handdator

Visa fullständig version : Vad tränar den här övningen?


sumialic
2015-04-23, 11:03
Bilden blev inte så bra som jag hade hoppats, men försöker ändå. Man står alltså upp på ena foten, sätter andra foten på brickan och pressar rakt bak.

Enligt bilden ska detta träna både fram och bak på ben. Jag har för mig att gluteus inte fanns med på bilden, men jag tyckte det kändes där.

Om den nu skulle träna allt, finns det något den tar på mer än något annat? Jag tänker hur jag ska integrera den i min benträningen helt enkelt.

http://oi60.tinypic.com/i2jzvt.jpg

Sheogorath
2015-04-23, 11:25
Mest gluteus maximus, i toppläget blir det ganska utmanade för hamstrings också. Om du ligger över den och jobbar med båda benen samtidigt tar den saftigt på nedre delen av ländryggen. Jag älskar fö den maskinen; saknas tyvärr på mitt nuvarande gym. Har önskat att de skaffar in en. :thumbup:

Quadriceps jobbar också men jag upplever den begränsade vikten som alltför låg för att det verkligen ska bli en quadricepsövning värd namnet. Det är liksom inte vikterna man kan hantera i en benpress om vi säger så. :D

biggusdickus
2015-04-23, 12:37
Ibland är dom här små anatomiska bilderna lite komiska. Som om de som byggt maskinen inte vet vad den är bra för.:)

sumialic
2015-04-23, 13:58
Mest gluteus maximus, i toppläget blir det ganska utmanade för hamstrings också. Om du ligger över den och jobbar med båda benen samtidigt tar den saftigt på nedre delen av ländryggen. Jag älskar fö den maskinen; saknas tyvärr på mitt nuvarande gym. Har önskat att de skaffar in en. :thumbup:

Quadriceps jobbar också men jag upplever den begränsade vikten som alltför låg för att det verkligen ska bli en quadricepsövning värd namnet. Det är liksom inte vikterna man kan hantera i en benpress om vi säger så. :D

Fan vad nice!!! Precis vad jag vill att den ska ta, gluteus och ländrygg :)

Tack

Sheogorath
2015-04-23, 14:27
Man kan förskjuta belastningen lite beroende på hur man ligger. Ligger man långt fram på maskinen så att hela magen har understöd kommer nästan hela belastningen att ligga över höftleden (tar mest gluteus), om man ligger längre bak så att nedre delen av magen ligger utanför kanten måste ländryggen jobba hårt för att inte böjas ner (tar mer ländrygg).

dmoller
2015-04-23, 14:45
Är det en reverse hyper maskin med möjlighet att utföra någon form av hästspark för röven?

Sheogorath
2015-04-23, 14:53
Är det en reverse hyper maskin med möjlighet att utföra någon form av hästspark för röven?

Korrekt! Just den varianten funkar det nog BARA att hästsparka i, d.v.s. inte att ha raka knän genom hela övningen.

sumialic
2015-04-24, 12:15
Om jag kör den för att träna ländrygg, isolerar den ländrygg då?

Tänker om jag måste ändra om mina pass, för jag kör halvkroppspass och har ben, röv och mage idag och resterande imorgon inklusive ländryggen.

Sheogorath
2015-04-24, 12:23
Jag skulle lagt den på ett pass där du tränar både röv och ländrygg. Förslagsvis på den dagen du tränar knäböj eller mark.

sumialic
2015-04-24, 12:31
Jag skulle lagt den på ett pass där du tränar både röv och ländrygg. Förslagsvis på den dagen du tränar knäböj eller mark.

Jag tränar varken knäböj eller mark :D

Det jag gör är att ändra om mage och ländrygg då så att det blir ländrygg idag och mage imorgon.

Är det ändå okej att jag kör lite roddar imorgon då? Ländryggen aktiveras väl lite där?

Sheogorath
2015-04-24, 12:33
Svårt att svara på eftersom jag inte vet något om ditt schema, hur du tränar, hur du äter, hur du vilar, hur mycket återhämtning du brukar behöva...

osv osv... :)

Ofta brukar det bästa vara att ha en bra grundplanering från början istället för att kompromissa lite hela tiden.