handdator

Visa fullständig version : Vad gör ni för att dämpa suget efter 21:00


Patrik
2004-04-05, 22:07
Jag är ALLTID sugen på nåt gott att käka, tex glass, eller något annat onyttigt....

Min sista rejäla måltid är vid 7... då blir det oftast 2 portioner gröt med ett par mackor.... sen nån banan någon timme efter....

men runt 9-10 kommer suget på nåt smaskigt att knapra på när man glor på tv.....

Vad brukar ni käka som dämpar suget efter socker och liknande?
Jag försöker minska vikt samtidigt som jag styrketränar...

Pressarn
2004-04-05, 22:10
:confused:
Jag försöker lägga mitt sista mål så sent som möjligt.
Angående det där med att dämpa sötsuget så tycker jag att du ska hitta på nåt att göra istället för att glo på tv och fundera på vad man kan stoppa i sig. Så är det för mig iaf ;)

Ervin
2004-04-05, 22:12
under deffen gick det o dämpa sugen men nu så vräker jag i mig ALLT. Kan verkligen inte hålla mig borta från maten :eating:

aliquis
2004-04-05, 22:22
Jag äter mat för att dämpa suget, fungerar rätt bra. Vad är det för dumheter att inte äta efter kl 19? Skall du svälta 19-07 eller när du nu går upp? Varför inte bara dela upp 19 målet och ta någon av mackorna senare... eller äta mer helt enkelt =P

Patrik
2004-04-05, 22:26
jag tog 2 knäckebröd med smör och ost, vad tycker ni om det :)
... visst kan jag äta senare inga problemas,

abbe
2004-04-05, 22:31
Brukar käka nötter och/eller frukt.

Castro
2004-04-05, 22:39
I 3 månaders tid har jag sugit på protecdrinkar i vatten efter middagen...

Pressarn
2004-04-05, 23:54
Originally posted by Castro
I 3 månaders tid har jag sugit på protecdrinkar i vatten efter middagen...
För att...? :rolleyes:

Ervin
2004-04-05, 23:57
Originally posted by Pressarn

För att...? :rolleyes:

Han deffar? :confused:

aliquis
2004-04-06, 00:10
eiselt inte skall gå under

Patrik
2004-04-06, 00:15
Castro: är lite noob på sånt här, så du dricker alltså ett glas vatten me lite protinpulver efter din kvällsmat? Hur ofta dricker du det på kvällarna?

Ervin
2004-04-06, 00:18
innan läggdags... gör han nog :D

kharon
2004-04-06, 06:21
Originally posted by Patrik
Jag är ALLTID sugen på nåt gott att käka, tex glass, eller något annat onyttigt....

Min sista rejäla måltid är vid 7... då blir det oftast 2 portioner gröt med ett par mackor.... sen nån banan någon timme efter....


Ät senare.
Testa lägga in en ätardag och se om du kan hålla dig resten av veckan...

Alcazara
2004-04-06, 08:29
Originally posted by Patrik
Jag är ALLTID sugen på nåt gott att käka, tex glass, eller något annat onyttigt....

Min sista rejäla måltid är vid 7... då blir det oftast 2 portioner gröt med ett par mackor.... sen nån banan någon timme efter....

men runt 9-10 kommer suget på nåt smaskigt att knapra på när man glor på tv.....

Vad brukar ni käka som dämpar suget efter socker och liknande?
Jag försöker minska vikt samtidigt som jag styrketränar...

Ät ett kvällsmål nån timme innan du går och sover! Sedan borde du kanske tänka på att äta något med lägre GI och SI kanske för att du ska känna dig mätt längre. Men satsa på att käka ett kvällsmål! Att du är sugen, betyder ju antagligen att du behöver MERA!
Kl.19 är ju på tok för tidigt att lägga sista målet! Om du inte äter frukost kl 04 på morgonen d.v.s.
Om du tycker att målen kommer för tätt inpå, kan du ju lägga det näst sista lite tidigare!

Good Luck!
:thumbup:

Castro
2004-04-06, 08:50
Originally posted by Patrik
Castro: är lite noob på sånt här, så du dricker alltså ett glas vatten me lite protinpulver efter din kvällsmat? Hur ofta dricker du det på kvällarna?

Om jag äter middag vid 17:30 så tar jag en drink, ibland med mjölk (beror på hur formen känns för tillfället), men oftast med vatten klockan 20:00 och en drink klockan 23:00 och sen är det väl sängdags. Tidigare på deffen blev det alltid 3 drinkar, men nu har jag behövt sänka lite för att fortsätta gå ner i vikt.

Yooo
2004-04-06, 09:21
Köp grönt te eller pepparmintste. Det brukar funka på mig.

King Grub
2004-04-06, 09:40
Jag förstår inte vitsen med att inte äta vanlig mat flera timmar innan man går och lägger sig.

B-jay
2004-04-06, 10:37
Blir sugen på så sjuka saker nu när jag deffar såsom filmjölk och sånt.

Men det blir en proteinare eller en kesella med funlight.
Knaprar rädisor som aldrig förr med :eating:

King Grub
2004-04-06, 10:38
Originally posted by B-jay
Men det blir en proteinare eller en kesella med funlight.

Som båda ger ett fettförbränningsstoppande insulinpåslag. :cheers:

Vilket inte vanlig mat som pasta, ris eller gröt, med fisk, fågel eller kött till gör.

Castro
2004-04-06, 10:46
Ger protec i vatten högt insulinpåslag?

King Grub
2004-04-06, 10:48
Originally posted by Castro
Ger protec i vatten högt insulinpåslag?

Det kan du skriva upp! Inte som rent vassle, men betydligt högre än vanlig proteinrik mat. Betydligt högre än kolhydratrik mat också, som ris, pasta och gryn.

Castro
2004-04-06, 10:51
Originally posted by King Grub


Det kan du skriva upp! Inte som rent vassle, men betydligt högre än vanlig proteinrik mat. Betydligt högre än kolhydratrik mat också, som ris, pasta och gryn.

Det var ju mindre bra...men det är väldigt praktiskt och gott med Protec. Får tänka på saken. Iofs bara att steka lite extra kfilé till middag.

King Grub
2004-04-06, 10:55
Originally posted by Castro


Det var ju mindre bra...men det är väldigt praktiskt och gott med Protec. Får tänka på saken. Iofs bara att steka lite extra kfilé till middag.

Det lär inte stjälpa din deff, om din kost är bra i övrigt och du ligger på rätt energinivå. ;)

Castro
2004-04-06, 10:59
:thumbup:

B-jay
2004-04-06, 12:15
Originally posted by King Grub


Som båda ger ett fettförbränningsstoppande insulinpåslag. :cheers:

Vilket inte vanlig mat som pasta, ris eller gröt, med fisk, fågel eller kött till gör.

Damn, bättre att käka en burk tonfisk kanske!
Men rädisor och övriga grönsaker kan inte ha nån större betydelse väl?

King Grub
2004-04-06, 12:18
Damn, bättre att käka en burk tonfisk kanske!

Gärna någon form av långsamma kolhydrater till, och en slurk olja eller annan bra fettkälla. Långsamma kolhydrater som ris, pasta, flerkornsbröd, havregröt, osv, ger inte ett stort insulinpåslag och stoppar inte upp fettförbränningen. Däremot förhindrar de att blodsockret sjunker för lågt med muskelnedbrytande glukagonpåslag som följd.

Men rädisor och övriga grönsaker kan inte ha nån större betydelse väl?

Nej.

Fartman
2004-04-06, 13:39
någon annan än jag som nästintill skulle vilja glömma att man lärt sig vad II är för något? ;)

MEJERIPRODUKTER ÅT FOLKET!

J.Saarela
2004-04-06, 14:37
jag äter nästan alltid kyckling innan sängdags med massa kryddor på mums..............

Aeis
2004-04-06, 15:16
Jag fattar inte. Är det dåligt att ta proteindrink på kvällen?
Jag trodde den behövdes som mest på kvällen/morgonen och efter träning.

Styrkebyggare
2004-04-06, 15:21
Brukar bli en burk vita bönor i tomatsås - Heinz förstås - de andra smakar inget vidare. Ett glas mjölk till brukar det också bli.

Svinhögt II har jag fått lära mig - men jag blir i alla fall inte fetare :D

Skall man smalna av en smula så får det väl bli tonfisk antar jag...

King Grub
2004-04-06, 15:40
Originally posted by Aeis
Jag fattar inte. Är det dåligt att ta proteindrink på kvällen?
Jag trodde den behövdes som mest på kvällen/morgonen och efter träning.

Du behöver protein på kvällen... men det är bättre att få det från mat. Hört talas om det? ;)

Aeis
2004-04-06, 19:02
Jo jag brukar äta på kvällen men tänkte att en extra drink inte skadar=)

Men på morgonen och efter träning ska det väll bara vara bra med proteindrink?
På morgonen är det ju ofta ont om tid å drinken går ju snabbt.

King Grub
2004-04-06, 19:03
Originally posted by Aeis
Men på morgonen och efter träning ska det väll bara vara bra med proteindrink?

Ja och ja.

z_bumbi
2004-04-06, 19:09
II betydelse på mejeriprodukters varande under deff känns lite överdrivet.

Visst ska man sitta och fila på det allra sista inför en tävling och märker att det går lättare de gånger man utesluter mejeriprodukter så visst kör för det.

Vill man bara tappa i vikt i allmänhet så finns det så mycket annat som har så mycket större betydelse.

JAM
2004-04-06, 23:17
Originally posted by z_bumbi
II betydelse på mejeriprodukters varande under deff känns lite överdrivet.

Visst ska man sitta och fila på det allra sista inför en tävling och märker att det går lättare de gånger man utesluter mejeriprodukter så visst kör för det.

Vill man bara tappa i vikt i allmänhet så finns det så mycket annat som har så mycket större betydelse. Du menar alltså att det inte spelar någon större roll om man fortsätter dricka mjölk i ganska stora mängder under deff? Jag brukar annars ligga på 1-1,5 l/dag. Nu när jag försöker deffa lite så har jag dragit ner lite på det till strax under litern...

Metal_boy_
2004-04-07, 02:35
Originally posted by z_bumbi
II betydelse på mejeriprodukters varande under deff känns lite överdrivet.

Visst ska man sitta och fila på det allra sista inför en tävling och märker att det går lättare de gånger man utesluter mejeriprodukter så visst kör för det.

Vill man bara tappa i vikt i allmänhet så finns det så mycket annat som har så mycket större betydelse.

Isånna fall kan de ju inte ha mer betydelse i muskelbyggande syfte??

King Grub
2004-04-07, 09:38
Jag tycker insulinnivåerna är bland de absolut viktigaste faktorerna i båda sammanhangen. Insulin är ett av de mest kraftfulla fettinlagrande och muskelbyggande hormonerna som finns, så att hålla koll och tajma det är av stort värde.

Samtidigt är mjölkprodukter en källa till många näringsämnen. Att utan vidare slopa den källan helt är inte speciellt genomtänkt.

Med mjölken får man ju i sig massor av nyttigheter samtidigt, till skillnad från junk food och socker, som är verkligt viktiga att hålla koll på i insulinsammanhang.

Metal_boy_
2004-04-07, 15:08
Originally posted by King Grub
Jag tycker insulinnivåerna är bland de absolut viktigaste faktorerna i båda sammanhangen. Insulin är ett av de mest kraftfulla fettinlagrande och muskelbyggande hormonerna som finns, så att hålla koll och tajma det är av stort värde.

Samtidigt är mjölkprodukter en källa till många näringsämnen. Att utan vidare slopa den källan helt är inte speciellt genomtänkt.

Med mjölken får man ju i sig massor av nyttigheter samtidigt, till skillnad från junk food och socker, som är verkligt viktiga att hålla koll på i insulinsammanhang.

med andra ord antar jag att du menar att en bra bas är det viktigaste?

LunaSpice
2004-04-07, 15:37
Originally posted by Metal_boy_


med andra ord antar jag att du menar att en bra bas är det viktigaste?

En bra bas är det absolut viktigaste i viktnedgång (och alla annan kosthållning också för den delen). Utan en bra bas så kvittar det hur lite insulin du får under en dag, om du baserar din kost på lågt II och GI men ändå äter alldeles för mkt t.ex. så kommer du likförbannat gå upp i vikt. Bättre med en bra kostgrund samt att man försöker att undvika alltför många insulintoppar (1-2 st.) så behöver man inte få dåligt samvete för att man har hällt i sig ett glas mjölk. II är ju baserat på 1000 kJ vilket är ca. 240 kcal dvs. 6 dl lättmjölk. Om du tar 2-3 dl så vet jag inte om II´s halveras men det blir definitivt mkt lägre än 6 dl. Tänk i proportioner, lås dig inte vid indexet. Jordnötter är ett praktexempel där man måste äta rejält stora mängder för att få i sig 50 g kolhydrater (som GI är baserat på) vilket ger ett väldigt stort energiinnehåll eftersom jordnötter innehåller stora mängder fett.

stocktown
2004-04-08, 13:11
har inte den här tråden spårat ut ordentligt!? läs rubriken!!!!!!!

jag tycker att light-cola samt frukter funkar bra tex morötter..

Hermes
2004-04-08, 14:19
Jag brukar dämpa mitt sug med t.ex. marinerad lövbiff och pommes frites! Det är på kvällarna jag har mest tid, därför äter jag godast och mest mat då!

bubbleman
2004-04-08, 15:13
Fun light bruka jag klunka i mig i mängder för att dämpa hunger....

King Grub
2004-04-08, 15:31
Varför inte planera dagarna bättre så man inte har svåra hungerkänslor att dämpa?

bubbleman
2004-04-08, 19:36
Originally posted by King Grub
Varför inte planera dagarna bättre så man inte har svåra hungerkänslor att dämpa?

Äter 6 grr om dagen, små portioner... Måste ju äta mindre om man vill tappa lite fläsk och då blir iaf jag hungrrig....

Fartman
2004-04-08, 20:12
tips: ät sådant som ger stor mättnadskänsla trots att det inte innehåller så mycket energi.. ex potatis

Metal_boy_
2004-04-08, 21:11
rätt ironiskt igentligen att varenda kolomedlem tycks ha blivit ultrakatabol just nu när vi fått reda på lite saker vad det gäller II inklusive jag själv men jag tänker fortsätta med 3 drinkar om dagen, men bara ta litet glas mjölk till måltiderna istället för 2 som jag förut gjorde, och kanske lägger en av det tre drinkarna på morgonen istället för kvällen...ska bara komma på vad jag kan slänga i mig fort innan jag sover som innehåller lika mycke protein som drinken:confused:

2 insulintoppar kommer det bli om jag räknar bort frukosten som e ok och den ynka mjölken jag dricker till måltiderna...det borde väl för fasiken inte va nån fara...man ska väl inte överdriva heller???!

Herkulez
2004-04-08, 21:27
bra sagt metal:thumbup:


själv suger jag på 70gram vassle nu å ska lägga mig sen, huvvaligen om jag vaknar upp fet imorgon :rolleyes:

Metal_boy_
2004-04-08, 21:36
Originally posted by Herkulez
bra sagt metal:thumbup:


själv suger jag på 70gram vassle nu å ska lägga mig sen, huvvaligen om jag vaknar upp fet imorgon :rolleyes:

och du är ju inte liten direkt så det kan ju inte vara bajsfarligt...ska nog me slänga i mig en innan sovdags men säg inget :D

Patrik
2004-04-08, 21:36
Käkade gröt och mackor runt 8.. sen 2 appelsiner och 1 banan precis nu.....22:30... nu har man inget sug :), o frukt är ju nyttigt :eating:

Metal_boy_
2004-04-08, 21:39
Originally posted by Patrik
Käkade gröt och mackor runt 8.. sen 2 appelsiner och 1 banan precis nu.....22:30... nu har man inget sug :), o frukt är ju nyttigt :eating:

:thumbup: men glöm inte protein också

aliquis
2004-04-08, 22:11
linssoppa på röda linser, potatis, morötter och purjolök har mättat mig i något dygn tidigare så det fungerar säkert..