handdator

Visa fullständig version : Kramp i piriformis?


Barnes
2015-04-22, 20:16
Har en smärta som dyker upp ibland (ofta vid knäböj) och som känns nästan som nåt som krampar. Sitter nära ländryggen djupt i skinkan och strålar ned i skinkan mot benet, dock inte ut i benet.
När smärtan dyker upp kan jag inte utföra straight leg raise men efter nån timme har det släppt och då kan jag lyfta benet. Kan även om smärtan finns lyfta knät upp mot magen.
Har fått både slätröntgen och magnetröntgen som inte visar nåt konstigt alls.
Kan det vara piriformis som krampar?
Har varit hos en ortoped som skickade mig på röntgen, han var inne på gluteus medius, men smärtan sitter mer mot ryggraden.
Hur går jag bäst vidare? Sjukgymnast, naprapat?

Sheogorath
2015-04-23, 05:48
Kan du på något vis få tag i MR-utlåtandet (d.v.s. vad röntgenläkaren skrev och inte vad din doktor berättade) skulle det vara intressant.

therunningman
2015-04-23, 07:36
Spelar inte så stor roll vad orsaken är just nu? Stör det dig vill du göra något åt det antar jag?

Vilket alternativ passar dig bäst? Har du en riktigt duktig sjukgymnast eller naprapat i närheten? Om sjukgymnasten är ansluten till landstinget kostar det ju bara 80 kr vilket kanske är tacksamt eftersom det kanske blir flera besök. Den som kan hjälpa dig bäst är den med mest erfarenhet och som brinner för sitt jobb. Yrkeskategorin spelar mindre roll.

Parallellt kan med att du går vidare kan du ju begära att göra ett utdrag ur din patientjournal med röntgenanteckningar. De kan ju vara bra att visa den personen du söker hjälp hos.

Tänk på att det kan vara baksida lår som spökar också...

Barnes
2015-04-23, 18:50
Kan du på något vis få tag i MR-utlåtandet (d.v.s. vad röntgenläkaren skrev och inte vad din doktor berättade) skulle det vara intressant.

Jag fick bägge utlåtandena med mig.
För MR står: "ingen påverkan på durasäck eller nervrötter. Inget diskbråck eller spinal stenos. Conus är ua. Generellt nedsatt fettsignal i skelettet av oklar genes - påverkad erythropoes."

Vad betyder förresten det om nedsatt fettsignal? Antar att det inte är farligt eftersom det inte kommenterades av ortopeden.

Barnes
2015-04-23, 18:52
Spelar inte så stor roll vad orsaken är just nu? Stör det dig vill du göra något åt det antar jag?

Vilket alternativ passar dig bäst? Har du en riktigt duktig sjukgymnast eller naprapat i närheten? Om sjukgymnasten är ansluten till landstinget kostar det ju bara 80 kr vilket kanske är tacksamt eftersom det kanske blir flera besök. Den som kan hjälpa dig bäst är den med mest erfarenhet och som brinner för sitt jobb. Yrkeskategorin spelar mindre roll.

Parallellt kan med att du går vidare kan du ju begära att göra ett utdrag ur din patientjournal med röntgenanteckningar. De kan ju vara bra att visa den personen du söker hjälp hos.

Tänk på att det kan vara baksida lår som spökar också...
Ja det stör mig för det hämmar mig i min träning och gör ont.
Problemet är just att hitta nån som är bra...

filmjölk
2015-04-23, 18:56
Deep Gluteal Syndrome?

therunningman
2015-04-24, 05:26
Jag fick bägge utlåtandena med mig.
För MR står: "ingen påverkan på durasäck eller nervrötter. Inget diskbråck eller spinal stenos. Conus är ua. Generellt nedsatt fettsignal i skelettet av oklar genes - påverkad erythropoes."

Vad betyder förresten det om nedsatt fettsignal? Antar att det inte är farligt eftersom det inte kommenterades av ortopeden.

De har troligen sett en förändring i fettcellerna din benmärg samt en påverkan av ditt skapande av röda blodkroppar. Antagligen inget problem alls eftersom de släppte den bollen men mår du väldigt dåligt över det så kan du gå till en annan läkare och dubbelkolla?

Själv ligger jag på sjukligt hög produktion av röda blodkroppar och fastnar i en bloddoppingkontroll. Skulle åka fast om jag inte inte har läkarintyg som visar att det alltid varit så.

Alla människor är olika och när vi synar oss i sömmarna märks det ganska ordentligt.

therunningman
2015-04-24, 05:41
Ja det stör mig för det hämmar mig i min träning och gör ont.
Problemet är just att hitta nån som är bra...

Vilken del i Sverige bor du? Kanske kan råda dig om det är rätt sida.

therunningman
2015-04-24, 05:48
Deep Gluteal Syndrome?

Piriformis inklämning ger utstrålande smärta (lår eller ofta vad) men en bristning i piriformis ger ju lokal smärta. Det skulle dock inte förklara SLR. Känns inte riktigt logiskt men man vet ju aldrig, det kan ju vara ovanligt kort utstrålande smärta eller att han inte känner den.

Allt syns ju inte på röntgen så en regelrätt undersökning med vad som reproducerar smärta är nog inte fel i det här fallet. :)

Barnes
2015-04-26, 06:19
Har varit runt hos säkert 3-4 sjukgymnaster och känner inte att jag får förtroende för dem.
De börjar prata om andra muskler och smärtor, vilka jag inte känner igen mig i.
Det är säkert så att dessa "fel" är mycket vanligare och att de går på rutin.

Jag tycker att min smärtneskrivning när jag inte kan lyfta benet rakt men att det går helt smärtfritt att lyfta det böjt samt att smärtan kan försvinna efter bara fem, tio minuter för att sedan ibland komma tillbaka om jag roterar höften framåt, går i trappor, kör knäböj etc borde tyda på kramp och att det inte borde vara så svårt att ta reda på vilken muskel det rör sig om?
Nästa läge är ju varför muskeln krampar. Om det är pga av nåt i ryggen eller bara att den behöver tränas/strechas.
Men det är så frustrerande att inte få svar så att man kan börja göra nåt åt det.

Kan tillägga att om jag sittter med bens i kors, vänster över höger, och lutar mig framåt så kan jag även då framkalla krampet. När jag lutat mig kanske 25-30 grader så hugger det till och krampar.

Edit, oftast och lättast att få/tvinga fram kramp/smärtan är förtsa timmarna på morgonen när inte varit igång så länge.

Sheogorath
2015-04-26, 07:13
Det finns bra förklaringsmodeller som inte har med vare sig kramp eller muskler att göra, även varför du har tecken på diskproblematik som inte syns på MR. Jag kan se om jag kan redogöra lite för det ikväll eller imorgon. :)

Barnes
2015-04-26, 08:47
Det finns bra förklaringsmodeller som inte har med vare sig kramp eller muskler att göra, även varför du har tecken på diskproblematik som inte syns på MR. Jag kan se om jag kan redogöra lite för det ikväll eller imorgon. :)

Det vore jättetacksamt! :)

Barnes
2015-04-28, 19:56
Det vore även intressant att veta, om det nu är nåt diskrelaterat som inte syns på MR, hur konstaterar man det?
Hur går man vidare och vilka rehabiliteringsmetoder finns?

Barnes
2015-05-02, 16:44
Ingen som kan tipsa om hur jag bör gå vidare?
Ska jag gå på att det är muskulärt och harva på eller vad är alternativen?

Sheogorath
2015-05-03, 10:16
Det vore jättetacksamt! :)

Det vore även intressant att veta, om det nu är nåt diskrelaterat som inte syns på MR, hur konstaterar man det?
Hur går man vidare och vilka rehabiliteringsmetoder finns?

MR görs i ETT läge, och gör man MR i ett läge där du inte har ont kan man ju ge sig fan på att man inte ser något. Man har som ung en mjuk kärna i diskarna som kan pressas i olika riktningar när ländryggen böjs (t.ex. i bottenläget av en böj) och den mjuka kärnan pressar då på den hårdare yttre ringen i disken, och DÄR kan man få en kontakt med dura-säck eller nervrot. Man kan också ha ett litet läckage från disken som ger en lokal, mindre inflammation kring nervroten som förklarar varför SLR är positiv under en period.

Det är en tänkbar förklaring. Och det här är något för en sjukgymnast att bedöma, men vart du ska vända dig kan inte jag veta eftersom jag inte vet var du bor (och säkert inte då heller eftersom jag nätt och jämt känner till lilla Skåne).

Barnes
2015-05-03, 14:36
Tack!
Jag har börjat grubbla lite på om det inte kan vara gluteus medius eller minimus som krampar ändå. Det känns liksom ned i skinkan och lite ned mot baksidan låret och det går inte att klämma eller trycka på skinkan där det gör ont, så det sitter djupt.
Det är svårt att framkalla och lyckas man så hugger det till och de stora musklerna liksom håller emot så det ör svårt att få fram igen.
Men det stramar när man böjer sig framåt.
Frågan kvarstår dock varför det blir så, om det är en överansträngd muskel, en muskelbristning eller om det är diskrelaterat och krampar för att skydda.
Jag kommer göra ett nytt försök och boka tid hos sjukgymnast nu på måndag.

Sheogorath
2015-05-03, 14:54
Alltså varken var smärtan sitter eller om det är ömt är särskilt intressant om det inte är en muskelbristning. En djupt liggande smärta i ena sidan (skinka/ben) säger man inom OMI:n ofta kommer från tryck mot den durala hylsan, d.v.s. den första biten av nervroten som täcks av dura-säcken.

Barnes
2015-05-10, 08:39
Jag misstänker starkt att det är diskbråck jag har.
Hur och vad vågar jag träna?
Kan jag träna sånt som inte gör ont när man utför det eller ska man passa sig för allt som involverar press på ryggraden?
Det har blivit mycket värre den senaste veckan, vet inte om det har med att jag återupptagit löpningen eller inte men jag ska beställa tid hos naprapat när de öppnar imorrn.

Sheogorath
2015-05-10, 08:42
Det viktigaste är att du kommer till någon som har kompetensen att ställa rätt diagnos.

Barnes
2015-05-10, 09:13
Ja och det är det riktigt svåra.
Man känner sig som helt unik med denna åkomman.
Blir rent av ledsen att inte kunna få adekvat hjälp nånstans.

Scratch89
2015-05-10, 22:22
Ja och det är det riktigt svåra.
Man känner sig som helt unik med denna åkomman.
Blir rent av ledsen att inte kunna få adekvat hjälp nånstans.

Det låter som symptomen väldigt många unga, tränande killar har när de söker för ryggsmärta. Så nä, det är inte direkt unikt. Vilket är positivt! För det brukar vara rätt så lätt att få bukt på det. :)

Barnes
2015-05-17, 15:02
Skönt att höra att man är ung ;)
Har tid hos naprapat imorrn, så får se vad det ger..

Barnes
2015-05-23, 11:01
Blev lite massage, streching och knäckande av rygg.
Kände mig sämre och hade ondare direkt efteråt men dagen därpå kändes det bättre än på länge.
Efter ytterligare nån dag så tog jag en lättare löprunda på 5km och dagen efter var det sämre igen. Men nu stramar det mer från baksida lår och upp i ryggen.
Denna strama muskel verkar i vissa lägen trycka på nerven så jag tror nog mitt problem är muskulärt.
Har bestämt mig för att traggla vidare med sjukgymnast på vinst och förlust.
Jag har inte råd med massa naprapatbesök och till vanliga sjukgymnasten har jag frikort.
Tips på bra sjukgymnast i gbg området där frikort gäller vore väldigt tacksamt. Om det finns nån. Verkar nästan som att alla duktiga är privata.

Sheogorath
2015-05-23, 11:07
Det är som sagt mest sannolikt att stramheten/krampen kommer p.g.a. av nervpåverkan, inte tvärt om. Hade du haft ett tryck kring ischiasnerven nere i skinkan hade du haft bortfall (stickningar/domingar, eventuell svaghet och reflexförlust) i större delen av benen. Det är inte något man ser förutom tillfälligt när man typ somnar på toaletten och suttit med hårt tryck mot låren ~40 min. Då blir det så när man reser sig upp och nerven får syre igen. :)

Scratch här i tråden jobbar väl i GBG?

Barnes
2015-05-23, 12:09
Ok. Tack för klargörandet om ordningen.

Jag ska prova lägga ett pm till scratch senare.

Termy
2015-05-23, 13:17
Scratch är en duktig pöjk :) Jag kan även rekommendera Janne på Wellnessrehab (http://wellnessrehab.se/sjukgymnastik/).

Gjorde naprapaten en utförlig undersökning och gav dig någon slags preliminär diagnos? Är det diskogent (vilket det ofta är) kommer varken massage eller stretching komma åt roten till problemet. Manipulativ behandling är en temporär lösning och fungerar (iaf enligt OMI-tänket) inte alltid speciellt bra på unga, "mjuka" diskar.

Att utsätta en skadad disk för en kraftig stötvis belastning några tusen gånger med 5km löpning kanske inte är det bästa heller. Ta en promenad istället, alt. om du nödvändigtvis ska löpa/jogga, kör jogging i korta intervaller i uppförsbacke (kortare väg för kroppen att färdas = mindre belastning jfr med löpning på plan mark, samt snabbare konditionseffekt i vilket fall som helst).

Barnes
2015-05-23, 13:58
Nja, han gjorde inga tester mer än "böj dig framåt och åt sidorna".
Sen var det lite streching och knäckning som sagt.
Det sista han gjorde var att dra mig hårt i fötterna när jag låg raklång. Det gjorde ont och högg till rejält i ryggen.
Han hade nån lös teori om att sista kotan var fastväxt på ena sidan men inte andra.
Men vad eller hur det skulle påverka fick jag inte klart för mig.

Fetknoppen
2015-05-23, 23:12
Du har ett ryggproblem naturligtvis. Jag skulle säga att det är den vanligaste orsaken till smärta ned i skinkan. Du har sannolikt någon form av onormalt rörelsemönster i förhållandet mellan knä, höft, ländrygg. Det faktum att det gör ont när någon rycker i benet tyder på det (eftersom det är osannolikt att du har fel i höftled eller SI-leder). Boka tid hos någon som kan analysera det och ge dig rätt övningar så blir du snabbt bättre. Om disken var skadad borde du haft signalförändringar vid röntgen. Det där är enkelt att bota för rätt vårdgivare.

Fetknoppen
2015-05-23, 23:26
Blev lite massage, streching och knäckande av rygg.
Kände mig sämre och hade ondare direkt efteråt men dagen därpå kändes det bättre än på länge.
Efter ytterligare nån dag så tog jag en lättare löprunda på 5km och dagen efter var det sämre igen. Men nu stramar det mer från baksida lår och upp i ryggen.
Denna strama muskel verkar i vissa lägen trycka på nerven så jag tror nog mitt problem är muskulärt.
Har bestämt mig för att traggla vidare med sjukgymnast på vinst och förlust.
Jag har inte råd med massa naprapatbesök och till vanliga sjukgymnasten har jag frikort.
Tips på bra sjukgymnast i gbg området där frikort gäller vore väldigt tacksamt. Om det finns nån. Verkar nästan som att alla duktiga är privata.

Det faktum att du försämras av att löpträna tyder på att rörelseapparaten orsakar problemen. Nu behöver du få veta om det är flexion, extension eller rotation som är problemet, samt om det är svaghet i någon muskel i bålen eller stramhet i någon muskel i låren som orsakar problemen (säger en som inte undersökt dig) :-) Det faktum att både slätröntgen och MR är gjord utan att något avvikande sågs säger ju att du inte har diskbråck.

Barnes
2015-05-24, 10:29
Att jag har svagheter i musklerna har jag funderat på. En av sjukgymnasterna sa att jag var svag i nån muskel i högersidan och där klr jag ett par övningar för att stärka upp detta.
Men jag blev lite paff när hon påstod att jag var starkare i mitt vänstra ben.
Jag känner mig starkare i höger vid knäböj tex.
Men sen gjorde jag enbensböjar och visst var jag starkare i vänstern.
Då började jag intressera mig för olikheter i mina ben då det verkar som att jag olika stark i benen beroende på övning. En övning är jag starkare i vänster och en annan i höger.
Det verkar när jag tittar på benen som att rectus femoris och vastus lateralis är mer utvecklade på vänsterbenet medans vastus medialis är större på höger...skumt.
Misstänker även att detta kan hänga ihop med mina knäproblem i vänsterbenet som jag skrivit om i en annan tråd.
Men jag ger inte upp. Förr eller senare kommer man väl till nån som får bukt med det.

Scratch89
2015-05-24, 14:25
Vi löser det här. Se PM. Det du ska tänka på innan vi ses är att försöka att inte hamna i dåliga ställningar för ryggen. Det kan vara att böja sig djupt fram utan att ha stöd (det klassiska "lyft med benen!" funkar bra här"), inte sitta med dålig hållning, men framför allt att inte belasta och göra så att smärtan framträder. Ingen löpning som ger stötbelastning, inga dåliga knäböj och inga ostbågsmarklyft. :D

Sheogorath
2015-05-24, 14:32
Det faktum att du försämras av att löpträna tyder på att rörelseapparaten orsakar problemen. Nu behöver du få veta om det är flexion, extension eller rotation som är problemet, samt om det är svaghet i någon muskel i bålen eller stramhet i någon muskel i låren som orsakar problemen (säger en som inte undersökt dig) :-) Det faktum att både slätröntgen och MR är gjord utan att något avvikande sågs säger ju att du inte har diskbråck.

Samtidigt kan man ha läckage från disken och en påföljande inflammatorisk retning. Små sprickor i anulus. Det är inte säkert man ser det på en MR. Det har ju hänt mer än en gång att en patient har ett bråck ut åt vänster på MR som tydligt ger förutsättningar för nervpåverkan, men bara högersidiga symtom som ändå följer en rotnivå klockrent. :)

Barnes
2015-05-24, 17:22
Vi löser det här. Se PM. Det du ska tänka på innan vi ses är att försöka att inte hamna i dåliga ställningar för ryggen. Det kan vara att böja sig djupt fram utan att ha stöd (det klassiska "lyft med benen!" funkar bra här"), inte sitta med dålig hållning, men framför allt att inte belasta och göra så att smärtan framträder. Ingen löpning som ger stötbelastning, inga dåliga knäböj och inga ostbågsmarklyft. :D

Jag gör allt för att inte "reta" ryggen i onödan.
Knäböj kan jag inte göra pga knät och tar det lugnt med markandet ett tag :)
Tänkte kuta blodomloppet om en vecka men tar det lugnt och går istället.

Tack som fasen för att du hjälper mig :)

Scratch89
2015-06-03, 22:56
Hoppas att du är nöjd hittills!

Barnes
2015-06-04, 10:45
Absolut! Jag kör på enligt överenskommet, vågar inte annat ;)
Hade dock en fundering men den skickade jag via pm. Nu är det bara att nöta på, syns nästa vecka.