handdator

Visa fullständig version : Ämnesomsättning. Korspost.


X-manox
2004-04-06, 07:43
Har lite frågor, skrev dessa i denna tråd (svara gärna där) men de verkar som man får lyfta fram dem lite.

Info om mig och data finns här http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=22034

1. Hur lång tid tar det att få igång ämnesomsättningen igen?

2. Kcal mängden är nog lite låg var bör den ligga, har kollat runt massor och får allt mellan 2000kcal + 3200kcal /dag?

3. Hur ska jag bära mig åt för att minska i vikt(fett). Ska jag ligga på 500kcal under det jag ska äta och träna på som vanligt eller finns det bättre sätt än styrketräning.

4. ska jag räkna kcal intaget på min nuvarande vikt (otränad och överviktig) eller på den vikt jag vill ha?

5. Har stått still viktmässigt sista 4 veckorna på 104,3 – 104,9, trots träning och koll på mat intag? Vad beror detta på . muskelmassa som ökar? Äter jag för lite så kroppen hamstrar fortfarande eller har inte ämnesomsättningen kommit i gång ännu.

6. Övriga tipps kommentarer mottages gärna.

Tack på förhand :)

King Grub
2004-04-06, 10:13
1. Hur lång tid tar det att få igång ämnesomsättningen igen?

Omöjligt att säga. Ju längre tid du har underätit och svultit dig, desto längre tid att komma tillbaka.

2. Kcal mängden är nog lite låg var bör den ligga, har kollat runt massor och får allt mellan 2000kcal + 3200kcal /dag?

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

3. Hur ska jag bära mig åt för att minska i vikt(fett). Ska jag ligga på 500kcal under det jag ska äta och träna på som vanligt eller finns det bättre sätt än styrketräning.

När du fått ordning på ämnesomsättningen är ett underskott på 500 kcal per dag en bra nivå. Kombinerat med både tung styrketräninge och konditionsträning.

4. ska jag räkna kcal intaget på min nuvarande vikt (otränad och överviktig) eller på den vikt jag vill ha?

Nuvarande. Du har inte en energiförbrukning nu som motsvarar den vikt du vill ha.

5. Har stått still viktmässigt sista 4 veckorna på 104,3 – 104,9, trots träning och koll på mat intag? Vad beror detta på . muskelmassa som ökar? Äter jag för lite så kroppen hamstrar fortfarande eller har inte ämnesomsättningen kommit i gång ännu.

Det törs jag inte svara på.

X-manox
2004-04-06, 10:26
Tackar.
Men ungefär säg att nu som länken pekade på där jag beskrivit, har ätit med mkt dållig regelbundenhet och förmodligen precis tvärt om mot vad man ska äta sista 8 -10 åren (förutom sista 2 månaderna).

Så ungefär mellan tummen och lilltån, vilken tid pratar vi om 1 månad, 3 månader eller år innan ämnesomsättningen hoppar igång igen.
Men detta är det givetvis regelbunden träning och strikta mattider + bra mat..

är det bara regelbundenhet i form av träning och matvanor som hjälper för att få igång denigen?

King Grub
2004-04-06, 10:37
är det bara regelbundenhet i form av träning och matvanor som hjälper för att få igång denigen?

Ja.

Det skall inte vara frågan om år. Där kan du andas ut!

...

Jag höftar till med 3 månader, men det är en ren gissning.