handdator

Visa fullständig version : Är kroppen mer formbar efter styrketräning?


Southman
2015-04-20, 18:41
Hej!

Nåt som jag funderat på länge är om kroppen, efter ett styrkepass, är mer formbar? Har fått för mig att kroppen då är mer "mottaglig" för formförändring. Tänker själv att då är musklerna, muskelfästena, blodcirkulationen och allt annat igång. Man är VARM.

Typ som när man ska hooka en innebandyklubba, då vill man gärna värma upp den innan och sen kyla ner den när man har böjt färdigt. Kanske dumt att jämföra plast med kött och blod.. :D Men ni förstår säkert resonemanget.

Jag brukar nämligen alltid cykla med en ganska tung väska på ryggen när jag ska hem från gymet. Ibland har jag lite tyngre grejer än vanligt och då är det lätt att jag sjunker ihop med överkroppen lite. Då tänker jag att det är bäst att försöka hålla uppe ryggen/skulderbladen så kanske jag får bättre hållning.

Kan det finnas nån sanning i mina konstiga funderingar?

Tack på förhand!

biggusdickus
2015-04-20, 19:07
Efter träning när man är rejält varm kan det mycket riktigt vara lämpligt att jobba lite med stretching/rörlighetsträning. Att tvinga fram en bättre hållning genom att jobba statiskt med ryggmusklerna har jag däremot inga bra erfarenheter av. Jobba istället på att öka rörligheten i bröstryggen som är hopsjunken å stel på nästan alla moderna människor, å se till att inte bli för kort i bröstmusklerna.

DJJOHANSSON
2015-04-20, 22:12
Men om man stretchar efter träningen borde man ju isåfall få långa slanka muskler? Borde inte det bästa vara att krypa in i en tvångströja efter armpasset istället så att man håller armarna böjda och på så vis får lite bulligare muskler?






Heheee

H3nrik
2015-04-21, 00:04
Nja, det är väl mer så att om du stretchar så ligger inte musklerna och är lika ihopdragna efter passet. Du släpper på spänningar i muskler, muskelinfästningar, mjukdelar samt ben om du stretchar.
Har faktiskt börjat med ett pass i veckan att köra yin yoga (http://en.wikipedia.org/wiki/Yin_yoga) på morgonen. I början är det ett RENT JÄVLA helvete, speciellt då du aldrig blir varm i musklerna och stretchar framförallt fästen, mjukdelar och ben.