handdator

Visa fullständig version : Utfall på rätt sätt?


Pretorian
2015-04-22, 08:38
Jag kör mycket ben numera (varannan dag). Övningar består nästan alltid av knäböj, benpress, lårcurl och benspark.

Jag vill gärna lägga till utfall men varje gång jag börjar med det så känns det lite skakigt och osäkert.

Jag har testat gående utfall med hantlar eller ex-stång men den kan vara lite svår på vissa gym när man ska gå runt bland alla andra.
Har även testat stillastående med en fot/ben på bänk men då sträcker jag mig hela tiden i det benet (jäkla kärring-gnäll).
Och sist men inte minst, utfall i smith-maskin.

Skit i allt jag skrivit: Hur kör jag utfall bäst!? Vilken "version" gillar du bäst?

dodie
2015-04-22, 09:07
Jag gillar den man går bäst, med två hantlar. Men som du säger är kan den vara svår att få till på ett bra ställe för det springer folk överallt. Jag vill gärna ha så jag kan gå 10 steg, vända och gå 10 tillbaks.

Men har på siståne kört med ett ben på en bänk (bulgariska utfall?). Tycker den tar jävligt bra också.

forslund
2015-04-22, 09:09
Utfall bakåt från låda tycker jag är kanon.

baton69
2015-04-22, 09:24
Jag kör utfall bakåt med skivstång på ryggen.

Pretorian
2015-04-22, 09:44
Tackar.

Hur gör man bakåt från låda? Har den ett namn så jag kan kolla upp den?

Toberi
2015-04-22, 09:48
Gående tycker jag är lättast att utföra. Utfall bakåt låter intressant!

Määng
2015-04-22, 09:54
Tackar.

Hur gör man bakåt från låda? Har den ett namn så jag kan kolla upp den?

85XSvLO3uXY

I klippet går han däremot bara ner till 90 grader och då kan jag tycka att hela syftet med att stå på låda försvinner.

Ozziking
2015-04-22, 10:03
testa bulgariska splitböjar - Riktigt jävla cpjobbigt!

Pade
2015-04-22, 10:48
Som flera redan sagt, bulgariska splitböjar om du föredrar att stå still, brutal quad killer!

filmjölk
2015-04-22, 13:30
Studera hur en vältränad tjej som tränar mycket utfall gör och be henne om hjälp. Vi killar, män och gubbar har oftast inte koordination till att vare sig utföra eller lära ut utfall.

anvihl
2015-04-22, 13:47
Studera hur en vältränad tjej som tränar mycket utfall gör och be henne om hjälp. Vi killar, män och gubbar har oftast inte koordination till att vare sig utföra eller lära ut utfall.

Meh! Det är bara du och Arne som är riktiga discogubbar som inte vet hur man tränar underkropp.

Ett tips när man kör utfall är att aldrig låta det bakre knät nudda golvet. Krävs mycket mer kontroll.

z_bumbi
2015-04-22, 14:57
Vilken version är mindre intressant i början än hur man utför den. Bäckenet ska inte åka i sidled eller tippas i någon riktning, främre knät ska gå mot tårna, ryggen ska inte fällas osv. Det brukar vara enklast att börja med statiska utfall stående på golvet och sen antingen lägga till en upphöjning fram eller bak eller köra vanliga utfall framåt.

Pretorian
2015-04-22, 15:07
Jag känner mig väldigt skakig när jag gör dom. Verkar inte ha så mycket med vikten att göra utan mer att kroppen är keff. Just det där med bäckenet känner jag igen. Känns som att massa saker rör sig i kroppen när jag kör utfall... som inte ska röra på sig om man säger så.

Sheogorath
2015-04-22, 15:13
Jag kör utfall bakåt med skivstång på ryggen.

Samma här. :thumbup:

Fördel framför gående utfall: man kan stå framför en spegel och hålla koll på höft och knä i varje rep. Vilket är det viktigaste med övningen.

Fördel framför utfall framåt: stödjebenet hålls i backen hela tiden (lättare att hålla koll på tekniken) och nästan ingen "impact" under belastning (bör vara skonsammare för knäleden).

vicarious
2015-04-22, 15:37
Utfallsgång. Har turen att ha en bra bana på gymmet.

Sheogorath
2015-04-22, 16:48
Jag kör mycket ben numera (varannan dag). Övningar består nästan alltid av knäböj, benpress, lårcurl och benspark.

Jag vill gärna lägga till utfall men varje gång jag börjar med det så känns det lite skakigt och osäkert.

Jag har testat gående utfall med hantlar eller ex-stång men den kan vara lite svår på vissa gym när man ska gå runt bland alla andra.
Har även testat stillastående med en fot/ben på bänk men då sträcker jag mig hela tiden i det benet (jäkla kärring-gnäll).
Och sist men inte minst, utfall i smith-maskin.

Skit i allt jag skrivit: Hur kör jag utfall bäst!? Vilken "version" gillar du bäst?

Testa att se vad du tycker om växelvis utfall bakåt:

h33NI6BnNUg

Om det är alldeles för svårt med balansen kan du till en början köra med hantlar eller (och den här e najs->) kettlebells.

missL
2015-04-22, 17:00
Testa att se vad du tycker om växelvis utfall bakåt:

h33NI6BnNUg

Om det är alldeles för svårt med balansen kan du till en början köra med hantlar eller (och den här e najs->) kettlebells.

Tycker det är skönare o bara köra ett ben direkt så har man skiten gjort :d

missL
2015-04-22, 17:01
Studera hur en vältränad tjej som tränar mycket utfall gör och be henne om hjälp. Vi killar, män och gubbar har oftast inte koordination till att vare sig utföra eller lära ut utfall.

Varför stå o studera en tjej på gymmet? Kan göra en obekväm tyvärr, studera träningsvideos istället

Sheogorath
2015-04-22, 17:16
Tycker det är skönare o bara köra ett ben direkt så har man skiten gjort :d

Ett problem med detta är att du tröttat ut dig ensidigt och därför har en styrkeasymmetri när du växlar över till andra sidan. Men varierar man sig vecka för vecka vilken sida man börjar med ska det inte vara något problem.

Hur som haver: växelvis utfall upplever i alla fall jag som svårare, så jag tänker att om man vill man ha övningen för att förbättra höftkontrollen tycker jag nog att man ska växla över till denna när man kan. Jag brukar avsluta mitt set med den stillastående varianten du beskriver ("split squats"), men bara för den sidan jag upplever är "sämst" (svårast, sämst balans osv). För att ge den lite extra träning. Nu mera är jag i princip lika bra med båda benen men någon sida är alltid sämst. :thumbup:

missL
2015-04-22, 18:25
Ett problem med detta är att du tröttat ut dig ensidigt och därför har en styrkeasymmetri när du växlar över till andra sidan. Men varierar man sig vecka för vecka vilken sida man börjar med ska det inte vara något problem.

Hur som haver: växelvis utfall upplever i alla fall jag som svårare, så jag tänker att om man vill man ha övningen för att förbättra höftkontrollen tycker jag nog att man ska växla över till denna när man kan. Jag brukar avsluta mitt set med den stillastående varianten du beskriver ("split squats"), men bara för den sidan jag upplever är "sämst" (svårast, sämst balans osv). För att ge den lite extra träning. Nu mera är jag i princip lika bra med båda benen men någon sida är alltid sämst. :thumbup:
ja man tröttar ut sig men medan man kör andra benet så vilar det andra så kan man köra det direkt sen;) .. Känns som man står där i 100 år om man kör växelvis hehe

Pretorian
2015-04-22, 20:55
Jättebra tips. Kommer nog testa lite olika vid nästa benpass om två dagar (körde ett idag). Blir nog en utfall bakåt med skivstång.

Shqypnia
2015-04-23, 09:50
Gående utfall med hantel i vardera hand är min personliga favorit. Strunta i folk. Gå på dem.
Legs before bros.

baton69
2015-04-23, 10:46
Samma här. :thumbup:

Fördel framför gående utfall: man kan stå framför en spegel och hålla koll på höft och knä i varje rep. Vilket är det viktigaste med övningen.

Fördel framför utfall framåt: stödjebenet hålls i backen hela tiden (lättare att hålla koll på tekniken) och nästan ingen "impact" under belastning (bör vara skonsammare för knäleden).

Jag vet, det var anledningen till att jag testade på det, haha *cupid*

Gillar det verkligen, blir (för mig) tungt för hela kroppen om man kör många reps. Även överkroppen blir trött av att stabilisera tycker jag.

StarkaUlf
2015-04-23, 12:23
Jag kör i princip enbart tunga, väldigt djupa, utfall bakåt från en ~20-25 cm upphöjning för mina ben just nu och har gjort så senaste 4 månaderna pga skada. Aldrig haft så bra utveckling på benen. Försöker dock vara noga med att inte låta höften fara i sidled och att inte fälla ryggen. Kollar så att knäna inte tippar inåt, utan försöker hålla dom rakt fram eller eventuellt pressa aningen utåt. Älskar övningen och resten av underkroppen har inte känts så bra på 1,5 år.

Tror du Sheo att det finns något dumt med att fortsätta så, så länge man har koll på vad man gör? Kompletterar självklart baksidan med t.ex raka marklyft, curl alternativt finnen. (Kör alltid finnen + en av raka mark/curl)

Håller mig bara mellan 2-4 reps per ben.

Sheogorath
2015-04-23, 12:31
Ser inte vad som skulle vara fel med det. Bra övning, bra lårutveckling, du håller koll på de viktigaste bitarna och låter vikten komma i andra hand som jag tolkar dig. :)

Pretorian
2015-04-23, 12:37
Nu blir jag riktigt sugen att köra ben. Mindre än ett dygn kvar till nästa pass.

r1kkie
2015-04-23, 12:40
Skönaste varianten jag provat.

http://www.flowin.cz/public/content-images/cz/page/14.png

Ett exemple på flowin.
EMgtV-0mPWw

Sheogorath
2015-04-23, 12:44
Säkert en övning som har sina förtjänster men det där var ett gräsligt utförande.

StarkaUlf
2015-04-23, 16:29
Ser inte vad som skulle vara fel med det. Bra övning, bra lårutveckling, du håller koll på de viktigaste bitarna och låter vikten komma i andra hand som jag tolkar dig. :)

:thumbup: Precis!

Tack för svaret :)

arthax
2015-04-23, 16:37
Skönaste varianten jag provat.

http://www.flowin.cz/public/content-images/cz/page/14.png

Ett exemple på flowin.
EMgtV-0mPWw

Nu kan jag lite och knappt det om kroppens fysiska beskaffenhet, men ser det inte ut som att karln har en enorm svank i början av utförandet som håller i sig under utförandet? Nästan som att han "hänger" i ett ytterläge?

Loke
2015-04-23, 16:47
Nu kan jag lite och knappt det om kroppens fysiska beskaffenhet, men ser det inte ut som att karln har en enorm svank i början av utförandet som håller i sig under utförandet? Nästan som att han "hänger" i ett ytterläge?

Svårt att avgöra från vinkeln, men ja, det kan vara så att han har främre benet under sig och nästintill "ligger" med magen på det. Lyssnar gärna om någon har tips på vad ni skulle säga till den där killen för att förbättra tekniken.

Sheogorath
2015-04-23, 17:51
Nu kan jag lite och knappt det om kroppens fysiska beskaffenhet, men ser det inte ut som att karln har en enorm svank i början av utförandet som håller i sig under utförandet? Nästan som att han "hänger" i ett ytterläge?

Han är för klen i gluteus. Eftersom han inte kan trycka upp vikten genom en extension i höftleden på stödjebenet så lirkar han upp vikten genom att trycka in det bakre benet under sig, vilket blir möjligt eftersom han står på en glidmatta. Skulle han försöka motsvarande teknik utan flow-in hade han behövt hoppa fram bakre foten decimeter för decimeter tills fötterna stod parallellt igen.

Säger min analys.

filmjölk
2015-04-23, 18:33
Varför stå o studera en tjej på gymmet? Kan göra en obekväm tyvärr, studera träningsvideos istället

Varför skulle det vara obekvämt att be en tjej visa en övning på gymmet och studera hur hon gör övningen? Alla vältränade tjejer kan göra snygga utfall, väldigt få killar kan det samma. Alltså studera hur en vältränad tjej gör utfall och försöka göra på samma sätt om man vill lära sig utfall.

Det görs bäst live.

missL
2015-04-23, 18:39
Varför skulle det vara obekvämt att be en tjej visa en övning på gymmet och studera hur hon gör övningen? Alla vältränade tjejer kan göra snygga utfall, väldigt få killar kan det samma. Alltså studera hur en vältränad tjej gör utfall och försöka göra på samma sätt om man vill lära sig utfall.

Det görs bäst live.

Jag missförstod. Trodde du menade utan att fråga alltså att bara stå där och stirra. Utfall är väl ej så svårt? Det kanske är lite början för o hålla balansen men man lär sig senare. Tycker även det är olika för alla, på det sättet jag kör kanske ej någon annan får lika bra kontakt på, man ska köra på det sätt där man känner bäst kontakt (där man vill känna hehe). Finns flera olika sätt att stå på o träffa olika vinklar. Bara o testa sig fram :)

Edit: just nu kör jag med hantlar, man lär sig hålla balansen och man måste ha foten stadigt i marken nästan trycka ner den hehe

z_bumbi
2015-04-23, 19:42
Jag känner mig väldigt skakig när jag gör dom. Verkar inte ha så mycket med vikten att göra utan mer att kroppen är keff. Just det där med bäckenet känner jag igen. Känns som att massa saker rör sig i kroppen när jag kör utfall... som inte ska röra på sig om man säger så.

Då börjar du med vanliga statiska (statiska för fötterna) utan vikt och jobbar tills du kan börja köra med vikt, eventuellt så får du korta av rörelsen och sen öka den vartefter du börjar hitta var du har muskler och få upp rörligheten.
Släng in lite annan bålträning utöver det så får du synergieffekter.

Pretorian
2015-04-24, 05:59
Då börjar du med vanliga statiska (statiska för fötterna) utan vikt och jobbar tills du kan börja köra med vikt, eventuellt så får du korta av rörelsen och sen öka den vartefter du börjar hitta var du har muskler och få upp rörligheten.
Släng in lite annan bålträning utöver det så får du synergieffekter.

Jupp. Kommer testa mer seriöst idag och se hur det känns.

filmjölk
2015-04-24, 06:03
Jag missförstod. Trodde du menade utan att fråga alltså att bara stå där och stirra. Utfall är väl ej så svårt? Det kanske är lite början för o hålla balansen men man lär sig senare. Tycker även det är olika för alla, på det sättet jag kör kanske ej någon annan får lika bra kontakt på, man ska köra på det sätt där man känner bäst kontakt (där man vill känna hehe). Finns flera olika sätt att stå på o träffa olika vinklar. Bara o testa sig fram :)

Edit: just nu kör jag med hantlar, man lär sig hålla balansen och man måste ha foten stadigt i marken nästan trycka ner den hehe

Jag uttryckte mig så att det lätt kunde tolkas som det med, så inte så konstigt att det blev missförstånd. Utfall är enligt mig en väldigt svår övning om man råkat födas till man, vi har sämre koordination och kroppskontroll vilket blir tydligt i utfall.

therunningman
2015-04-24, 07:50
Han är för klen i gluteus. Eftersom han inte kan trycka upp vikten genom en extension i höftleden på stödjebenet så lirkar han upp vikten genom att trycka in det bakre benet under sig, vilket blir möjligt eftersom han står på en glidmatta. Skulle han försöka motsvarande teknik utan flow-in hade han behövt hoppa fram bakre foten decimeter för decimeter tills fötterna stod parallellt igen.

Säger min analys.

Han är för stel i bröstryggen och har ingen skulderstabilitet samt ingen bålstabilitet. Killen kan ju inte ens pressa upp stången i stående utan att fallera totalt trots brett grepp.

Sen är han är säkert svag i gluteerna med.

r1kkie
2015-04-24, 08:06
Säkert en övning som har sina förtjänster men det där var ett gräsligt utförande.

Mycket möjligt, syftet med klippet va att demonstrera hur flowin funkade som kanske inte är glasklart med bara en bild. :D
Sen om man föredrar stången ovanför huvudet, på axlarna, eller hantlar är väll en smaksak. :)

Loke
2015-04-24, 08:30
Han är för stel i bröstryggen och har ingen skulderstabilitet samt ingen bålstabilitet. Killen kan ju inte ens pressa upp stången i stående utan att fallera totalt trots brett grepp.

Sen är han är säkert svag i gluteerna med.

Hmm... Inte riktigt med på stelhet i bröstryggen. Om han skulle ersätta svankigheten mot extension i bröstryggen så skulle ju positionen bli precis lika kass sett till höftleden.

Sen skuldror, bål, bröstrygg och gluteus: Svårt att träffa fel om man nämner alla leder ;)

Känn inte att jag hackar på dig dock, bara rotar i nåt jag själv tycker är svårt :)

therunningman
2015-04-24, 08:56
Hmm... Inte riktigt med på stelhet i bröstryggen. Om han skulle ersätta svankigheten mot extension i bröstryggen så skulle ju positionen bli precis lika kass sett till höftleden.

Sen skuldror, bål, bröstrygg och gluteus: Svårt att träffa fel om man nämner alla leder ;)

Känn inte att jag hackar på dig dock, bara rotar i nåt jag själv tycker är svårt :)

Titta på honom ca 15 resp 20 sekunder in i filmen så ser du. Tanken är ju att ryggraden ska vara i "neutral hållning", huvudet ovanför bäckenet och normal svank och i det här fallet skivstången ovanför bäckenet. Att ligga som en banan är kanske bra utan vikter i yoga men knappast när man styrketränar.

Så vill du arbeta i en extrem situation med armarna över huvudet så måste du ha bra rörlighet i armarna och bra rörlighet i bröstryggen. Även om du har det kan det fallera p g a bristande stabilitet eller helt enkelt p g a slarv.

Bål och gluteer samverkar för att uppnå saker. Har du ingen bålstabilitet blir du inte heller stark i gluteer. Den här killen är för framåtlutad och kopplar ur bål/gluteer och måste stabilisera med ländrygg och jobbar då motoriskt mycket mer med lårmuskulaturen.

Hade han sänkt vikten på skivstången eller tagit bort den helt hade han kanske orkat stabilisera bättre i bål och orkat jobba med gluteerna.

Exakt vad/vilka hans svagheter är går inte att säga utan att träffa honom.

Sheogorath
2015-04-24, 10:28
Han är för stel i bröstryggen och har ingen skulderstabilitet samt ingen bålstabilitet. Killen kan ju inte ens pressa upp stången i stående utan att fallera totalt trots brett grepp.

Sen är han är säkert svag i gluteerna med.

"Bålstabilitet" är ett slaskigt sätt att göra det enkelt för sig. Jag menar att så vitt jag kan se är det till stor del svaghet i gluteus maximus (och säkert andra höftextensorer också) som ger honom dålig bålstabilitet. Jag skulle inte dra för stora växlar av att han vobblar lite när han kickar upp vikten. Han kan helt enkelt inte bibehålla bäckenets neutralrotation genom utfallsrörelsens koncentriska fas samtidigt som han ska ta ut aktiv extension i höftleden, varpå han översvankar och kompenserar denna svaghet med att pressa in det bakre benet under sig istället för att ha mer av tyngden på främre benet, så som man ska.

Eftersom han kan ha stången i skaplig position genom hela rörelsen är rörlighet i bröstrygg och axelled OK för åtminstone ryckfattningen, och att han skakar lite är inte det som gör utförandet kasst. Hade bäckenets position varit bra men att han vobblat kraftigt uppe i axelleden hade vi kunnat gnälla på det. Nu vill jag främst gnälla på det största bekymret med hans utförande.

Sheogorath
2015-04-24, 10:31
Och nej: jag säger inte att min analys är helt uttömmande och af Gudhi gifven.

arthax
2015-04-24, 11:20
Och nej: jag säger inte att min analys är helt uttömmande och af Gudhi gifven.

inb4 biggusdickus oheliga korståg mot allt du säger :D

Sheogorath
2015-04-24, 11:43
inb4 biggusdickus oheliga korståg mot allt du säger :D

Lite så ja.

svenbanan
2015-04-24, 11:46
Jag uttryckte mig så att det lätt kunde tolkas som det med, så inte så konstigt att det blev missförstånd. Utfall är enligt mig en väldigt svår övning om man råkat födas till man, vi har sämre koordination och kroppskontroll vilket blir tydligt i utfall.

Har du nån form av belägg för det där? Jag har då i alla fall inte märkt att tjejer skulle vara bättre på detta än killar. Mina erfarenheter drar jag då främst från flera års erfarenheter ifrån volleyboll på alla nivåer, från nybörjare/juniorer till elit.

Volleyboll är en väldigt tekniskt krävande sport som ställer höga krav på att man utför vissa moment med väldigt exakt teknik/koordination. Ungefär som styrketräning skulle jag säga (fast med större krav på snabbhet och reflexer såklart). Så det ställs ju lite andra krav jämfört med tex fotboll (antar jag) där man ställs inför betydligt mer/fler "slumpmässiga" situationer. Man kan anta att det är lite olika krav på vilken typ av koordination/kroppskontroll i dessa idrotter... Men inom volleybollen har då jag inte märkt av att tjejer skulle lära sig olika tekniker snabbare, eller generellt utföra dem bättre.

svenbanan
2015-04-24, 11:50
Och nej: jag säger inte att min analys är helt uttömmande och af Gudhi gifven.

Gudhi = Guddi = Gud ?

Sheogorath
2015-04-24, 11:50
Gudhi = Guddi = Gud ?

Självklart!

biggusdickus
2015-04-24, 11:53
Lite så ja.

Nu är ni orättvisa. Jag tycker att Sheo har skött sig bra i den här å andra trådar.

therunningman
2015-04-24, 11:53
"Bålstabilitet" är ett slaskigt sätt att göra det enkelt för sig. Jag menar att så vitt jag kan se är det till stor del svaghet i gluteus maximus (och säkert andra höftextensorer också) som ger honom dålig bålstabilitet. Jag skulle inte dra för stora växlar av att han vobblar lite när han kickar upp vikten. Han kan helt enkelt inte bibehålla bäckenets neutralrotation genom utfallsrörelsens koncentriska fas samtidigt som han ska ta ut aktiv extension i höftleden, varpå han översvankar och kompenserar denna svaghet med att pressa in det bakre benet under sig istället för att ha mer av tyngden på främre benet, så som man ska.

Eftersom han kan ha stången i skaplig position genom hela rörelsen är rörlighet i bröstrygg och axelled OK för åtminstone ryckfattningen, och att han skakar lite är inte det som gör utförandet kasst. Hade bäckenets position varit bra men att han vobblat kraftigt uppe i axelleden hade vi kunnat gnälla på det. Nu vill jag främst gnälla på det största bekymret med hans utförande.


Om jag minns rätt var hållningen lika dålig i stående med armar ovan huvudet som i utfallsposition? Antingen slarvar han eller också är han för stel i bröstrygg / kan inte kontrollera sin hållning pga nedsatt bållstabilitet.

I själva utfallet förstärks det genom att tyngdpunkten måste vara ovan bäckenet och då måste bröstet fram...

För att klara övningen måste axlarna bak håller han brett och axlarna skymmer lite.

Det måste alltså inte vara en svag sätesmuskulatur/svag bål/dålig höftkontroll, en stel bröstrygg kan tvinga fram dig i den framåtlutade svankande positionen.

Som vanligt är det säkert en kombination av saker, lite för tung vikt relativt vad personen kan stabilisera samt en viss stelhet som säkert går att jobba lite med.

Sheogorath
2015-04-24, 18:11
Om jag minns rätt var hållningen lika dålig i stående med armar ovan huvudet som i utfallsposition? Antingen slarvar han eller också är han för stel i bröstrygg / kan inte kontrollera sin hållning pga nedsatt bållstabilitet.

I själva utfallet förstärks det genom att tyngdpunkten måste vara ovan bäckenet och då måste bröstet fram...

För att klara övningen måste axlarna bak håller han brett och axlarna skymmer lite.

Det måste alltså inte vara en svag sätesmuskulatur/svag bål/dålig höftkontroll, en stel bröstrygg kan tvinga fram dig i den framåtlutade svankande positionen.

Som vanligt är det säkert en kombination av saker, lite för tung vikt relativt vad personen kan stabilisera samt en viss stelhet som säkert går att jobba lite med.

Bröstryggen medger normalt sett ytterst lite extension överhuvudtaget och flexions- och rotationsrörlighet är inget som krävs i de här positionerna, så jag förstår inte alls hur bröstryggsrörligheten skulle vara relevant. Menar du kanske rörlighet och styrka i den scapula-torakala "leden" och axelleden? Det är en helt annan femma. Att strukturerna där har korrekt mobilitet och styrka är en förutsättning för att man ska kunna bibehålla en ryckfattning. Men det kan han ju uppenbarligen också: stången faller inte fram. Att jag vidhåller att gluteus maximus (och eventuellt andra extensorer i höftleden) är för klena är att svanken ökar just när han skall trycka ifrån koncentriskt. Han har en helt acceptabel positionering av bäckenet i den excentriska fasen.

Jag fick sitta en stund och klura på varför det såg ut att bli en rotation i ryggraden i den koncentriska fasen (höftkammen på samma sida som det bakre benet verkar lagga efter) men det torde vara för att hans oförmåga att hålla tyngden på det främre benet gör att han måste accelerera fram det bakre benet kraftigt för att komma upp, och det är en rörelse man gör med höftflexorerna. De i sin tur drar ju via m. iliacus på bäckenet, och då krävs det ett mothåll från gluteus maximus (främst) för att inte bäckenet ska framåtrotera (framåtrotation av bäckenet -> ryggen går i svank). Eftersom höftflexorna aktiveras kraftfullt på det bakre benet kommer man få en större "svankning" på denna sida jämfört med den andra, ergo: rotation av kolumna.

Like so:

http://i57.tinypic.com/xmo50x.jpg

Men självklart: han kan vara klen i eller ha dålig koll på musklerna som finns inne i buken också. Men jag tror inte att vi ser så mycket tecken på det här när han utför övningen.

filmjölk
2015-04-24, 22:00
Har du nån form av belägg för det där? .

Mitt belägg är att jag har sett en och annan kille på gymmet, och en och annan tjej. Av det har jag dragit en slutsats att killar har sämre koordination, och detta är väldigt tydligt i just utfall. Få killar kan göra snygga utfall, alla vältränade tjejer kan göra snygga utfall.

Sheogorath
2015-04-24, 23:16
Mitt belägg är att jag har sett en och annan kille på gymmet, och en och annan tjej. Av det har jag dragit en slutsats att killar har sämre koordination, och detta är väldigt tydligt i just utfall. Få killar kan göra snygga utfall, alla vältränade tjejer kan göra snygga utfall.

Man kan också gå till ett random dansställe. Med svenskar. Om man vill bekräfta din tes alltså.

svenbanan
2015-04-24, 23:45
Mitt belägg är att jag har sett en och annan kille på gymmet, och en och annan tjej. Av det har jag dragit en slutsats att killar har sämre koordination, och detta är väldigt tydligt i just utfall. Få killar kan göra snygga utfall, alla vältränade tjejer kan göra snygga utfall.

Jag säger inte emot att tjejer gör utfall bättre än killar. Så kan det mycket väl vara, jag har ingen koll på det. Det jag är tveksam till är om det har med just bristande koordination att göra (baserat på vad jag sett i fråga om koordination). Varför skulle det inte kunna bero på nåt annat? Kanske sämre rörlighet i höft/ljumske, sämre balanssinne, att några väsentliga muskler är sämre utvecklade (relativt sett), eller nåt med skillnader i bäckenet?

filmjölk
2015-04-25, 00:01
Jag säger inte emot att tjejer gör utfall bättre än killar. Så kan det mycket väl vara, jag har ingen koll på det. Det jag är tveksam till är om det har med just bristande koordination att göra (baserat på vad jag sett i fråga om koordination). Varför skulle det inte kunna bero på nåt annat? Kanske sämre rörlighet i höft/ljumske, sämre balanssinne, att några väsentliga muskler är sämre utvecklade (relativt sett), eller nåt med skillnader i bäckenet?

Absolut, det kan vara vilken som helst av de orsakerna.

therunningman
2015-04-28, 14:32
Bröstryggen medger normalt sett ytterst lite extension överhuvudtaget och flexions- och rotationsrörlighet är inget som krävs i de här positionerna, så jag förstår inte alls hur bröstryggsrörligheten skulle vara relevant. Menar du kanske rörlighet och styrka i den scapula-torakala "leden" och axelleden? Det är en helt annan femma. Att strukturerna där har korrekt mobilitet och styrka är en förutsättning för att man ska kunna bibehålla en ryckfattning. Men det kan han ju uppenbarligen också: stången faller inte fram. Att jag vidhåller att gluteus maximus (och eventuellt andra extensorer i höftleden) är för klena är att svanken ökar just när han skall trycka ifrån koncentriskt. Han har en helt acceptabel positionering av bäckenet i den excentriska fasen.

Rörligheten i axelleden verkar ju vara ganska god, säkert 180 graders flexion. Men man ser honom aldrig stå upprätt i någorlunda hållning, rotationen finns där innan pressen och ökar efter pressen innan övningen.

Varför tror du att han står i pressposition med gamnacke och svank?

Själv tror jag inte att det är för att han gillar det eller tycker om att bända sina axlar bakåt utan att det kan bero på att han måste, p g a att han inte kan extendera fullt i bröstryggen. Men som jag skrev förra veckan det är svårt att veta detaljerna utan att undersöka honom.

Jag fick sitta en stund och klura på varför det såg ut att bli en rotation i ryggraden i den koncentriska fasen (höftkammen på samma sida som det bakre benet verkar lagga efter) men det torde vara för att hans oförmåga att hålla tyngden på det främre benet gör att han måste accelerera fram det bakre benet kraftigt för att komma upp, och det är en rörelse man gör med höftflexorerna. De i sin tur drar ju via m. iliacus på bäckenet, och då krävs det ett mothåll från gluteus maximus (främst) för att inte bäckenet ska framåtrotera (framåtrotation av bäckenet -> ryggen går i svank). Eftersom höftflexorna aktiveras kraftfullt på det bakre benet kommer man få en större "svankning" på denna sida jämfört med den andra, ergo: rotation av kolumna.

Like so:

http://i57.tinypic.com/xmo50x.jpg

Men självklart: han kan vara klen i eller ha dålig koll på musklerna som finns inne i buken också. Men jag tror inte att vi ser så mycket tecken på det här när han utför övningen.

Egentligen samma sak men ett annat synsätt:

När momentarmen "bröstkorgen/axlarna till höftleden ökar så roterar bäckenet ännu mer. Krafterna blir helt enkelt för stora för att han ska kunna stabilisera dem. Hans chans att klara övningen utan att tappa hållningen är få till bättre hävarmar och då måste bröstkorgen och axlarna in närmare lodlinjen.