handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfrågor


qweerty
2015-04-22, 19:54
Så, efter att ha deffat i 2månader utan tillgång till gym så tänkte jag börja träna, jag har lite frågor bara.. säkert använt vissa träningstermer fel men ni förstår antagligen vad jag menar.


är 177cm lång, väger 77kg.
1. Hur många reps bör man göra på en övning? Jag läste 10-15 reps och en övning 3-4 gånger, men om jag närmar mig 15 och känner att jag klarar ett par till, ska jag pusha dom eller ska jag vila kroppen så jag klarar lika många nästa gång?

2. När man vilar, bör man träna någon annan muskelgrupp medans? Typ gå på benen medans man vilar biceps.

3. Stämmer kaloriräknarna på maskinerna på gymmet? Är dom i under eller överkant, eller är det olika fel på alla?

4. Vill träna fram magmuskler, vad bör jag fokusera på? Jag ligger i deff just nu för att få ner vikten, det bör jag väl kombinera med mycket kardio/konditionsövningar? Springa, cykla, roddmaskin? Något annat tips?

5. Andra tips uppskattas! :)

BengtBurk
2015-04-22, 20:02
1. Om du utför övningen till failure spelar det mindre roll hur många repetitioner du gör (inom rimliga gränser). Däremot bör du inte alltid gå till failure och du bör korrigera vikten så du håller dig inom det tänkta repetitionsintervallet.

2. Bör och bör. Du kan göra det om du känner för det och vill snabba på passet lite. Däremot kan det vara en dum idé att superseta (alltså göra två övningar växelvis) alltför komplexa övningar då det kan gå ut över tekniken om du inte är riktigt återhämtad.

3. Nej.

4. Lågt kroppsfett är viktigast men du bör givetvis även träna magmusklerna.

qweerty
2015-04-22, 20:17
Något speciellt som är lätt att missa som nybörjare? Typ när ni kollar tillbaka på er själva som nybörjare, något viktigt ni borde ha gjort.

Stor Hård Ådrig
2015-04-22, 20:25
1. Om du utför övningen till failure spelar det mindre roll hur många repetitioner du gör (inom rimliga gränser). Däremot bör du inte alltid gå till failure och du bör korrigera vikten så du håller dig inom det tänkta repetitionsintervallet.

Källa på det tack. De flesta studier visar snarare att failure eller inte spelar mindre roll och att totalt utförda reps är väldigt mycket mer betydande.

new
2015-04-22, 21:07
Något speciellt som är lätt att missa som nybörjare? Typ när ni kollar tillbaka på er själva som nybörjare, något viktigt ni borde ha gjort.

Rekommenderar att du spenderar några timmar med att scrolla igenom forumet. Hjälpte mig oerhört mycket i början.

BengtBurk
2015-04-23, 13:20
Källa på det tack. De flesta studier visar snarare att failure eller inte spelar mindre roll och att totalt utförda reps är väldigt mycket mer betydande.
Ingen signifikant skillnad mellan low och high när träningen utfördes till failure, dock trend mot att tyngre vikter var bättre både i avseende på styrka och hypertrofi.
Muscular adaptations in low- versus high-load resistance training: A meta-analysis. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25530577)

Om du däremot använder samma (tunga) vikt verkar det inte vara lika viktigt att utföra övningen till failure.
Is repetition failure critical for the development of muscle hypertrophy and strength? (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sms.12445/abstract)

qweerty
2015-04-23, 20:32
Så.. hur tycker ni jag ska göra med repsen? Känns som att jag famlar i mörkret där..

svenbanan
2015-04-23, 21:08
Så.. hur tycker ni jag ska göra med repsen? Känns som att jag famlar i mörkret där..

Om du precis orkar 10 reps (men inte 11) på 15kg i första setet i en övning så kan du ju testa att köra samma vikt i alla set 4x8 med 1,5-2min vila. Set 3-4 klarar du säkert inte 8 reps. När du grejar 8 reps alla set så kan du öka vikten lite och köra 4x8 igen.