handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om Japan


Captainwide
2015-04-28, 17:29
På blötsnös initiativ skapar jag nu denna tråden. Här kan vi försöka sammanfoga alla frågor som rör just landet långt ut i öst, Japan.

Här kan det diskuteras allt från studier till kultur till resor. Just så vi slipper nya trådar och får ett samlat "arkiv" på allt.

awesomooo
2015-04-28, 18:08
Japan seems cool. Måste ta en asienresa i framtiden.

BlötSnö
2015-04-28, 19:41
Tack för att du fick tummen ur åt mig.
Ska återkomma med en lång post med tankar, funderingar, upplevelser och frågor.

Captainwide
2015-04-28, 19:45
Japan seems cool. Måste ta en asienresa i framtiden.

Då är vi två. Ska börja spara ihop till en resa med frugan. Vill gärna utflykta runt lite där. :)

Tack för att du fick tummen ur åt mig.
Ska återkomma med en lång post med tankar, funderingar, upplevelser och frågor.

Låter bra det. Du får gärna skriva om resten av din resa, glömde ju för bövelen bort att svara på ditt senaste pm..för typ 2 månader sen.. :d

Blaine
2015-04-28, 19:54
Utan att ha varit i Japan så kan jag säkert säga att jag skulle tycka om landet och dess kultur och tankesätt. Det klingar bara rätt liksom. En resa dit är given någon gång i framtiden, men jag är lite "intimidated"; jag vill ju inte bli besviken, och jag vill se till att stöta på rätt sevärdhet när jag är väl där.

Captainwide
2015-04-28, 19:56
Utan att ha varit i Japan så kan jag säkert säga att jag skulle tycka om landet och dess kultur och tankesätt. Det klingar bara rätt liksom. En resa dit är given någon gång i framtiden, men jag är lite "intimidated"; jag vill ju inte bli besviken, och jag vill se till att stöta på rätt sevärdhet när jag är väl där.

De känner likadant verkar det som. http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_syndrome

Blaine
2015-04-28, 20:05
De känner likadant verkar det som. http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_syndrome

Det är inte omöjligt att jag lider av det. Men det kanske är en av få bra syndrom. Ett sätt att lösa det är väl helt enkelt att åka dit någon gång och uppleva landet utan krav. Har jag tur så kanske jag äter på rätt restaurang, stöter på en söt japanska, lyckas ta del av sann anime och manga, går på bra sumobrottning med mera och botar mitt syndrom!

Captainwide
2015-04-28, 20:11
Tror att Aliaas, Nordetator, Blötsnö, Jockefoten är några du kan fråga. De har vad jag vet varit i Japan minst en gång. :)

Captainwide
2015-04-28, 20:18
Har förövrigt slackat efter en hel del med hemstudierna nu på sista tiden iom heltidsjobb. Blir att ta tag i nu. Har ju ansökt om en kurs nu i höst. Måste se till att bli kursetta! :D

Termy
2015-04-28, 21:02
För egen del blir det en kortare språkkurs i Tokyo på KCP International, från 6e juli i år till 19e september, med samtidigt boende hos värdfamilj. Har pluggat själv ett par år, men känns ju lite obalanserat att kunna läsa nyhetsartiklar på japanska men knappt kunna haspla fram fungerande japanska när man ska snacka med någon.

Märkte det efter nu 7 månaders boende på Lanzarote (kom precis hem till Sverige idag) att det gäller att snacka så mycket man bara kan för att öva på sin "produktionskunskap" och inte bara "igenkänningskunskap". Två helt olika saker.

Hur som helst, ska bli jävligt kul \\(^o^)//

Diomedea exulans
2015-04-28, 21:11
Hade en extremt nipponofil (så måste det heta va?) period i högstadiet där jag gick från att börja träna karate i syfte att få magrutor till att halka in på böcker om zenbuddhism och bushido, och inte att förglömma romanen Shogun. Magrutesyftet byttes snabbt mot en dröm att bli en upplyst mästare, vilken sedan fick ett snöpligt slut genom två pajade knän.

Captainwide
2015-04-28, 21:48
För egen del blir det en kortare språkkurs i Tokyo på KCP International, från 6e juli i år till 19e september, med samtidigt boende hos värdfamilj. Har pluggat själv ett par år, men känns ju lite obalanserat att kunna läsa nyhetsartiklar på japanska men knappt kunna haspla fram fungerande japanska när man ska snacka med någon.

Märkte det efter nu 7 månaders boende på Lanzarote (kom precis hem till Sverige idag) att det gäller att snacka så mycket man bara kan för att öva på sin "produktionskunskap" och inte bara "igenkänningskunskap". Två helt olika saker.

Hur som helst, ska bli jävligt kul \\(^o^)//

Låter sjukt kul. Kostnad och tillvägagångssätt? :)
För mig är det väl någorlunda tvärtom, kan knappt några kanjitecken öht men lyssnar mycket på prat och lyckas repetera på en godtycklig nivå. :)

Hade en extremt nipponofil (så måste det heta va?) period i högstadiet där jag gick från att börja träna karate i syfte att få magrutor till att halka in på böcker om zenbuddhism och bushido, och inte att förglömma romanen Shogun. Magrutesyftet byttes snabbt mot en dröm att bli en upplyst mästare, vilken sedan fick ett snöpligt slut genom två pajade knän.

Rehabba dig och kom igång igen. Lär göra under. Inom en snar framtid lär du ut en egen liten LaRusso. Förresten så har du ju redan en frisyr som Dalai Lama också, ett stort steg redan där. :D

Diomedea exulans
2015-04-28, 21:54
Rehabba dig och kom igång igen. Lär göra under. Inom en snar framtid lär du ut en egen liten LaRusso. Förresten så har du ju redan en frisyr som Dalai Lama också, ett stort steg redan där. :D

Har ju varit sugen mer än en gång, kan jag säga. Borde ändå rehabba knäna iallafall (de är hela nog för att styrketräna, men inte mycket mer). Det här kan ju vara en bra morot för att starta!

Termy
2015-04-28, 21:56
Låter sjukt kul. Kostnad och tillvägagångssätt? :)
För mig är det väl någorlunda tvärtom, kan knappt några kanjitecken öht men lyssnar mycket på prat och lyckas repetera på en godtycklig nivå. :)


Det står om olika kurser och priser här (http://www.kcpinternational.com/). Det kostar en slant... men det får det vara värt ^^ Tillvägagångssättet var en pappersexercis utan dess like för min del iaf... det står en guide på sidan med alla formulär som ska fyllas i m.m. Men kort och gott, fyll i deras ansökan, betala preliminär ansökningsavgift, bli godtagen, betala mer pengar, fixa flygbiljetter osv, sedan bara vänta. Jag har inte fått någon värdfamilj "vald" än, så får se hur/vad det blir.

Vad gäller studier tycker jag nog att japaneselevelup (http://japaneselevelup.com/japanese-quest-walkthrough/) och koohii forum (http://forum.koohii.com/index.php)är de två sidor som hjälpt mig mest med goda tips.

Nordenator
2015-04-28, 22:41
Utan att ha varit i Japan så kan jag säkert säga att jag skulle tycka om landet och dess kultur och tankesätt. Det klingar bara rätt liksom. En resa dit är given någon gång i framtiden, men jag är lite "intimidated"; jag vill ju inte bli besviken, och jag vill se till att stöta på rätt sevärdhet när jag är väl där.

Jag tror att det är svårt att misslyckas. Eftersom landet i sig är så fundamentalt annorlunda så kan man förundras över det mesta. Bara att planlöst traska runt i Tokyo är en upplevelse. Däremot är nog mitt största tips att inte vara för feg. Första vändan var vi lite för fega och ville faktiskt veta vad vi gav oss in på (sökte efter ställen med engelsk meny och liknande). Denna vända nöjde vi oss med en bild på en flaska öl och en prislapp, och kört ungefär samma stil på föda och saker vi gjort. Vi har ätit bra mycket intressantare mat och vi har gjort roligare saker denna vända. Däremot så har vi ofta hamnat på något afterworkhak där det är femtio japaner och vi. Även om man marginellt kunnat göra sin beställning förstådd så är det fortfarande roligare än att gå in på ett random ställe i Hiroshima med femton jänkare. Det finns ingen brist på amerikaner och vi hade för vana att undvika alla ställen dit alla andra gick.

Eftersom tripadvisor inte används speciellt flitigt i Japan kikade vi en hel del på Bento för mat och dryck:
http://www.bento.com/

thompaboy
2015-04-29, 06:59
Jag var där två veckor i oktober (Tokyo, Osaka, Kyoto) och kunde konstatera att det var riktigt dåligt ställt med engelskan. Utöver hotellpersonal och guider var det få personer "på gatan" som pratade engelska. Artiga var dom i alla fall då många bara malde på med japanska fast man stod där som ett frågetecken. Kort sagt så är man betjänt av att kunna åtminstone det allra mest grundläggande. Gillar man Ramen (nudelsoppa) så rekommenderar jag starkt ett besök på Ichiran.

Kabuto
2015-04-29, 07:14
När jag var där fick jag känslan av att många tyckte det var pinsamt att försöka prata engelska. Om jag ska dit en till gång ska jag försöka gå på en sumo match eller någon annan kampsport. Jag tittade på en dream-gala(gamla pride) och det var kul, blev som ett litet äventyr eftersom jag drog iväg själv till Osaka stadium för att titta :)

filmjölk
2015-04-29, 08:21
Jag skulle vilja se alla bizarra grejer man kan se på Youtube om Japan, de lite mer tragiska sidorna som bekräftar mina fördomar om Japaner som ett perverterat, degenerat, deprimerat och utbrännt folk.

Jag vill vara studiopublik i en skruvad Japanese Gameshow, besöka ett lillasyster-café, vara med på en obligatorisk afterwork där alla låtsas ha roligt fast alla egentligen vill hem förutom chefen som är genuint glad, och se ett air-sex championship.

BlötSnö
2015-04-29, 10:13
That moment when you har skrivit på ett inlägg i ungefär 20-25 minuter utan att ctrl-a ctrl-c och trycker på backspace och istället för att sudda så hoppar webbläsaren en sida bakåt och allt du precis skrivit försvinner.
http://i59.tinypic.com/k19nk0.jpg
Provar igen imorgon.

Captainwide
2015-04-30, 08:01
Kom igen nu BlötSnö, kämpa. :D

Har drömmar om att bli engelska lärare i Japan i framtiden. Tror ni att det skulle gå som svensk? Någon som vet lite mer om tillvägagångssätt osv?

filmjölk
2015-04-30, 09:14
Sånt där är surt Blötsnö:(

Diomedea exulans
2015-04-30, 10:33
Skickar kärlek och medlidande till Blötsnö! *hug*

Kabuto
2015-04-30, 11:38
Kom igen nu BlötSnö, kämpa. :D

Har drömmar om att bli engelska lärare i Japan i framtiden. Tror ni att det skulle gå som svensk? Någon som vet lite mer om tillvägagångssätt osv?

Det går garanterat. Min kompis jag bodde hos tjänade pengar på att jobba extra som engelskalärare åt japaner när han inte pluggade japanska. Flera av hans vänner gjorde likadant.

Diomedea exulans
2015-04-30, 11:43
För 15 år sedan när jag var i Hongkong fick jag höra att engelskalärare var väldigt eftersökta där, åtminstone. Kan tänka mig att det är liknande i Japan. (Och om inte så är även Hongkong awesome.)

LoveMachine
2015-04-30, 13:59
För 15 år sedan när jag var i Hongkong fick jag höra att engelskalärare var väldigt eftersökta där, åtminstone. Kan tänka mig att det är liknande i Japan. (Och om inte så är även Hongkong awesome.)

Det finns till och med ett statligt program (http://www.jetprogramme.org/) för att få tag i folk som kan lära ut sitt modersmål, mestadels engelska. Men då spelar det ingen roll att man bedyra hur bra man är, det ska vara engelska som modersmål.

Aping
2015-04-30, 15:28
Kom igen nu BlötSnö, kämpa. :D

Har drömmar om att bli engelska lärare i Japan i framtiden. Tror ni att det skulle gå som svensk? Någon som vet lite mer om tillvägagångssätt osv?
Ett bra första steg tror jag kan vara att bli engelsklärare i Japan. Funkar det så kan du ta det därifrån. Inbilla dig dock inte att det blir lätt, det är betydande kulturskillnader och många "utlänningar" som försökt flytta sitt liv till Japan vittnar om att det är väldigt svårt att komma in i det sociala livet "på riktigt" (i japansk kultur ingår att vara väldigt gästfri - men bara till en viss gräns enligt vad jag förstått, de som kan mer får gärna rätta mig) och den processen blir nog inte lättare om ni är flera.

Captainwide
2015-04-30, 16:55
Ett bra första steg tror jag kan vara att bli engelsklärare i Japan. Funkar det så kan du ta det därifrån. Inbilla dig dock inte att det blir lätt, det är betydande kulturskillnader och många "utlänningar" som försökt flytta sitt liv till Japan vittnar om att det är väldigt svårt att komma in i det sociala livet "på riktigt" (i japansk kultur ingår att vara väldigt gästfri - men bara till en viss gräns enligt vad jag förstått, de som kan mer får gärna rätta mig) och den processen blir nog inte lättare om ni är flera.

Oj, förlåt om du pekar på min särskrivning. Såg det först nu. :D
Har inga inbillningar om att det skulle vara lätt. Hade det varit det så hade jag troligtvis redan varit där och lärt ut. Givetvis är det stora kulturkrockar, att tro annat hade varit dumt.

Den uppfattning jag har fått om folket är att de värnar om sitt och andras privatliv. Gentemot den uppfattning som vi västerlänningar ofta kommer med, "de är blyga och skygga". När man väl har skapat en kontakt med en person där tror jag att det kommer att gå bra.

BlötSnö
2015-04-30, 18:42
Wall of text ya'll! Sorry för att det är väldigt ostrukturerat och eventuellt lite allmänt svårläst. Satt på jobbet och fick stressa färdigt i slutet.

En gång till då. Det finns så mycket att skriva om Japan och japanskan, så jag tar och börjar med mitt sätt att ta mig an språket.

Man skulle kunna säga att min inlärning hittills har varit uppdelad i tre delar:

-Japanska på distans vid Dalarnas Universitet-
Den här kursen är en väldigt bra introduktion till det japanska språket och när jag läste den så använde vi Genki 1 som lärobok och läste på 50% hastighet.
Detta innebar att vi hade en lektion i veckan och resten av studierna bedrevs på egen tid. Jag hade lektion mellan 10-11.30.
Första terminen flöt på bra och var väldigt givande. Skrivuppgifterna var kärva, men det gick att ta sig igenom. Takten var lagom och materialet och övningsuppgifterna bra som jag minns det. Det hela avslutades med ett muntligt prov och lite läsning av en drös kanji.
Termin två gick det lite utför. Takten drogs upp lite och jag hamnade i en mindre bra grupp med två personer som var lite knepiga att samarbeta med.
Efter att ha halkat efter lite så hoppade jag av, eftersom min "språkresa" var inplanerad ett par månader senare.
Jag har pratat med två av mina klasskamrater som genomförde termin två med gott resultat och för dem fungerade grupperna bra och de var nöjda.
Termin tre gick det dock utför för dem också. Kursen kan från termin tre endast läsas på 100% och takten drogs upp en del. Enligt dem så kändes det som att det saknades något mellan termin två och tre, samt att lärarna kanske mer hade fått arbetet för att de var japaner än för att de var kompetenta lärare och de tog mest hänsyn till de som var bäst i klassen, vilket gjorde det svårare för de andra att ta till sig informationen.
Så min känsla av japanska på distans är att det är en bra introduktion om man inte har något universitet att läsa vid, men om man vill fördjupa sig ordentligt så skall man antingen ha disciplinen att söka och tillgodogöra sig relevant information utanför utbildningen eller försöka söka sig till något klassrumsbundet.

-Hokkaido Japanese Language School-
Jag tillbringade tio veckor i Sapporo i våras och läste då på Hokkaido JLS.
En väldigt trevlig liten skola som låg bra till inne i stan och hade små klasser. Vi hade två lärare, varav den ena även var min privatlärare på eftermiddagarna tre dagar i veckan. Alla andra lektioner hölls på förmiddagen och varade c:a tre timmar med avbrott för kafferast.
Som störst var vår klass fyra personer och som minst två, vilket gjorde att de fanns ett stort utrymme för läraren att hjälpa oss individuellt. Detta hade kunnat vara en bättre upplevelse läromässigt om det inte vore för att den ena läraren, tillika min privatlärare, inte alltid kändes som en jättebra lärare.
Visst, kulturella skillnader och sådant som avspeglar sig i beteendet fick man se mellan fingrarna med, men det togs väldigt dålig hänsyn till vår något begränsade kunskap när det kom till att förstå talad japanska och förklaringarna lämnade ofta en del i övrigt att önska, varför jag efter ett tag slutade ställa frågor.
Den andra läraren var jättebra och lärde ut på ett bra sätt och kombinerade engelska och japanska på ett bra vis så att vi kunde tillgodogöra oss materialet.
Min allmänna uppfattning av skolan var att den var liten, hemtrevlig, hänsynstagande och välfungerande bortsett från den ena läraren, som på alla andra sätt var en väldigt trevlig och gemytlig person att ha att göra med.

-iTalki-
Väl åter hemma i Sverige har jag bestämt mig för att inte läsa någon mer organiserad kurs för tillfället. Detta mest för att det kan vara lite lurigt att få ihop med jobbet och för att jag för tillfället inte är så sugen på att ta del av den typen av utlärning. Därför har jag gått med på iTalki.com.
Där kan man mot ersättning på olika nivåer få privatlektioner av antingen professionella lärare eller t.ex. folk som håller på att utbilda sig till lärare.
Priserna ligger från 70:- och uppåt.
Jag använder mig av en lärarelev och har hittills tagit tre lektioner och det fungerar väldigt bra. Hon har studiematerial och jag lämnar önskningar om vad vi ska gå igenom och sedan fyller hon på med annat utöver det.
Jag försöker även knåpa ihop en liten text innan lektionerna och sedan går vi igenom den och ser vad som är fel och hur det går att uttrycka sig istället.

Mina studiehjälpmedel:

http://jisho.org/ Oumbärligt uppslagsverk som fyller de flesta funktioner. Hopknåpat av några svenskar.

https://www.memrise.com/ Sidan som jag använt för att bygga upp runt 80% av mitt vokabulär. Det går att studera lite vadsomhelst där, men om man inriktar sig på japanskan så hittar man snart diverser studieböcker med ord indelade efter kapitel osv. Ruskigt användbart.

Pimsleur Japanese (ljudbok)
Det här är ingenting jag skulle rekommendera. Den japanska som används i deras ljudböcker används till viss del i verkligheten, men det blandas även in en hel del andra grejer som man om man är nybörjare (i alla fall i mitt fall) får problem med när det skall läras in nya grejer som påminner om det man lärt sig från ljudboken, men är helt irrelevant i sammanhanget eller används på ett annat sätt. Man får inte heller några utförligare förklaringar angående någonting. Det är mest ett sätt att lära sig en massa fraser som man förmodligen ytterst sällan kommer ha användning för. Speciellt säsong två och tre. Å andra sidan lär jag väl förr eller senare behöva säga "min fru skulle vilja dricka vatten".

Rosetta Stone:
Inte använt tillräckligt mycket för att kunna uttala mig, men det råder delade uppfattningar på internet.

Japanesepod101:
Har jag precis börjat med. Kan återkomma lite längre fram med betyg.

Nå, dåså. Hoppas det fanns något läsvärt för någon.

Termy
2015-04-30, 19:34
Ett problem med jisho.org är att det baseras på ordlistan från Tanaka Corpus, som är ganska "ökänd" för att innehålla en del fel och formuleringar som låter onaturliga (pga i en del fall direktöversättningar från engelska).

Jag skulle rekommendera Kenkyusha som ordbok i sökbart elektroniskt format. Den är gjord av japaner för japaner (J-E), men sedan finns ju t.ex. 大辞林 och dylika J-J ordböcker om man vill ha japanska definitioner på ord. Har man "fixat" hem alla ordböcker till datorn och använder t.ex. EBWin eller dylikt program att öppna dem med så är det hur smidigt som helst att söka efter ord eller delar av ord m.m. för att få fram utmärkta exempelmeningar (som man kan lägga in i Anki dvs, vilket alla borde använda).

Captainwide
2015-05-01, 15:29
Har problem med att skriva vissa kanji i smått format. Det är ju helt omöjligt att få till detaljerna som kan skilja en kanji från en annan..

Exdiaq
2015-05-02, 15:11
Sjuka broar byggs det där i alla fall.

PcNxSLMNR2Y

Aping
2015-05-02, 22:27
Oj, förlåt om du pekar på min särskrivning. Såg det först nu. :D
[...]
Ja, jag drygade mig, tur att du tog det på rätt sätt :)

(Sorry för OT btw, tycker att det var en intressant fråga, jag har lärt mig mycket på de andras svar. Har också börjat fundera på att ta några år i ett annat land.)

Captainwide
2015-05-04, 20:15
Finns det några bra appar/program/filer för hörövningar? Hade varit kul att ha något sådant att lyssna på när jag jobbar. :)

Använder redan "Japanese Listening Practice". Känner att det funkar men blir bitvis att de talar väldigt snabbt och lägger upp sina lektioner lite smått konstigt.

BlötSnö
2015-05-05, 13:16
Ett problem med jisho.org är att det baseras på ordlistan från Tanaka Corpus, som är ganska "ökänd" för att innehålla en del fel och formuleringar som låter onaturliga (pga i en del fall direktöversättningar från engelska).

Jag skulle rekommendera Kenkyusha som ordbok i sökbart elektroniskt format. Den är gjord av japaner för japaner (J-E), men sedan finns ju t.ex. 大辞林 och dylika J-J ordböcker om man vill ha japanska definitioner på ord. Har man "fixat" hem alla ordböcker till datorn och använder t.ex. EBWin eller dylikt program att öppna dem med så är det hur smidigt som helst att söka efter ord eller delar av ord m.m. för att få fram utmärkta exempelmeningar (som man kan lägga in i Anki dvs, vilket alla borde använda).

Jag ska titta närmare på det där. Låter användbart.
Vissa av grejerna kanske är lite överkurs för nybörjare dock?
Det felaktiga översättningarna lär ju bli värre ju längre man grötar ner sig i språket, men för basic grundkunskaper så har de dugt alldeles utmärkt för mig, med några undantag då jag fått tag på fel ord, men det hade nog hänt i alla fall.

Har problem med att skriva vissa kanji i smått format. Det är ju helt omöjligt att få till detaljerna som kan skilja en kanji från en annan..

Jag har lite samma problem, i kombination med en nervskadad arm så att jag har kass finmotorik. Det blir en del aggression.

Finns det några bra appar/program/filer för hörövningar? Hade varit kul att ha något sådant att lyssna på när jag jobbar. :)

Använder redan "Japanese Listening Practice". Känner att det funkar men blir bitvis att de talar väldigt snabbt och lägger upp sina lektioner lite smått konstigt.

Kolla Japanesepod101. Det är gratis i början. Vet inte vad som hände när medlemskapet löpt ut, men det kanske går att lyssna vidare delvis.

Nordenator
2015-05-05, 19:22
Man kan bara tanka allt från Japanese pod och ha allt oavsett om medlemskap löper ut!

Tjuckot
2015-05-05, 20:51
Mina föräldrar kom hem från japan för några veckor sedan. Två veckors semester. Helt oförglömligt tydligen. Kulturmässigt osv. Då har de ändå rest runt en hel del länder i asien, europa och usa.

BlötSnö
2015-05-08, 09:28
Måste försöka bli bekvämare med att prata grammatiskt inkorrekt japanska för övningens skull. Känns som att jag tvingar min stackars lärare att prata engelska halva lektionen.
Sedan är det lite irriterande att man kopplar direkt när det kommer till saker som borde vara lite knepiga att förstå, men simpla ting som orden för att ge och gå blir hjärnsmälta för mig.

Captainwide
2015-05-08, 11:17
Blötsnö, hur länge har du tagit lektioner? Du kanske bara kör via forum och cam? :)

Ska börja med mina nu i höst. Längtar kontsigt nog. :D

BlötSnö
2015-05-08, 21:13
Blötsnö, hur länge har du tagit lektioner? Du kanske bara kör via forum och cam? :)

Ska börja med mina nu i höst. Längtar kontsigt nog. :D

Jag tror att idag var min femte privatlektion. Tre-fyra veckor har jag hållit på.

Jo. Det är något att se fram lite emot. Struktur och någon att bolla med är alltid välkommet. Kolla vilken bok ni skall använda och lär dig alla orden via Memrise i förväg, så har du ett riktigt bra försprång och kan inrikta dig på grammatiken och det andra mer.

Captainwide
2015-05-14, 10:09
Jag tror att idag var min femte privatlektion. Tre-fyra veckor har jag hållit på.

Jo. Det är något att se fram lite emot. Struktur och någon att bolla med är alltid välkommet. Kolla vilken bok ni skall använda och lär dig alla orden via Memrise i förväg, så har du ett riktigt bra försprång och kan inrikta dig på grammatiken och det andra mer.

Jag vet ännu inte vilken kurslitteratur jag ska ha. Förhoppningsvis så är det ju Genki då jag har vänjt mig vid den nu. Dock så är jag en sucker för att läsa på Kana. Måste ta mig mod till att försöka tackla Kanji på riktigt nu. Funderar på att kanske lära mig radikalerna till en början, dum ide någon?

Kabuto
2015-09-22, 08:49
Jag fyller trettio år nästa år och då är det tänkt att jag och två kompisar ska tillbaka till Japan! Sist jag var dit bodde jag i Osaka och var inte ens förbi Tokyo. Så denna gång blir det Tokyo som utgångspunkt, ska bli riktigt roligt!