handdator

Visa fullständig version : Valkar


Bärsärk
2015-04-26, 02:27
Nån som har tips på vad man kan göra åt valkar i händerna? :) Har provat fila ner men tycker inte det hjälper, gör riktigt ont och ger problem med greppet.

Diomedea exulans
2015-04-26, 02:39
Ha handskar?

svenbanan
2015-04-26, 02:55
Nån som har tips på vad man kan göra åt valkar i händerna? :) Har provat fila ner men tycker inte det hjälper, gör riktigt ont och ger problem med greppet.

1) Håll inte stången mitt i handflatan. Då klämms valkarna liksom in och gör ont och rivs lätt upp. Håll hellre stången längre ut mot fingrarna till.

2) Var försiktig just då du släpper stången. Det är oftta då man sliter sönder valkarna. Se även till att inte mecka runt och fixa med greppet för mycket då du väl håller i stången (eller hänger i den vid pullups). Försök hellre fixera stången i ett läge och håll den så still som möjligt.

3) Det finns speciella fot/hand-hyvlar som man kan hyvla bort valkarna med. Jag tycker dessa är mycket bättre än att fila. Gör detta efter dusch då valkarna är mjukare.

4) Smörj in händerna med hudkräm så blir valkarna inte lika torra och fnasiga. Det mest när de är torra och kantiga (samt riktigt tjocka) som de ger stora problem.

5) Ha handskar på dig. Det finns tunna "monteringshandskar" av getskinn som sitter rätt tajt och har hyfsat grepp. Finns på Claes Olsson tror jag. Även tunna skidhandskar (med gummi i handflatan för bättre grepp) är riktigt bra.

6) Det går att tejpa så att tejpen sitter just över valkarna. Inget jag gjort själv, men tror det ska finnas nåt på youtube. Om valken sitter nedanför långfingret så tror jag man först tejpar ett "ankare" ett varv runt roten av långfingret, sedan ett "ankare" ett varv runt handleden. Sedan tejpar man från fingerankaret till handledsankaret. Det är denna tejpremsa (som alltsp går tvärs över hela handflatan) som ska skydda själva valken. Eventuellt gör man ankare kring fler fingrar också. Sedan ska man nog tejpa ytterligare ett varv kring varje ankare för att inte tejpen ska lossna.

Där har du alla tips jag har på lager. Bästa tipsen kommer först i listan...

rooz
2015-04-26, 07:59
Skär bort de med rakblad, filar till och smörjer med extra fet handkräm.

Spettet
2015-04-26, 08:08
https://d7j2q3kmwtrw.cloudfront.net/product_images/8470_4.jpg

svenbanan
2015-04-26, 08:25
https://d7j2q3kmwtrw.cloudfront.net/product_images/8470_4.jpg

Precis den jag menade också.