handdator

Visa fullständig version : Ska till Kyoto, vad måste göras?


Andy.da.wohoo
2015-04-27, 19:58
Tjenare kolo.

Ska till Kyoto och vara där en vecka. Vad finns det som måste göras medan jag är där? Har redan planerat att åka inom Golden Pavilion och Silver Pavilion. En polare ska ta med mig runt på lite småturer ut på stan på lite barer och grejer. Vad har Kolozzeum för tips då?

Asdf
2015-04-27, 20:49
Leta upp tozando om du vill titta och känna på finfina katanas. De har en trevlig samling antika varianter. Kyoto är annars ganska lugnt, osaka är mer galet och ligger inte långt bort om ni gör en liten utflykt

Diomedea exulans
2015-04-27, 20:51
Asian babes.

Nordenator
2015-04-27, 21:47
Bungalow hade många kranar japansk mikrobryggeriöl. Annars gjorde vi nog inget speciellt i just Kyoto förutom att äta och öla :D

Andy.da.wohoo
2015-04-27, 21:51
Leta upp tozando om du vill titta och känna på finfina katanas. De har en trevlig samling antika varianter. Kyoto är annars ganska lugnt, osaka är mer galet och ligger inte långt bort om ni gör en liten utflykt
Bra tips! Hur länge kan man gå där och har dom bara katanas?

Får se om vi tar en tur till Osaka. Varför är det galnare där?
Bungalow hade många kranar japansk mikrobryggeriöl. Annars gjorde vi nog inget speciellt i just Kyoto förutom att äta och öla :D

Tackar! Äta och öla låter som något jag kan gilla :D

Nordenator
2015-04-27, 22:08
Bra tips! Hur länge kan man gå där och har dom bara katanas?

Får se om vi tar en tur till Osaka. Varför är det galnare där?


Tackar! Äta och öla låter som något jag kan gilla :D

Fruktansvärt mycket mer folk. Kyoto är väl stort i svenska mått, men Osaka är nästan sju gånger så folktätt. En regnig dag i Kyoto känns det nästan lite som att traska runt i Göteborg. Osaka är mer folkmassor och neon. Fast det är givetvis mycket mer än det också. Det är som sagt enormt så på kvällen kan man hitta enorma snudd på övergivna kontorskvarter and what have you. Rekommenderar att ta en dagstur dit om inte annat.

Random kväll i början av april:
http://i.imgur.com/HiTk7QU.jpg

Andy.da.wohoo
2015-04-27, 23:19
Intressant, tack för tipset! Får se hur lantisen som tycker att Göteborg är stort klarar att hantera Kyoto och Osaka :D Har du någon koll på hur Tokyo är? Ska vara där i någon dag med innan jag flyger hem.

Wain
2015-04-28, 07:12
Hyr en cykel och cykla runt. Se en jävla masa tempel. Vandra i Geiko-området. Gå runt i Nishiki market (bläckfisk on stick, yum).

Andy.da.wohoo
2015-04-28, 07:36
Hyr en cykel och cykla runt. Se en jävla masa tempel. Vandra i Geiko-området. Gå runt i Nishiki market (bläckfisk on stick, yum).

Tack! Polaren har redan fixat cykel åt mig, kan inte tänka mig annat än att den kommer nyttjas ;)

Captainwide
2015-04-28, 08:08
Är så jäkla sugen på att dra en resa till Japan och utflyckta lite.. verkar dock riktigt dyrt att bara ta sig dit. Vad kan en resa dit gå på?

LoveMachine
2015-04-28, 08:23
Jag håller precis på att tagga inför min japanresa. Ska se kendo-M och sedan resa runt lite och gästträna, bland annat i Kyoto.

Jag gillar verkligen Kyoto, de är en lugnare stad som passar en norrbottning lite bättre än Tokyo. Men den är på många sätt inte lika tillgänglig som Tokyo. Det är en traditionell stad vars lockelse cirklar runt det traditionella. Så det blir lätt lite tempelöverdos om man inte är väldigt intresserad av det. Tar mig friheten att göra en copy-paste på vad jag skrev i en annan tråd om Japan, Kyto nämns mot slutet. En sak som jag glömde lista var Nijo-slottet som är ett väldigt trevligt besöksmål. Annars så är det lättare att tipsa om man vet vad du skulle kunna tänkas gilla.

Var det någon som sa mitt namn?

Jag ska börja med att vara lite tråkig, sommaren är inte rätt tid att åka till Japan. Det är varmt, fuktigt och varmare. Vilken månad pratar vi om, för det påverkar en hel del vad man kan göra? Det är värt att se om det är någon matsuri (festval) just när du är där. En viktig sak att komma ihåg är att tåg och tunnelbanor slutar gå vi midnatt, utan undantag, i alla städer.

Jag har bott i Kanto-området, kring Tokyo två svängar om totalt 18 månader så jag har en del koll på den delen av landet. Tokyo kan man nog stanna i hur länge som helst. Vad man kan göra beror ju på hur man är som person.

Mitt personliga favoritsätt att inleda en Tokyovistelse på är att besöka Mori-arts i Roppongi Hills på kvällen. Det är ett bra muséeum för modern konst, fast man et ju aldrig vad man kommer få se eftersom man byter utställningar rätt ofta. Det som däremot inte förändras är den fenomenala utsikt man får från muséet och baren som finns högst uppe. Jag skulle vilja påstå att det är en av de bästa Tokyovyer man kan få, till stor del på grund av inramningen.

Akihabara bör besökas oavsett om man har som ambition att handla något. Det är en påfrestande men fascinerande upplevelse av färg, form och dånande oljud. Har man lite speciella preferenser kan man köpa samlingsfigurer av sina favoritkaraktärer från manga och anime som är helt anatomiskt korrekta. Det finns en hel del lustig doujinshi för den som kan läsa japanska, eller nöjer sig med bilderna. Jag rekommenderar starkt att ta en tur genom de små, smala butikerna där man säljer komponenter och inte prylar. Inte så långt i från Akihabara, en station tror jag, ligger Ochanomizu där det finns en enorm koncentration av affärer som säljer musikinstrument. Jag har sett en polare som är gitarrist gå där med en salig min.

Shinjuku är på många sätt Tokyos hjärta. Det är här många av stadens landmärken finns och det enda området med många rejäla höghus. Shinjukus centralstation är den mest besökta i världen och bör undvikas om man har svårt för stora folkmassor, speciellt vid rusningstrafik. Det finns en hel del intressanta affärer, bland annat den stora bokhandeln Kinokuniya. I norra delen finns det en hel del barer, bland annat på den trånga och något exklusiva Golden Gai. Inte exklusivt som i dyrt eller flådigt utan i att det är mycket små ställen som oftast är fyllda av stammisar. Där ligger även Kabukicho som innehåller en hel del barer som har öppet sent samt Tokyos mizu shodai. I södra delarna av Shinjuku på gränsen till Yoyogi ligger ett svärdsmuséeum som är porr för en kendoka som mig. Lite lurigt att hitta dit men helt oöverträffat i innehåll och presentation.

Harajuku behöver väl inte beskrivas i detalj. Men det är centrum för japansk ungdomskultur som visaul kei och andra semi-exterema modeyttringar. Längs Omotesando-dori finns många stora japanska och utländska klädesbutiker och på Takeshita-dori och "Killer-dori" finns lite mer subkulturella butiker. Kul ställe att besöka bara för att titta på folk. Finns även en väldigt bra svärdsbutik gömd på en bakgata men deras öppna visning är i januari, annars är det en lite mer exklusiv historia. Från Hakajkuku är det en trevlig promenad till Shibuya som också är ett ganska ungdomligt shoppingområde. Lite samma klientel som Harajuku fast mer konventionellt. Har en hel del bra barer och musikaffärer.

Ginza är också ett shoppingdistrikt men för den med lite mer konservativ smak. Här hittar man främst gamla och etablerade modehus och juvelerare.

Vill man festa till sig så är Roppongi det enklaste stället att bege sig till. Men äe också tillsammans med Kabukicho det område med tveksammast karaktär. Det är barer över allt och även diverse mer exotiska ställen. Det kan dock bli rätt irriterande med alla inkastare och det är rätt mycket turister och utlänningar. Det fanns ett gäng bra nattklubbar och 1000 dåliga, men saker förändra så fort att de troligtvis har bytt namn, gått i konkurs eller bara blivit kassa. Det måste man googla sig till. Shibuya är också bra men inte lika tillgängligt som Roppongi, där måste man ha lite koll på vad som gäller eftersom saker kan ligga gömda på lustiga ställen.

Är det säsong så rekommenderar jag att gå på en sumoturnering. Det går att få ganska billiga biljetter fram till de sista dagarna och det är en intressant upplevelse. Det finns även ett Sumomuséeum i närheten av Ryogokus stadion och Tokyo-Edo museum ligger nära.

Har man lite extra tid så kan jag rekommendera att åka runt kring Tokyo. Kamakura strax söder om Tokyo var Japans huvudstad under en period och skulle kunna liknas vid ett storts Kyoto-light. Många tempel, en del intressanta festivaler och en OK strand. Norrut så finns Nikko där ett antal Tokugawa.shoguns ligger begravna. Nikko är en lite ort med tempel och gravar som ligger uppslängda på bergssidorna. Väldigt vacker natur och en skön avslappning från allt folk i Tokyo. Fast så resonerar nog bara någon som bort i Japan. Vill man ha liote bad och sol så är det ut på Boso-halvön man ska åka. Områder Kujukuri är fint men det är till Onjuku man ska åka om man vill sola, bada, surfa och titta på Tokyo-töser i Bikini.

Kyoto är ett väldigt fint ställe som trots sin storlek, 1,5 miljoner innevånare, känns ganska hanterbart jämfört med Tokyos 13 miljoner. Det är en guldgruva för den som är intresserad av traditionell japansk kultur och historia. Men även jag som har ett historiskt tyckte att de fem dagar jag var där räckte ganska väl. Ett problem med Kyotos traditionella prägel är att den kan bli rätt dyr om man ska uppleva rätt saker. Att gå på Noh eller Kabuki är förhållandevis mycket finkultur och kan kosta därefter. Att äta på en Kaiseki restaurang är också en upplevelse men kan bli dyrt. Skulle man vilja uppleva något riktigt traditionellt med underhållning från en geisha så är det oftast ännu dyrare, för att inte säga omöjligt om man inte känner rätt personer. Men det finns undantag, men det kräver lite efterforskning och flyt.

En av mina bästa upplevelser var att besöka området Mibu och ett där Shinsengumi var inblandat i ett lönnmord, man kan fortfarande se svärdshugg i bjälkarna. Det var dock väldigt intressant eftersom jag har ett personligt intresse och vissa grundkunskaper i deras aktiviteter. Men det fanns ingen engelskspråkig guide och jag fick hänga med så gott det gick på japanska. Det går dock att fixa en engelskspråkig guide via, http://Kyōtofreeguide.sakura.ne.jp/.

Annars så finns det mycket annat att göra i området kring Kyoto, har dock inga personliga erfarenheter. Osaka är en modern och hipp storstad. En bit söder ut ligger Himeiji med Japans mest välbevarade slott.

Typ så.

BlötSnö
2015-04-28, 08:29
Är så jäkla sugen på att dra en resa till Japan och utflyckta lite.. verkar dock riktigt dyrt att bara ta sig dit. Vad kan en resa dit gå på?

Resan i sig går på 5-6 000 ToR, beroende på vart du flyger ifrån.
Jag hittade för under 5 000:- från Arlanda, om man var beredd att sitta i Frankrike i 8-9 timmar.
Själv har jag de två gånger det flugits iväg åkt från Bromma flygplats, då det ligger 5 minuter med bil från där jag bor.
Då har det kostat 6 000:-, men då har jag också flugit med Finnair och Japan Airlines (Japan Airlines wa de flesta andra flygbolag yori jättebra desu :d).
Inrikesflygen är olika dyra beroende på vart du ska. Osaka/Sapporo/några andra större har väldigt överkomliga flygpriser från Tokyo.

Nordenator
2015-04-28, 09:24
Annars går det ju även snabbt med shinkansen. Vi köpte två veckor med jr denna vända. Så skönt att bara visa passet och åka oavsett om det är lokaltrafik eller längre resor. Några resor med tuben täcktes visserligen inte, men det var rätt försumbart i det stora hela.