handdator

Visa fullständig version : Hörreps träning...


acidbl00d
2004-04-06, 09:17
Jag har kört lite högreps nu i en vecka som lite variation. Men jag har problem om jag kör några ordentliga 10or till att börja med så bara blir jag helt slut i muskeln och orkar knappt köra nått annat. Är det mjölksyra jag får då? Hur skall man köra för att inte helt plötsligt "dö" så i muskeln?

T.ex. om jag börjar köra bänk 70x10,10 sen efter det orkar jag knappt 70x6 utan får plocka av massa vikter för kunna köra ordentligt...

Vir
2004-04-06, 09:20
Har väl lite av samma problem. Körde två 12or igår på bänken och i tredje settet klarade jag bara 8. Skulle med största sannolikhet ha failat på 9an.

Tror att det kan ha lite med mjölksyra att göra. Jag har kört 4-6 reps på bänken sen november och precis börjat variera mig lite.

Man får nog pusha mjölksyretröskeln lite ;)

acidbl00d
2004-04-06, 09:24
Jag har nästan aldrig kört över 8 reps innan och nu 10or så grymm skillnad. Är antagligen för jag inte är van än...

Vir
2004-04-06, 09:37
Originally posted by acidbl00d
Jag har nästan aldrig kört över 8 reps innan och nu 10or så grymm skillnad. Är antagligen för jag inte är van än...

Typ samma här. Och det är just därför som det är så nyttigt. Muskeln har väl adapterat sig till lågreps med hög belastning och nu när du periodiserar eller vad du gör så får muskeln anstränga sig på ett annat sätt. Kanske är det som är jobbigt.

bigmcgee
2004-04-06, 10:11
Variation förnöjer! :D (men säg det inte till flickvännen/frugan):smash:

Shadow Warrior
2004-04-06, 10:47
Ökar man repsantalet så får man för det mesta minska set antalet (om man kör högset), det är helt naturligt. "Variation" bör därmed innefatta även setantalet.

acidbl00d
2004-04-06, 12:45
Originally posted by Shadow Warrior
Ökar man repsantalet så får man för det mesta minska set antalet (om man kör högset), det är helt naturligt. "Variation" bör därmed innefatta även setantalet.

Jag har faktiskt ökat antalet set lite... Ju högre reps du kör ju kortare blir återhämtningstiden så jag tänkte jag får öka på antelet set för jag hinner ändå med goda mått återhämta mig tills nästa pass...

Shadow Warrior
2004-04-06, 13:13
Originally posted by acidbl00d


Jag har faktiskt ökat antalet set lite... Ju högre reps du kör ju kortare blir återhämtningstiden så jag tänkte jag får öka på antelet set för jag hinner ändå med goda mått återhämta mig tills nästa pass...

Ja det beror ju på intensiteten lite och vad just du tolkar som högreps, 10reps skivstångscurl kommer ju i gämnförelse med 6reps öka din återhämtningstid och inte minska den. Vi kan ju ta ännu ett exempel 20reps knäböj till failure kontra 3x5, vilket kräver mest återhämtning? För mej finns det bara ett svar på den frågan och det är 20reps!