handdator

Visa fullständig version : Styrketräning, Skor


Baklof
2015-04-22, 09:41
Ska införskaffa mig ett par skor, som är mer lämpade för min styrketräning.:cool:
Letar efter ett par som funkar bättre för: Marklyft, Knäböj osv.
Har kikat på skor som är specifika för crossfit, vilket jag tror kan funka, då jag sysslar en del med sådana lyft.

Vilka egenskaper ska jag kolla efter i skorna eller har ni några skor att rekommendera, så är jag mer än nöjd!

Tack på förhand,

FairtradeDave
2015-04-22, 09:46
"Har kikat på skor som är specifika för crossfit, vilket jag tror kan funka, då jag sysslar en del med sådana lyft."

Du menar styrkelyft och olympiska lyft va?

Egenskaper; Klack, stabila, hård sula.

andeem
2015-04-22, 10:00
För marklyft: Sulan bör vara så tunn som möjligt för att minimera lyftvägen. Den ska vara hård (eller i alla fall inte fjädrande) för att ge stabilitet åt lyftet och fortplanta kraften ner i golvet maximalt. Skon bör inte ha klack, det ger fel vinklar och dessutom längre lyftväg. Populära marklyftsskor är Converse eller motsvarande. Vibram Fivefingers är trevliga men det funkar inte med knästrumpor i sådana vilket kan vara skönt när du drar stången mot smalbenen. Sockiplast är bra, helst rosa om du vågar. Sen finns ju dedikerade marklyftstofflor.

Knäböj: I huvudsak samma egenskaper, men lyftvägen påverkas ju inte av sulans tjocklek så det är en faktor du kan bortse ifrån. Beroende på flera faktorer som t ex rörlighet i fotleden kan en sko med klack vara att föredra. I så fall rekommenderas tyngdlyftningsskor eller, om du föredrar något lägre klack, skor som Adidas Powerlift. För många som inte har nytta av klack fungerar Converse utmärkt.

Baklof
2015-04-22, 10:38
Du menar styrkelyft och olympiska lyft va?

Egenskaper; Klack, stabila, hård sula.

Något otydlig kanske, men det var precis vad jag menade.
Bra tips, tack

Baklof
2015-04-22, 10:54
För marklyft: Sulan bör vara så tunn som möjligt för att minimera lyftvägen. Den ska vara hård (eller i alla fall inte fjädrande) för att ge stabilitet åt lyftet och fortplanta kraften ner i golvet maximalt. Skon bör inte ha klack, det ger fel vinklar och dessutom längre lyftväg. Populära marklyftsskor är Converse eller motsvarande. Vibram Fivefingers är trevliga men det funkar inte med knästrumpor i sådana vilket kan vara skönt när du drar stången mot smalbenen. Sockiplast är bra, helst rosa om du vågar. Sen finns ju dedikerade marklyftstofflor.

Knäböj: I huvudsak samma egenskaper, men lyftvägen påverkas ju inte av sulans tjocklek så det är en faktor du kan bortse ifrån. Beroende på flera faktorer som t ex rörlighet i fotleden kan en sko med klack vara att föredra. I så fall rekommenderas tyngdlyftningsskor eller, om du föredrar något lägre klack, skor som Adidas Powerlift. För många som inte har nytta av klack fungerar Converse utmärkt.

Får tacka för ett väldigt konkret och utförligt svar, grymt!*flex*

Ett par rosa sockiplats känns som ett bra alternavit, moderiktigt framförallt:laugh:

Men kommer kolla över mina alternativ med denna infon i bakhuvudet.

andeem
2015-04-22, 12:08
Det går ju också alldeles utmärkt att dra mark i strumplästen. Det gör jag. Sen har jag Power Perfect II för böj och annat.

andeem
2015-04-22, 12:14
Ett par rosa sockiplats känns som ett bra alternavit, moderiktigt framförallt:laugh:Alex Danielsson fick nog en tio-femton kilo extra av sina. (https://instagram.com/p/yPfu_wqKLC/)

Baklof
2015-04-22, 12:30
Alex Danielsson fick nog en tio-femton kilo extra av sina. (https://instagram.com/p/yPfu_wqKLC/)
Grymma ''skor'', grymt skägg och grymt lyft. Bra video helt enkelt :)