handdator

Visa fullständig version : vad har hänt? kan inte ta i när jag är på gymmet och har inte något riktigt sug ?


anemon
2015-04-28, 14:22
Som sagt någon som känner igen sig angående detta?
Några tips mm?
Tränar 5-6 ggr i veckan o ökat i det mesta men senaste veckan o dagarna har suget försvunnit när jag är på gymmet och när jag väll är där kan jag inte ta i och ge det jag vill o kunde förut??

Pretorian
2015-04-28, 14:33
Vad äter du idag?

Linjedomarn
2015-04-28, 14:37
Träna färre gånger i veckan och ta i när du väl är där.

martin89ek
2015-04-28, 15:36
Kan vara mycket. Början på utbrändhet? Förkylning? dålig sömn? Vitamin/mineralbrist? för lite mat? etc

StarkaUlf
2015-04-28, 15:39
Prova att vila 3-4 dar eller en vecka. Kan säkert göra dig gott.

anemon
2015-04-28, 15:58
Ok.
Har en jämn uppgång på vikten på ca 0.2 kg sen 2-3 veckor sedan så tror inte kosten har nått med det att göra? Kan va sömnen kanske då jag oftast är sjukt seg på dagen/em dock väldigt pigg ca 30-40 minuter efter jag gått upp o d sitter i till ca kl12. Kanske testa morgon träning?
Själva grejen är den att jag kan va sugen mm att träna o dra till gymmet men väl där vänder det... kan inte ta i eller känna den där sköna o roliga känlan

xanton
2015-04-28, 16:07
lyft 50% på allt resten av veckan och ta bort lite volym.

anemon
2015-04-28, 17:39
Hmm en deload alltså?
Kör i dag 3 split inspererat men funderar på ett över/under kropps progra med fokus styrka o massa att öka i

qozmox
2015-04-28, 17:50
träna mindre, ät och vila mer

oscarovegren
2015-04-28, 18:27
Hur äter du timmarna innan träning? Om jag är låg så gör jag gröt för kolisar och tar en pwo sen är jag tillbaka på banan igen.

Seedstream
2015-04-28, 18:49
Kanske ett tillfälle att pröva PWO?

anemon
2015-04-28, 18:55
Pwo är för dom som är lata, seriöst. ... kan man inte träna utan pwo ska man inte träna. Undantag om man ska träna kl 5 på morgonen vilket jag inte ska. Nej träning ska göras utan såna preparat och endorfinruset ska kännas bra eferått

Beemel
2015-04-28, 19:01
Pwo är för dom som är lata, seriöst. ... kan man inte träna utan pwo ska man inte träna. Undantag om man ska träna kl 5 på morgonen vilket jag inte ska. Nej träning ska göras utan såna preparat och endorfinruset ska kännas bra eferått

+1
*hug*

TheOne1994
2015-04-28, 19:11
+1
*hug*

+2

Padde
2015-04-28, 21:20
Mitt tipps... Lägg om träningen helt lägg ditt program på is, ändra antalet träningsdagar övningar reps set.. överträning tror jag inte på dock uttråkning och vardags lunk

Var otrogen mot dina rutiner och få in lite mer hetta i vardagen hohoho

oscarovegren
2015-04-28, 22:28
Prova gröten åtminstone ;)

Agitator
2015-04-28, 23:31
What?

Koffein som är optimalt inför träningen. Vill du inte vara optimal?!

Eddielindqvist
2015-04-29, 05:58
Inget mirakulöst fascinerande har hänt, du är trött. Blir så efter några veckor om du pushar dig själv, vila 4-7 dagar så är du på banan igen. Eller kör någon form av deload, själv brukar jag bara vila o ta promenader göra annat och tänka på annat.

Aliaas
2015-04-29, 06:07
Du äter för lite.

Ledsen att jag tjatar på dig om detta men alla problem som du beskriver i dina trådar mynnar ut i detta.

2 hektos uppgång på 3 veckor? Lyssna själv på det.

Ozziking
2015-04-29, 06:35
Anemon! Du Tränar med väldigt hög volym efter det du har skrivit upp och du käkar för lite. Du frågar ständigt om det, och där har du svaret. Tips hit och tips dit, du har fått alla tips du kan få och nu gäller det bara att du börjar verkställa dem. Käka mer mat och dra ner lite på volymen så ska du se att du vänder.

Du har ju gjort trådar om att du har skadat dig osv. Du var på mig om att du hade en muskelbristning i benet men ändå fortsätter du med basövningarna och någon dag efter det fick du smärta i ryggen har jag för mig. Du sliter för mycket på kroppen!

Försök föja ett beprövat schema åtminstone och ät mer. Du kan inte göra annat.

Ano1891
2015-04-29, 06:58
+2

+3 *drool**hug*

Förövrigt är det bara instämma övriga individer här, mer mat då du verkar köra rätt hög volym.
Du kanske ska ta en eller två veckor off från träning helt? Just för att få tillbaka suget?

filmjölk
2015-04-29, 07:57
Så blir det lätt när man tillåter sig att vara övertaggad emmelanåt. En vis gammal discobyggare sa en gång till mig att: "Det gäller att pusha sig lite mer när man inte vill, men också att hålla igen litegrann när man verkligen vill".

Shqypnia
2015-04-29, 07:58
1. Vila i några dagar.
2. Ha mycket sex.
3. Återvänd och massakrerar vikterna på gymmet.

Aliaas
2015-04-29, 08:14
Anemon! Du Tränar med väldigt hög volym efter det du har skrivit upp och du käkar för lite. Du frågar ständigt om det, och där har du svaret. Tips hit och tips dit, du har fått alla tips du kan få och nu gäller det bara att du börjar verkställa dem. Käka mer mat och dra ner lite på volymen så ska du se att du vänder.

Du har ju gjort trådar om att du har skadat dig osv. Du var på mig om att du hade en muskelbristning i benet men ändå fortsätter du med basövningarna och någon dag efter det fick du smärta i ryggen har jag för mig. Du sliter för mycket på kroppen!

Försök föja ett beprövat schema åtminstone och ät mer. Du kan inte göra annat.
+1

Mycket bra summerat.

martin89ek
2015-04-29, 13:26
Prova Nofap. Lär ju få bra tryck av alla rumpor i tighta yogabyxor om inget annat :D

arthax
2015-04-29, 19:13
Nu har jag inte läst hela tråden. Men för mig lade jag om "träningslivet" lite. Drog ned på gympass från 4/vecka till 2/vecka och började löpträna mer frekvent och målmedvetet ~3 pass/vecka. Hade jag haft råd med en hoj hade jag cyklat, hade jag kunnat crawlat hade jag crawlat.

Vad jag menar är; gör något annat, som DU tycker är roligt! :) Man måste inte gymma. Identiteten sitter inte i det. Träna hela kroppen på olika, nya sätt! :)

R Scarpa27
2015-04-29, 21:36
kör inte så ofta, suget blir större och det blir roligare och man kör hårdare per automatik.
behövs inga jaevla pwo för ditt problem, utan vila ut lite och få nya krafter och sug.
man ska inte tvinga på sig för mkt, det blir både tråkigt och mer omotiverad träning.

xanton
2015-04-30, 08:44
Anemon! Du Tränar med väldigt hög volym efter det du har skrivit upp och du käkar för lite. Du frågar ständigt om det, och där har du svaret. Tips hit och tips dit, du har fått alla tips du kan få och nu gäller det bara att du börjar verkställa dem. Käka mer mat och dra ner lite på volymen så ska du se att du vänder.

Du har ju gjort trådar om att du har skadat dig osv. Du var på mig om att du hade en muskelbristning i benet men ändå fortsätter du med basövningarna och någon dag efter det fick du smärta i ryggen har jag för mig. Du sliter för mycket på kroppen!

Försök föja ett beprövat schema åtminstone och ät mer. Du kan inte göra annat.

Sen får man ta hänsyn till att kaloriöverskottet bara ger en viss tillåten chans till högre volym innan överträning blir ett faktum. Maten kan inte kompensera för hårdare träning hur länge som helst.

Sniggel
2015-04-30, 10:25
Kanske ett tillfälle att pröva PWO?

Låter som ett sätt att behandla ett symtom istället för att hitta orsaken. En frisk människa ska kunna återhämta sig. Ibland kanske det inte är meningen att man alltid är återhämtad om man har ett mer avancerat tränignsschema. Men om man är "låg" pass efter pass så är där nåt som är fel. Det handlar inte om "brist på PWO", vilket är lite absurt att påpeka om det nu var meningen.

martin89ek
2015-04-30, 10:35
Låter som ett sätt att behandla ett symtom istället för att hitta orsaken. En frisk människa ska kunna återhämta sig. Ibland kanske det inte är meningen att man alltid är återhämtad om man har ett mer avancerat tränignsschema. Men om man är "låg" pass efter pass så är där nåt som är fel. Det handlar inte om "brist på PWO", vilket är lite absurt att påpeka om det nu var meningen.

Håller med, I tonåren hade jag inte ens råd med proteinpulver :D
Sen har jag väl bara köpt protein och "en om dagen" vitamin/mineral samt omega-3 då jag avskyr fisk.
Annars är det nog bäst att stoppa i sig så lite tillskott som möjligt, tycker jag iaf.

Houra
2015-04-30, 11:26
Det finns en del faktorer som påverkar hur ett pass går:

-Kondition/syresättning
-Energinivå
-Allmänt fysiskt tillstånd (skador/träningsvärk etc)
-Mental skärpa
-Yttre förutsättningar (ex mycket folk på gymmet/liknande)

För att nämna några. Ofta brukar det vara något som inte har varit riktigt rätt om passen inte går som planerat.

Anders The Peak
2015-04-30, 21:50
Några av de vanligaste problemen/felen som jag ser att majoriteten av tränande gör pass efter pass år ut och år in.

1. För högvolym till en dalande intensitet. Har inte förstått hur kroppen fungerar för att bli starkare utan anpassar musklerna till att passa en Marathonlöpare.

2. Kör för splittrade pass en eller två muskelgrupper per gång. Missar ett eller två pass med följd att det blir för lång viloperiod mellan passen med resultat på än lägre frekvens.

3. Tränar alltid samma gamla invanda övningar och fokuserar alltid på de muskelgrupper som är starka/välutvecklade.

Handlingsplan

1. Dra ned på volym till 2-3 övningar per muskel grupp 2-3*8-30 reps till failure om målet är muskelmassa. Om det handlar om styrka 2 övningar 4-6 set med 3-8 reps per set.
2. Försök att köra genom kroppen ett par gånger per vecka dvs splittra inte sönder kroppen.
3. Se till att ha tillräckligt med vila mellan passen träna varannan dag eller 2-1-2-3/ Två dagars träning en dags vila två dagars träning, tre dagars vila. Börja om
4. Glöm inte konditionsträningen två pass i veckan med lite intensivare kardio 20-30 minuter per gång.
4. Ät tillräckligt med riktig mat och försök att få sammanhållen sömn ordentligt nattetid för att inte störa dygnsrytmen, circadian rhythm .
5. Ät ett proteinrikt mål mat innan läggdags ca 20 gr protein.