handdator

Visa fullständig version : Händer extremt lite!


toppeluvan
2015-04-27, 08:34
Hej!

Bakgrund:
Jag är en tjej på 23 år som tidigare vägde ca. 70 kg när jag bestämde mig för att gå ner i vikt. Sagt och gjort så började jag köra köra stenhårt med kost och träning i from av långa promenader (90-120 min) samt några pass styrketräning i veckan, detta resulterade i att jag efter cirka 3 månader landade på 56 kg.

Nu:
Efter jag tappat mina kilon så blev lite slappare med träningen och kosten och gick upp till 60 kg. Jag har sedan 5 veckor tillbaka börjat om igen och tränar ännu hårdare än förut och håller samma kost som förut men jag upplever att det inte längre händer något för mig. Det har hänt extremt lite med tanke på mitt underskott som brukar ligga på minst 1000 kcal / dag och undrar vad detta kan beror på? Mitt mål är att få bort fett från magen, i övrigt är jag ganska nöjd men det är som att det är omöjligt att bli av med den lilla "bullen" på magen.

Kommentarer som "du räknar kalorier fel" undanbedes då jag har bra koll på den biten samt att det är bevisat sen förut att jag ligger på stort underskott med den kosten och träningen jag håller just nu. Vad ska jag göra?

Beemel
2015-04-27, 10:35
Minskat energibehov pga minskad NEAT och dylikt?

Går du inte ner i vikt (sett över tid) så måste du göra av med mer eller äta mindre.
Det är den hårda sanningen oavsett hur bra du är på att räkna kalorier ändras inte det faktumet.
Var på kroppen som fettet försvinner sist finns det ingenting man kan göra något åt.

toppeluvan
2015-04-27, 10:48
Minskat energibehov pga minskad NEAT och dylikt?

Går du inte ner i vikt (sett över tid) så måste du göra av med mer eller äta mindre.
Det är den hårda sanningen oavsett hur bra du är på att räkna kalorier ändras inte det faktumet.
Var på kroppen som fettet försvinner sist finns det ingenting man kan göra något åt.

Tack för ditt svar!

Jag använder en Polar Loop (samt tillhörande pulsmätare vid träning) för att hålla extra bra koll på kalorierna. Jag är medveten om att den inte alltid räknar exakt det jag göra av med, men den räknar tillräckligt bra. Jag tränar 6-7 dagar i veckan och varje dag så förbränner jag mellan 2700 och 2900 kalorier. Jag räknar kalorierna vid varje måltid och landar alltid mellan 1200 och 1400 kalorier, jag kan omöjligt räkna så fel så att det inte skulle ge resultat på 5 veckor. Jag undrar om det kan ha något att göra med att jag ligger på för mycket underskott så att kroppen lägger på sig vätska (har läst att det kan vara så någonstans men vet ej om det stämmer). Kan även tillägga att jag har ett aktivt jobb och sitter inte mycket stilla om dagarna. Jag upplever att fettet på magen har blivit "lösare" alltså mer dallrigt än det varit tidigare, kan det vara ett tecken på vätska?

Pretorian
2015-04-27, 11:49
Jag undrar om kroppen verkligen samlar på sig extra med vätska om underskottet är för stort. Och eftersom du inte räknar fel (enligt dig själv och din pulsklocka) så är det ett svårt fall.

toppeluvan
2015-04-27, 12:11
Jag undrar om kroppen verkligen samlar på sig extra med vätska om underskottet är för stort. Och eftersom du inte räknar fel (enligt dig själv och din pulsklocka) så är det ett svårt fall.

Ja jag blir inte riktigt klok på detta. Min kost består vanligtvis av,

Frukost: 1 kokt ägg med två hårdbröd.
Mellanmål: En morot.
Lunch: 80 gram stekt kyckling, 1 dl fullkornsris (eller bulgur) och sallad.
Middag: 100 gram magert nötkött, 1 dl bulgur och sallad.

Äter ungefär såhär varje dag och dricker oftast vanligt vatten till, varierar lite med t.ex ceasarsallad ibland. Jag brukar räkna att ovanstående mat sammanlagt blir max 1300 kalorier.

Beemel
2015-04-27, 12:15
Men har vikten inte minskat på 5 veckor så har du inte legat på underskott. Så enkelt är det. Oavsett vad din klocka och dina uträkningar säger så är faktum att hela defintionen på underskott är att man går ner i vikt.
Exakt varför och vad som händer som orsakar detta kan jag inte svara på, men vågen ljuger inte, över en femveckorsperiod så förlorar man vikt om man ligger på ett konstant underskott, simple as that.

Pretorian
2015-04-27, 12:54
Ja jag blir inte riktigt klok på detta. Min kost består vanligtvis av,

Frukost: 1 kokt ägg med två hårdbröd.
Mellanmål: En morot.
Lunch: 80 gram stekt kyckling, 1 dl fullkornsris (eller bulgur) och sallad.
Middag: 100 gram magert nötkött, 1 dl bulgur och sallad.

Äter ungefär såhär varje dag och dricker oftast vanligt vatten till, varierar lite med t.ex ceasarsallad ibland. Jag brukar räkna att ovanstående mat sammanlagt blir max 1300 kalorier.

Sluta. Du kan inte leva på det du just skrev. Troligtvis går du upp i sömnen och små/storäter utan att du vet om det.

toppeluvan
2015-04-27, 14:07
Men har vikten inte minskat på 5 veckor så har du inte legat på underskott. Så enkelt är det. Oavsett vad din klocka och dina uträkningar säger så är faktum att hela defintionen på underskott är att man går ner i vikt.
Exakt varför och vad som händer som orsakar detta kan jag inte svara på, men vågen ljuger inte, över en femveckorsperiod så förlorar man vikt om man ligger på ett konstant underskott, simple as that.

Jag är medveten om "definitionen". Faktum är att jag ligger på rejält underskott och jag går ner till viss del men det går väldigt sakta med tanke på underskottet. Sen så att vågen inte ljuger är nog inte alltid sant eftersom att det inte bara är fett som väger på kroppen.


Sluta. Du kan inte leva på det du just skrev. Troligtvis går du upp i sömnen och små/storäter utan att du vet om det.

Haha, jo jag äter faktiskt i regel så lite och det är fullt möjligt men jag känner yrsel och trötthet. Har en pojkvän som kan bekräfta att jag inte går upp och äter i sömnen haha...

Beemel
2015-04-27, 18:07
Jag är medveten om "definitionen". Faktum är att jag ligger på rejält underskott och jag går ner till viss del men det går väldigt sakta med tanke på underskottet. Sen så att vågen inte ljuger är nog inte alltid sant eftersom att det inte bara är fett som väger på kroppen.

Vad spelar det för roll?
På ett kraftigt underskott förlorar man kraftigt med vikt.
Sen vad vikten man förlorar består av, det är en annan femma.
Går du ner sakta är underskottet litet.