handdator

Visa fullständig version : Spinoff: Lönar det sig att vara snäll och omtänksam?


filmjölk
2015-04-22, 23:26
En spinoff på min fellow mjölkproduktbros tänkvärda tråd. Den här spin-offen är inte inriktad så värst mycket på ekonomi utan andra "värden" i livet. De flesta av oss har förmodligen blivit uppfostrade till att försöka vara snälla, rättvisa, hänsynstagande och kunna vänta på vår tur. Man skall respektera andra och inte köra igenom livet med ångvält.

Men lönar sig det här beteendet verkligen? För oss som är religiösa finns det ju en slags morot eller muta, var snäll så får du komma in i pärleporten. Men för er snälla ateister så blir det ju eventuellt än mer bittert.

Gång på gång så ser vi (jag) att den som gapar mest, kräver mest, hotar, bråkar mest ofta vinner på att uppföra sig tvärtemot vad vi sannolikt blivit lärda. Jag som jobbar med utslagna, psykiskt sjuka människor har sett att de "snälla" i den kategorin får väldigt lite hjälp av socialen, vården, etc. De som är "jobbiga" i den kategorin får mer pengar av soc, har större inflytande över sin medicinering (alldeles för stort - men det är en helt annan tråd).

Varför skall man bete sig bra egentligen? Till exempel sitta tyst och vänta på en vårdinrättning i timtal istället för att leva om och göra folk obekväma och få snabbare service? samma beteende på restaurang och liknande, eller i en kö.

Eller visa hänsyn genom att stå tillbaks för att låta en mer försynt person få vara i centrum i sociala sammanhang ibland. Det är snällt, men skiter man i att visa hänsyn och själv tar plats i centrum så vinner man på det - om man gillar att vara i centrum.

Nu blir jag jäkligt långrandig, så jag avslutar med titeln: Lönar det sig att vara snäll och omtänksam?

Alexton
2015-04-22, 23:29
Nej det gör det inte. I Sverige går vi efter en strikt stege i vem som kan vara mest kränkt över någonting. Det är liksom ett slags passiv aggresivitet där du nyttjar din icke jämlikhet för att vinna fördeler, desto mer potential att vara olik ju mer kränkt kan du bli.

Kränkthet är det som gäller.

Som jag ser det syns den som tar plats, den som tar plats finns "mer" än den som är lugn och tyst.

Blaine
2015-04-22, 23:32
Ja, då kommer man till Himlen, och om man inte är snäll så kommer man till Helvetet.

Diomedea exulans
2015-04-22, 23:34
Jag har märkt att såfort jag själv är lite o-snäll så går det åt helvete. Så jag måste behålla helgon-mode för att inte bli lynchad.

Fast för andra verkar det funka att vara kaxiga.

filmjölk
2015-04-22, 23:40
Ja, då kommer man till Himlen, och om man inte är snäll så kommer man till Helvetet.

I de flesta religioner är det tyvärr mer krav än så, du kanske inte straffas genom att för evigt få knuffa en sten uppför en backe som Sysofus eller kokas i ditt eget exkrement som Jesus (enligt Talmud) men du kanske får spendera evigheten med att skruva ihop IKEA-möbler eller liknande om du inte levt exakt enligt påbuden.

Olegh
2015-04-23, 04:40
Mest lönar det sig nog att utnyttja sitt samvetes rörelseutrymme maximalt. Det som lönar sig mest för person A är inte det som lönar sig mest för person B, ty när person B som blivit uppfostrat på ett dygdigt vis ska börja "ta för sig" så är risken för självinducerad ångest hög. Alltså lönar det sig inte för person B att försöka härma person A.

Att vara skötsam kan vara förknippat med framgång och andra människors gillande, men det kan också ge det goda samvetet allena som betalning. Vinner man något medelst en genväg, där man nyttjar dels sitt samvetes fulla kapacitet samt sina medmänniskors acceptans och förlåtelse för andras snedsteg, ja, då vinner man oavsett.

exevision
2015-04-23, 05:54
Ja, det gör det! Både för mig och min omgivning.

TheOne1994
2015-04-23, 05:57
Mest lönar det sig nog att utnyttja sitt samvetes rörelseutrymme maximalt. Det som lönar sig mest för person A är inte det som lönar sig mest för person B, ty när person B som blivit uppfostrat på ett dygdigt vis ska börja "ta för sig" så är risken för självinducerad ångest hög. Alltså lönar det sig inte för person B att försöka härma person A.

Att vara skötsam kan vara förknippat med framgång och andra människors gillande, men det kan också ge det goda samvetet allena som betalning. Vinner man något medelst en genväg, där man nyttjar dels sitt samvetes fulla kapacitet samt sina medmänniskors acceptans och förlåtelse för andras snedsteg, ja, då vinner man oavsett.

bra Olegh !

Sparven från Minsk
2015-04-23, 06:07
Hade mest troligt haft mer pengar, status, brudar m.m om jag haft mindre moral, varit olaglig i vissa situationer m.m.

Dock tror jag att sådant beteende straffar sig lite i detta liv men mest i nästa liv. Så bäst är att hålla sig på banan :)

Yes
2015-04-23, 06:54
Nej, att vara snäll är inte heller ett värde i sig.

Däremot lönar det sig att behandla andra schysst och välvilligt, förutsatt att de inte gör sig oförtjänta av det. Att vara försynt, andra till lags och aldrig ta någon plats är dock sjäkvförintande.

Alexton
2015-04-23, 06:55
Hade mest troligt haft mer pengar, status, brudar m.m om jag haft mindre moral, varit olaglig i vissa situationer m.m.

Dock tror jag att sådant beteende straffar sig lite i detta liv men mest i nästa liv. Så bäst är att hålla sig på banan :)

Måste vara rätt skönt att ha något likt detta att luta sig tillbaka mot. En slags trygghet när det går bra och ett vindskydd när det går dåligt.
Det som är frågan är om man vinner på det i längden (de fördelar du listar) eller om det mattas av och slår tillbaka.

Såg att jag lyckades editera bort halva min första post vilket gör den helt oläslig. Korvfingarar och ipad verkar vara ett förlorande koncept.

hurril
2015-04-23, 07:29
Jo det lönar sig. Det lönar sig i så motto att man har mer "tur" med att andra är vänligt inställda och vill hjälpa med olika saker.

spoon
2015-04-23, 07:30
Det gör att jag kan leva med mig själv. Är inte uppfostrad som en idiot utan empati och vill inte heller uppföra mig som en sådan. Jag är hellre en god kollega än en bitter chef. Dom bästa cheferna som jag har haft har varit empatiska chefer. Då folk känner gemenskap så kan dom jobba lite extra. Känner man sig utnyttjad så blir man bitter och jobbar bara för lönen.

Stoltz
2015-04-23, 07:49
Helt i min egen erfarenhet:

När jag är snäll, omtänksam och sympatisk så får jag mer ut av livet för mig själv, det känns bättre att leva, vägen till målen är mycket mer givande och jag mår helt enkelt bättre.

När jag haft perioder då all moral lämnat mig (Hade ca 1 ½ år där jag tappade all vilja och hopp till godhet) så har jag fått mycket mer klirr i kassan och haft det mycket bättre utåt sett.

Jag tror dock att många tror att de är snälla och omtänksamma genom att aldrig trampa någon på fötterna någonsin och helt enkelt genom att vara rejäla pushovers. Så är det ju inte, då är man verkligen inte snäll och omtänksam mot sig själv och det kommer folk utnyttja, så enkelt är det.

Min filosofi är - Var snäll men var rättvis. Behandlar någon dig illa - Sätt dem på plats. Behandlar någon dig bra - Ge tillbaka.

Librish
2015-04-23, 08:42
Känns ju riktigt bra att vara snäll. Det är lön nog.

Loke
2015-04-23, 08:47
Många framgångsrika företagare är väldigt snälla, omtänksamma och hjälpsamma. Det är ju dock inte samma sak som att de inte hävdar sin rätt eller blir överkörda. Men de anstränger sig ofta till det yttersta för att andra företag ska kunna göra sin egen verksamhet smidigt.

L-Sami
2015-04-23, 09:11
Att vara snäll och omtänksam tror jag är bra, men att inte uttrycka sina åsikter är varken snällt eller omtänksamt mot sig själv.

BlötSnö
2015-04-23, 09:20
Jag försöker vara vänlig och omtänksam och behandla dem som förtjänar det väl.
Folk som är motsatsen försöker jag bemöta ännu värre än deras eget beteende. Visst, om personen ifråga möter upp utmaningen så blir det ju en upptrappning som kan spåra ur, vilket det också ha gjort, men om någon beter sig illa och får tio resor värre tillbaka har de ibland en tendens att tona ner sitt negativa beteende och då har det fungerat bra.
Typ.

Shqypnia
2015-04-23, 09:55
TS
Menar du på riktigt att du är snäll för du tror du ska till himmelen?

Minimjölk
2015-04-23, 09:57
Problemet för mig och säkert många andra är att ordet snäll oftast används för att beskriva två helt olika drag.

1. Snäll som i att vara godhjärtad och omtänksam och skötsam.
2 Snäll som i att vara tillmötesgående (ibland på sin egna bekostnad) och laglydig.


För omgivningen så är en person som uppvisar dessa saker snäll och upplevs som en hygglig prick. För individen själv så är det ffa snäll enligt punkt 1 som är positivt och något som gör att man mår bättre över sig själv. Är ens snällhet däremot mest baserad på punkt nummer 2 då finns en stor risk att man är en person som blir utnyttjad och därmed inte får full utdelning.

Som individ gäller det att hålla isär dessa. Det är någonting bra att vara snäll men för att lyckas bäst med detta så kan man inte bara vara snäll utan man måste även vara tydlig med vilka förväntningar man har och stå upp för sig själv och sina rätter. Denna personen kommer fortfarande anses som snäll av gemene man och ha kvar sin egna känsla av snällhet och godhet.

Som några redan varit inne på så finns det tillfällen där vi hade kunnat agera annorlunda och mindre snällt för egen vinning men vår uppfostran har lärt oss annorlunda. Om vi någon gång tagit steget att agera osnällt så har vi ofta belönats med ett rejält dåligt samvete och då är frågan om det var värt mödan.

Sedan är det så att om vi tittar på det rent matematiskt så tjänar man på kort sikt att ta för sig och inte vara så snäll men i det långa loppet så tjänar man med större sannolikhet på att vara snäll då verkligheten kommer ifatt en. Det stämmer såklart inte alltid men om du är och har ryktet om dig som en riktigt snäll och omtänksam person kommer du bli presenterad fler för dig gynnsamma situationer än om det varit tvärtom. Eftersom inte resultatet är omedelbart kan det vara svårt att se men om man tittar på många av de som lyckats bra i hela livet så är ofta en gemensam punkt att de är omtyckta och sedda som snälla av andra.

HMS Laestander
2015-04-23, 11:27
På arbetsplatsen (internt): Nej.
På arbetsplatsen (utåt, mot gäst/kund/vad som än kan tänkas besöka): Ja.

Moraliskt och rent etiskt, absolut, men gränsen mellan att vara "snäll" och att bli pushad att göra saker för att man har en oförmåga att sätta ner foten till att börja med är hårfin och av maximal betydelse.

Isseman
2015-04-23, 11:43
Det lönar sig att vara snäll, ödmjuk och trevlig när man träffar kompisar/möter nya människor ute i samhället, man blir OFTAST bemött likadant tillbaka då!=)

Där emot om man stör sig på folk som beter sig som rövhål, kan det i vissa sammanhang löna sig att själv bete sig som ett. T.ex det med köer, tro fan att man blir förbannad om det är någon som går före, gör man själv likadant, då stör man sig plötsligt inte lika mycket, problem solved?

Oxe
2015-04-23, 11:52
Nej det lönar sig inte, att vara ett drygt arrogant svin som inte bryr sig är det man tjänar på... Det är ett sätt att ta sig fördelar som folk inte lämnar ut frivilligt

mangemani
2015-04-23, 11:59
lönar sig? nja, i vissa fall kanske, men att tro att man ska bli behandlad på samma sätt tillbaka bara för att man är snäll mot en annan, känns väldigt naivt.
många tror hårt på "behandla andra som du själv vill bli behandlad", men jag tror inte det funkar i verkligheten.
själv är jag en passiv och neutral människa vilket känns skönt, då slipper man ta första steget utan låter folk runt om en göra det istället och låta dem visa hur de ser och vill vara mot en och sedan utgå och agera efter det.

filmjölk
2015-04-23, 12:26
Jag har märkt att såfort jag själv är lite o-snäll så går det åt helvete. Så jag måste behålla helgon-mode för att inte bli lynchad.

Fast för andra verkar det funka att vara kaxiga.

:( , jag tror mig komma ihåg senaste incidenten. Som jag uppfattade det av små brottsstycken av information var det verkligen tragiskt och synd om dig, du var bara en liten gnutta tyken och motvalls, något man borde kunnat skaka på huvudet åt och avskriva som att du hade en dålig dag men herrejäklar det blev precis som du säger, nästan lynchning.

Diomedea exulans
2015-04-23, 12:27
:( , jag tror mig komma ihåg senaste incidenten. Som jag uppfattade det av små brottsstycken av information var det verkligen tragiskt och synd om dig, du var bara en liten gnutta tyken och motvalls, något man borde kunnat skaka på huvudet åt och avskriva som att du hade en dålig dag men herrejäklar det blev precis som du säger, nästan lynchning.

Tack!

Fuark
2015-04-23, 13:33
Ja.

Skrämmande många i tråden som tror att vänlighet och omtänksamhet är samma sak som att vara mesig.

Oxe
2015-04-23, 13:40
Dom två går ju lite varandra hand i hand, även ifall det inte är samma sak

Minimjölk
2015-04-23, 13:46
Där emot om man stör sig på folk som beter sig som rövhål, kan det i vissa sammanhang löna sig att själv bete sig som ett. T.ex det med köer, tro fan att man blir förbannad om det är någon som går före, gör man själv likadant, då stör man sig plötsligt inte lika mycket, problem solved?

Hmm, detta beror enligt mig på. Om någon tränger sig framför mig och jag tränger mig före samma person utan att någon annan hamnar i kläm kan jag hålla med. Om mitt svineri däremot har andra kö-resenärer som förlorare då hjälper knappast mitt mindre störande emot denna personen mot den bristande moral jag visat mot dessa. Rätt i detta läget skulle vara att rätta den som felar och placera honom rätt i ledet med risken att få en kniv i magen som belöning.

Fuark
2015-04-23, 13:49
Dom två går ju lite varandra hand i hand, även ifall det inte är samma sak

Förstår vad du menar, helt klart. Ska försöka dra ett exempel

Här är Nasse, riktigt snäll och omtänksam men blir totalt överkörd och lyder minsta vink om Nalle Puh eller Tiger ber om det.

https://bautawitch.files.wordpress.com/2012/06/nasse.jpg?w=270&h=263

Här är dock Batman, också snäll och omtänksam men inte mesig.

http://1.bp.blogspot.com/_8tXQboHcqRY/SzuAWGcLuqI/AAAAAAAAC_8/nV54Wk7MjeA/s400/BatmanAccent2.jpg

Oxe
2015-04-23, 14:04
Förstår vad du menar, helt klart. Ska försöka dra ett exempel

Här är Nasse, riktigt snäll och omtänksam men blir totalt överkörd och lyder minsta vink om Nalle Puh eller Tiger ber om det.

https://bautawitch.files.wordpress.com/2012/06/nasse.jpg?w=270&h=263

Här är dock Batman, också snäll och omtänksam men inte mesig.

http://1.bp.blogspot.com/_8tXQboHcqRY/SzuAWGcLuqI/AAAAAAAAC_8/nV54Wk7MjeA/s400/BatmanAccent2.jpg

Är batman snäll och omtänksam ?
Han är överlägset rikast i staden, vad gör han av det ?
Hans övervåld mot småbusar för att komma åt folk ?
Gör han det för folket eller är det en hämnd för sina föräldrar och tillfredsställa sitt ego?

Att skita i lagar och förordningar och ta det i sina egna händer utan hänseende till andra, batman är ett drygt arrogant as som skiter i andra och bryr sig mest om sig själv

Fuark
2015-04-23, 14:13
Är batman snäll och omtänksam ?
Han är överlägset rikast i staden, vad gör han av det ?
Hans övervåld mot småbusar för att komma åt folk ?
Gör han det för folket eller är det en hämnd för sina föräldrar och tillfredsställa sitt ego?

Att skita i lagar och förordningar och ta det i sina egna händer utan hänseende till andra, batman är ett drygt arrogant as som skiter i andra och bryr sig mest om sig själv
Touché