handdator

Visa fullständig version : Enbensböj, pistol squat. Fullvärdig ersättare för vanliga benböj?


Ram Dass
2015-04-20, 17:51
I syftet hypertrofi och generell benstyrka? Skiljer sig aktiveringen av de olika benmusklerna något nämnvärt?

Sen undrar jag hur en kan resonera kring intensiteten i pistol squats. Säg att jag väger 80 kg, om jag då gör en pistol squat, får jag lyfta 40 kg extra på det arbetande benet mot för en vanlig benböj. Vilket, i slutändan, skulle innebära att en pistol squat motsvarar 80 kg i benböj. Även att om jag kör 20 kg med extra vikt så motsvarar det 120 kg i benböj.

jontexer
2015-04-20, 18:13
aktiveringen skiljer sig avsevärt då pistol squats kräver mycket mera fokus på balans och de stabiliserande musklerna får jobba mycket hårdare när du kör enbent som är ostabilt jämfört när du kör tvåbent som är stabilt.
Du kan ju testa och göra tvåbenta benböj och se hur många du klarar. sedan gör du enbenta benböj med samma djup och se hur många du klarar. Min gissning är att du klarar långt mer än dubbelt så många när du kör med båda benen.

biggusdickus
2015-04-20, 18:24
Tunga knäböj är ju lite av en helkroppsövning, jag tycker benpress tar bättre om fokus ligger på benutveckling. Pistolböj är nog ett utmärkt alternativ, å tänk inte på att jämföra vikterna med vanlig böj för de annorlunda vinklarna kan göra stor skillnad.

Sheogorath
2015-04-20, 19:08
KimK, du kommer aldrig kunna få så bra balans att quadriceps får likvärdig stimulering som av knäböj eller benpress. Det får man nog inte ens med utfall som är betydligt mycket enklare än pistol squats.

Se dessa övningar som stabilitetsövningar. Utfall tänker jag dessutom är en bra massabyggare för gluteus. Möjligen gäller detta för pistol-squats också men jag är tveksam även där.

biggusdickus
2015-04-20, 19:24
KimK, du kommer aldrig kunna få så bra balans att quadriceps får likvärdig stimulering som av knäböj eller benpress. Det får man nog inte ens med utfall som är betydligt mycket enklare än pistol squats..

Absolut kommer det krävas bra balans för att få en optimal kraftutveckling. Men hur kan du säga att ts aldrig kommer ha tillräckligt bra balans. Extraknäcker du möjligen som spågubbe?

Ram Dass
2015-04-20, 19:32
aktiveringen skiljer sig avsevärt då pistol squats kräver mycket mera fokus på balans och de stabiliserande musklerna får jobba mycket hårdare när du kör enbent som är ostabilt jämfört när du kör tvåbent som är stabilt.
Du kan ju testa och göra tvåbenta benböj och se hur många du klarar. sedan gör du enbenta benböj med samma djup och se hur många du klarar. Min gissning är att du klarar långt mer än dubbelt så många när du kör med båda benen.

Absolut med på det angående aktiveringen.

Tunga knäböj är ju lite av en helkroppsövning, jag tycker benpress tar bättre om fokus ligger på benutveckling. Pistolböj är nog ett utmärkt alternativ, å tänk inte på att jämföra vikterna med vanlig böj för de annorlunda vinklarna kan göra stor skillnad.

Okej! Viktjämförelsen var mest för skoj.

KimK, du kommer aldrig kunna få så bra balans att quadriceps får likvärdig stimulering som av knäböj eller benpress. Det får man nog inte ens med utfall som är betydligt mycket enklare än pistol squats.

Se dessa övningar som stabilitetsövningar. Utfall tänker jag dessutom är en bra massabyggare för gluteus. Möjligen gäller detta för pistol-squats också men jag är tveksam även där.

Näe det är nog svårt. Men i brist på vikter (har max 50 kg på stång) att tillgå, tänker jag att pistol squatsen borde kunna ge mig bra styrkeutveckling. Klarar idag tre reps på varje ben med fullt djup och strikt utförande med stopp. Med fortsatt träning kan jag inte tänka mig annat än att jag borde kunna utveckla en bra massa när jag tex. klarar 10 reps per ben.

Sheogorath
2015-04-20, 19:44
50 kg bör räcka ett tag i utfall om du ska göra dem snyggt, så där har du något att jobba med i alla fall, utöver pistol squatsen.

Din framtida styrkeförbättring i pistol squats kommer bero på balansförbättring snarare än ökad muskeltillväxt i quads.

Kolla på YT och du kommer hitta massor av spetor som reppar loss i pistol squats. ;)

Sparven från Minsk
2015-04-20, 19:53
Absolut kommer det krävas bra balans för att få en optimal kraftutveckling. Men hur kan du säga att ts aldrig kommer ha tillräckligt bra balans. Extraknäcker du möjligen som spågubbe?

Känns inte som att det krävs en spådom i detta fall utan en gnutta sunt förnuft.

Ram Dass
2015-04-20, 20:15
http://images.tapatalk-cdn.com/15/04/20/16e2bffd43951583a308268578cb1666.jpg

Nu kan jag bensparka lite iallafall. Hammrat fast vikterna på sidorna och eltejpat fast en strumpa för att de gula vikterna inte ska röra sig så mycket. :-)

biggusdickus
2015-04-20, 20:16
Känns inte som att det krävs en spådom i detta fall utan en gnutta sunt förnuft.

Det kan du tycka. Själv måste jag vidhålla att det mest är korkat å arrogant att tala om för en människa man aldrig träffat vad han kan å inte kan.

svenbanan
2015-04-20, 21:13
Det kan du tycka. Själv måste jag vidhålla att det mest är korkat å arrogant att tala om för en människa man aldrig träffat vad han kan å inte kan.

Ungefär lika korkat som att säga att nån inte kommer kunna springa 100m på 5 sekunder trots ett hemligt optimalt träningsprogram som denne snickrat ihop.

Ibland behöver man kanske inte träfa en person, eller veta allt om hur hen tränar, för att kunna ge ett bra svar. Vissa saker är allmängiltiga.

svenbanan
2015-04-20, 21:16
http://images.tapatalk-cdn.com/15/04/20/16e2bffd43951583a308268578cb1666.jpg

Nu kan jag bensparka lite iallafall. Hammrat fast vikterna på sidorna och eltejpat fast en strumpa för att de gula vikterna inte ska röra sig så mycket. :-)

Var sitter själva "rullen" som du sätter mot vristen och "sparkar" på? Den borde typ sitta där du har de metallfärgade vikterna på sidan...

Förutom den detaljen ;) ser det najs ut...

Ram Dass
2015-04-20, 21:23
Var sitter själva "rullen" som du sätter mot vristen och "sparkar" på? Den borde typ sitta där du har de metallfärgade vikterna på sidan...

Förutom den detaljen ;) ser det najs ut...
Precis, den sitter där du beskriver, men döljs av viktskivorna som jag hamrat på. :-)

biggusdickus
2015-04-20, 21:24
Om det inte vore så att mina vrister är sladdriga av världsklass så skulle jag utan tvekan anta utmaningen att bygga ben med pistolböj.

Fatcan
2015-04-20, 22:33
Jag tänker att man aktiverar gluteusmuskulaturen mera eftersom de förutom att extendera i höften nu också måste motverka en tippning åt motsatt sida.

För att minska balanskomponenten kan du köra denna istället:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBSingleLegSplitSquat.html

Jag har lagt knäböjen på hyllan ett tag och kör enbart ovanstående, enbenta knäböj med vikt och benspark, tror de är fullgoda ersättare för knäböj och benpress.


Din framtida styrkeförbättring i pistol squats kommer bero på balansförbättring snarare än ökad muskeltillväxt i quads.


För mig tog det ungefär 8-10 tillfällen att få upp god balans i den övningen. Nu kör jag tills jag inte kommer upp ur bottenläget länge vilket rimligen innebär att jag tränar quadriceps till max? Det blir också lättare att hålla balansen om man kör med vikt.

biggusdickus
2015-04-20, 22:48
För mig tog det ungefär 8-10 tillfällen att få upp god balans i den övningen. Nu kör jag tills jag inte kommer upp ur bottenläget länge vilket rimligen innebär att jag tränar quadriceps till max? Det blir också lättare att hålla balansen om man kör med vikt.

Nej det kan ju omöjligt stämma för Sheo och hans anhang säger ju att det inte går. Å det är ju rent sunt förnuft å inte broscience eller nåt.*kissass*

Diomedea exulans
2015-04-20, 22:59
Vad sägs om att öka belastningen i pistol squats genom att göra ett upphopp i toppen? Kan man göra 10 pistol squats där man hoppar 50 cm upp lär man väl ha lite lår änna?

pezrulezhaakon
2015-04-20, 23:19
Vad sägs om att öka belastningen i pistol squats genom att göra ett upphopp i toppen? Kan man göra 10 pistol squats där man hoppar 50 cm upp lär man väl ha lite lår änna?

Visst kan du göra det, sålänge du har koll på att knäleden inte flaxar i sidled. Oavsett så sliter balanserande enbensknäböj klart mer på knäleden/lårmuskelns sena och knäskålen.

svenbanan
2015-04-21, 00:12
Om det inte vore så att mina vrister är sladdriga av världsklass så skulle jag utan tvekan anta utmaningen att bygga ben med pistolböj.

Har du ens klart för dig vad Sheo skrev, och inte skrev? Det han skrev var att det ställs så höga krav på balansen i pistols att man inte får lika bra stimulering av quads jämfört med vanliga böj (eftersom det inte ställs lika höga krav på balans).

Han skrev inte att man inte kan bygga ben med pistols.

Personligen så tror jag man mycket väl kan köra pistoler och klara sig bra med det (om man pratar om styrka/hypertrofi för ben). Men det tar förmodligen längre tid att få stora stockar till ben om det är vad man är ute efter.

biggusdickus
2015-04-21, 01:55
Har du ens klart för dig vad Sheo skrev, och inte skrev? Det han skrev var att det ställs så höga krav på balansen i pistols att man inte får lika bra stimulering av quads jämfört med vanliga böj (eftersom det inte ställs lika höga krav på balans).

Han skrev inte att man inte kan bygga ben med pistols.
.

Sheo skrev att ts aldrig skulle kunna träna upp så bra balans att övningen skulle bli effektiv. Å sedan säger han i princip att det inte går att bygga volym utan att ökad styrka bara kommer bero på förbättrad balans. Jag anser att alltihop är bullshit å kan inte låta bli att undra varför du var så snabb att försvara honom när du faktiskt verkar hålla med mig mera.

svenbanan
2015-04-21, 04:00
Sheo skrev att ts aldrig skulle kunna träna upp så bra balans att övningen skulle bli effektiv. Å sedan säger han i princip att det inte går att bygga volym utan att ökad styrka bara kommer bero på förbättrad balans. Jag anser att alltihop är bullshit å kan inte låta bli att undra varför du var så snabb att försvara honom när du faktiskt verkar hålla med mig mera.

Jag tycker du verkar argumentera mot egenkonstruerade halmgubbar.

Sparven från Minsk
2015-04-21, 05:53
Det kan du tycka. Själv måste jag vidhålla att det mest är korkat å arrogant att tala om för en människa man aldrig träffat vad han kan å inte kan.

biggusdickus, du kan inte flyga. Var jag arrogant nu?

Old Nick
2015-04-21, 08:20
Jag tycker du verkar argumentera mot egenkonstruerade halmgubbar.

Han verkar mest bara gå igång och börja veva som en väderkvarn när just Sheo skrivit något.

biggusdickus
2015-04-21, 10:29
Jag tycker du verkar argumentera mot egenkonstruerade halmgubbar.

Sheo svarar ts på ett mindre bra sätt. Jag opponerar mig å blir påhoppad av dig å sparven. Senare inlägg av en människa med egen erfarenhet av övningen tyder starkt på att jag hade rätt. Sheo gör ett försök att få rätt till slut men jag anser att han är ute å cyklar med ologiska argument. Vad är det ni inte förstår?

exevision
2015-04-21, 10:42
http://images.tapatalk-cdn.com/15/04/20/16e2bffd43951583a308268578cb1666.jpg

Nu kan jag bensparka lite iallafall. Hammrat fast vikterna på sidorna och eltejpat fast en strumpa för att de gula vikterna inte ska röra sig så mycket. :-)

Vikterna som du satt fast med en skruvtving känns farliga. Risk att de lossnar i toppläget och slår dig hemskt på knäna?

BTA51
2015-04-21, 10:47
Sheo skrev att ts aldrig skulle kunna träna upp så bra balans att övningen skulle bli effektiv. Å sedan säger han i princip att det inte går att bygga volym utan att ökad styrka bara kommer bero på förbättrad balans. Jag anser att alltihop är bullshit å kan inte låta bli att undra varför du var så snabb att försvara honom när du faktiskt verkar hålla med mig mera.

Effektiv i jämförelse med knäböj uppfattade jag det som att han menade? Alltså den tid du lägger på pistolsquats hade du fått mer ut av att lägga på knäböj om målet är maxa styrka/storlek i lår.

Gnistan
2015-04-21, 11:02
Absolut kommer det krävas bra balans för att få en optimal kraftutveckling. Men hur kan du säga att ts aldrig kommer ha tillräckligt bra balans. Extraknäcker du möjligen som spågubbe?

Hade en vän på handikappsidan som var med om en olycka och miste ena benet.
Han gjorde knäböjar med ett ben. Stark som attan i det benet.

Loke
2015-04-21, 11:03
Hade en vän på handikappsidan som var med om en olycka och miste ena benet.
Han gjorde knäböjar med ett ben. Stark som attan i det benet.

Hur mycket böjde han?

Gnistan
2015-04-21, 11:16
Hur mycket böjde han?

Har för mig att han gjorde runt en 150 i smithmaskinen. En annan polare hade sett honom köra fristående en gång med då säkert mindre kilo på stången? Vet ej? Han var/är smed till yrket. Gjorde bl.a kända ställningar och vikter för skrotlyftning.
"Smiddefix grova"
Man kan se hans ställnigar på en del gym och tävlingar.
Gick med protes på den amputerade sidan. Ett riktigt härligt original var han och mycket trevlig och sympatisk man.
Han tränade nästan aldrig (som det sas) men gjorde nästan alltid runt 150 i bänk på tävlingar.

Ram Dass
2015-04-21, 12:29
Vikterna som du satt fast med en skruvtving känns farliga. Risk att de lossnar i toppläget och slår dig hemskt på knäna?
Det är säkrare än vad det ser ut. Men jag har oroat m g över samma sak. :-)

Ram Dass
2015-04-21, 12:34
Har för mig att han gjorde runt en 150 i smithmaskinen. En annan polare hade sett honom köra fristående en gång med då säkert mindre kilo på stången? Vet ej? Han var/är smed till yrket. Gjorde bl.a kända ställningar och vikter för skrotlyftning.
"Smiddefix grova"
Man kan se hans ställnigar på en del gym och tävlingar.
Gick med protes på den amputerade sidan. Ett riktigt härligt original var han och mycket trevlig och sympatisk man.
Han tränade nästan aldrig (som det sas) men gjorde nästan alltid runt 150 i bänk på tävlingar.
Det är det här mitt räkneexempel i första posten handlar lite om. Låt oss säga att denna person väger 80 kg, har han dessutom 150 kg i extra vikt så klarar alltså hans ena ben 230 kg i benböj. Skulle han haft två ben, borde han alltså klara 230 kg med det benet också, vilket i slutändan borde bli så att om han kunde använda båda benen skulle kunna böja 460 kg. (Där 380 kg är vikter och 80 kg är kv).

Eller fallerar mitt resonemang någonstans?

Gnistan
2015-04-21, 12:50
Det är det här mitt räkneexempel i första posten handlar lite om. Låt oss säga att denna person väger 80 kg, har han dessutom 150 kg i extra vikt så klarar alltså hans ena ben 230 kg i benböj. Skulle han haft två ben, borde han alltså klara 230 kg med det benet också, vilket i slutändan borde bli så att om han kunde använda båda benen skulle kunna böja 460 kg. (Där 380 kg är vikter och 80 kg är kv).

Eller fallerar mitt resonemang någonstans?

Nja!
Nu har ju jag förvisso inte kört så mycket benböj och då på mycket lätta vikter i maskin. Fristående bara ca 30-40 kilo då jag har en förlamningsskada. Så detta med benböj är inte min starka sida. Men om jag skall tro så kan det ju vara så att det är skillnad att göra,säg 100 med ett ben och 200 med båda.
Eller med andra ord så är det inte självklart att man gör dubbelt i vikt med båda benen. Och nu var det förvisso ca 150 kilo i smithmaskin och han hade en protes på. När han körde utan protes och fristående kan jag tänka mig att det var betydligt mindre vikt. Jag har bara sett en bild där han står med en stång och en vikt av något slag på båda sidor och står vid en ställning.
Jag har således inte själv sett honom böja fristående.

Fatcan
2015-04-21, 14:07
Visst kan du göra det, sålänge du har koll på att knäleden inte flaxar i sidled. Oavsett så sliter balanserande enbensknäböj klart mer på knäleden/lårmuskelns sena och knäskålen.

Förutsatt att leden är stabil och man har styrka och balans för kontrollera rörelsen, varför skulle det vara så?

pezrulezhaakon
2015-04-21, 14:24
Det är tyvärr så gravitationen påverkar knäleden. Pga att du måste balansera på ett ben så skapas dessa slitande krafter över knäleden. Anledningen är att höftleden hamnar utanför gravitationens kraftlinje. Förutsatt att leden är stabil och man har styrka och balans för kontrollera rörelsen, varför skulle det vara så?

Loke
2015-04-21, 14:40
Har för mig att han gjorde runt en 150 i smithmaskinen. En annan polare hade sett honom köra fristående en gång med då säkert mindre kilo på stången? Vet ej? Han var/är smed till yrket. Gjorde bl.a kända ställningar och vikter för skrotlyftning.
"Smiddefix grova"
Man kan se hans ställnigar på en del gym och tävlingar.
Gick med protes på den amputerade sidan. Ett riktigt härligt original var han och mycket trevlig och sympatisk man.
Han tränade nästan aldrig (som det sas) men gjorde nästan alltid runt 150 i bänk på tävlingar.

Ok. Jag tänkte dock på vanlig enbensknäböj, alltså utan smith, som diskuterades här ovan. Kunde han göra, säg, 80 i en pistol squat så kan jag nog hålla med om att det eventuellt kan var så att pistols squats går att åtminstone jämföra med vanliga knäböjar. De flesta tycks köra med typ en skivstång, och det säger ju sig självt att det inte blir i närheten av tillräcklig belastning för att bygga några ben värda att tala om.

biggusdickus
2015-04-21, 15:08
Ok. Jag tänkte dock på vanlig enbensknäböj, alltså utan smith, som diskuterades här ovan. Kunde han göra, säg, 80 i en pistol squat så kan jag nog hålla med om att det eventuellt kan var så att pistols squats går att åtminstone jämföra med vanliga knäböjar. De flesta tycks köra med typ en skivstång, och det säger ju sig självt att det inte blir i närheten av tillräcklig belastning för att bygga några ben värda att tala om.

Jag har aldrig ens varit nära att kunna utföra en pistolböj. Främst pga dålig balans men jag tycker att det verkar vara en tung övning oavsett.

Tror att vinklarna är jobbigare än vid knäböj plus att du kommer djupare. Här överlåter jag den fortsatta diskussionen till dom som faktiskt tränar pistolböj på riktigt.

Fatcan
2015-04-21, 15:56
Det är tyvärr så gravitationen påverkar knäleden. Pga att du måste balansera på ett ben så skapas dessa slitande krafter över knäleden. Anledningen är att höftleden hamnar utanför gravitationens kraftlinje.

Vilka strukturer är det som slits mera jämfört med tvåbenta knäböj och varför?

biggusdickus
2015-04-21, 16:11
Jag har aldrig ens varit nära att kunna utföra en pistolböj. Främst pga dålig balans men jag tycker att det verkar vara en tung övning oavsett.

Tror att vinklarna är jobbigare än vid knäböj plus att du kommer djupare. Här överlåter jag den fortsatta diskussionen till dom som faktiskt tränar pistolböj på riktigt.

När jag funderat ett varv vill jag säga att en fulldjup pistolböj snarare bör jämföras med en frontböj än knäböj. Med en viktbelastning ovanpå det så kan jag dock tänka mig att tyngdpunkten ändras drastiskt. Någon som har en film på hur det kan se ut?

pezrulezhaakon
2015-04-21, 16:15
Det är främst menisker, knäskålen, brosket mellan knäskålen och lårbenet och muskelsenan på quadriceps. Detta pga snedbelastning och glidning i sidled au knäskålen.Vilka strukturer är det som slits mera jämfört med tvåbenta knäböj och varför?

Sheogorath
2015-04-21, 17:57
Sheo svarar ts på ett mindre bra sätt. Jag opponerar mig å blir påhoppad av dig å sparven. Senare inlägg av en människa med egen erfarenhet av övningen tyder starkt på att jag hade rätt. Sheo gör ett försök att få rätt till slut men jag anser att han är ute å cyklar med ologiska argument. Vad är det ni inte förstår?

Jag skriver att han aldrig kommer kunna bygga lika bra ben som han skulle kunna göra med knäböj eller benpress och att repsökning i övningen inte på något sätt garanterar någon vidare massaökning i quadriceps.

Jag förstår verkligen inte hur det kan klia så mycket. Men det gjorde väl det. Nej, jag tar inte tillbaka det jag skrivit. Det är i princip lika självklart som att du aldrig kommer växa dig ett par vingar och flyga.

biggusdickus
2015-04-21, 18:37
Jag skriver att han aldrig kommer kunna bygga lika bra ben som han skulle kunna göra med knäböj eller benpress och att repsökning i övningen inte på något sätt garanterar någon vidare massaökning i quadriceps.

Jag förstår verkligen inte hur det kan klia så mycket. Men det gjorde väl det. Nej, jag tar inte tillbaka det jag skrivit. Det är i princip lika självklart som att du aldrig kommer växa dig ett par vingar och flyga.

Men det du säger är ju helt grundlöst. Självklart kan de flesta öva upp sin balans. Å när dom inte har balansen som en begränsande faktor så kan dom självklart bygga ett ben lika bra som två.

Brukar du även påstå att bicepscurl måste utföras med stång å att det inte går att bygga biceps om du tränar en arm i taget med hantel?

Fatcan
2015-04-21, 18:54
Det är främst menisker, knäskålen, brosket mellan knäskålen och lårbenet och muskelsenan på quadriceps. Detta pga snedbelastning och glidning i sidled au knäskålen.

Så länge man inte faller in med knät så tror jag inte att detta kommer hända, sen flyttar man ju tyndpunkten åt det ben som man står på. Jag tror snarare att enbenta knäböj är bra för att förebygga skador i knäleden eftersom det blir en form av proprioceptiv träning.

Vad har du för åsikt på detta Sheogorath? Har tänkt köra övningen som en standardövning i mitt program så jag vill gärna veta om den kan vara skadlig även rätt utförd.

pezrulezhaakon
2015-04-21, 19:02
Jag förenklar det för dig då. Om du balanserar på ett ben så inträffar detta alltid! Det är så fysiken påverkar dig. Om du försöker få bort dessa snedbelastande krafterna så ramlar du, eftersom du förändrar tyngdpunktsförhållandet.Så länge man inte faller in med knät så tror jag inte att detta kommer hända, sen flyttar man ju tyndpunkten åt det ben som man står på. Jag tror snarare att enbenta knäböj är bra för att förebygga skador i knäleden eftersom det blir en form av proprioceptiv träning.

Vad har du för åsikt på detta Sheogorath? Har tänkt köra övningen som en standardövning i mitt program så jag vill gärna veta om den kan vara skadlig även rätt utförd.

Sheogorath
2015-04-21, 19:06
Så länge man inte faller in med knät så tror jag inte att detta kommer hända, sen flyttar man ju tyndpunkten åt det ben som man står på. Jag tror snarare att enbenta knäböj är bra för att förebygga skador i knäleden eftersom det blir en form av proprioceptiv träning.

Vad har du för åsikt på detta Sheogorath? Har tänkt köra övningen som en standardövning i mitt program så jag vill gärna veta om den kan vara skadlig även rätt utförd.

Komma här med relevanta frågor när jag sitter och ska bestämma mig för om biggusdickus är ett troll eller inte?

Nej men skämt åsido: pez resonemang är riktigt men jag tänker att övningen ändå för flertalet kommer vara mer nyttig än skadlig. Men höftstabiliteten är gruvligt svår i övningen, långt svårare än utfall, och har man problem med ländryggen kan den stora flexionen i ryggen som automatiskt bildas p.g.a. att du inte kan ge ett mothåll på bäckenet med andra benet bli ett problem. En lösning på detta är att stå på en pall eller plint så att man kan ha det raka benet mer i vinkel nedåt. Då ska man däremot ha en ställning bredvid sig så att man kan parera när man balansfailar.

Jag tänker att man ganska snabbt kommer märka om man har någon vajsing med sina knän som gör att pistols inte funkar. Förmodligen är det p.g.a. dåliga menisker och då får man väl helt enkelt skippa övningen och roa sig med något annat.

Som en övning för höftabduktorerna och stabiliserande muskler i fotleden är den riktigt bra. Som ren massabyggare för quadriceps vidhåller jag att den är undermålig.

Sparven från Minsk
2015-04-21, 19:12
Men det du säger är ju helt grundlöst. Självklart kan de flesta öva upp sin balans. Å när dom inte har balansen som en begränsande faktor så kan dom självklart bygga ett ben lika bra som två.

Brukar du även påstå att bicepscurl måste utföras med stång å att det inte går att bygga biceps om du tränar en arm i taget med hantel?

Tycker helt klart Sheo har grund för sitt påstående, lika mycket som du har för dina.

Har man en bra bas, oavsett böj eller stångcurl så slipper man kompensera för balansmomentet och kan kötta på. På ett ben blir det alltid en balansproblematik oavsett hur god balans du tränar upp. Balansera måste du ändå göra.
Sen är inte balansträning exponentiellt, dvs du kan inte bli superstabil.

Har kört en hel del enbens benpressar. De tar per automatik mer på röven då den måste kopplas in för att balansera benet, hindra det från att falla in. Detta gör att röven bli trött före benet, eller att jag helt enkelt inte orkar samma vikt.
Dvs mindre vikt "går igenom" benet och träningen av benet blir lidande.

Jag tar utan problem 200 kg mer i benpressen med bägge benen.

Sheogorath
2015-04-21, 19:24
Och i enbens benpress har man inte ens problemet att man faller åt sidan eller bakåt eftersom man naglar fast kroppen mot sitsen när man pressar vikten. I enbens benpress kan man till en viss del fula med vikten på ett sätt man inte har en chans att göra i pistols.

svenbanan
2015-04-21, 19:36
Sheo svarar ts på ett mindre bra sätt. Jag opponerar mig å blir påhoppad av dig å sparven. Senare inlägg av en människa med egen erfarenhet av övningen tyder starkt på att jag hade rätt. Sheo gör ett försök att få rätt till slut men jag anser att han är ute å cyklar med ologiska argument. Vad är det ni inte förstår?

Påhoppad? Nu får du väl ändå ge dig.

svenbanan
2015-04-21, 19:39
Men det du säger är ju helt grundlöst. Självklart kan de flesta öva upp sin balans. Å när dom inte har balansen som en begränsande faktor så kan dom självklart bygga ett ben lika bra som två.

Brukar du även påstå att bicepscurl måste utföras med stång å att det inte går att bygga biceps om du tränar en arm i taget med hantel?

Klart man kan öva upp balansen. Men inte tusan lär man öva upp balansen så man får bättre balans på ett ben än på två, eller hur?

biggusdickus
2015-04-21, 19:41
Tycker helt klart Sheo har grund för sitt påstående, lika mycket som du har för dina.

Har man en bra bas, oavsett böj eller stångcurl så slipper man kompensera för balansmomentet och kan kötta på. På ett ben blir det alltid en balansproblematik oavsett hur god balans du tränar upp. Balansera måste du ändå göra.
Sen är inte balansträning exponentiellt, dvs du kan inte bli superstabil.

Har kört en hel del enbens benpressar. De tar per automatik mer på röven då den måste kopplas in för att balansera benet, hindra det från att falla in. Detta gör att röven bli trött före benet, eller att jag helt enkelt inte orkar samma vikt.
Dvs mindre vikt "går igenom" benet och träningen av benet blir lidande.

Jag tar utan problem 200 kg mer i benpressen med bägge benen.

Tackar för ett seriöst inlägg där du faktiskt har argument som för tråden framåt. Enbenspress är troligen inte den bästa jämförelsen. Tack vare stödbenet bakom dig blir tyngdpunkten annorlunda. Något rövproblem kan jag inte se förräns möjligen vid rejäla extravikter då medius å minimus får svårt att balansera bäckenet. Att utföra övningen stående på en låg pall typ stepbräda som Sheo nämner gör nog mycket för att få en rörelse med bättre kontroll.

Sheogorath
2015-04-21, 19:41
Ibland kanske man bara får ta ett steg tillbaka:

"Här har vi alltså någon som tror att man kan bygga lika bra quadriceps med pistol squats som med benpress. Är det rimligt? Är det ens något att diskutera?"

Nope. Inte.

Sheogorath
2015-04-21, 19:45
Tackar för ett seriöst inlägg där du faktiskt har argument som för tråden framåt. Enbenspress är troligen inte den bästa jämförelsen. Tack vare stödbenet bakom dig blir tyngdpunkten annorlunda. Något rövproblem kan jag inte se förräns möjligen vid rejäla extravikter då medius å minimus får svårt att balansera bäckenet. Att utföra övningen stående på en låg pall typ stepbräda som Sheo nämner gör nog mycket för att få en rörelse med bättre kontroll.

Den bästa jämförelsen är förstås bicepscurl med hantel. Eller?

Sparven från Minsk
2015-04-21, 20:15
Den bästa jämförelsen är förstås bicepscurl med hantel. Eller?

Tycker helt enkelt vi släpper det Sheo.

biggusdickus får gärna motbevisa oss med att själv enbart träna pistols och sen får vi se hans benutveckling.

Jag är av fast övertygelse att pistols inte bygger ben nämnvärt så bra som knäböj eller benpressar.

Skulle hantelcurl bygga bättre än stångcurl?
Skulle enarms frenchpress bygga bättre än frenchpress med stång?
Hantelpress bättre än militärpress?

Knappast.

Av annan åsikt? Motbevisa mig! :)

Sparven från Minsk
2015-04-21, 20:18
Ett bra exempel är faktiskt sittande militärpress med ryggstöd eller ej.

Utan ryggstöd får bål och rygg jobba mer för att hålla balansen samt skapa ett stabilt underlag att trycka ifrån och skapa kraft.

Med ryggstöd kan man lättare hålla balans och få något att pressa ifrån.
Detta gör att man kan lassa på mer vikt, mer vikt går igenom axlarna och detta är vi överens över att det då bygger bättre.
Man blir alltså inte begränsad av svagare omkringliggande strukturer.

pezrulezhaakon
2015-04-21, 20:48
Det är dock mycket större skillnad mellan enbensböj-knäböj, än mellan hantelcurl och stångcurl. I det senare är det definitivt jämförbart. Maskincurl kan tom vara ännu mer effektivt än både hantel och stång. Den avgörande faktorn är kravet på stabilisering/balansering.Tycker helt enkelt vi släpper det Sheo.

biggusdickus får gärna motbevisa oss med att själv enbart träna pistols och sen får vi se hans benutveckling.

Jag är av fast övertygelse att pistols inte bygger ben nämnvärt så bra som knäböj eller benpressar.

Skulle hantelcurl bygga bättre än stångcurl?
Skulle enarms frenchpress bygga bättre än frenchpress med stång?
Hantelpress bättre än militärpress?

Knappast.

Av annan åsikt? Motbevisa mig! :)

peterson
2015-04-21, 20:51
De mindre musklerna tröttnar fortare än de stora och gör att man tappar stabilitet. Kan inte pressa de stora benmusklerna särskilt mycket med pistols. Jag gjorde åtta set med fem på varje ben i förmiddags. Det gick trögt på slutet men benen kändes helt fräscha en kvart senare. Samma utmattningsgrad i knäböj med stång (oavsett var man har den) ger mer ihållande trötthet. Det borde säga nåt om aktiveringen/slitaget.

Sparven från Minsk
2015-04-22, 06:03
Det är dock mycket större skillnad mellan enbensböj-knäböj, än mellan hantelcurl och stångcurl. I det senare är det definitivt jämförbart. Maskincurl kan tom vara ännu mer effektivt än både hantel och stång. Den avgörande faktorn är kravet på stabilisering/balansering.

Detta är min poäng, plocka bort balans/stabiliseringsmomentet så blir det i "regel" mer vikt genom tänkt muskel och effektiverare träning.

biggusdickus
2015-04-22, 12:43
Detta är min poäng, plocka bort balans/stabiliseringsmomentet så blir det i "regel" mer vikt genom tänkt muskel och effektiverare träning.

Så om man då jämför knäböj med benpress i maskin så är det ingen tvekan om vad som bygger bäst ben?

biggusdickus
2015-04-22, 17:36
Under rätt lång tid så har det skrivits regelbundet om friviktsträningens fördelar gentemot maskiner. Argumenten har varit att kraven på balans å stabilisering av synergister helt enkelt gör dig starkare. Tittar man på en olympisk herrgymnast eller rentav en cirkusakrobat så ser man exempel på rejäl styrka i kombination med otrolig balans.

Var går då gränsen för när en fri övning slutar vara effektiv?
Den gränsen är knappast ristad i sten utan hänger på individen. Jag kan knappt stå på ett ben. Andra kan gå på lina eller köra axelpressar i handstående med lite övning.

Det hänger alltså på hur bra balans du har å att inblandade synergistmuskler är starka/smidiga nog.

Något som är en hopplös å svår övning för en person kan vara betydligt mer effektiv för en annan.

Det är därför jag vänder mig emot tvärsäkra uttalanden som: -det kan du inte göra, för det säger sunda förnuftet. Att jag inte plötsligt kan börja flaxa med armarna å flyga iväg säger allt sunt förnuft, men att jag inte skulle kunna öva upp balansen för att göra en svår övning mycket mera effektiv? Icke!

Sparven från Minsk
2015-04-22, 19:19
Så om man då jämför knäböj med benpress i maskin så är det ingen tvekan om vad som bygger bäst ben?

Jag tror faktiskt att benpress kan bygga minst lika bra om inte bättre ben än knäböj. Beroende på vem som utför böjen, teknik m.m.

Bra att du utmanar teorierna biggusdickus, även om du inte kan komma med övertygande argument.

Om nu pistolsquats vore så grymma för benutveckling så undrar jag varför inte alla kör den, istället för böj eller benpress.

Men du är fri att motbevisa oss vilken dag du vill. Kör hårt så mäter vi lårsvep sen.

Ram Dass
2015-04-22, 19:22
Jag tänker att man aktiverar gluteusmuskulaturen mera eftersom de förutom att extendera i höften nu också måste motverka en tippning åt motsatt sida.

För att minska balanskomponenten kan du köra denna istället:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBSingleLegSplitSquat.html

Jag har lagt knäböjen på hyllan ett tag och kör enbart ovanstående, enbenta knäböj med vikt och benspark, tror de är fullgoda ersättare för knäböj och benpress.



För mig tog det ungefär 8-10 tillfällen att få upp god balans i den övningen. Nu kör jag tills jag inte kommer upp ur bottenläget länge vilket rimligen innebär att jag tränar quadriceps till max? Det blir också lättare att hålla balansen om man kör med vikt.
Denna övning var riktigt nice lär jag säga. Precis kört 4 x 12 reps på varje ben med 40 sekunders vila mellan seten. Bra tryck i quads och gluteus. 👍

arthax
2015-04-22, 19:34
Denna övning var riktigt nice lär jag säga. Precis kört 4 x 12 reps på varje ben med 40 sekunders vila mellan seten. Bra tryck i quads och gluteus. 👍

Använder denna och Good Morning som komplement till böj och mark. Har en ljuv hatkärlek till övningen! :D Bränner satan, men träffar allt i lår och röv som ingen annan övning!

Old Nick
2015-04-24, 07:51
Under rätt lång tid så har det skrivits regelbundet om friviktsträningens fördelar gentemot maskiner. Argumenten har varit att kraven på balans å stabilisering av synergister helt enkelt gör dig starkare.

Argumentet är att styrkan inte är användbar om du inte samtidigt tränat synergisterna. Har du bänkat och militärpressat uteslutande i en smith klarar du inte av att balansera en skivstång och är således helt värdelös när det skall lyftas någonting tungt över huvudet som inte glider på gejdrar. Ingen ifrågasätter dock att bröst och triceps inte får precis lika mycket, om inte bättre, belastningsträning när synergisterna kopplas ur. Bara att "styrkan" inte duger till mycket.

Var går då gränsen för när en fri övning slutar vara effektiv?

När du slänger in mer balanskrav än vad du behöver träna för. Vi är tvåfota djur som lever på marken och tränar för att fungera på det sättet. Det är därför friviktsträning är utformad så att vi lyfter tunga vikter med våra händer, ståendes med bägge fötter på golvet. Hade vi varit utformade så att alla våra dagliga bestyr gjorts på ett ben hade pistol squats varit den föredragna övningen framför vanlig knäböj och vanlig böj hade setts som en mindre funktionell övning. Men nu är det inte så, och det överdrivna balanskravet i en pistol squat innebär bara att quads, hamstrings och rumpa inte får samma träning som de hade kunna få om bägge benen stått på marken samtidigt.

Det är därför jag vänder mig emot tvärsäkra uttalanden som: -det kan du inte göra, för det säger sunda förnuftet. Att jag inte plötsligt kan börja flaxa med armarna å flyga iväg säger allt sunt förnuft, men att jag inte skulle kunna öva upp balansen för att göra en svår övning mycket mera effektiv? Icke!

Men vore det då inte bättre att argumentera emot detta i en tråd där någon faktiskt påstått det?

biggusdickus
2015-04-24, 11:04
Men vore det då inte bättre att argumentera emot detta i en tråd där någon faktiskt påstått det?

'KimK, du kommer aldrig kunna få så bra balans att quadriceps får likvärdig stimulering som av knäböj eller benpress.'

'Din framtida styrkeförbättring i pistol squats kommer bero på balansförbättring..'

Bra inlägg med flera poänger, men slutklämmen kändes onödig. Alla kan tydligt se att Sheos felaktiga inlägg finns kvar.

Sheogorath
2015-04-24, 11:45
'KimK, du kommer aldrig kunna få så bra balans att quadriceps får likvärdig stimulering som av knäböj eller benpress.'

'Din framtida styrkeförbättring i pistol squats kommer bero på balansförbättring..'

Bra inlägg med flera poänger, men slutklämmen kändes onödig. Alla kan tydligt se att Sheos felaktiga inlägg finns kvar.

Slutar du grina om jag lägger till ett "främst"? :)

Att hans framtida styrkeförbättringar främst kommer bero på balansförbättring?

biggusdickus
2015-04-24, 12:05
Slutar du grina om jag lägger till ett "främst"? :)

Att hans framtida styrkeförbättringar främst kommer bero på balansförbättring?

Nej. När han klarar balanskravet å kan utföra en fin böj så kommer den ökade styrkan ha exakt samma fysiologiska förklaring som i vilken styrkeövning som helst.

Old Nick
2015-04-24, 12:09
'KimK, du kommer aldrig kunna få så bra balans att quadriceps får likvärdig stimulering som av knäböj eller benpress.'

Om du nu med en dåres envishet skall fortsätta hävda att folk i den här tråden har skrivit att det är omöjligt att träna upp balansen och därmed göra en övning mer effektiv för att träffa en viss muskel, varför då exemplifiera detta med citat där någon enbart påstått att övningen inte är likvärdig med en annan övning? Du ser inte att du faktiskt argumenterar mot någonting annat än det som skrivits?

'Din framtida styrkeförbättring i pistol squats kommer bero på balansförbättring..'

Bra inlägg med flera poänger, men slutklämmen kändes onödig. Alla kan tydligt se att Sheos felaktiga inlägg finns kvar.

Din framtida styrkeförbättring i pistol squats kommer bero på balansförbättring snarare än ökad muskeltillväxt i quads.

Du vet, att kapa citat för att de skall verka felaktiga är inte speciellt förtroendeingivande. Sheos inlägg är kvar, precis som du skriver. Dina är det också. Vems som är felaktiga är inte svårt att se.

biggusdickus
2015-04-24, 12:12
Jag har forskat lite mer på 'pistolsquats' nu å vill förtydliga att den är tekniskt svår å rätt onödig om man kan köra knäböj eller benpress med rejäla vikter. Men om man inte har möjlighet till det så är det mycket som talar för att pistolböj är det du har kvar som faktiskt kan bygga brutalstarka ben.

biggusdickus
2015-04-24, 12:24
Om du nu med en dåres envishet skall fortsätta hävda att folk i den här tråden har skrivit att det är omöjligt att träna upp balansen

'KimK, du kommer aldrig kunna få så bra balans..'


Undrar vem som är dåren här. Grav selektiv blindhet??!:smash:

Sheogorath
2015-04-24, 12:27
Har du för vana att alltid läsa halva meningar eller är det speciellt för den här tråden?

biggusdickus
2015-04-24, 12:35
Har du för vana att alltid läsa halva meningar eller är det speciellt för den här tråden?

Jag läser allt. Känner bara att jag måste förkorta å förtydliga här i möjligaste mån för de forummedlemmar som inte är läskunniga.

biggusdickus
2015-04-24, 13:44
Innan någon fortsätter kriga här så vill jag bara påminna om att den här tråden inte handlar om mig. Den handlar inte ens om Sheo. Den handlar om en kille som ville ha tips å råd om sin träning. Jag tycker att det är ohövligt mot TS att gå in p kriga i trådar med en massa skitinlägg som inte leder nån vart å flyttar fokus från grundfrågan. Jag har läst ungefär allt som Sheo läst under sin utbildning å när det gäller träning har jag nog flera utbildningar än honom. Det jag menar är att jag inte ska behöva be om ursäkt när jag går in å tycker att Sheo uttryckt sig olämpligt eller felaktigt i nån tråd. Att det alltid måste komma ett litet possy av ryggdunkare å kriga åt Sheo å mest sabba tråden med skitinlägg är så väldigt irriterande å onödigt. Sheo är ju själv den som är bäst lämpad att svara för sig. Alla påhopp å tjuvnyp från dessa ryggdunkare i olika trådar där någon av forumets stjärnor blir emotsagda sabbar ju alla försök till diskussioner på forumet å jag fattar inte att Moderatorerna inte är hårdare med varningar för massa skitinlägg som enbart har i syfte att provocera å straffa någon som inte håller med.

Old Nick
2015-04-24, 15:13
Stackars dig. :(

Ram Dass
2015-04-24, 15:14
Ni får kriga hur mycket ni vill, det gör mig inget. Men för eran egen skull kan ni ju sluta. :-)

Old Nick
2015-04-24, 18:50
Ni får kriga hur mycket ni vill, det gör mig inget. Men för eran egen skull kan ni ju sluta. :-)

Jag för då inget krig. Jag har sakligt argumenterat emot dickus påståenden vad gäller pistol squatsens förträfflighet. Att han sedan vill få det till att handla om hans självhävdelsebehov mot Sheo får stå för honom. Det är inte jag som konstant hänvisar till dennes påstående fyra sidor tillbaka i tråden så fort någon försöker hålla sig till ämnet.

biggusdickus
2015-04-24, 19:38
Jag för då inget krig. Jag har sakligt argumenterat emot dickus påståenden vad gäller pistol squatsens förträfflighet. Att han sedan vill få det till att handla om hans självhävdelsebehov mot Sheo får stå för honom. Det är inte jag som konstant hänvisar till dennes påstående fyra sidor tillbaka i tråden så fort någon försöker hålla sig till ämnet.

Men det är ju du som fått en fixering vid mig å inte kan återgå till ämnet.

Bzzzz! 1 varning för skitinlägg.:smash:

3bz
2015-04-24, 23:26
Mike Boyle är väl en förespråkare av unilateral träning som ersättning för knäböj (http://strengthcoachblog.com/2015/04/14/why-we-dont-squat/). Nu tränar han ju mest alteter, så det kanske inte är direkt överförbart till målken för vanliga syrketränande. En av hans argument för enbensövningar verkar också vara att det är mindre risk för skador.

Har själv aldrig känt att balansen varit något problem med den typen av split squat han använder sig av (bakre benet upphöjt), men det kanske är personligt.

Det intressanta i sammanhanget är väl bialteral deficit vilket talar till fördel för unilaterala övningar. Sedan verkar det ju dock som att man delvis kan träna bort eller i vissa fall t.o.m. invertera detta förhållande genom att utföra bilaterala övningar. En snabba scanning av litteraturen verkar dock förespråka både bilaterala och unilaterala övningar för en atletpopulation, känns väl som ett ganska sansat förslag.

Men varför inte bara testa sin egen deficit, är den stor trots att man mest tränat bilaterala övningar så kanske det kan vara värt att inkludera unilaterala övningar i träningen?

Om någon har tillgång till denna (http://journals.lww.com/nsca-scj/Abstract/2014/10000/Unilateral_Versus_Bilateral_Exercise_and_the_Role. 13.aspx) så får de gärna lägga upp den någonstans och länka här, den verkar ju ganska relevant för diskussionen.

biggusdickus
2015-04-24, 23:53
Jag orkar inte ladda hem pdf:en men Boyles artikel var intressant. Det man missar lite med en bulgarisk enbensböj är det riktiga djupet i böjen. Där tror jag att pistolböjen skulle vara ett perfekt komplement.

3bz
2015-04-25, 00:00
Jag orkar inte ladda hem pdf:en men Boyles artikel var intressant. Det man missar lite med en bulgarisk enbensböj är det riktiga djupet i böjen. Där tror jag att pistolböjen skulle vara ett perfekt komplement.

Har du tillgång till den så tycker jag allt att du kan dela med dig :)