handdator

Visa fullständig version : Russian squat routine för bänk+böj?!


markwhs
2015-04-24, 14:22
Hej koloiter!

Vikt: 67,6kg nypissad.

Stats 1RM:

Mark: 160kg
Böj: 120kg
Bänk: 94kg

Börjar närma mig en vikt i marklyft som jag känner mig rätt nöjd över för tillfälligt. I böjen och speciellt bänken känner jag att jag har mer att hämta.
Är det rekommenderat att köra ex. en förskjuten RSR för bänk och böj? Eller ska jag lägga all krut på bara en av övningarna?

Mottagar gärna tips på andra styrkeupplägg som passar för det jag vill uppnå!

Loke
2015-04-24, 14:35
Har inte upplevt några problem alls att kombinera omodifierad RSR för både böj och bänk samtidigt... Även om jag inte tycker RSR har funkat klockrent för mig i bänken. Och ja, i det fallet kan man förskjuta det ett pass så man inte har tunga dagar samtidigt.

Paulus
2015-04-24, 14:43
Tjejen är på tredje omgången RSR för bänken, och det har fungerat perfekt för henne. Jag personligen hade inte kombinerat övningarna, tycker det är jobbigt nog att köra för bara böjen, men prova! Det hade varit kul att höra vad du får för resultat.

markwhs
2015-04-24, 15:06
Loke:

Hur många gånger har du kört bänk+böj RSR? Och vad var det i bänken som inte funkade?

Paulus:

Du får kika in i min journal om/när jag kickar igång det ;)

Loke
2015-04-24, 16:29
Loke:

Hur många gånger har du kört bänk+böj RSR? Och vad var det i bänken som inte funkade?


Just den kombon har jag väl kört... kanske 3 cykler? Jag minns inte, det var rätt länge sedan. Men framför allt har jag satt andra på det, lär nog vara typ 10 cykler totalt eller så. Iofs ganska nya lyftare, man hade nog kunnat sätta dem på vad som hellst och få resultat.

Jag upplever att de lätta passen är för lätta för att fungera som träning för bänk. I böjen är tvåorna rejält tunga, i bänken har jag lite svårt att se funktionen. Jag skulle nog föredra några singlar på 85-90% typ.

markwhs
2015-04-24, 16:54
Just den kombon har jag väl kört... kanske 3 cykler? Jag minns inte, det var rätt länge sedan. Men framför allt har jag satt andra på det, lär nog vara typ 10 cykler totalt eller så. Iofs ganska nya lyftare, man hade nog kunnat sätta dem på vad som hellst och få resultat.

Jag upplever att de lätta passen är för lätta för att fungera som träning för bänk. I böjen är tvåorna rejält tunga, i bänken har jag lite svårt att se funktionen. Jag skulle nog föredra några singlar på 85-90% typ.

Där ser man.. Vad tror du om att köra en blandning av MM2k och RSR?

Dvs:

RSR för böj (3 pass i veckan) + MM2k för bänk (2 pass i veckan).

Sön - RSR, MM2k
Tis - RSR
Tors - RSR, MM2k

Bu eller bä?

anvihl
2015-04-24, 17:36
Just den kombon har jag väl kört... kanske 3 cykler? Jag minns inte, det var rätt länge sedan. Men framför allt har jag satt andra på det, lär nog vara typ 10 cykler totalt eller så. Iofs ganska nya lyftare, man hade nog kunnat sätta dem på vad som hellst och få resultat.

Jag upplever att de lätta passen är för lätta för att fungera som träning för bänk. I böjen är tvåorna rejält tunga, i bänken har jag lite svårt att se funktionen. Jag skulle nog föredra några singlar på 85-90% typ.

Det fyller precis samma funktion som i böjen och det är precis lika tungt/lätt som böjen.

TS: RSR för böj+bänk funkar utmärkt tillsammans. Du kan dock se till att du inte gör de tunga dagarna för båda övningarna samtidigt.

Här är ett exempel på hur du kan lägga upp det: http://htfu.dk/wp-content/uploads/2014/07/PL.png

markwhs
2015-04-24, 17:43
Det fyller precis samma funktion som i böjen och det är precis lika tungt/lätt som böjen.

TS: RSR för böj+bänk funkar utmärkt tillsammans. Du kan dock se till att du inte gör de tunga dagarna för båda övningarna samtidigt.

Här är ett exempel på hur du kan lägga upp det: http://htfu.dk/wp-content/uploads/2014/07/PL.png

Känner igen det där upplägget! Har för mig att någon i journaldelen kört den.

Har du erfarenhet av just det där programmet?

markwhs
2015-04-24, 17:48
Känner igen det där upplägget! Har för mig att någon i journaldelen kört den.

Har du erfarenhet av just det där programmet?

Hittade! Det var Hunngg som hade kört det. Verkade ge feta gains så det får bli detta!

Jansson_84
2015-04-24, 17:51
Eller så har du ju extended versionen. http://www.joeskopec.com/ruspeak.html
Du byter bara ut måndag och fredags passen till mm2k. Du får ju in en bra rutin med marklyftet på onsdagar vilket verkar vettigt.

Har själv börjat med rsr för bänken och marklyftet. Ska prova extended senare tänkte jag.