer du alltså att ta upp allt du äter. Men säg 7000 kcal över energibalans in i munnen innebär inte 7000 kcal överskott, och det innebär inte att hela överskottet blir fett (särskilt inte om du äter mest kolhydrater). Men ett rejält överskott blir det, hur som helst.

Ano1891
2015-05-04, 14:46
Finns det någon "maxgräns" på hur mycket kroppen kan ta upp på en dag?
Ett exempel bara, siffrorna är väl inte så rimliga.. jag ligger på -1000 kcal mån-lör varje vecka, sen äter jag + 7000 på söndagar. Kommer jag ändå gå upp i vikt då eller blir det för mycket energi på samma gång så allt inte tas upp?

Skulle väl säga att viktminskningen i vartfall skulle bli minimal om du gjorde så, om ens någon.
I teroin funkar det så, men som ovan sa så blir ju inte allt fett heller.

sotala
2015-05-19, 18:04
Om jag ska vara ärlig så är det första jag tänker på att jag känner igen mig själv.
Det kan helt enkelt vara så atr du möjligtvis börjar ledsna på deffen alldeles för mkt nu och letar genvägar till fuskätande.
Istället för att äta en godisbit här o var och dricka alkohol under din deff så nu tkr jag du ska gå ALL IN! Kom igen nu! :) Istället för att deffa 2 månader så kanske du blir klar på 1 istället. Om motivationen tryter allt för mkt så ta ett par dagar off och gotta till det med riktigt fin mat och kör sen järnet tills du klarat ditt mål! Kom igen nu det löser du precis som jag :)
Kör bara kör!!!!^^

Starvation
2015-05-19, 18:14
Kanske går på högre bf%er. Kroppen måste ju gå ner vid underskott men ej upp vid överätning. Dock finns det risk att du lägger på dig mer fett vid en sådan deff då kroppen ställer ner ganska fort och sen tar det ett par dagar att ställa upp igen, vilken skulle resultera i att du överäter mycket de 3 dagarna.

Hade kört en vanlig diet.