handdator

Visa fullständig version : "Enkla deffen" - Vad saknas?


Dragkroken
2015-04-27, 11:00
Hej.


Jag tänkte försöka styra upp nått slags kostupplägg.

Ska försöka att hålla mig till nån LCHF variant, då min mage reder det lite lättare.

Mina basråvaror kommer att bli,
Nötfärs, Torsk, Tonfisk, Lax, Ägg, Kvarg.

Vad kommer min kropp sakna förutom kolhydrater som den är van vid? :)

Vilka grönsaker behöver jag lägga till? Mineraler/Vitaminer?

Vad skall jag tänka på?

Pretorian
2015-04-27, 11:46
Förutom kolhydrater kommer din kropp sakna kolhydrater. Tänk ett varv extra. :)

Dragkroken
2015-04-27, 11:52
Jo, det är jag medveten om. Problemet är att jag får ont i magen och har alltid fått det utav "kolhydrater" framförallt ris/pasta, undantaget potatis.

Så om jag håller mig till min plan, med att försöka utesluta de andra källorna så mycket som möjligt och då lägger till potatis, vad behöver jag mer tänka på att få i mig?

Mello
2015-04-27, 11:58
Variation med grönsaker, allt från broccoli till sparris. Försök variera mycket. Kör på potatis, men kanske testa bönor, råris, quinoa, rotfrukter, sötpotatis, etc, som kolhydrat källa.
Sedan skulle jag välja att lägga in lite osaltat/ej rostade nötter för nyttiga fetter. Du har redan nyttiga fetter i lax och ägg men du behöver mer de dagar du inte käkar lax eller ägg. Käka också någon avokado med.

Har du testat vetegräspulver? Aminosyror och massa vitaminer/mineraler.

vicarious
2015-04-27, 12:01
Jo, det är jag medveten om. Problemet är att jag får ont i magen och har alltid fått det utav "kolhydrater" framförallt ris/pasta, undantaget potatis.

Så om jag håller mig till min plan, med att försöka utesluta de andra källorna så mycket som möjligt och då lägger till potatis, vad behöver jag mer tänka på att få i mig?

Fibrer för tarmarnas skull. Grönsaker, och då menar jag inte de vattniga, näringstomma (isbergssallad, gurka osv) utan t ex broccoli, kål, morötter m.fl.

Dragkroken
2015-04-27, 12:36
Variation med grönsaker, allt från broccoli till sparris. Försök variera mycket. Kör på potatis, men kanske testa bönor, råris, quinoa, rotfrukter, sötpotatis, etc, som kolhydrat källa.
Sedan skulle jag välja att lägga in lite osaltat/ej rostade nötter för nyttiga fetter. Du har redan nyttiga fetter i lax och ägg men du behöver mer de dagar du inte käkar lax eller ägg. Käka också någon avokado med.

Har du testat vetegräspulver? Aminosyror och massa vitaminer/mineraler.

Fibrer för tarmarnas skull. Grönsaker, och då menar jag inte de vattniga, näringstomma (isbergssallad, gurka osv) utan t ex broccoli, kål, morötter m.fl.


Tack till er båda! Skall använda mig av detta och sätta ihop mitt "schema"

stoffer03
2015-04-27, 14:30
Har du prövat typ sötpotatis eller cassava ?