handdator

Visa fullständig version : Knäproblem vid benspark?


Röda Björnen
2015-04-19, 13:35
Hej Kolo!

Jag har ett problem och det är mina åtskilliga försök att använda benspark i mina program.
Varje gång jag kör benspark, nu oavsett vikt och utförande så får jag ont i knäet.

Det känns runt knäskålen mer på sidan av knäet och det gör ont när jag försöker böja knäet, stretcha quadriceps eller på något sätt riktigt anstränga quadriceps.
Jag misstänker hopparknä men är inte 100%, antar det pga. att jag inte är svullen och har mest problem när jag sitter en längre tid alternativt efter lättare ansträngning.

Vad jag undrar då är: Varför är det just benspark som orsakar detta ?, vad kan jag göra för att förebygga detta problem och hur kan jag på bästa sätt påskynda läkningen ?

MVH

pezrulezhaakon
2015-04-19, 17:56
Hej Kolo!

Jag har ett problem och det är mina åtskilliga försök att använda benspark i mina program.
Varje gång jag kör benspark, nu oavsett vikt och utförande så får jag ont i knäet.

Det känns runt knäskålen mer på sidan av knäet och det gör ont när jag försöker böja knäet, stretcha quadriceps eller på något sätt riktigt anstränga quadriceps.
Jag misstänker hopparknä men är inte 100%, antar det pga. att jag inte är svullen och har mest problem när jag sitter en längre tid alternativt efter lättare ansträngning.

Vad jag undrar då är: Varför är det just benspark som orsakar detta ?, vad kan jag göra för att förebygga detta problem och hur kan jag på bästa sätt påskynda läkningen ?

MVH

Om det finns möjlighet kan ett klipp framifrån och från sidan när du kör övningen vara till hjälp. Om inte annat en bild på maskinen.

cero
2015-04-19, 18:06
Samma problem. Knäna vägrar både benspark och lårcurl. Märkligt eftersom att jag kan böja tungt utan problem.

Röda Björnen
2015-04-19, 20:53
Om det finns möjlighet kan ett klipp framifrån och från sidan när du kör övningen vara till hjälp. Om inte annat en bild på maskinen.

kan fixa filmer i dagarna.

Men maskinen:
http://www.gymleco.se/Produkter/Produktbilder/340_middle.png

Röda Björnen
2015-04-19, 20:54
Samma problem. Knäna vägrar både benspark och lårcurl. Märkligt eftersom att jag kan böja tungt utan problem.

Lårcurl går bra för mig, med lätt vikt.

Men hittat benspark maskiner och gått så lågt som 10 kg, och ändå så klagar knäet direkt.

cero
2015-04-19, 21:11
Det är väldigt konstigt i och med att de är så naturliga rörelser. Kanske är det vinklarna i maskinen som ställer till det för knäna, får testa med gummiband alt lägga hantlar direkt på fötterna någon gång och se om det känns bättre.

Agitator
2015-04-19, 21:20
Känns som ni måste sätta er så vinklar och belastning blir dåliga?

Armed Dingo
2015-04-19, 21:28
Samma problem. Gäller bara ena knäet, det längst ifrån maskinens led. Vänster knä på min maskin. Gör ont på sidan om knät som är närmast andra benet.

Gör ont när jag cyklar ibland, men det kommer helt klart från bensparken.


Jag har funderat på det länge och jag undrar om det beror på att leden/kullagret som bjälken man sparkar upp sitter fast i, har blivit sned pga hög belastning, och därför är bjälken något roterad, vilket gör att för vänster knä så blir vinkeln helt off och därför säger knät ifrån.

Har inte kunnat kontrollera min teori.

pezrulezhaakon
2015-04-19, 21:36
kan fixa filmer i dagarna.

Men maskinen:
http://www.gymleco.se/Produkter/Produktbilder/340_middle.png

Gött!

Vad beträffar maskinen så är den inte av nån toppkonstruktion. Gammalmodig.

Armed Dingo
2015-04-19, 21:38
Kan tillägga att mitt gym, och alla gym med en benspark som gett mig problem, har varit av samma konstruktion/modell/utförande, men av olika märken eller fabrikat.

pezrulezhaakon
2015-04-19, 21:47
Kan tillägga att mitt gym, och alla gym med en benspark som gett mig problem, har varit av samma konstruktion/modell/utförande, men av olika märken eller fabrikat.

Många tillverkare bygger fortfarande efter en gammal princip. De flesta tillverkare vill ju sälja sin produkt, ofta på bekostnad av kompromisser.

cero
2015-04-19, 22:01
Vad är felet med dessa gamla maskiner då? Och hur ser "bra" modeller ut?

pezrulezhaakon
2015-04-19, 22:26
Vad är felet med dessa gamla maskiner då? Och hur ser "bra" modeller ut?

Felet är oftast konstruktionen för hur bendynan med tillhörande armar ser ut, förutom variabel belastning. Främst är det andra krafter än själva belastningen som uppstår då.

Man kan tex märka det på sämre konstruerade bensparkmaskiner som har en "rullbendyna". Det är ofta mycket svårt att köra i sådan maskin, utan att den dynan rullar upp och ned på smalbenet. De maskiner som har en fast dyna skapar ännu högre ofördelaktiga/onödiga ledkrafter.


En bra konstruerad maskin som korrigerade dessa krafter gjordes redan av Cybex för 15-20 år sedan.

http://fitnessbrokersusa.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/y/cybex-eagle-leg-extension-machine_4.jpg

Agitator
2015-04-19, 22:29
*redigera... Hmmm.... såg nu att du svarat på det jag skrev.

Vettefan, vi har gamla konstruktion, sätter benpinnen så den ligger bra nära min fotled, aldrig något problem, kör fullt magasin 122 kg har jag för mig med markerat stopp i toppne.

Liknar det du länkat, gammal gymleco maskin.

Armed Dingo
2015-04-20, 08:56
Felet är oftast konstruktionen för hur bendynan med tillhörande armar ser ut, förutom variabel belastning. Främst är det andra krafter än själva belastningen som uppstår då.

Man kan tex märka det på sämre konstruerade bensparkmaskiner som har en "rullbendyna". Det är ofta mycket svårt att köra i sådan maskin, utan att den dynan rullar upp och ned på smalbenet. De maskiner som har en fast dyna skapar ännu högre ofördelaktiga/onödiga ledkrafter.


En bra konstruerad maskin som korrigerade dessa krafter gjordes redan av Cybex för 15-20 år sedan.

http://fitnessbrokersusa.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/y/cybex-eagle-leg-extension-machine_4.jpg

Oj. Enligt mig som inte har koll är de där maskinerna likadana. Jag får titta på den på gymmet igen.

Röda Björnen
2015-04-20, 13:24
Som vanligt nu några dagar senare blir knäet med snabb fart bättre.

Min naprapat föreslår hopparknä, en överbelastad knäled. Men han har ingen bra förklaring till varför jag kan köra tunga, tunga böj. Även stopp böj utan några problem alls.
Det är enbart benspark maskinen som ger mig dessa problem och alla knäproblem sen dag 1 i min träningshistoria har varit pga. benspark.

Trots förändringar i teknik för varje gång.

Agitator
2015-04-20, 13:42
Kan ju vara så att just den maskinen är dålig för dig och din kropp. Anatomiskt sett dvs, vinklar med mera.

cero
2015-04-20, 15:29
Rödbjörnen: Testa benspark med en fastlindad hantel eller ett gummiband och se om problemet kvarstår.

Kan du böja tungt är det lugnt dock, benspark överlever man utan.