handdator

Visa fullständig version : Hur påverkar godis kroppen?


Cruceuz
2015-04-28, 14:09
Hej!
Lite nyfiken på hur godis påverkar kroppen, säg att jag äter 1000 kcal riktig mat på en dag och sedan en chokladkaka på 1100kcal, hur påverkar detta min kropp, blir jag fetare så länge det inte är kaloriöverskott? Nu förstår ju jag också att kroppen mår bättre och att man lättare bygger muskler på 1100 kcal broccoli än choklad. Men undrar om det blir några direkta negativa effekter såsom att du förlorar muskler, blir fetare eller liknande?

Aliaas
2015-04-28, 14:12
Hej!
Lite nyfiken på hur godis påverkar kroppen, säg att jag äter 1000 kcal riktig mat på en dag och sedan en chokladkaka på 1100kcal, hur påverkar detta min kropp, blir jag fetare så länge det inte är kaloriöverskott? Nu förstår ju jag också att kroppen mår bättre och att man lättare bygger muskler på 1100 kcal broccoli än choklad. Men undrar om det blir några direkta negativa effekter såsom att du förlorar muskler, blir fetare eller liknande?
Ett underskott resulterar alltid i viknedgång hur du når det är irrelevant. Om inte macros och näring i form av vitaminer och mineraler tas i åtanke

Cruceuz
2015-04-28, 14:35
Ett underskott resulterar alltid i viknedgång hur du når det är irrelevant. Om inte macros och näring i form av vitaminer och mineraler tas i åtanke

jojo, men säg att jag ska ha 2200 kcal per dag, hälften av dem är riktig mat och hälften är godis,hur kommer det att påverka min kropp?

Aliaas
2015-04-28, 14:38
jojo, men säg att jag ska ha 2200 kcal per dag, hälften av dem är riktig mat och hälften är godis,hur kommer det att påverka min kropp?
Troligtvis negativt om du inte fått i dig tillräckligt med protein samt vitaminer/mineraler.

Har du dock det så är påverkan inte så speciellt negativ förutom eventuella risker med för mycket socker/salt eller mättat fett.

Linjedomarn
2015-04-28, 14:43
Som Aliaas säger så kommer du förmodligen få i dig för lite protein och främst mikronutrienter om du slänger bort halva ditt kaloribehov på kalorier med lite näring i. Dessutom så mättar inte choklad speciellt mycket så du lär bli hungrig om dagarna.

Kan du äta lite choklad på deff? ja.
Kan du basera halva din kost på choklad? nej det bör du inte göra.

Captainwide
2015-04-28, 17:38
Lär ju utveckla diabetes om du ska trycka i dig 1100 kcal godis var dag. Kan även tänka mig saker som finnar, trötthet, huvudvärk och som de andra nämnt vitaminbrist.

nisse1976
2015-04-28, 18:06
Svårare att hålla dig mätt och kommer alltså troligen omedvetet äta fler kalorier om du inte räknar
Få i dig färre mikronutrienter
Större risk för fettinlagring kring organen
Svårare att få i dig tilläckligt med protein
Det är kanske ingen fullständigt galen gissning att risken för t.ex diabetes ökar om du får i dig hälften av din energi från godis trots att du håller vikten

Starvation
2015-04-28, 18:11
Lär ju utveckla diabetes om du ska trycka i dig 1100 kcal godis var dag. Kan även tänka mig saker som finnar, trötthet, huvudvärk och som de andra nämnt vitaminbrist.

Du kommer absolut inte att utveckla diabetes under diet. Eller om man tränar som hobby heller.

Linjedomarn
2015-04-28, 18:25
Socker har inte lika negativa effekter vid kroniskt underskott.

R Scarpa27
2015-04-28, 18:35
går inte säga, får du i dig all näring och vitaminer och pfk på 1000 kcal så kan du säkert fylla ut resten med godis.
men på 1000kcal fixar du nog inte det och ät hellre mat och ta lite godis som efterrätt ist.

hade du haft mkt mer kalorier att gå på hade det säkerligen gått, men inget vidare nyttigt att göra detta varje dag i vilket fall.

ät godis, men ät mat först... godis får du efter maten lillgrabben :D

Horkas
2015-04-28, 19:21
I påskas åt jag 9400 kcal en dag.
8000 av dessa var socker och fett från lösgodis/bakelser.
Gick upp 1,7 kg vätska till dagen efter.
La mig på 300 kcal underskott i tre dagar. Sedan balans

6 dagar efter denna överätning av socker och fett vägde jg exakt lika mycket som innan, trots ett matematiskt överskott om typ 6000 kcal över dessa 6-7 dagar

R Scarpa27
2015-04-28, 19:29
I påskas åt jag 9400 kcal en dag.
8000 av dessa var socker och fett från lösgodis/bakelser.
Gick upp 1,7 kg vätska till dagen efter.
La mig på 300 kcal underskott i tre dagar. Sedan balans

6 dagar efter denna överätning av socker och fett vägde jg exakt lika mycket som innan, trots ett matematiskt överskott om typ 6000 kcal över dessa 6-7 dagar

så är det, en helhet på en längre tid avgör, inte en dag =) därav funkar det .

8k på socker och bakelser? mkt choklad antar jag?

för inte var det väl 8k marshmallows och marränger? :D

PureWhey
2015-04-28, 19:44
Lär ju utveckla diabetes om du ska trycka i dig 1100 kcal godis var dag. Kan även tänka mig saker som finnar, trötthet, huvudvärk och som de andra nämnt vitaminbrist.

Hur kan du veta allt detta enbart ifrån att man äter 1100 kcal godis var dag?

Captainwide
2015-04-28, 19:53
Du kommer absolut inte att utveckla diabetes under diet. Eller om man tränar som hobby heller.

Styrk påståendet tack.

Socker har inte lika negativa effekter vid kroniskt underskott.

Nej givetvis inte, men troligtvis ändå negativa effekter.

Hur kan du veta allt detta enbart ifrån att man äter 1100 kcal godis var dag?

Det vet jag inte. Skrev heller inte att jag visste, utan att jag kunde tänka mig. Problems?

PureWhey
2015-04-28, 19:53
Lär ju utveckla

För att..?

Captainwide
2015-04-28, 20:00
För att..?

Var inte menat som ett påståde (srs).
Det var menat som en komiskt effekt. Ursäkta om det missförstods. Används mycket bland umgänget.

Ex:
Hon hann till lektionen!
Hon lär ju sprungit i 200 km.

yia
2015-04-28, 20:36
Ingen verkar veta, eftersom de som är kunniga tycks undvika den här typen av frågeställningar som pesten.

Men Ola Wallengren har väl gjort diverse konstiga dieter, var det inte han som deffade genom att i princip bara stoppa i sig proteinpulver och aminosyror och sedan hade våldsamma ätardagar en gång i veckan med nästan bara skräp?

Vi får väl anta att det har väldigt liten betydelse, annat än indirekt - om du blir trött och inte orkar träna ordentligt - tills dess att någon kan bevisa motsatsen, så länge du äter tillräckligt med protein och ligger på kaloriöverskott.

Starvation
2015-04-28, 20:46
Var inte menat som ett påståde (srs).
Det var menat som en komiskt effekt. Ursäkta om det missförstods. Används mycket bland umgänget.

Ex:
Hon hann till lektionen!
Hon lär ju sprungit i 200 km.

Den var svår måste jag säga! :d

Horkas
2015-04-28, 20:47
så är det, en helhet på en längre tid avgör, inte en dag =) därav funkar det .

8k på socker och bakelser? mkt choklad antar jag?

för inte var det väl 8k marshmallows och marränger? :D

Mestadels choklad, svar ja. Men även smörbaserade bakelser

R Scarpa27
2015-04-28, 20:49
Ingen verkar veta, eftersom de som är kunniga tycks undvika den här typen av frågeställningar som pesten.

Men Ola Wallengren har väl gjort diverse konstiga dieter, var det inte han som deffade genom att i princip bara stoppa i sig proteinpulver och aminosyror och sedan hade våldsamma ätardagar en gång i veckan med nästan bara skräp?

Vi får väl anta att det har väldigt liten betydelse, annat än indirekt - om du blir trött och inte orkar träna ordentligt - tills dess att någon kan bevisa motsatsen, så länge du äter tillräckligt med protein och ligger på kaloriöverskott.

du kan köra de flesta sjuka dieter om du har normal kropp från början ett tag men inte över en längre tid...

yia
2015-04-28, 21:03
du kan köra de flesta sjuka dieter om du har normal kropp från början ett tag men inte över en längre tid...

Jo, men nu är frågan: blir du fetare om du äter choklad istället för något annat förutsatt att kalorierna är identiskt, du tränar likvärdigt och äter lika mycket protein.

Sedan är det knappast någon som tänker äta choklad enbart, men om du ändå måste trycka i dig ett energiöverskott, kan överskottet då bestå av något trevligt, eller måste det vara tonfisk och sötpotatis? Det är den stora frågan som det tydligen inte finns något svar på. Om resultatet är detsamma, eller väldigt likvärdigt, i rörande hur fet du blir, då äter förmodligen de flesta sin chokladkaka om en självplågande livsstil är onödig.

Ano1891
2015-04-29, 07:02
Jo, men nu är frågan: blir du fetare om du äter choklad istället för något annat förutsatt att kalorierna är identiskt, du tränar likvärdigt och äter lika mycket protein.
.

Kan ju tycka att det blir lite svårt att få i sig det man behöver på 1100 kcal som TS skrev.

RobbanColeman
2015-04-29, 07:47
Hej!
Lite nyfiken på hur godis påverkar kroppen, säg att jag äter 1000 kcal riktig mat på en dag och sedan en chokladkaka på 1100kcal, hur påverkar detta min kropp, blir jag fetare så länge det inte är kaloriöverskott? Nu förstår ju jag också att kroppen mår bättre och att man lättare bygger muskler på 1100 kcal broccoli än choklad. Men undrar om det blir några direkta negativa effekter såsom att du förlorar muskler, blir fetare eller liknande?

Det du beskriver ovan fungerar för mig. Jag tappar inte muskler, mår dåligt eller ngt annat. ;)

Shqypnia
2015-04-29, 08:00
Din kropp lär inte må bra av all socker skulle jag tro.

Gpajpen
2015-04-29, 08:09
Din kropp lär inte må bra av all socker skulle jag tro.

Antar du inte vet hur aktiv han är och hur hårt han tränar.

Shqypnia
2015-04-29, 08:30
Antar du inte vet hur aktiv han är och hur hårt han tränar.

Ganska irrelevant. Man har "råd" med mer socker om man kan tränar hårt kanske men knappast bra för kroppen.

martin89ek
2015-04-30, 10:55
Godis = God fysik.
Fett = Fett stark.
Kött = Biffig.

Vetenskapligt bevisat, källor skyddade av regeringen.

Seriöst dock så mår jag inget vidare ett tag efter att jag fått i mig massa socker, men det är väl personligt också.
Tänderna uppskattar det väl inte helt heller.

Diomedea exulans
2015-04-30, 11:37
King Grub äter mycket godis. Det duger för mig som bevis på att det inte är farligt att äta mycket godis, sålänge man får i sig alla näringsnämnen och inte ligger på kaloriöverskott.

King Grub
2015-04-30, 11:39
Men jag tränar hårt 1300 timmar om året också. :p Jag skulle inte äta som jag gör om jag tränade 45 minuter styrka om dagen och inget mer.

Diomedea exulans
2015-04-30, 11:41
Men jag tränar hårt 1300 timmar om året också. :p Jag skulle inte äta som jag gör om jag tränade 45 minuter styrka om dagen och inget mer.

Okej. :)

Varför? Är det för att det skulle bli för svårt att passa in godiset i kaloribudgeten?

King Grub
2015-04-30, 11:43
Socker är inte bra för hälsan även om det får plats i kaloribudgeten om man inte använder det som bränsle under hård fysisk aktivietet.

Diomedea exulans
2015-04-30, 11:45
Socker är inte bra för hälsan även om det får plats i kaloribudgeten om man inte använder det som bränsle under hård fysisk aktivietet.

Ungefär hur många timmar före och/eller efter träning "får" man äta socker för att det ska användas som träningsbränsle?

King Grub
2015-04-30, 11:52
Det spelar mindre roll, bara man är regelbundet fysiskt aktiv.

Diomedea exulans
2015-04-30, 11:57
Tack! Bra att veta.

ARMSTARK
2015-04-30, 12:04
Men jag tränar hårt 1300 timmar om året också. :p Jag skulle inte äta som jag gör om jag tränade 45 minuter styrka om dagen och inget mer.

Det blir i runda slängar 3,5 timmar om dagen. Hur tränar du då, kör du någolunda hårt måste CNS ta djävligt mycket stryk? Är det mer åt SL hållet med långa vilopauser? Jag har inte fått den bilden av din träning.

King Grub
2015-04-30, 12:05
Vanligen 90-120 minuter konditionsträning med runt 50 set styrketräning på det.

Diomedea exulans
2015-04-30, 12:14
Vanligen 90-120 minuter konditionsträning med runt 50 set styrketräning på det.

Och jag vet att du mer än en gång har berättat att det var ca 30 sekunders vila mellan seten.

Förlåt att jag pratar om dig hela tiden, Grub, men du är bara så intressant!

yia
2015-04-30, 14:02
Socker är inte bra för hälsan även om det får plats i kaloribudgeten om man inte använder det som bränsle under hård fysisk aktivietet.

Varför inte?

Bossebäver
2015-04-30, 16:55
Varför inte?

Det är fullständigt näringslös energi som vid stora intag dessutom gärna lagras som visceralt fett.