handdator

Visa fullständig version : För mycket kvarg?


Rundhus
2015-04-28, 12:09
Har påbörjat deffen någon dag sen. Jag väger för närvarande 85kg och tror att dagsbehovet ligger på 2200-2300kcal per dag. Har lagt mig på 1500kcal per dag nu och tänkte ligga där två veckor och se hur vikten rör sig och eventuellt justera upp/ner beroende på hur det går.

1500 är ju inte direkt mycket så jag har märkt att ifall jag äter smörgås eller liknande så "slösar" jag bort kalorier där och får således problem att nå 170gram protein utan att överstiga 1500kcal. Det mesta jag äter måste alltså innehålla rätt mycket protein. Ungefär så här har det sett ut senaste dagarna:

Frukost:
Lindahls kvarg vanilj 250 g
1dl whey

Lunch
Lindahls kvarg vanilj 250g

Middag
Nötfärs/Kyckling/Fisk eller liknande 200-300g (orkar inte mer)
1 potatis

Kväll
Här varierar det lite beroende på hur stor middagen blev och vad den bestod av men oftast 250g kvarg och 1dl whey.

Är det för mycket kvarg? :) Vissa dagar kommer jag att äta rester från gårdagens middag osv men oftast ser det nog ut ungefär så här.

Old Nick
2015-04-28, 12:23
1500 låter absurt lite. Jag väger 75 och går ner mer än 0,5 kg/vecka på 2300 kcal.

AeternusRex
2015-04-28, 13:15
Går det äta för mycket kvarg? :-D och din kalori beräkning verkar konstig om du inte planerat att gå ned i vikt samtidigt som du ligger i koma. Visst finns det många vägar till Rom men jag vid 85kg ligger viktstabil på 3500-3800 kcal. Beror la lite på träningen med iofs.

Frantic
2015-04-28, 13:33
Det där med kcal-förbrukning är tydligen väldigt individuellt. Jag måste en bit under 2000 kcal för att gå ner och jag väger också runt 75 och tränar i princip varje dag.


Angående din kost är min spontana tanke att den är extremt enformig och tråkig. Skippa vaniljkvargen och ät naturell kvarg så får du plats för annat. Smaksätt den med funlight/bär/vaniljpulver. När du ligger så pass lågt känns det lite som "slöseri" att dricka proteinpulver eftersom det inte direkt bidrar med någon mättnad. Ät kyckling eller annat magert kött tillsammans med wokgrönsaker eller liknande för att hålla nere kalorierna.

vicarious
2015-04-28, 14:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=193256

Rundhus
2015-04-28, 15:17
1500 låter absurt lite. Jag väger 75 och går ner mer än 0,5 kg/vecka på 2300 kcal.

Jag är väldigt inaktiv.

Går det äta för mycket kvarg? :-D och din kalori beräkning verkar konstig om du inte planerat att gå ned i vikt samtidigt som du ligger i koma. Visst finns det många vägar till Rom men jag vid 85kg ligger viktstabil på 3500-3800 kcal. Beror la lite på träningen med iofs.

Jag tränar helkroppspass 3-4 dagar i veckan.

Det där med kcal-förbrukning är tydligen väldigt individuellt. Jag måste en bit under 2000 kcal för att gå ner och jag väger också runt 75 och tränar i princip varje dag.


Angående din kost är min spontana tanke att den är extremt enformig och tråkig. Skippa vaniljkvargen och ät naturell kvarg så får du plats för annat. Smaksätt den med funlight/bär/vaniljpulver. När du ligger så pass lågt känns det lite som "slöseri" att dricka proteinpulver eftersom det inte direkt bidrar med någon mättnad. Ät kyckling eller annat magert kött tillsammans med wokgrönsaker eller liknande för att hålla nere kalorierna.

Jo, den är enformig för att jag ska kunna skapa en rutin. Om jag ändå inte får äta som jag vill kan jag lika gärna ha en plan jag följer i stort sett dagligen istället. Pulvret är enbart där för att jag ska ta mig upp i hyfsad proteinmängd under dagen. Idag tex kommer det gå åt skogen med proteinet.

Frukost
Lindahls vanilj kvarg

Lunch
2 stycken havre vinklar med smör och salami

Middag
300g köttbullar gjorda på nötfärs
160g keso
70g kokt potatis

Detta är 1417 kalorier och 101g protein. Jag har alltså 83 kalorier kvar att äta och ska i den måltiden lyckas få i mig 59 g protein, wtf.

Jag skippar hellre att äta lunch och sänger i mig lite kvarg då så att jag får bli hungrig till middagen och orkar äta stadigt då.

Jag avundas er fetton som utan problem kan slänga i er 1kg kyckling och sen äta 2kg broccoli till efterätt.

Rundhus
2015-04-28, 15:31
Glömde nämna en power king också. Råkades glömma bort att jag deffade.

Rundhus
2015-04-28, 15:38
Skippa vaniljkvargen och ät naturell kvarg så får du plats för annat. Smaksätt den med funlight/bär/vaniljpulver.

Glömde ju även säga att jag avskyr naturell kvarg, smakar surt och svinigt. Vägrar äta grejer jag inte gillar bara för att det är deff. *spy*

barrf
2015-04-28, 15:42
Jag är väldigt inaktiv.

Jo, den är enformig för att jag ska kunna skapa en rutin. Om jag ändå inte får äta som jag vill kan jag lika gärna ha en plan jag följer i stort sett dagligen istället. Pulvret är enbart där för att jag ska ta mig upp i hyfsad proteinmängd under dagen. Idag tex kommer det gå åt skogen med proteinet.



Känns som att det kommer bli svårt långsiktigt att skapa en rutin om du äter sådär. Dels blir det nog skittråkigt, men också så kommer det inte mätta bra. Är det inte enkelt att bara inhandla massor av t.ex fryst broccoli, wokgrönsaker, vitkål osv, samt proteinkällor som t.ex kycklingbröst eller nåt? Eller köpa torkade baljväxter och göra storkok. Allt detta är ju asenkelt att tillreda, är nyttigt och mättar bra. Kvarg kan du också göra god kallsås av till det. Pulver tar jag bara vissa dagar efter träning under deff, just för att det inte mättar ett smack.

Edit: Apropå naturell kvarg. Har du provat att blanda det med t.ex fun light? Jag brukar blanda 250 kvarg med lite fun light citron/fläder och vatten, och dricka detta som typ en variant av drickyoghurt varje morgon.

Rundhus
2015-04-28, 15:47
Känns som att det kommer bli svårt långsiktigt att skapa en rutin om du äter sådär. Dels blir det nog skittråkigt, men också så kommer det inte mätta bra. Är det inte enkelt att bara inhandla massor av t.ex fryst broccoli, wokgrönsaker, vitkål osv, samt proteinkällor som t.ex kycklingbröst eller nåt? Eller köpa torkade baljväxter och göra storkok. Allt detta är ju asenkelt att tillreda, är nyttigt och mättar bra. Kvarg kan du också göra god kallsås av till det. Pulver tar jag bara vissa dagar efter träning under deff, just för att det inte mättar ett smack.

Edit: Apropå naturell kvarg. Har du provat att blanda det med t.ex fun light? Jag brukar blanda 250 kvarg med lite fun light citron/fläder och vatten, och dricka detta som typ en variant av drickyoghurt varje morgon.

Ja det är helt klart enkelt. Jag har frysen full av mat det är absolut inte där problemet sitter. Problemet är att jag tror att totala proteinmängden per dag inte påverkas eftersom att jag inte brukar orka äta mer än ungefär 150g kycklingfile om jag äter den till lunch. Det påverkar även så att jag orkar mindre till middag då än om jag hade ätit något litet så att jag var hungrig vid middagstid.

Frantic
2015-04-28, 16:25
Glömde ju även säga att jag avskyr naturell kvarg, smakar surt och svinigt. Vägrar äta grejer jag inte gillar bara för att det är deff. *spy*

Det var därför jag tipsade om att du kan smaksätta den själv med funlight/bär/sötströ eller liknande. Idag hade jag Fun Light med persikosmak (0kcal) och 100gr tinade jordgubbar (30kcal) och sötströ (0kcal) i min kvarg och det blev riktigt gott. Igår blandade jag i lite vaniljessens och sötströ och det blev lika gott.



Du äter bröd och nötfärs så det är inte konstigt att kalorierna drar iväg. Välj smartare livsmedel om du vill lyckas med ditt kalorimål.

Rundhus
2015-04-28, 18:03
Det var därför jag tipsade om att du kan smaksätta den själv med funlight/bär/sötströ eller liknande. Idag hade jag Fun Light med persikosmak (0kcal) och 100gr tinade jordgubbar (30kcal) och sötströ (0kcal) i min kvarg och det blev riktigt gott. Igår blandade jag i lite vaniljessens och sötströ och det blev lika gott.



Du äter bröd och nötfärs så det är inte konstigt att kalorierna drar iväg. Välj smartare livsmedel om du vill lyckas med ditt kalorimål.

Mjo, men jag går inte riktigt på det där igen. Har blivit lurad av diethjärnor förr om att kvarg med fun light skulle smaka hubba bubba och alla möjliga sorters fantasier. :D Det är inte gott helt enkelt, tycker jag.

Nötfärsen var för att ungarna önskade sig köttbullar. Känns lite surt att låta min diet gå ut över deras middagar.

MrSandman
2015-04-28, 21:37
Jag äter ungefär 1500kcal per dag, har inga svårigheter att få upp proteinen.

Frukost:
Lindahls kefir. 175kcal. (30g Protein)

Lunch:
Spagetti fullkorn 70g 246kcal
Tonfisk 150g. 165kcal. (36g protein)
Chillisås 25g. 27 kcal

Mellis:
Lindahls vanilj kvarg 150g 86kcal. (16,5g protein)

Middag:
Kokt potatis 200g. 166kcal
12% köttfärs 150g 255kcal ( 28,5g protein)

Kväll
Vaniljkvarg 150g 86 kcal

Blir 140g protein och 1206kcal

Sen blir det lite såser, omega 3 kanske nån prottebar + grönsaker därutöver.
Köttfärsen kan bytas ut mot en magrare kött, för att spara kcal.
Tycker inte det är nåra problem med att få i sig protein iaf.

Rundhus
2015-05-01, 09:02
Tack för alla tips. Tror jag hittat en rutin jag kommer att trivas med. Har sett ut så här nu i två dagar och det känns bra. Upplägget är ungefär lika tråkigt under bulk fast då är havredrinkarna mer kaloritäta.

Frukost
Kvarg naturell med olika smaksättningar. Idag blev det fiunlight och sötströ och tidigare dagar har det blivit mosad banan, vaniljpulver och sötströ.

Lunch
1dl havregryn
3dl lättmjölk
1dl proteinpulver

Middag
Nöt/Fläsk/Fisk/Fågel 200gram
Keso 100-200g
Wokgrönsaker 100-200g
Soyabönor 50g
4dl lättmjölk

Kväll
Antingen någon kvargvariant eller havredrinken beroende på hur många kcal jag har kvar.

GhostmAN
2015-05-02, 22:27
Vill passa på att tipsa om bönpasta, bra substitut till vanlig pasta med 44 g protein/100 g. Smaken är helt okej, konsistensen påminner mycket om vanlig pasta :)

Diomedea exulans
2015-05-02, 22:37
Man kan väl få för mycket kalcium i sig om man äter för mycket kvarg, va?

Sverker
2015-05-03, 06:17
Troligen ingen hyperkalcemi, dvs för mycket kalcium i blodet.

Kroppen nedreglerar tillverkningen av D-vitamin. D-vitamin är avgörande upptaget. Gränsvärdet ligger någonstans kring 2,5 gram/dag.

Tyvärr leder mindre D-vitamin till sämre konkurrens med andra steroidhormoner som testosteron och det finns koppling till prostatacancer mm.

Pretorian
2015-05-03, 06:37
Glömde ju även säga att jag avskyr naturell kvarg, smakar surt och svinigt. Vägrar äta grejer jag inte gillar bara för att det är deff. *spy*

Varför äter du då all kvarg? Du kan minska/ta bort kvargen och äta mer kyckling, kött etc.

Sluta avundas alla "fetton" som "kan äta kyckling". *screwy*

missL
2015-05-03, 08:47
Ja det är helt klart enkelt. Jag har frysen full av mat det är absolut inte där problemet sitter. Problemet är att jag tror att totala proteinmängden per dag inte påverkas eftersom att jag inte brukar orka äta mer än ungefär 150g kycklingfile om jag äter den till lunch. Det påverkar även så att jag orkar mindre till middag då än om jag hade ätit något litet så att jag var hungrig vid middagstid.

Väger du kycklingen tillagad ?

Rundhus
2015-05-03, 23:36
Varför äter du då all kvarg? Du kan minska/ta bort kvargen och äta mer kyckling, kött etc.

Sluta avundas alla "fetton" som "kan äta kyckling". *screwy*

I inlägget du citerar så svarade jag på varför jag använde smaksatt kvarg istället för naturell. Jag äter kvarg för att jag inte orkar mer kyckling, kött etc. Tror det står i tråden.

Angående kycklingen så vill jag inte sluta vara avundsjuk. Dessutom är det där ett felcitat, så där skrev jag inte.

Väger du kycklingen tillagad ?

Ja. Sen jag skrev det där inlägget har jag upptäckt att jag orkar 200g kycklingfile dock, så jag hade fel.

J.V
2015-05-04, 03:22
Vill passa på att tipsa om bönpasta, bra substitut till vanlig pasta med 44 g protein/100 g. Smaken är helt okej, konsistensen påminner mycket om vanlig pastaMen då är väl kilopriset som en fin bit entrecote serverad på restaurang också.