handdator

Visa fullständig version : Hes och gör lite ont när jag sväljer, träna?


Bullova
2015-04-22, 05:25
Jag har sedan två dagar tillbaka haft lite ont i halsen, bar ingen halsduk under en mycket blåsig dag.

Jag har inte ont i mandlarna, alltså där på sidorna av halsen intill käkbenet. Det jag däremot känner är irritation närmare mot gommen, torrhet och när jag sväljer eller pratar (lite hes). Der är alltså knappast något allvarligt utan bara från slarv med halsduk.

Vad säger ni om att träna under dem här villkoren? Vill verkligen träna!

mangemani
2015-04-22, 05:35
ingenting negativt händer med din muskelmassa eller styrka om du väntar tills du är frisk, så det finns ingen poäng i att chansa.
vila tills du är frisk.

TheOne1994
2015-04-22, 06:19
ingenting negativt händer med din muskelmassa eller styrka om du väntar tills du är frisk, så det finns ingen poäng i att chansa.
vila tills du är frisk.

+1
träna mentalt istället. Läs en bok , gör något annat än träna !

Spettet
2015-04-22, 07:26
Antingen vilar du från träningen och kanske känner dig mycket bättre imorgon och kan återgå till gymmet som vanligt eller så sticker du och tränar & halsen kanske blir sämre och du blir tvungen att skippa gymmet under 1 vecka.

Bullova
2015-04-22, 17:17
ingenting negativt händer med din muskelmassa eller styrka om du väntar tills du är frisk, så det finns ingen poäng i att chansa.
vila tills du är frisk.

+1
träna mentalt istället. Läs en bok , gör något annat än träna !

Antingen vilar du från träningen och kanske känner dig mycket bättre imorgon och kan återgå till gymmet som vanligt eller så sticker du och tränar & halsen kanske blir sämre och du blir tvungen att skippa gymmet under 1 vecka.

Fast hur mycket ska det egentligen till för att man ska bli sämre av träningen? Pratar vi inte om ett maratonlopp?

Hur ska man hantera en sjukdom på diet? Tror som sagt att det är något mycket milt jag fått, tänker träna imorgon vilket innebär att jag har vilat i tre dagar. Har dock käkat som jag vanligtvis gör på dieten, med undantag från idag då jag tröstäter lite glass eftersom det är halsen som gör ont.

Bullova
2015-04-23, 06:06
Bump

Spettet
2015-04-23, 06:20
Om du vill träna så träna. Det är ju din kropp och bara du kan bestämma över den. Personligen om jag hade lite ont i halsen så hade jag väntat tills det gått över, varför chansa.

Bullova
2015-04-23, 06:32
Om du vill träna så träna. Det är ju din kropp och bara du kan bestämma över den. Personligen om jag hade lite ont i halsen så hade jag väntat tills det gått över, varför chansa.

Varför chansa? Ja för att jag sedan ett dygn bara då rasat ett kilo... och jag är på diet...

TheOne1994
2015-04-23, 06:35
Varför chansa? Ja för att jag sedan ett dygn bara då rasat ett kilo... och jag är på diet...

det spelar ingen roll vad du får för svar ändå. Gå och träna om du är sugen. Det är ändå du som bestämmer.

Vi andra hade tagit det som en extra vilodag...eller två.

Nordenator
2015-04-23, 06:36
Varför chansa? Ja för att jag sedan ett dygn bara då rasat ett kilo... och jag är på diet...

Jag diffar typ +/- tre kilo any given day. Om du inte väger 35 kilo så är det ingenting, och vidare så har det ingenting att göra med att du inte tränat på någon dag. Om du är rädd för att inte träna medan du deffar - sluta deffa medan du är sjuk och inte tränar.

Bullova
2015-04-23, 06:37
det spelar ingen roll vad du får för svar ändå. Gå och träna om du är sugen. Det är ändå du som bestämmer.

Vi andra hade tagit det som en extra vilodag...eller två.

Jag har tagit tre vilodagar... *gah!*

Jag diffar typ +/- tre kilo any given day. Om du inte väger 35 kilo så är det ingenting, och vidare så har det ingenting att göra med att du inte tränat på någon dag. Om du är rädd för att inte träna medan du deffar - sluta deffa medan du är sjuk och inte tränar.

Jag har tvärtom ätit mindre för att balansera det faktumet att jag kommer bränna mindre.

Spettet
2015-04-23, 06:38
Varför chansa? Ja för att jag sedan ett dygn bara då rasat ett kilo... och jag är på diet...

Oavsett svar så vet vi att du kommer skriva att du tränade igår iaf och allt gick förhoppningvis bra. Vad säger magkänslan? Kör på det!

TheOne1994
2015-04-23, 06:42
[QUOTE=Bullova;7330053]Jag har tagit tre vilodagar... *gah!*


jag hade tagit tre till om det hade behövts. Du kommer ändå tillbaka starkare än någonsin. Mer är inte alltid bättre.

Ohjo
2015-04-23, 06:47
Ge fan i att träna sjuk. För de första är de inte nyttigt och du kommer inte tappa något. För de andra kan du smitta andra. Stanna hemma vid halsont.

Tapatalk

Rahf
2015-04-23, 06:52
Valet är att vila, eller köra ett pissigt träningspass där du riskerar att åka på etter värre åkommor, samt smitta ned andra oskyldiga tränande. Hade en väninna som läkarna misstänker dog p.g.a. träning under sjukdom.

Spettet
2015-04-23, 06:56
En barndomskompis höll på mycket med träning framför allt löpning och han skulle köra ett pass trots att han var sjuk och det slutade med problem med hjärtat. Han tränar inte så mycket idag pga det. Även om det inte drabbar dig så finns det ju alltid en risk.

TheOne1994
2015-04-23, 07:07
En barndomskompis höll på mycket med träning framför allt löpning och han skulle köra ett pass trots att han var sjuk och det slutade med problem med hjärtat. Han tränar inte så mycket idag pga det. Även om det inte drabbar dig så finns det ju alltid en risk.

min dotter hade en klasskompis som var lovande fotbollsspelare. Skånelaget, idrottsgymnasiet. Spelade när han var sjuk. Han fick problem med hjärtat , då var han 17 år. Taxi till skolan under 1 år ,pga fick absolut inte få flås under "läkningstiden"

Sorgligt att se en lovande talang så ledsen, idag super han mest och spelar jvl. SÅ snett det kan gå...och fort.

Bullova
2015-04-23, 07:13
Oavsett svar så vet vi att du kommer skriva att du tränade igår iaf och allt gick förhoppningvis bra. Vad säger magkänslan? Kör på det!

Magkänslan säger kör, men kanske lugnare. Med lugnare menar jag att försöka hålla nere pulsen, för det är väl det som är avgörande. Tränar man med halsont och pulsen är hög under en längre period som vid löpning, så riskerar man värre saker.

Ge fan i att träna sjuk. För de första är de inte nyttigt och du kommer inte tappa något. För de andra kan du smitta andra. Stanna hemma vid halsont.

Tapatalk

Valet är att vila, eller köra ett pissigt träningspass där du riskerar att åka på etter värre åkommor, samt smitta ned andra oskyldiga tränande. Hade en väninna som läkarna misstänker dog p.g.a. träning under sjukdom.

Men alltså jag mår ju skitbra i övrigt. Mycket energi, rastlös osv. Det enda jag känner som hindrar är en överkänslighet i halsen.

Symptomen är ont när jag sväljer, låter lite hes och ibland någon slags rethosta för det gör ont i halsen.

Jag är helt säker att jag drog på mig det från att ha varit ute en dag utan halsduk och då det blåste som fan, vet av erfarenhet att jag är grymt känslig för sånt.

Bullova
2015-04-23, 07:16
En barndomskompis höll på mycket med träning framför allt löpning och han skulle köra ett pass trots att han var sjuk och det slutade med problem med hjärtat. Han tränar inte så mycket idag pga det. Även om det inte drabbar dig så finns det ju alltid en risk.

min dotter hade en klasskompis som var lovande fotbollsspelare. Skånelaget, idrottsgymnasiet. Spelade när han var sjuk. Han fick problem med hjärtat , då var han 17 år. Taxi till skolan under 1 år ,pga fick absolut inte få flås under "läkningstiden"

Sorgligt att se en lovande talang så ledsen, idag super han mest och spelar jvl. SÅ snett det kan gå...och fort.

Tråkiga berättelser, men återigen, det är en helt annan typ av aktivitet. Och hur sjuka var dem? Var det bara så som jag beskriver lite halsont som kan jämföras vid med att vara hes?

Tanken om jag tränar är ju inte att köra högreps med dropset. Utan tvärtom, kanske köra femmor på 80 % av ens arbetsvikt. Typ "aktiv vila".

Rahf
2015-04-23, 07:43
En infektion är en infektion. Vi kan inte hindra dig från att träna. Däremot kan vi påpeka att du utsätter både dig själv och andra för risk.

King Grub
2015-04-23, 08:06
Träna då, om du vill. Ingen kan säga hur det kommer att gå. Det enda som är säkert är att risken för komplikationer är större än om du hade varit helt frisk. I bästa fall händer ingenting negativt om du tränar, i värsta fall dör du. Sannolikheten är betydligt större för det förstnämnda. Men båda resultaten kan bli utgången av att träna med en infektion vars symptom är halsont. Inte alla infektioner med det symptomet, men vissa.

Akerhage
2015-04-23, 08:06
Du skapar en tråd där du frågar om du skall träna eller inte. ALLA säger du bör avstå träningen men du letar ändå efter bortförklaringar till att du faktiskt ska träna ändå?

Varför skapade du tråden då?
Följ råden istället, stanna hemma, vila, ta det lugnt, ät och kom tillbaks när du är frisk och kry och kan köra på hårt istället.

Krya på dig!

Dreas
2015-04-23, 08:17
Tråkiga berättelser, men återigen, det är en helt annan typ av aktivitet. Och hur sjuka var dem? Var det bara så som jag beskriver lite halsont som kan jämföras vid med att vara hes?

Tanken om jag tränar är ju inte att köra högreps med dropset. Utan tvärtom, kanske köra femmor på 80 % av ens arbetsvikt. Typ "aktiv vila".Du verkar inte bry dig om dig själv i detta fall, men tänk då på alla andra som du riskerar att smitta?

Stoltz
2015-04-23, 08:25
Ja för att jag sedan ett dygn bara då rasat ett kilo...

Ren muskelmassa då?

Bullova
2015-04-23, 16:21
Jag tog till mig av era råd och har bara varit ute på en promenad. Har köpt med mig hem diverse huskuringredienser och bör enligt sjukvårdsupplysningen vara frisk inom 2 dagar, då detta är den värsta av de tre dagar jag nu varit sjuk och borta från träningen.

Så om vi ska ta något positivt ur detta...

Ponera att jag i stort sett aldrig tar vilodag, förutom när jag känner att jag behöver det, i snitt blir det kanske en gång i månaden.

1. Vilka positiva effekter kan den här "sjuktiden" ha på min träning och min diet?

2. Hur tycker ni att jag ska hantera dieten när jag är sjuk? Jag har släppt tyglarna mer än vanligt och unnat mig typ sånt man äter när man är sjuk, som glass och frukter... Tycker ni jag ska äta mer, äta mindre eller hålla mig till mitt matschema?

Spettet
2015-04-23, 16:29
Sikta mot att äta på balans, drick ordentligt och vila:thumbup:

Bullova
2015-04-23, 18:22
Sikta mot att äta på balans, drick ordentligt och vila:thumbup:

Sabbar så mycket att bli sjuk i en vecka på diet. *gah!*

Sniggel
2015-04-23, 18:55
Om du nästan aldrig tar vilodag kan det säkert finnas fördelar med att vara sjuk och bli tvingad till det. Det är dessutom ett optimistiskt sätt att se på situationen. Du verkar behöva det. ;)

filmjölk
2015-04-23, 19:05
Har du även ont under tungan i munbotten som strålar ner mot ena sidan av halsen som är svullen på sidan det gör ont?

Bullova
2015-04-23, 19:15
Har du även ont under tungan i munbotten som strålar ner mot ena sidan av halsen som är svullen på sidan det gör ont?

Nej det har jag inte. Det är snarare i gommen jag får ont när jag sväljer.

Enligt sjukvårdsupplysningen behövde det varken vara virus eller infektion, utan bara helt enkelt att kroppen är känslig för kall vind och att halsen som utsatts för kyla och vind reagerar på det sättet.

filmjölk
2015-04-23, 20:25
Nej det har jag inte. Det är snarare i gommen jag får ont när jag sväljer.

Enligt sjukvårdsupplysningen behövde det varken vara virus eller infektion, utan bara helt enkelt att kroppen är känslig för kall vind och att halsen som utsatts för kyla och vind reagerar på det sättet.

För att ändå vara på säkra sidan så jag kan avskriva min misstanke. Tvätta händerna, och känn i munnen med pekfingret, under tungan (alltså inte på undersidan tungan utan i botten under) känn och tryck runt i området, hittar du en punkt där det gör ont att trycka, eller att det gör ont på ena sidan men inte andra?

Om du hittar en punkt där det gör ont, känner du då något hårt?

Starvation
2015-04-23, 20:36
Haft en polare som blev inflammerad på ena synnerven o så var det ögat gone. Han tränade när han hade feber dock.

Är träning verkligen så viktig att man måste offra hälsa + ngn annans hälsa för typ inget? Tar ju ändå runt en vecka innan det börjar gå neråt.

Diomedea exulans
2015-04-23, 20:39
ingenting negativt händer med din muskelmassa eller styrka om du väntar tills du är frisk, så det finns ingen poäng i att chansa.
vila tills du är frisk.

Jo. Om man är som jag och kan vara sjuk månader i sträck.

Bullova
2015-04-24, 06:31
Så fruktansvärt drygt, tappat drygt 1 kilo nu på totalt fyra dagars "vila" som sjuk. Jag har sett till att få i mig tillräcklig mängd med protein och bör ha käkat lika mycket kalorier som vanligt. Hur mycket av det här kilot tror ni har käkats upp på muskelmassan? Känns ju som att träningen är AO för att bibehålla muskelmassa på diet...

För att ändå vara på säkra sidan så jag kan avskriva min misstanke. Tvätta händerna, och känn i munnen med pekfingret, under tungan (alltså inte på undersidan tungan utan i botten under) känn och tryck runt i området, hittar du en punkt där det gör ont att trycka, eller att det gör ont på ena sidan men inte andra?

Om du hittar en punkt där det gör ont, känner du då något hårt?

Det känns inte ömt eller skadat på något sätt, gjorde ont när jag tryckte så djupt och hårt jag kunde, men det var nog just för jag tryckte som fan. Upplever inte att något där är som ej bör vara, vad var det du hade misstanke om?

Bullova
2015-04-24, 06:38
Två saker till jag har märkt är dels att mina mungipor har blivit torra och börjat spricka (har aldrig tidigare hänt) och dels, kanske inte så härligt att läsa, luktar min skit mer skit än vanligt, alltså odören attackerar en.

Håller jag på att ruttna?

EDIT: skiten kanske kan förklaras av alla halstabletter jag äter nu...

Rahf
2015-04-24, 06:58
Så fruktansvärt drygt, tappat drygt 1 kilo nu på totalt fyra dagars "vila" som sjuk. Jag har sett till att få i mig tillräcklig mängd med protein och bör ha käkat lika mycket kalorier som vanligt. Hur mycket av det här kilot tror ni har käkats upp på muskelmassan? Känns ju som att träningen är AO för att bibehålla muskelmassa på diet...

Knappt något. Det ska till en sjuhelsikes massa innan man märkbart tappar muskelmassa. Möjligen tappar du muskeltonus, vilket får kroppen att kännas lite mjukare och slätare än man är vad vid som regelbundet tränande. Du kommer förmodligen vara liiite svagare under första passet, men det kommer tillbaka i rask takt.

Dreas
2015-04-24, 06:59
Du verkar vara där många av oss varit och nojjar väldigt mycket i onödan. Lugna ner dig och nej, du tappar inte massa muskler på några få dagar om du äter hyffsat och är lite aktiv. Ligger du still i sängen och inte äter ett jota blir det värre, men inget du inte fixar tillbaka när du väl börjar träna igen.

martikainen
2015-04-24, 07:09
Två saker till jag har märkt är dels att mina mungipor har blivit torra och börjat spricka (har aldrig tidigare hänt) och dels, kanske inte så härligt att läsa, luktar min skit mer skit än vanligt, alltså odören attackerar en.

Håller jag på att ruttna?

EDIT: skiten kanske kan förklaras av alla halstabletter jag äter nu...

Du bör genast uppsöka akutvård, det du nämner nu är typiska symptom på kommande hjärtsviktsaidsinfluensadiarrékatarr

AeternusRex
2015-04-24, 07:28
Ett bra råd är: sluta noja om det. Skit luktar mer skit av många anledningar. Halsont/rosslig/hes/hostig kan även bero på pollen. Du behöver inte vara allergisk för att reagera på det. Jag får precis samma i mindre eller större utsträckning varje vår mycket pollen = mycket rossel och hosta = irritation ont och en större grogrund för Bakterier.

Bullova
2015-04-24, 07:29
Du bör genast uppsöka akutvård, det du nämner nu är typiska symptom på kommande hjärtsviktsaidsinfluensadiarrékatarr
Ok då drar jag nu.

King Grub
2015-04-24, 07:32
Tyvärr har vi lagt ner tid på att hjälpa en tidigare avstängd medlem som omregistrerat sig för att trolla.