handdator

Visa fullständig version : Muskel- och viktökning.


aliquis
2004-04-05, 20:56
Tänkte bara om man kunde få lite teorier och tankar bakom saker och ting.

En del påstår ju att det skall vara svårt att lägga på sig ens 1-2kg muskler på ett år, medans jag någonstans läste att även s.k. hardgainers kunde lägga på sig en 3-4kg på ett år.
Det första får jag inte att gå ihop med tester av olika proteiner där det typ står att av deras superduperprotein ökade folk minsann 5-7kg i muskler på 2månader medans dom bara ökade 2kg av det andra jättedåliga proteinet.

Är 1-2kg något som verkligen är medel? Gäller det även personer som faktiskt äter ordentligt och lägger på sig en hel del vikt som även innehåller fett, som dom får deffa bort "en annan gång". Eller är 1-2kg det man kan förvänta sig att få om man inte vill öka fett utan ligger på ett måttligt kaloriöverskott för att kunna bygga något alls?

En annan sak jag funderar över är fettmängd, hur stor ökning av fett skall man tolerera? Jag bär ju inte runt på så mycket från början så det spelar ju inte så stor roll av den anledningen, men någonstans finns det väl en gräns.
Det låter ju logiskt att ett stort kaloriöverskott bygger mer än ett litet, även om man lägger på sig mer fett också.
Hur mycket brukar ni som verkligen satsar på att bygga lägga på er? Någon uppskattning över hur mycket av det som blir fett? Rör det sig om säg 5kg fett på ett halvår och sedan en deff av detta?

Någon som har exprimenterat och funnit att den personen bygger bättre på ett högt kaloriintag än ett medelmåttigt?

Vore intressant med era åsikter och tankar bakom detta. Beror väl en del på ålder också, men bara att man äter mycket och kroppen har mycket energi borde ju leda till att man bygger (om än lite) muskler även om man inte tränar?

Dr.Stein
2004-04-06, 00:58
jag har hört av en kompis, som hade läst det i B&K eller nåt, att dom gjorde nån undersökning på hur mkt rena muskler det gick att lägga på sig på ett år. Det var runt 5 kg. Jag vet inte vilka tillskott försökspersonerna åt, eller några andra detaljer, men jag tyckte det lät troligt.
Stämmer ganska bra me min egen ökning desutom.


Om fettet tycker jag de e okej att lägga på sig lite fett, så länge man inte blir trött och tränar sämre, samt vet att man har tillräckligt med moral för att deffa bort det senare.

cheesian
2004-04-06, 06:59
Jag går säkert upp 10kg fett vinterhalvåret :devil:

Castro
2004-04-06, 08:46
15 kg fett för mig. :)
Det blir så på bulken för mig att jag vill hela tiden öka, öka och öka och trycker jag då i mig mer och mer mat så blir jag starkare, får bättre tryck och ökar således säkerligen också muskelmassan.

Shadow Warrior
2004-04-06, 09:01
För att åka i massa måste man gå upp i vikt, punkt slut, sen hur mycket ren massa just du bygger procentuellt utav den totola viktökningen är ju bara dumt att spekulera i eftersom det är mest genetiskt osv.

10kg under vinterhalvåret är obligatoriskt för mej när jag vill öka i massa.

bigmcgee
2004-04-06, 09:20
öhumm. hur mycket vart det coleman hadde lagt på sig för senaste olympia? eller var det förra :confused: jaja det var iaf kring 8kg muskler????? nån som vet exakt?

kan det vara helt ärligt? det vettefaen.. extremt exempel iofs men men..

själv är man glad om man får på sig 2-3kg om året..

King Grub
2004-04-06, 09:44
Det där ökningarna som beskrivs i reklamen för diverse pulver tror jag är på personer som tidigare tränat, men haft ett längre uppehåll, och under comebacken använd just det preparatet. Ökningarna tillskrivs naturligtvis pulvret.

Officer
2004-04-06, 09:53
När jag började träna på gym när jag var 16 år vägde jag 62 kg, och när jag var i början av 18, precis 2 år efter, så var jag 82-83 kg. Och jag hade fortfarande 8(!)-pack på magen med oförändrad kroppsfettsprocent, och massa ådror överallt. Utan några dunderpreparat.
Så nogfan tror jag att det går att öka mer i muskler än bara så lite, men det blir svårare ju längre tid man har tränat, och ju större man redan har blivit.

Klo
2004-04-06, 10:10
Originally posted by aliquis
Är 1-2kg något som verkligen är medel? Gäller det även personer som faktiskt äter ordentligt och lägger på sig en hel del vikt som även innehåller fett, som dom får deffa bort "en annan gång". Eller är 1-2kg det man kan förvänta sig att få om man inte vill öka fett utan ligger på ett måttligt kaloriöverskott för att kunna bygga något alls?

Det är nog ganska individuellt, kan bara referera till mig själv.
Första åren jag tränade på "riktigt" gym gick jag upp ca 4-7kg per år, varav rena muskler kanske 2-3kg? Har tränat ca 11år från och till. Om jag sköter träningen ordentligt nuförtiden är jag nöjd om jag lägger på mig 1kg+ rena muskler per år (snittar väll ca 1kg). Läste en artikel av Oldemark i B&K där han skrev att han under sina 20år+ av träning lagt på sig i snitt 0,5kg per år (om jag minns rätt).

Originally posted by aliquis
En annan sak jag funderar över är fettmängd, hur stor ökning av fett skall man tolerera? Jag bär ju inte runt på så mycket från början så det spelar ju inte så stor roll av den anledningen, men någonstans finns det väl en gräns.
Det låter ju logiskt att ett stort kaloriöverskott bygger mer än ett litet, även om man lägger på sig mer fett också.
Hur mycket brukar ni som verkligen satsar på att bygga lägga på er? Någon uppskattning över hur mycket av det som blir fett? Rör det sig om säg 5kg fett på ett halvår och sedan en deff av detta?

För att lägga en bra grund bör man nog inte bry sig för mycket om extra fett. Men att gå runt med för mycket fett samt öka på detta varje år kan bli riktigt jobbigt att bli av med. Var själv uppe och svullade på 102kg för ett år sedan. MAX 10kg över sin tävlingsvikt tror jag kan vara ett bra offseason mål.

/Klo

King Grub
2004-04-06, 10:17
Originally posted by AnabolicProtein
När jag började träna på gym när jag var 16 år vägde jag 62 kg, och när jag var i början av 18, precis 2 år efter, så var jag 82-83 kg. Och jag hade fortfarande 8(!)-pack på magen med oförändrad kroppsfettsprocent, och massa ådror överallt. Utan några dunderpreparat.
Så nogfan tror jag att det går att öka mer i muskler än bara så lite, men det blir svårare ju längre tid man har tränat, och ju större man redan har blivit.

Du som är så ung får inte glömma bort den viktökning som hade skett, även om du aldrig hade rört en vikt, i den åldern.

Cinnamon
2004-04-06, 10:34
Jag vägde JÄTTEmycket för ett år sedan tills jag började springa, tyckte om det massor (faktum är att jag ska ut om ungefär en kaffekopp). Jag har gått ner ungefär 20kg nuvarande stats: 189cm 87kg men jag blev så jäkla smal över nacke och axlar samt att jag har kvar lite överflödigt fet på rumpa och mage och så har jag taskig bålstyrka. Anledningen till varför jag började styrketräna var att jag vill få en starkare och mer symetrisk kropp men jag vill samtidigt bli av med fett. Går det inte att bygga muskler och bränna fett samtidigt? Man har ju hört om alla som säger att det är bra att vara tung för då bygger man muskler lättare eftersom fett sägs omvandlas till muskler......bullshit?
Jag vill ha muskler men inte bli fet :cryout: !

King Grub
2004-04-06, 10:40
Går det inte att bygga muskler och bränna fett samtidigt?

I princip nej. Då skall du har 100% tokkoll på näringstiming och sköta träning, vila och kost helt perfekt, 24/7. Och även då blir resultaten på båda långt ifrån vad de hade kunnat bli, om du koncenterarat dig på det ena eller det andra.

Absoluta nybörjare, personer som kommit tillbaka från ett längre uppehåll/skada, kraftigt överviktiga, genetiska underbarn och dopningsmissbrukare är till viss del undantagna.

Man har ju hört om alla som säger att det är bra att vara tung för då bygger man muskler lättare eftersom fett sägs omvandlas till muskler......bullshit?

Ja, det är ren och skär bullshit. En fettcell är en fettcell och en muskelcell är en muskelcell. Det ena kan aldrig omvandlas till det andra.

Cinnamon
2004-04-06, 11:44
Originally posted by King Grub
Går det inte att bygga muskler och bränna fett samtidigt?

I princip nej. Då skall du har 100% tokkoll på näringstiming och sköta träning, vila och kost helt perfekt, 24/7. Och även då blir resultaten på båda långt ifrån vad de hade kunnat bli, om du koncenterarat dig på det ena eller det andra.

Absoluta nybörjare, personer som kommit tillbaka från ett längre uppehåll/skada, kraftigt överviktiga, genetiska underbarn och dopningsmissbrukare är till viss del undantagna.

Man har ju hört om alla som säger att det är bra att vara tung för då bygger man muskler lättare eftersom fett sägs omvandlas till muskler......bullshit?

Ja, det är ren och skär bullshit. En fettcell är en fettcell och en muskelcell är en muskelcell. Det ena kan aldrig omvandlas till det andra.

Så jag kanske ökar lite ändå eftersom jag inte har tränat mer än tre månader alltså. Tack för informationen!

Karl_alfred
2004-04-06, 11:54
Originally posted by bigmcgee
öhumm. hur mycket vart det coleman hadde lagt på sig för senaste olympia? eller var det förra :confused: jaja det var iaf kring 8kg muskler????? nån som vet exakt?

kan det vara helt ärligt? det vettefaen.. extremt exempel iofs men men..

själv är man glad om man får på sig 2-3kg om året..

12 kg och dessutom hårdare.

Dr.Stein
2004-04-06, 12:17
Ja, det är ren och skär bullshit. En fettcell är en fettcell och en muskelcell är en muskelcell. Det ena kan aldrig omvandlas till det andra. [/B]


Men kan det inte vara bra att ha lite fettreserver när man tränar, måste ju fortfarande kunna användas som energi, så att det proteinet man får i sig går direktare till muskelbygge?

Eller har jag helt fel?

King Grub
2004-04-06, 12:20
Originally posted by Dr.Stein



Men kan det inte vara bra att ha lite fettreserver när man tränar, måste ju fortfarande kunna användas som energi, så att det proteinet man får i sig går direktare till muskelbygge?

Eller har jag helt fel?

Nej, det stämmer: med för låg underhudsfettnivå är det väldigt svårt att få till muskelökningar alls. Men eftersom denna ökar i viss mån på grund av energiöverskottet som man måste ligga på för att åstadkomma muskeltillväxt brukar det inte vara några problem.

bigmcgee
2004-04-06, 13:51
Originally posted by Karl_alfred


12 kg och dessutom hårdare.


OOPS.... hähä tänk om en annan stackare åxå skulle klara av en sån bedrift...

måste börja med: Jepp jepp lightweight :bpump: baby jeeeepp jepp :bpump: ..