handdator

Visa fullständig version : Mannagrynsgröt gjort på vatten?


Ozziking
2015-04-28, 20:01
Tja! Jag undrar om man kan (det går säkert men.. ) Koka mannagrynsgröt på vatten? Eller om man tar typ hälften mjölk och hälften vatten? Någon som testat? hur blir det?

Magnus N
2015-04-28, 20:04
Tja! Jag undrar om man kan (det går säkert men.. ) Koka mannagrynsgröt på vatten? Eller om man tar typ hälften mjölk och hälften vatten? Någon som testat? hur blir det?

Klart det går

Sämre smak är enda skillnaden vad jag upptäckt

Ozziking
2015-04-28, 20:10
Klart det går

Sämre smak är enda skillnaden vad jag upptäckt

Om man tar typ 2 Dl mjölk + 1 DL vatten borde skillnaden inte bli så stor?

Magnus N
2015-04-28, 20:10
Om man tar typ 2 Dl mjölk + 1 DL vatten borde skillnaden inte bli så stor?

Antagligen inte nej

Ozziking
2015-04-28, 20:26
Testar!

Xead
2015-04-28, 20:46
Klart det går. Har testat både med endast vatten och 50/50. Ibland gör jag mannagrynsgröten i micron då jag känner mig extra lat :D, ingen disk och det bränner aldrig fast! Dock blir det givetvis godast med bara mjölk (helst någon fetare variant).

R Scarpa27
2015-04-28, 20:58
grädde är godast =)

annars är kokosmjölk eller mandeldryck gott också.

H3nrik
2015-05-03, 09:52
Nej nej nej, inte ta bort godiset ur gröten. Så stor skillnad är det inte på kalorierna hurru.

missL
2015-05-03, 15:58
Hoppas du ej gör detta för du är rädd för kalorierna...

Ozziking
2015-05-03, 17:53
Nejnej Mjölken var slut hemma så det är därför jag undrade. Chilla, jeez.

R Scarpa27
2015-05-03, 18:44
Nejnej Mjölken var slut hemma så det är därför jag undrade. Chilla, jeez.

even kokosmjölk eller mandeldryck är gott att gör managrynsgröt på =)

Ozziking
2015-05-03, 18:55
even kokosmjölk eller mandeldryck är gott att gör managrynsgröt på =)

Jasså?? Nu blev jag väldigt nyfiken! Mandelmjölk ska inhandlas snarast!!

R Scarpa27
2015-05-03, 19:57
Jasså?? Nu blev jag väldigt nyfiken! Mandelmjölk ska inhandlas snarast!!

yes går ju ösa på en del till lägre kcal, och blir mkt gott, sen lite sötning över gröten / i tillredningen av gröten så blir de kanonfint.

Ozziking
2015-05-03, 20:47
yes går ju ösa på en del till lägre kcal, och blir mkt gott, sen lite sötning över gröten / i tillredningen av gröten så blir de kanonfint.

Jaja men de kalorierna lägger man på topping i så fall. Är mer intresserad av smaken! Jag älskar ju mandelmjölk, så det lär bli en succé! Tack för tipset Scarpa! :)

R Scarpa27
2015-05-03, 21:02
Jaja men de kalorierna lägger man på topping i så fall. Är mer intresserad av smaken! Jag älskar ju mandelmjölk, så det lär bli en succé! Tack för tipset Scarpa! :)

yes no problemo MandaMannaGröt :D

anemon
2015-05-07, 13:50
Hur bra mättar mannagrynsgröt och hur blir volymen?
Om man jämför med typ havregryn /ris/pasta exempel? ?

henrikl
2015-05-07, 14:16
Hur bra mättar mannagrynsgröt och hur blir volymen?
Om man jämför med typ havregryn /ris/pasta exempel? ?

Bra volym, mättar dåligt, gott som fan!

Ozziking
2015-05-07, 17:27
Bra volym, mättar dåligt, gott som fan!

Tycker du? Jag tycker jag får relativt lite på 4-5 msk gryn & 3,5 DL mjölk men tillräckligt för att bli mätt

Magnus N
2015-05-07, 17:56
Tycker du? Jag tycker jag får relativt lite på 4-5 msk gryn & 3,5 DL mjölk men tillräckligt för att bli mätt

Ja, för mättnadskänsla kan ju inte vara individuellt :)

R Scarpa27
2015-05-07, 19:42
går ju även köra en bonusversion alltså grahamsgröt :)

Xead
2015-05-07, 19:53
går ju även köra en bonusversion alltså grahamsgröt :)

eller... skrädmjölsgröt! ;)

vicarious
2015-05-07, 20:12
Hur bra mättar mannagrynsgröt och hur blir volymen?
Om man jämför med typ havregryn /ris/pasta exempel? ?

Havre mättar bättre per mängd energi tycker jag. Mer fibrer. Gör man havregröten på vatten och mannagryn på mjölk så blir det ju en del skillnad i kcal där också. Potatis tillsammans med grönsaker är nog i topp.

Sen kan mättnad variera väldigt mycket beroende på vilket tillstånd man befinner sig i. Om jag hade deffat i flera veckor och var riktigt tom på energi i kroppen skulle jag nog utan tvekan kunna trycka i mig tusentals kalorier mannagrynsgröt. Havre hade inte varit lika lätt :)

anemon
2015-05-07, 20:55
Havre mättar bättre per mängd energi tycker jag. Mer fibrer. Gör man havregröten på vatten och mannagryn på mjölk så blir det ju en del skillnad i kcal där också. Potatis tillsammans med grönsaker är nog i topp.

Sen kan mättnad variera väldigt mycket beroende på vilket tillstånd man befinner sig i. Om jag hade deffat i flera veckor och var riktigt tom på energi i kroppen skulle jag nog utan tvekan kunna trycka i mig tusentals kalorier mannagrynsgröt. Havre hade inte varit lika lätt :)

ok. Undrade mest för det var sjukt länge sen man åt det. Uppvuxen med havregrynsgröt sen liten och typ ätit det sen dess väldigt mycket och idag blir det minst 1 tallrik varje dag och tänkte kanske att det kunde vara roligt att variera ibland. Dock är havregrynsgröt nått av det godaste och man kan göra så många goda kombinationer :).
Men ska nog ta och testa mannagryn nån dag .

EnergiÖverskott
2015-05-08, 05:46
Varför i hela friden ska du koka på vatten och inte mjölk när du är så underviktig att min syster väger mer än dig? Hon är dessutom 20 centimeter kortare och kvinna (no shit). Det här är så skrämmande att jag på riktigt blir livrädd för din skull. Du är anorektiker och jagar sätt att utesluta energi från din kost.

Sök vård eller låt detta bli din död.

Ozziking
2015-05-08, 07:03
Varför i hela friden ska du koka på vatten och inte mjölk när du är så underviktig att min syster väger mer än dig? Hon är dessutom 20 centimeter kortare och kvinna (no shit). Det här är så skrämmande att jag på riktigt blir livrädd för din skull. Du är anorektiker och jagar sätt att utesluta energi från din kost.

Sök vård eller låt detta bli din död.

Du har inget att vara rädd för, men tack för omtanken. Det är värmande!

Men först...Läs tråden innan du drar slutsatser och sluta kalla mig anorektiker. Du gör mig väldigt ledsen. "kompis".

Tror ibland att det är du som behöver söka vård med ditt beteende. Kalla varenda människa som inte är "normalviktig" för anorektiker så där. Snacka om att ha mage hörru. :MrT:

Ska du kalla min pappa för anorektiker också eller? Och min bror? Nää, någonstans får vi sätta en gräns.

mela
2015-05-08, 08:14
Har kokat mannagrynsgröt på egengjord havremjölk, funkade fint. Det är ju vattnigare än komjölk. Dock tillsatte jag rapsolja osv. Lillstumpan skulle ja, själv är jag ingen grötfantast :D

EnergiÖverskott
2015-05-08, 08:42
Du har inget att vara rädd för, men tack för omtanken. Det är värmande!

Men först...Läs tråden innan du drar slutsatser och sluta kalla mig anorektiker. Du gör mig väldigt ledsen. "kompis".

Tror ibland att det är du som behöver söka vård med ditt beteende. Kalla varenda människa som inte är "normalviktig" för anorektiker så där. Snacka om att ha mage hörru. :MrT:

Ska du kalla min pappa för anorektiker också eller? Och min bror? Nää, någonstans får vi sätta en gräns.

Hahahaha! Ozzi, detta var inte till dig. Titta ett par rader över min post. Där någon frågar kring mättnad mellan manna vs havregröt. När en person borde gå upp i vikt så fort som möjligt för att inte ramla ihop men, jagar kcal i förhållande till mättnad, tränar flera gånger i veckan och lever är självförnekelse efter flera månader av "försök" att gå upp i vikt men, inte ökat ett gram är det bara vården som gäller. Du var själv inne och kollade i hans journal. Han skulle hålla ett schema. Hur gick det? Volympass varenda jävla dag, direkt dagen efter. När man far med osanningar och har ett livsfarligt lågt BMI samtidigt som man nojjar sönder allt och inget är det vården or death som gäller. Hur hårt det än må låta.

Tråkigt att du tog åt dig. Gav dig beröm sist jag kollade i din journal så fattar inte att du ens kunde fundera på ifall mitt tidigare inlägg var till dig? Känns meningslöst att fortsätta kolla in där om du tycker jag ska söka vård för mitt "beteende" när beteendet syftar på att hjälpa en 50 kilos 185 lång anorektiker som inte kommer klara detta utan hjälp utav vården asap.