handdator

Visa fullständig version : Bara Basövningar, många set


1kg
2015-04-25, 20:11
Ifall man skulle köra t ex bröst och rygg ett pass, kan man då kunna köra endast marklyft och bänkpress fast man kör många set, eller är det bättre med isolationsövningar också?

Padde
2015-04-25, 20:22
Beror ju lite på vad du vill ha ut av träningen om det är ren styrka så är basövnigar tillräckligt imo men om man är ute efter att bygga optimalt med massa så är isolation nog smart att lägga in

Men om man precis börjat träna så är nötande av basövnigar till stor nytta för att få in vana etc

Bearius
2015-04-25, 21:57
Mja, jag skulle nog kunna hålla mig till pressar för bröst. Men då både plan bänkpress, lutande bänkpress, plana hantelpressar och lutande hantelpressar.

För rygg skulle jag nog köra marklyft, stångrodd och hantelrodd. Med dessa övningar har du ett komplett program för bröst och rygg.

Jamerson
2015-04-26, 10:21
Fokusera alltid på tunga basövningar. Det är där energin och fokuset ska ligga under ditt träningspass. Så om du ska träna överkropp så börjar du med de tunga basövningarna du kör. Tungt och fokuserat.

Om du efter detta har tid och energi kvar så kan du naturligtvis köra lite isolationsövningar. Men se till att dessa inte hindrar din återhämtning så pass att de påverkar dina kommande basövningar. För det är dessa som kommer bygga 90% av dina muskler.

Om du utför tunga pressar och roddar och drag/chins så kommer det en dag där du kommer vara betydligt större än när du började och om du då slår en dubbel biceps i spegeln så kommer du se att du även har stora armar.

Jorgen
2015-04-26, 10:44
Fokusera alltid på tunga basövningar. För det är dessa som kommer bygga 90% av dina muskler.


Jag skulle vilja säga *bs* på det påståendet.

Det beror dessutom på vad man har för mål och syfte med sin träning samt hur ens fysiska status är.

filmjölk
2015-04-26, 11:07
Fokusera alltid på tunga basövningar. .

"Fokusera oftast på halvtunga (5-15 reps) basövningar till nära fail"

ceejay
2015-04-26, 11:10
Bättre för vad?
Alla dessa ogenomtänkta frågor.

1kg
2015-04-26, 11:42
Fokusera alltid på tunga basövningar. Det är där energin och fokuset ska ligga under ditt träningspass. Så om du ska träna överkropp så börjar du med de tunga basövningarna du kör. Tungt och fokuserat.

Om du efter detta har tid och energi kvar så kan du naturligtvis köra lite isolationsövningar. Men se till att dessa inte hindrar din återhämtning så pass att de påverkar dina kommande basövningar. För det är dessa som kommer bygga 90% av dina muskler.

Om du utför tunga pressar och roddar och drag/chins så kommer det en dag där du kommer vara betydligt större än när du började och om du då slår en dubbel biceps i spegeln så kommer du se att du även har stora armar.

Om jag nu ska köra t ex rygg bröst ska jag börja med mark och bänkpress och sedan gå in på isolationsövningar eller är det bättre att köra isolation för ryggen efter marken och sedan köra bänkpress och övergå till isolation efter det.

crizzan
2015-04-26, 12:36
Du kommer få problem med leder om du endast kör basövningar (baserar på egna erfarenheter).

new
2015-04-26, 12:44
Fokusera alltid på tunga basövningar. Det är där energin och fokuset ska ligga under ditt träningspass. Så om du ska träna överkropp så börjar du med de tunga basövningarna du kör. Tungt och fokuserat.

Om du efter detta har tid och energi kvar så kan du naturligtvis köra lite isolationsövningar. Men se till att dessa inte hindrar din återhämtning så pass att de påverkar dina kommande basövningar. För det är dessa som kommer bygga 90% av dina muskler.

Om du utför tunga pressar och roddar och drag/chins så kommer det en dag där du kommer vara betydligt större än när du började och om du då slår en dubbel biceps i spegeln så kommer du se att du även har stora armar.

Isåfall är jag ett levande exempel att man inte behöver köra basövningar för att bygga muskler :/

AntonHA
2015-04-26, 14:59
Flies fungerar ju för massa, och en bonus om man vill bli riktigt bra på att kramas.

henrikl
2015-04-26, 16:00
du kommer få problem med leder om du endast kör basövningar (baserar på egna erfarenheter).

*kan

Jamerson
2015-04-26, 17:17
Ja om man nu enbart tränar för skönhetstävlingar så kan man säkert få önskat utseende vid kabelstationen och med benspark och lårcurl. Det kommer ta längre tid, men visst, klart som fan det går.

Men om man tränar för någon form av sport där kroppen ska jobba som en enhet på ett explosivt, atletiskt och hållbart sätt så är det skivstången som gäller.

Detta är ju inte ens ämne för debatt och så djävla tröttsamt att det ständigt ska diskuteras. Precis som det är bodybuilders som är bäst i världen på styrketräning. Herregud, vakna och lukta på kaffet.

Att bygga muskler och bli stor kan vilken klant som helst med lite pannben. Men att däremot göra det effektivt på bästa sätt och förhoppningsvis för ett specifikt syfte under specifika situationer är svårt.

Jorgen
2015-04-26, 18:01
Ja om man nu enbart tränar för skönhetstävlingar så kan man säkert få önskat utseende vid kabelstationen och med benspark och lårcurl. Det kommer ta längre tid, men visst, klart som fan det går.

Men om man tränar för någon form av sport där kroppen ska jobba som en enhet på ett explosivt, atletiskt och hållbart sätt så är det skivstången som gäller.

Detta är ju inte ens ämne för debatt och så djävla tröttsamt att det ständigt ska diskuteras. Precis som det är bodybuilders som är bäst i världen på styrketräning. Herregud, vakna och lukta på kaffet.

Att bygga muskler och bli stor kan vilken klant som helst med lite pannben. Men att däremot göra det effektivt på bästa sätt och förhoppningsvis för ett specifikt syfte under specifika situationer är svårt.

Taggarna utåt idag?

Du ger ett råd utan att veta något om målet TS har med sin träning, eller om dennes förutsättningar, träningsbakgrund eller kunskap.

Att bygga muskler är inte så enkelspårigt som att endast köra böj, bänk, mark, militärpress osv. Ibland händer livet, man kanske skadar sig eller något annat.

Var har någon skrivit något om att bodybuildiers är bäst på styrketräning? Det är kanske du som måste ut ur din bubbla lite?

Hoppas att du får en trevlig dag. :)

Diomedea exulans
2015-04-26, 19:03
Precis som det är bodybuilders som är bäst i världen på styrketräning.

Bodybuilders är väl ändå bäst i världen på att få stora muskler? De har ju världens största muskler.

1kg
2015-04-28, 18:07
Beror ju lite på vad du vill ha ut av träningen om det är ren styrka så är basövnigar tillräckligt imo men om man är ute efter att bygga optimalt med massa så är isolation nog smart att lägga in

Men om man precis börjat träna så är nötande av basövnigar till stor nytta för att få in vana etc

Ska jag lägga in isolationerna i slutet på passet då för diverse muskler?

Jorgen
2015-04-28, 20:10
Ska jag lägga in isolationerna i slutet på passet då för diverse muskler?

Det finns inget ska.
Du kan, och normalt är att lägga dom tunga övningarna först i passet för resp muskelgrupp (alltså köra klart en muskelgrupp innan man börjar på nästa), men det betyder inte att man måste eller att resultaten kommer att utebli om man inte gör så.

Padde
2015-04-28, 20:17
Ska jag lägga in isolationerna i slutet på passet då för diverse muskler?

Jag gör så oftast iaf. Men som Jörgen säger så kan det vara bäst så...kanske inte det bästa för just dig dock testa o utvärdera

1kg
2015-04-28, 20:20
Det finns inget ska.
Du kan, och normalt är att lägga dom tunga övningarna först i passet för resp muskelgrupp (alltså köra klart en muskelgrupp innan man börjar på nästa), men det betyder inte att man måste eller att resultaten kommer att utebli om man inte gör så.

Ok, men är det är dåligt ur ett muskelbyggande perspektiv att man först kör t ex knäböj militärpress och sedan hoppar in på isolationsövningar för ben i slutet av passet eller ska man helst köra klart en muskelgrupp innan man hoppar in på en annan.

Jag är lite trögfattad när det kommer till sådant här.

Padde
2015-04-28, 20:24
Ok, men är det är dåligt ur ett muskelbyggande perspektiv att man först kör t ex knäböj militärpress och sedan hoppar in på isolationsövningar för ben i slutet av passet eller ska man helst köra klart en muskelgrupp innan man hoppar in på en annan.

Jag är lite trögfattad när det kommer till sådant här.

Vad som antagligen är bäst för att uppnå muskeltillväxt är att köra en muskelgrupp i taget dvs som exempel militärpress sen isolation och finlirs övningar så gör jag iaf

men jag tror man får mest resultat av att testa olika saker tills man hittar vad som känns bäst för en själv

1kg
2015-04-28, 20:26
Vad som antagligen är bäst för att uppnå muskeltillväxt är att köra en muskelgrupp i taget dvs som exempel militärpress sen isolation och finlirs övningar så gör jag iaf

men jag tror man får mest resultat av att testa olika saker tills man hittar vad som känns bäst för en själv

Ok, tack för svar.

svenbanan
2015-04-28, 20:30
Ok, men är det är dåligt ur ett muskelbyggande perspektiv att man först kör t ex knäböj militärpress och sedan hoppar in på isolationsövningar för ben i slutet av passet eller ska man helst köra klart en muskelgrupp innan man hoppar in på en annan.

Jag är lite trögfattad när det kommer till sådant här.

Det finns inget sätt som garanterat funkar bäst för alla. Det som funkar perfekt för en person kan funka sämre för en annan. Dessutom kan det som funkar perfekt just nu för dig sluta fungera så du får justera och göra på att annat sätt nästa år. Ingen ute på internet vet exakt vad som funkar bäst för dig.

Testa vilken som helst av de varianterna du funderar på. Jag tror bägge två kommer funka, så ta den som du tycker passar dig bäst.

Brimon
2015-04-29, 05:53
Gvt är väl lite av vad du söker, volym och basövningar?