handdator

Visa fullständig version : Om man hade tillgång till infusion.


Slaxes
2015-04-27, 08:34
Finns det något fall där någon muskelbyggande individ har använt sig av dropp/infusion/slang i magen/tarm, möjligtvis under nätterna när denne sover, för att få i sig önskad näring och på så sätt kombinera sömn med näringsintag?



Tror ni detta skulle vara möjligt?

King Grub
2015-04-27, 08:56
Tillför man kontinuerligt aminosyror upprätthålls inte proteinsyntesen på hög nivå, utan ett "muscle full"-stadie inträder där den faller tillbaka på basnivåer.

filmjölk
2015-04-27, 08:57
Låter mer som en grej för konditionsatleter än för muskelbyggare.

Slaxes
2015-04-27, 08:59
Tillför man kontinuerligt aminosyror upprätthålls inte proteinsyntesen på hög nivå, utan ett "muscle full"-stadie inträder där den faller tillbaka på basnivåer.


Om man skulle tillföra aminosyrerna i höga mängder i intervaller då?

King Grub
2015-04-27, 09:05
Man kan ändå inte åstadkomma en större muskeluppbyggnad än vad gener, hormoner + träning skapar över dygnet. Det är dessa faktorer som avgör hur mycket muskelprotein som skall nybildas över dygnet. För att det skall ske krävs tillräckligt med protein (aminosyror), men när det behovet är täckt, nybildas inte ännu mer muskelprotein av ännu mer aminosyror, utan då blir det bara en dyr energikälla.

Slaxes
2015-04-27, 09:34
Man kan ändå inte åstadkomma en större muskeluppbyggnad än vad gener, hormoner + träning skapar över dygnet. Det är dessa faktorer som avgör hur mycket muskelprotein som skall nybildas över dygnet. För att det skall ske krävs tillräckligt med protein (aminosyror), men när det behovet är täckt, nybildas inte ännu mer muskelprotein av ännu mer aminosyror, utan då blir det bara en dyr energikälla.

Det var inte poängen, utan snarare förmågan att kunna lägga mindre tid på att äta :) Att kunna få i sig större del av det dagliga intaget när man sover, för att sedan kunna lägga den tiden på annat när man är vaken.

MasterChief
2015-04-27, 09:42
Japp, det kommer defintivt att spara tid att införskaffa infusionsutrustning som används inom hälso- och sjukvård och som ska uppfylla gällande lagar och standarder. Detta innebär bland annat att produkterna ska vara CE-märkta enligt det medicintekniska direktivet (MDD/93/42). Vid användning ska tillverkarens rekommendationer och instruktioner följas. Den enligt bruksanvisningen avsedda användningen är den enda tillåtna. De engångsprodukter som används tillsammans med infusionsutrustningen ska vara avsedda för denna utrustning och tillämpning. Kraven på noggranhet och funktioner skiftar beroende på bland annat användningsområde, läkemedel och patientkategori. Speciella krav kan finnas på engångsprodukter som används tillsammans med olika produkter. I statistiken över olyckor, avvikelser och tillbud med medicinteknisk utrustning förekommer ofta infusionsutrustning. Vanligast är felaktigt handhavande av utrustningen. Det kan förebyggas genom utbildning, kvalitetssäkrade rutiner och krav på utrustningens användbarhet. Det är viktigt med ett varsamt handhavande av utrustningen, att uppmärksamma alla larmsignaler och att kontakta medicinteknisk service vid tveksamhet om utrustningen fungerar korrekt.Tänk också på att mobiltelefoner och andra radiosändare kan störa infusionspumpar och annan medicinteknisk utrustning. Kom ihåg att en apparat aldrig kan ersätta en människa utan alltid och endast ska ses som ett hjälpmedel. Det ska finnas ett larm för avslutad infusion när näringsflaskan eller näringspåsen är tom. Det enklaste och vanligaste sättet att tillföra en vätska eller ett läkemedel till en patient är att använda ett infusionsaggregat av standardtyp, kopplat till en infusionspåse eller -flaska. Höjdskillnaden mellan infartens placering på patienten och vätskenivån i droppkammaren eller infusionspåsen gör att vätskans tyngd skapar ett så kallat hydrostatiskt tryck. Det är detta tryck som är "motorn" och som gör att infusionslösningen kan passera via aggregatet in i patienten. Observera att infusionshastigheten påverkas om höjdskillnaden ändras mellan patienten och droppkammaren/infusionspåsen.


Klart enklare än att dra en gainer.

hampfuz
2015-04-27, 09:44
japp, det kommer defintivt att spara tid att införskaffa infusionsutrustning som används inom hälso- och sjukvård och som ska uppfylla gällande lagar och standarder. Detta innebär bland annat att produkterna ska vara ce-märkta enligt det medicintekniska direktivet (mdd/93/42). Vid användning ska tillverkarens rekommendationer och instruktioner följas. Den enligt bruksanvisningen avsedda användningen är den enda tillåtna. De engångsprodukter som används tillsammans med infusionsutrustningen ska vara avsedda för denna utrustning och tillämpning. Kraven på noggranhet och funktioner skiftar beroende på bland annat användningsområde, läkemedel och patientkategori. Speciella krav kan finnas på engångsprodukter som används tillsammans med olika produkter. I statistiken över olyckor, avvikelser och tillbud med medicinteknisk utrustning förekommer ofta infusionsutrustning. Vanligast är felaktigt handhavande av utrustningen. Det kan förebyggas genom utbildning, kvalitetssäkrade rutiner och krav på utrustningens användbarhet. Det är viktigt med ett varsamt handhavande av utrustningen, att uppmärksamma alla larmsignaler och att kontakta medicinteknisk service vid tveksamhet om utrustningen fungerar korrekt.tänk också på att mobiltelefoner och andra radiosändare kan störa infusionspumpar och annan medicinteknisk utrustning. Kom ihåg att en apparat aldrig kan ersätta en människa utan alltid och endast ska ses som ett hjälpmedel. Det ska finnas ett larm för avslutad infusion när näringsflaskan eller näringspåsen är tom. Det enklaste och vanligaste sättet att tillföra en vätska eller ett läkemedel till en patient är att använda ett infusionsaggregat av standardtyp, kopplat till en infusionspåse eller -flaska. Höjdskillnaden mellan infartens placering på patienten och vätskenivån i droppkammaren eller infusionspåsen gör att vätskans tyngd skapar ett så kallat hydrostatiskt tryck. Det är detta tryck som är "motorn" och som gör att infusionslösningen kan passera via aggregatet in i patienten. Observera att infusionshastigheten påverkas om höjdskillnaden ändras mellan patienten och droppkammaren/infusionspåsen.


Klart enklare än att dra en gainer.

:d

Slaxes
2015-04-27, 09:55
Med framtiden borde det dock kunnat göras enklare än vad texten säger, om man nu kommer tycka att det är aktuellt med att optimera tid i framtiden. I praktiken så borde det ju vara lätt, utan lagar, bestämmelser och rekommendationer.

p.s det var inte enkelhet som jag var ute efter här.

MasterChief
2015-04-27, 10:03
Med framtiden borde det dock kunnat göras enklare än vad texten säger, om man nu kommer tycka att det är aktuellt med att optimera tid i framtiden. I praktiken så borde det ju vara lätt, utan lagar, bestämmelser och rekommendationer.

p.s det var inte enkelhet som jag var ute efter här.

Jag ser inte hur det någonsin kan bli enklare eller ta mindre tid att sätta in nålar i armen varje natt och byta näringspåsar än att hälla lite pulver i en shaker, hälla i vatten, skaka, dricka, skölja ur. Jag tvivlar även på att väldigt få har behov av att spara den tid det tar att faktiskt ordna vettig och god mat och njuta av den. Att till exempel ta bort känslan att få äta sig mätt framför en bra TV-serie tänker jag aldrig någonsin välja bort.

hampfuz
2015-04-27, 10:08
Och hur mycket tid av en dag lägger man egentligen på att faktiskt äta om man inte räknar tillagning och så vidare av maten? 30 min? 1 timme?

Slaxes
2015-04-27, 10:09
Jag ser inte hur det någonsin kan bli enklare eller ta mindre tid att sätta in nålar i armen varje natt och byta näringspåsar än att hälla lite pulver i en shaker, hälla i vatten, skaka, dricka, skölja ur. Jag tvivlar även på att väldigt få har behov av att spara den tid det tar att faktiskt ordna vettig och god mat och njuta av den. Att till exempel ta bort känslan att få äta sig mätt framför en bra TV-serie tänker jag aldrig någonsin välja bort.

Allt kretsar ju inte kring vad du personligen gillar att göra/inte kan vara utan :)

Jag tror att byte av närngspåse skulle kunna ske automatiskt med lite teknologi. Se det optimistiskt istället. Där du kan koppla in dig och sedan sova. Jag tror inte att detta skulle vara en omöjlighet. Jag tror snarare det skulle handla om hur kroppen skulle reagera och vad resultatet blir av att sova och samtidigt "äta". Det är nog där de flesta hindren skulle ligga.

Slaxes
2015-04-27, 10:13
Och hur mycket tid av en dag lägger man egentligen på att faktiskt äta om man inte räknar tillagning och så vidare av maten? 30 min? 1 timme?


Jag måste anpassa min vardag efter att jag måste få i mig näring vid vissa tillfällen under dagen, oavsett hur lång/kort tid det tar. Det måste säkert du också.

Med detta sätt så skulle ju målet vara att du är helt oberoende av all planering runt att "äta mat" och alla verktyg som det kräver, exempelvis att du måste infinna dig i ett kök för att laga mat (oftast). Där är min poäng.

AeternusRex
2015-04-27, 10:13
Tror personligen mer på optimal fysik och regeneration osv via nanobots/stamceller/longevity forskning. En spruta lite på om på håller kroppen konstant i den perfekta åldern.

Slaxes
2015-04-27, 10:17
Jag menar det finns ju mer tid att hämta än den tid det tar att laga/äta mat. Det förändrar ju hela sättet vi planerar vår dag på.

kebne
2015-04-27, 10:19
Det lär inte vara snabbare eller smidigare än att svepa gainomax.

hampfuz
2015-04-27, 10:23
Jag menar det finns ju mer tid att hämta än den tid det tar att laga/äta mat. Det förändrar ju hela sättet vi planerar vår dag på.

Fast det gör det ju inte, egentligen. Om du vill få i dig all näring du behöver genom att dricka näringslösning kan du det redan idag, tar en minut. Du kan ha med dig lösningen hela dagen, tack vare den futuristiska teknologin Tetra-Pak.

Hade man däremot kunnat minska det mänskliga sömnbehovet..

Slaxes
2015-04-27, 10:24
Varför skriver man exempel på sådant som jag vet inte är det enda ni lever på. Självklart är det intressant för argumentets skull men det är ju knappast sanningen att ni bara lever på shakes/gainomax? :) Jämför detta med lite mer tidskrävande bukfylla, typ en måltid hemlagat.

Slaxes
2015-04-27, 10:27
Den enda frågan jag har är egentligen om kroppen skulle kunna hantera ett intag som motsvarar det dagliga intaget under tiden man sover utan nämnvärda komplikationer.

AeternusRex
2015-04-27, 10:31
Intaget är ju i vätske form så det känns som att det skulle trycka på i blåsan rätt bra. Pinka 45 ggr per natt hade jag personligen gärna väntat 59 år till med :-D

filmjölk
2015-04-27, 10:37
Det här har ju elitcycklister och andra extremidrottare sysslat med länge. Få i sig mer näring via dropp när de sover.

Sniggel
2015-04-27, 10:43
Och hur mycket tid av en dag lägger man egentligen på att faktiskt äta om man inte räknar tillagning och så vidare av maten? 30 min? 1 timme?

Jag lägger nog 1½ till 2 timmar total tid nu när jag räknar på det. Gör dock ofta något annat under tiden. Inte inräknad tiden för att laga maten då men gör storkok för mina luncher vilket drar ner på den dagliga matlagningen något.

Men jämförelsen gainer/dropp känns ju rätt meningslös ur ett tidsperspektiv.

Diomedea exulans
2015-04-27, 12:48
Och hur mycket tid av en dag lägger man egentligen på att faktiskt äta om man inte räknar tillagning och så vidare av maten? 30 min? 1 timme?

Mer, skulle jag tro. Jag brukar ha problem att hinna äta matlådan på jobbet när vi har 20-minutersraster.