handdator

Visa fullständig version : Styrka, kondition samt kost!


victoria3
2015-04-19, 18:28
Hade precis skrivit ett långt inlägg så loggades jag ut och allt försvann..

Iaf jag vill börja med att säga att jag skulle verkligen uppskatta att få hjälp med mina frågor och är det någon som vill "ta sig an" frågorna och vill ha betalt så är det inga problem! Hade först tänkt att gå till en PT men kom då på att jag nog ska pröva här först!!

Lite bakgrundsinfo. Tjej 35år och jobbar i butik. Har tränat i ca 10 års tid så har en ganska bra grundkondition samt hyfsad form. Är utöver träningen aktiv i min vardag, på jobbet samt hemma då jag har två stora hundar som ska ut varje dag i ca 2 timmar!

Träningen ser ut exakt likadant Varje dag. Kan inte namn på alla övningar så ska försöka förklara!
45 min powerwalk med inslag av intervaller samt trappträning
Benspark framåt med 5 kg tyngd 70st
Benspark åt sidan med 5kg 30st
Hantlar 3kg biceps 120st
Hantlar 3kg baksida arm 50st
Gummiband biceps 70st

Kost;

1 lindahls kvarg 125g
2 plommon
1 grönt äpple
2 mandariner
2 nektariner
100g jordgubbar
1 proteindryck 'a 100kcal
(ibland 1 rött äpple)

1 Quest-bar

Sallad (zuccini, isbergssallad, tomat, gurka, champinjon samt purjolök) blandat med 100g räkor, 100g kycklingfärs, 100g surimi, 1/2 avokado, 100g bulgur med lite olivolja samt ibland 1dl edamebönor eller kikärtor

1 portion rågflingegröt med 2 tsk musli med russin
1 portion kellogs gröt 'a 120kcal
2 dl lättyoughurt med 1dl blåbär och 1dl hallon
2 finncrisp med 2 skivor rökt kalkon samt paprikaskivor

Utöver detta dricker jag funlight saft 1 liter och kaffe med en skvätt minimjölk

Jag har ett ätfönster som börjar 16 och slutar 23 vilket betyder att jag alltid tränar på tom mage, fick detta föreslaget av en PT som jag träffade via jobbet.

Mina problem som jag upplever är dels att jag inte känner att jag har en "konstant form" utan varje dag känns annorlunda, ena dagen slim för att nästa dag känna mig plufsig och känner att jeansen stramar.. För ca 2 månader sedan mätte jag låren och de hade minskat med 3 cm men nu när jag mätte hade de ökat med 4cm, trots samma träning och kost.

En konstig sak är att de dagar jag äter lite mer fett (en bakelse, kebab etc.) så känner jag mig smalare och mer tonad i kroppen dagen efter..

Jag har läst att man bör variera sin träning för att få fortsatta resultat, är detta något jag bör göra och hur? Ändra övningar, sträcka på PW, vilodag?

Så till det sista, har på sista tiden vaknat 3-4 gånger per natt och varit okontrollerat hungrig, har då ätit 200g lösviktsgodis.. Inte bra men det är som att kroppen tar över och förnuftet försvinner.. Tecken på att jag bör ändra min kost, mindre eller mer av något?

Tack på förhand!!!

vicarious
2015-04-19, 19:06
Vad har du för mål, vad vill du åstadkomma?

Min första reaktion är att du bör öka belastningen på vikterna när du tränar. Det kommer inte hända något av att stå och lyfta 3kgs hantlar 120 gånger. Vill man utvecklas måste man sträva efter progression, det räcker inte att stå och göra samma sak som man alltid gjort om och om igen.

victoria3
2015-04-20, 11:27
Så jag bör öka vikten på hantlarna men inte köra lika många? Eller ska jag öka vikten och köra lika många fast uppdelat på fler set?

Jag är ganska nöjd med formen som jag ser ut idag men skulle vilja bli lite tightare och fastare. Mer synliga muskler men inte stora utan slanka.

Hur ser kosten ut?