handdator

Visa fullständig version : Cheast Day!


Mrlight
2015-04-25, 17:35
Tjena allesammans! Hade behövt lite hjälp! Jag skulle vilja veta hur man kan köra bröst för öka det muskler! Vilka övningar är mest effektiva? Borde man köra det tyngsta setet först eller det spelar ingen roll? Vilka övningar kör ni på er bröst dag?

pepplez
2015-04-25, 17:37
Vilka övningar kör ni på er bröst dag?

Bänkpress

monsa123
2015-04-25, 17:48
En plan pressövning, en lutande pressövning och någon sorts flyövning.

SeeYay
2015-04-25, 18:03
chest

Ursäkta att jag märker ord, men kunde inte låta bli. :)

martin89ek
2015-04-25, 18:17
Tycker det fungerar bäst att börja med dem stora lyften i respektive muskelgrupper.
Bänkpress först med andra ord, mer set på den övningen än dem andra,
därefter snedbänk, sedan hantelpress med lutning -> liggande press med hantlar -> flyes -> cable crossovers om det är ledigt, därefter dips, orkar du knappt göra dipsen så har du kört bra slut på musklerna ^^ sedan armar isolation i slutet om du tar det på samma dag eller mage/underarmar.
Axlar går rätt bra att slänga in imellan nånstans om du har det på samma dag.

Det fungerar bra för mig och betyder inte att det är rekommenderat för någon annan nödvändigtvis.

arthax
2015-04-25, 18:23
Tycker det fungerar bäst att börja med dem stora lyften i respektive muskelgrupper.
Bänkpress först med andra ord, mer set på den övningen än dem andra,
därefter snedbänk, sedan hantelpress med lutning -> liggande press med hantlar -> flyes -> cable crossovers om det är ledigt, därefter dips, orkar du knappt göra dipsen så har du kört bra slut på musklerna ^^ sedan armar isolation i slutet om du tar det på samma dag eller mage/underarmar.
Axlar går rätt bra att slänga in imellan nånstans om du har det på samma dag.

Det fungerar bra för mig och betyder inte att det är rekommenderat för någon annan nödvändigtvis.

Det är 7 (sju?!) övningar för bröst?! Om vi ponerar att du gör 4 set på alla övningar så snackar vi totalt 28 set bara för bröst? Verkar helt orimligt att man ska behöva så många set för att träna en muskel.

Mrlight
2015-04-25, 18:25
chest

Ursäkta att jag märker ord, men kunde inte låta bli. :)
autocorrect

Mrlight
2015-04-25, 18:26
Tycker det fungerar bäst att börja med dem stora lyften i respektive muskelgrupper.
Bänkpress först med andra ord, mer set på den övningen än dem andra,
därefter snedbänk, sedan hantelpress med lutning -> liggande press med hantlar -> flyes -> cable crossovers om det är ledigt, därefter dips, orkar du knappt göra dipsen så har du kört bra slut på musklerna ^^ sedan armar isolation i slutet om du tar det på samma dag eller mage/underarmar.
Axlar går rätt bra att slänga in imellan nånstans om du har det på samma dag.

Det fungerar bra för mig och betyder inte att det är rekommenderat för någon annan nödvändigtvis.
Tack för svaret!

martin89ek
2015-04-25, 18:37
Det är 7 (sju?!) övningar för bröst?! Om vi ponerar att du gör 4 set på alla övningar så snackar vi totalt 28 set bara för bröst? Verkar helt orimligt att man ska behöva så många set för att träna en muskel.

Det brukar landa på ca 25 set typ, högre volym fungerar betydligt bättre för mig personligen, har testat det mesta kan tilläggas.
En kul grej är att sedan jag började köra ca 40set vader i veckan (jag är lång med kassa vadgener) så har dem äntligen börjat växa, springer också intervaller 3ggr vecka med barfotaskor på löpband, gör 9-10set vader direkt efter springandet, och även 10 set på legday enbart för dem = ca 40set.

Padde
2015-04-25, 19:35
Kör oftast tungt först och lätt sen... älskar Enarms press på golv och Cc som uppvärmning med låg vikt och hög reps

Kör nästan alldrig bänk numera pågrund av att jag prioriterar tunga militärpressar

Beemel
2015-04-25, 19:42
Kör nästan alldrig bänk numera pågrund av att jag prioriterar tunga militärpressar

Eeh finns det något problem med att köra båda?? Det är väl bara att inte göra set samma dag?

bighulken
2015-04-25, 19:58
TS.
om man vill träna brösten, så bör man nog köra peck deck, Cable cross, +andra övningar för bröst.......kanske press med hantlar, Pull ower+annat.

För bänkpress tar inte mkt på brösten, tar mest på tricca å axlar, rygg, samt lite på bröst!!
Men allt handlar också i vilken fas man befinner sig, tränat några år, eller kört 10-15 år, eller mera......

Jag personligen får aldrig träningsvärk i bröst, via bänkpress, känner ej av detta i denna övning, endast känns det i tricca, rygg, känner aldrig av det i axlar heller, pga styrka i denna muskelgrupp.

Sen martin89ek: det är stor skillnad på vader och bröst muskel i uppbyggnad, vad gäller tålighet i reps och set!!!......
Vader tål väldigt mkt reps å set, medans bröst oftast inte är så ihärdiga, vad gäller mjölksyra tålighet osv. samt korta VS långa fibrer. same med magen=tål mkt arbete innan de musklerna ger upp.

Musklerna är ju olika uppbyggda på kroppen, om vi skulle tåla lika mkt i biceps muskel, som i vader, jo jo, det vore något det........hi hi hi...........kanske?.........Hepp.

Men för att få ut något av vadträning, bör man ligga på många set/vecka, helt rätt, för de flesta har liknande uppbyggnad av vadmuskulaturen.
Själv brukar jag köra en 20 set/ övning= 40set/vecka i vader. ibland mera iom 2ggr/vecka. eller brukar köra/ timme istället, typ 1 tim stående vader, samt 1 tim sittande=böjt ben.

Men alla är vi individuella personer, så en sak som funkar för en person, betyder inte att det funkar för andra osv.......

Variera är bra att göra, när det gäller träningen.......hepp.........Med vänlig hälsning/

OBS!!!.......kanske gäller det på detta viset, vet ej, men har tränat några år i alla fall!!!.........erfarenheten har sagt mig detta........sedan början av 80-talet........Hepp....Peace.....and be happy..........;-).

bighulken
2015-04-25, 20:15
tycker det fungerar bäst att börja med dem stora lyften i respektive muskelgrupper.
Bänkpress först med andra ord, mer set på den övningen än dem andra,
därefter snedbänk, sedan hantelpress med lutning -> liggande press med hantlar -> flyes -> cable crossovers om det är ledigt, därefter dips, orkar du knappt göra dipsen så har du kört bra slut på musklerna ^^ sedan armar isolation i slutet om du tar det på samma dag eller mage/underarmar.
Axlar går rätt bra att slänga in imellan nånstans om du har det på samma dag.

Det fungerar bra för mig och betyder inte att det är rekommenderat för någon annan nödvändigtvis.

+1!!......;-).

sorry, såg ej detta du skrivit, innan jag svarade på TS fråga........sorry......Med vänlig hälsning/

Padde
2015-04-25, 20:16
Eeh finns det något problem med att köra båda?? Det är väl bara att inte göra set samma dag?

Jag kör helkropp och märker att axlarna inte uppskattar när jag köra båda delarna, och varje pass vill jag köra militärpress som jag upplever ger mig mer glädje

Men förstår varför du reagerade :) har lite problem med passare ochså då jag tränar vid 5 tiden på morgonen (och jag vägrar köra i Smith maskinen )

martin89ek
2015-04-25, 20:30
TS.

Sen martin89ek: det är stor skillnad på vader och bröst muskel i uppbyggnad, vad gäller tålighet i reps och set!!!......



Det är jag smärtsamt medveten om :) just bröst och vader har jag svårast o få att växa, mina överarmar däremot rusar iväg av minsta lilla så har inte kört några isolationsövningar för dem alls på länge. Dem hänger med resten av kroppen av bröst/rygg övningarna som jag lägger till extra set på istället för isolationsövningarna.
Men det är ju vad som fungerar bäst för mig som individ.

Periodare sedan 14års ålder lol, bänkade 110kg som 16år. Sen tyckte fosterföräldrarna att träna mer än 3ggr i veckan var farligt så där tog dem ambitionerna slut.
Aldrig lyckats hålla på regelbundet länge nog för att komma förbi det sedan dess pga av skäl som inte rör träning.