handdator

Visa fullständig version : Om låglönejobb


Exdiaq
2015-04-19, 12:33
Stötte på den här (ja, jag följer Norbergs skriverier) och ville skapa en diskussionstråd kring inställningen till låglönejobb i Sverige.

Bra med höga lägstalöner? Dåligt med höga lägstalöner? Varför, varför inte?

Johan Norberg @ SvD - Språngbrädor för lågutbildade saknas (http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sprangbrador-for-lagutbildade-saknas_4498660.svd)

hugok
2015-04-19, 13:07
Höga lägstalöner är ett stort problem tycker jag. Hade man tillåtit lägre löner hade man dessutom kunnat ha mer inhemsk produktion och inte behöva outsourcea allt till låglöneländer. Detta i sin tur skulle direkt ge Sverige en lägre arbetslöshet, det skulle leda till minskade transporter vilket i sin tur leder till mindre utsläpp och dessutom skulle det skapa effektivare koppling mellan konstruktion och produktion vilket ger produkter som är enklare att konstruera vilket ger en direkt påverkan på priset och miljön återigen.

Blomkål
2015-04-19, 13:27
Problemet är att det drabbar långt fler än det hjälper. Försvinner avtalen så kan man inte längre försörja sig på skitjobb. Café, restaurang, matbutik, brevbärare, lager osv är alla skitjobb i USA som du i många fall inte kan klara dig på trots att du jobbar heltid. Många har två jobb men tvingas ändå gå på food stamps. När jag bodde i New York jobbade min sambo på Starbucks och drog in 7 dollar i timmen, alltså runt femtio spänn medan hon här i Sverige skulle få det dubbla på samma företag och tjänst. Man kan inte förvänta sig att unga ska kunna flytta hemifrån, bli vuxna och självständiga med de lönerna.

Medelklassen i USA har suddats ut och det finns i stort sett bara olika nivåer i underklassen och överklassen. Det är inte något att sträva efter. Jag bor i ett fint område i innerstan i Stockholm och i mitt hus finns lagerarbetare, kassörer, läkare, jurister och poliser i samma hus. Det är något bra enligt mig.

Starke75an
2015-04-19, 13:28
I dagsläget finns det drösvis med lågutbildade i Sverige, och många av de jobben dom de skulle kunna ha haft finns inte längre pga effektiviseringar inom industrin och bygg. Tyvärr. Inom bygg finns det många lågavlönade arbetare, dock är de från österuropa.

421
2015-04-19, 13:47
Problemet är att det drabbar långt fler än det hjälper. Försvinner avtalen så kan man inte längre försörja sig på skitjobb. Café, restaurang, matbutik, brevbärare, lager osv är alla skitjobb i USA som du i många fall inte kan klara dig på trots att du jobbar heltid. Många har två jobb men tvingas ändå gå på food stamps. När jag bodde i New York jobbade min sambo på Starbucks och drog in 7 dollar i timmen, alltså runt femtio spänn medan hon här i Sverige skulle få det dubbla på samma företag och tjänst. Man kan inte förvänta sig att unga ska kunna flytta hemifrån, bli vuxna och självständiga med de lönerna.

Medelklassen i USA har suddats ut och det finns i stort sett bara olika nivåer i underklassen och överklassen. Det är inte något att sträva efter. Jag bor i ett fint område i innerstan i Stockholm och i mitt hus finns lagerarbetare, kassörer, läkare, jurister och poliser i samma hus. Det är något bra enligt mig.

Om du jämför löner du ska jämföra priser också. Minimum wage i New York state är 8.75USD per h. (75SEK)

Gober
2015-04-19, 13:50
Jag är nog lite inne på blomkåls spår. Var sätts gränserna för lönen? Alla vill eller kan inte ha lågavlönade jobb som en språngbräda till en fortsatt karriär. Dessa individer måste kunna försörja sig och sin familj på sin lön.

Olegh
2015-04-19, 13:57
För att inte tala om att vi "redan nu" måste ta hänsyn till realiteten att människor, nu och alltjämt, i minskande utsträckning behövs för enkla låglönejobb.

Ignatius72
2015-04-19, 14:05
alternativet till låglönejobb är att de som jobbar ger folk bidrag för att göra ingenting.

Jokester
2015-04-19, 14:20
Det är väl ändå knappast det enda alternativet?

bigtraps
2015-04-19, 14:23
Ta även bort alla ob tillägg på lågstatusjobb. Tex inom handel och äldrevård.

Ignatius72
2015-04-19, 14:38
Det är väl ändå knappast det enda alternativet?

Det är ju så vi gör nu. Flyger tex hit 10000 thailändska bärplockare för att de som är här är för lata och har det för bra.

GaindalfTheWhey
2015-04-19, 15:43
Lågavlönade jobb brukar korrelera med jobb som inte kräver någon eller speciellt mycket utbildning och den typen av jobb är helt enkelt på väg bort från vårt samhälle, se till exempel http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tekniken-som-tar-over-ditt-arbete/

– Men det behöver inte vara negativt. Total arbetsbefrielse kanske är den värld vi alltid har eftersträvat, säger Gunnar Karlsson.

CGP Grey har vidare en intressant video på ämnet:

7Pq-S557XQU

filmjölk
2015-04-19, 15:48
I ett modernt samhälle behövs inte alla människor och att tvinga folk till att uföra sysslor som inte ens behöver utföras istället för att låta dem vara lediga är en form av straffarbete/ slaveri.

Exdiaq
2015-04-19, 15:55
Harvard Business School har också en artikel som känns relevant och den handlar om "3D-printing" och vad det innebär till tillverkningsindustrin. Men fortfarande finns det låglönejobb som behöver göras och fortfarande är lönerna höga för dessa arbeten internationellt sett.

https://hbr.org/2015/05/the-3-d-printing-revolution

filmjölk
2015-04-19, 16:04
Om man sänker lönerna, försämrar villkor, etc. på lågstatusjobb, hur skall man då få någon att vilja jobba där?

Om man får tex. 5000 i månaden för att jobba i äldrevården 70timmar i veckan utan OB, vem f-n skulle välja det före socialbidrag? Såpass roligt är det inte att byta bajsblöjor på dementa som inte vill byta blöja att man vill förlora pengar (rel. socialbidrag) på att göra det.

Exdiaq
2015-04-19, 16:05
Om man sänker lönerna, försämrar villkor, etc. på lågstatusjobb, hur skall man då få någon att vilja jobba där?

Om man får tex. 5000 i månaden för att jobba i äldrevården 70timmar i veckan utan OB, vem f-n skulle välja det före socialbidrag? Såpass roligt är det inte att byta bajsblöjor på dementa som inte vill byta blöja att man vill förlora pengar (rel. socialbidrag) på att göra det.

Om frågan är ställd till mig tror jag inte att jag behöver ge ett svar kring vad jag tycker. Eller?

filmjölk
2015-04-19, 16:23
Om frågan är ställd till mig tror jag inte att jag behöver ge ett svar kring vad jag tycker. Eller?

Nej, den är allmän.

Jag tycker att det fåtalet lågstatusjobb som faktiskt finns kvar ofta är nödvändiga jobb som förtjänar att kunna ge en skälig lön.

The_RobRoy
2015-04-19, 16:30
Om man sänker lönerna, försämrar villkor, etc. på lågstatusjobb, hur skall man då få någon att vilja jobba där?

Om man får tex. 5000 i månaden för att jobba i äldrevården 70timmar i veckan utan OB, vem f-n skulle välja det före socialbidrag? Såpass roligt är det inte att byta bajsblöjor på dementa som inte vill byta blöja att man vill förlora pengar (rel. socialbidrag) på att göra det.

Så där kommer nästa intressanta sak som i så fall måste diskuteras. Vad är en rimlig nivå på bidrag, kan det vara så att bidragen idag är för höga?

stridis
2015-04-19, 16:46
Eller så inför vi medborgarlön där man kan utöka sin inkomst genom arbete.

bubbaklubba
2015-04-19, 17:02
Se till att vi begränsar antalet lågproduktiva istället.

Förstår inte alls varför vi behöver låglönejobb.

Sluta importera en ny underklass.

filmjölk
2015-04-19, 17:12
Så där kommer nästa intressanta sak som i så fall måste diskuteras. Vad är en rimlig nivå på bidrag, kan det vara så att bidragen idag är för höga?

En rimlig nivå på bidrag skulle jag anse är tillräckligt med pengar för mat, hyra/månadskostnad, gymkort, sjukvård, dator, tv, kläder, transport, fickpengar till en del nöjen. Jag har varken sinne för matematik eller ekonomi, så jag vet inte på vad det hamnar i månaden, kanske 10tusen för ett ensamhushåll?

Jag tror inte på att bestraffa arbetslösa med ett existensminimum eller tvinga folk att ta slavjobb till skitvillkor.

kebne
2015-04-19, 17:18
En rimlig nivå på bidrag skulle jag anse är tillräckligt med pengar för mat, hyra/månadskostnad, gymkort, sjukvård, dator, tv, kläder, transport, fickpengar till en del nöjen. Jag har varken sinne för matematik eller ekonomi, så jag vet inte på vad det hamnar i månaden, kanske 10tusen för ett ensamhushåll?

Jag tror inte på att bestraffa arbetslösa med ett existensminimum eller tvinga folk att ta slavjobb till skitvillkor.
Med 10k i månaden skulle jag må bra och vara glad.

Olegh
2015-04-19, 17:25
Jag vill se mer morot än piska, men piskan är universell och moroten mer trubbig.

Exdiaq
2015-04-19, 17:40
En rimlig nivå på bidrag skulle jag anse är tillräckligt med pengar för mat, hyra/månadskostnad, gymkort, sjukvård, dator, tv, kläder, transport, fickpengar till en del nöjen. Jag har varken sinne för matematik eller ekonomi, så jag vet inte på vad det hamnar i månaden, kanske 10tusen för ett ensamhushåll?

Jag tror inte på att bestraffa arbetslösa med ett existensminimum eller tvinga folk att ta slavjobb till skitvillkor.

Vem betalar? De som äger maskin- och robotparkerna?

Hövdingen
2015-04-19, 17:46
Här har vi kanske lösningen på arbetslösheten. cofffee

Vitrysslands president Aleksandr Lukasjenko har infört en ny lag för arbetslösa. Personer som varit arbetslösa längre än sex månader och därför inte betalat skatt måste betala minst 252 dollar i böter till staten, rapporterar CNN[1].

De som inte betalar riskerar att gripas, och tvingas till samhällstjänst.

Lagen ska "stimulera arbetsdugliga medborgare att delta i arbetsaktiviteter och uppfylla sin konstitutionella skyldighet att bidra till finansieringen av statens utgifter".

Ignatius72
2015-04-19, 17:58
Jag tror inte på att bestraffa arbetslösa med ett existensminimum eller tvinga folk att ta slavjobb till skitvillkor.

Ska det löna sig att studera, jobba, ta ansvar?
Vad är slavjobb? Om jag skiter i allt så ska jag ändå räkna med att ha det schysst?

Sniggel
2015-04-19, 18:27
Jag är inte helt emot förslaget med en lägre ersättning, utan krångel, för arbetslösa. Men bara om det markant lönar sig att jobba och även om denna summan ersätter en massa bidrag och kostnaden för byråkrati vi har idag.
Det är lite "arbetslösa får ersättning för att göra livet svårt för andra arbetslösa" idag. :p
Samt att de som är bäst på att whina och som har lägst arbetsmoral är de som lättast får ut ersättning medans de med skam i kroppen missar en massa ersättning de hade kunnat få om de orkat/haft mage att spela byråkratispelet.

Möjligt att det finns en bättre lösning. Men det absolut viktigaste är dock att det ska finnas en stark morot till att jobba.

bigtraps
2015-04-19, 18:48
Alla som är normalt funtade har fattat att det lönar sig att arbeta.
Det kommer alltid att finnas en liten klick som kommer att utnyttja systemet

shadowfire
2015-04-19, 18:50
En rimlig nivå på bidrag skulle jag anse är tillräckligt med pengar för mat, hyra/månadskostnad, gymkort, sjukvård, dator, tv, kläder, transport, fickpengar till en del nöjen. Jag har varken sinne för matematik eller ekonomi, så jag vet inte på vad det hamnar i månaden, kanske 10tusen för ett ensamhushåll?

Jag tror inte på att bestraffa arbetslösa med ett existensminimum eller tvinga folk att ta slavjobb till skitvillkor.

Nu har iofs ekonomin förändrats lite överlag, men jag hade inga problem som helst att ha ett drägligt liv på studiebidrag. Lägenheten liten och enkel, ja, men tak över huvudet, rinnande vatten, värme, en dusch och toalett som fungerade, ett kök där jag kunde laga mat. Har för mig att bidraget då låg på 6800 kr. Fick bra med pengar över vilket tyvärr lades på studentöl istället för på ett sparkonto.

Ett stort problem när man diskuterar/debatterar rimlig levnadsnivå, är att folk utgår från en nivå som "andra" har med högre inkomst och tycker att det är skäligt att ha minst 80 kvadrat boende i stans bästa läge, 42"-tv, snabbaste bredbandet, märkeskläder och äta minst 3 ggr/v på restaurang.

shadowfire
2015-04-19, 18:56
Här har vi kanske lösningen på arbetslösheten. cofffee

haha, den var giftig.

Ett stort problem med det där är att det finns en hel del människor som helt enkelt är oförmögna att ens öppna ett mjölkpaket, än mindre att söka och få ett jobb. De måste och borde få stöd, men inte av en tafatt arbetsförmedling som vi har i Sverige.

Så ta det där, släng på det dubbla som bot på en arbetsförmedlare som inte lyckas förmedla ett jobb till vederbörande - samt sluta straffa företagare som vill anställa, dvs lägg ner straffavgifter för att man utökar antalet anställda.

filmjölk
2015-04-19, 19:08
Vem betalar? De som äger maskin- och robotparkerna?

De som jobbar, bland annat ägarna, mekanikerna, ingenjörerna till maskin och robotparkerna.

Ska det löna sig att studera, jobba, ta ansvar?
Vad är slavjobb? Om jag skiter i allt så ska jag ändå räkna med att ha det schysst?

Ja, ja och ja. Skall det straffa sig att födas in i ett samhälle där man inte behövs och tvingas till "arbeten" som inte behövs för rättvisans skull? Ett slavjobb är alla jobb du tvingas ta för att det inte finns alternativ (annat än att vägra och svälta ihjäl). Om du skiter i allt så är du en lat jävel, men jag tycker ändå inte att du förtjänar att bli hemlös och svälta ihjäl för det.

Vadfan, ni som är så jäkla liberala annars där människan anses ha rätt till oinskränkbar frihet och annat tjafs, ni har en djävulsk dubbelmoral i den här frågan. Måste människan jobba, bidra och ta ansvar är hon allt annat än fri.

C.E.J.
2015-04-19, 19:09
Nu har iofs ekonomin förändrats lite överlag, men jag hade inga problem som helst att ha ett drägligt liv på studiebidrag. Lägenheten liten och enkel, ja, men tak över huvudet, rinnande vatten, värme, en dusch och toalett som fungerade, ett kök där jag kunde laga mat. Har för mig att bidraget då låg på 6800 kr. Fick bra med pengar över vilket tyvärr lades på studentöl istället för på ett sparkonto.

Ett stort problem när man diskuterar/debatterar rimlig levnadsnivå, är att folk utgår från en nivå som "andra" har med högre inkomst och tycker att det är skäligt att ha minst 80 kvadrat boende i stans bästa läge, 42"-tv, snabbaste bredbandet, märkeskläder och äta minst 3 ggr/v på restaurang.

Ja precis, det finns en mentalitet att man har "rätt" till det där senare du nämnde, fastän det du hade som student egentligen är lyx, så pass lite. Jämför med levnadsförhållanden för inte jättelänge sen. På Studentvägen i Uppsala fanns det en telefon per korridor. Norrlands nation hade studentbostäder i själva nationen förut, då var det gemensamt tvätthandfat som gällde. Kort och gott, amen skuggan.

Sniggel
2015-04-19, 19:17
Ett stort problem när man diskuterar/debatterar rimlig levnadsnivå, är att folk utgår från en nivå som "andra" har med högre inkomst och tycker att det är skäligt att ha minst 80 kvadrat boende i stans bästa läge, 42"-tv, snabbaste bredbandet, märkeskläder och äta minst 3 ggr/v på restaurang.

+1

Jag tänker mig snarare något i stil med 25-35 kvadrat i en mindre stad en bit utanför "centrum". Stor del av maten är basvaror med lågt pris per kcal (dock ska man kunna äta nyttigt). Bredband (250/mån) och kostnad för gymkort (250/mån) kan ingå i "förnödenhet" just för att vi lever på 2000-talet. Utöver att klara sig bra så ska man ha lite pengar över till nöjen. Men där ingår "att äta på restaurang". Gillar man att äta ute så får man dra ner på någon utav ens andra intressen, t ex att gå på bio eller handla nåt märkesplagg 1 gång i månaden.
Man ska inte kunna leva som en svensson (dvs "välbärgad" enl. mig) på en sådan inkomst. Det blir ett liv på en budget. Men i gengäld får man "8h extra fritid" per dygn och slipper ha en massa myndigheter som ska nosa i allt och få en att känna sig värdelös.

The_RobRoy
2015-04-19, 19:23
+1

Jag tänker mig snarare något i stil med 25-35 kvadrat i en mindre stad en bit utanför "centrum". Stor del av maten är basvaror med lågt pris per kcal (dock ska man kunna äta nyttigt). Bredband (250/mån) och kostnad för gymkort (250/mån) kan ingå i "förnödenhet" just för att vi lever på 2000-talet. Utöver att klara sig bra så ska man ha lite pengar över till nöjen. Men där ingår "att äta på restaurang". Gillar man att äta ute så får man dra ner på någon utav ens andra intressen, t ex att gå på bio eller handla nåt märkesplagg 1 gång i månaden.
Man ska inte kunna leva som en svensson (dvs "välbärgad" enl. mig) på en sådan inkomst. Det blir ett liv på en budget. Men i gengäld får man "8h extra fritid" per dygn och slipper ha en massa myndigheter som ska nosa i allt och få en att känna sig värdelös.

Och sanningen är att dagens bidragstagare får betydligt mer än detta..

Olegh
2015-04-19, 19:26
Och sanningen är att dagens bidragstagare får betydligt mer än detta..

Får man mer än så från soc?

filmjölk
2015-04-19, 19:31
Man skulle kunna märka upp arbetslösa med en obligatorisk armbindel som de måste bära synligt, och så fort man (förutsatt att man själv arbetar) har en uppgift som behöver lösas (tex. klippa gräsmattan) så kan man tillkalla en arbetslös för att lösa den här uppgiften. Vägrar hen så skriver man ner personens arbetslöshetsnummer och ringer polisen som därmed stryper personens bidrag för en månad.

Jour 24/7, föda får endast intas i form av en smaklös gröt med näringstillsats, max 5 timmars sömn/dygn och inkvartering i speciella arbetslöshetsbaracker som ligger lättillgängligt. Givetvis är dessa kameraövervakade så att de inte har roligt, och den enda delen av internet de borde ha tillgång till är arbetsförmedlingens hemsida med platsbanken.

The_RobRoy
2015-04-19, 19:53
Man skulle kunna märka upp arbetslösa med en obligatorisk armbindel som de måste bära synligt, och så fort man (förutsatt att man själv arbetar) har en uppgift som behöver lösas (tex. klippa gräsmattan) så kan man tillkalla en arbetslös för att lösa den här uppgiften. Vägrar hen så skriver man ner personens arbetslöshetsnummer och ringer polisen som därmed stryper personens bidrag för en månad.

Jour 24/7, föda får endast intas i form av en smaklös gröt med näringstillsats, max 5 timmars sömn/dygn och inkvartering i speciella arbetslöshetsbaracker som ligger lättillgängligt. Givetvis är dessa kameraövervakade så att de inte har roligt, och den enda delen av internet de borde ha tillgång till är arbetsförmedlingens hemsida med platsbanken.

Låter vettigt, med en ändring, de har tillgång till platsbanken och kolozzeum, annars skulle vi ju tappa 70-80% av våra medlemmar.

Vinter
2015-04-19, 19:56
Man skulle kunna märka upp arbetslösa med en obligatorisk armbindel som de måste bära synligt, och så fort man (förutsatt att man själv arbetar) har en uppgift som behöver lösas (tex. klippa gräsmattan) så kan man tillkalla en arbetslös för att lösa den här uppgiften. Vägrar hen så skriver man ner personens arbetslöshetsnummer och ringer polisen som därmed stryper personens bidrag för en månad.

Jour 24/7, föda får endast intas i form av en smaklös gröt med näringstillsats, max 5 timmars sömn/dygn och inkvartering i speciella arbetslöshetsbaracker som ligger lättillgängligt. Givetvis är dessa kameraövervakade så att de inte har roligt, och den enda delen av internet de borde ha tillgång till är arbetsförmedlingens hemsida med platsbanken.

Nej men, jag tror bestämt Filmjölk har ett hjärta någonstans ovanför magregionen.

Beholder
2015-04-19, 20:03
Ni kan ju börja här. http://www.socialstyrelsen.se/hittarattmyndighet/ekonomisktbistand

Olegh
2015-04-19, 20:25
Som ensamstående så är man alltså "berättigad till" ~3,9k efter att boendet (+el och försäkring) är betalt.

Såvida man "bara" har typ en CSN-skuld eller något i den stilen som bagage så borde man alltså kunna klara sig, om än under torftiga förhållanden.

500 till bredband/telefon/träningskort, 1500 käk, 500 resor, 1400 nöjen/kläder/skulder

Yes
2015-04-19, 21:09
Som ensamstående så är man alltså "berättigad till" ~3,9k efter att boendet (+el och försäkring) är betalt.

Såvida man "bara" har typ en CSN-skuld eller något i den stilen som bagage så borde man alltså kunna klara sig, om än under torftiga förhållanden.

500 till bredband/telefon/träningskort, 1500 käk, 500 resor, 1400 nöjen/kläder/skulder
Ungefär så, fast det blir ett lite bakvänt tänk.

Ersättningen tar avstamp ifrån riksnormen som är ett schablonbelopp baserat på familjeförhållanden - ca 3900Kr/mån för en ensamstående utan barn. Därefter görs tillägg till riksnormen.

Boendekostnaden är den största posten. Där kan också ingå avgifter och skälig amortering för bostadsrätt eller fastighet. Sen kan du få tillägg för el, hemförsäkring, "arbetsresor" (kostnaden för SL-kort lär läggas till schablonmässigt i de flesta fall), läkarvård och mediciner (upp till högkostnadsskyddet), akut/nödvändig tandvård, glasögon, avgifter till facket och a-kassan.

Beträffande bostadskostnaden styrs den av Försäkringskassans föreskrifter:
http://lagrummet.forsakringskassan.se/Foreskrifter/GFKFS1409.pdf

I Stockholm är högsta godtagbara kostnad 8375Kr/mån för 1-2 vuxna. Den kan överstiga det om försörjningsstödet inte blir allt för långvarigt.

Du har alltså allt det nödvändiga betalt och dessutom råd med ett rätt bra boende. Det blir såklart till att leva torftigt, men med tanke på att du inte behöver lyfta ett finger så...

För hederligt folk kan det bli jobbigt när man har andra utgifter/skulder som man inte klarar, fast hederligt folk har å andra sidan aldrig varit problemet här..

Problemet är alla ohederliga människor som mjölkar systemet på bidrag. Skulderna kan du ju skita i att betala - finns ingen som kommer åt dig ändå. Varför inte låna så mycket du kan, spendera en del på lyx och göm undan resten. Sen pröjsar du någon bluffläkare (finns gott om sådana) som intygar hur sjuk du är och att det är jättesynd om dig. Mjölka Försäkringskassan på sjukersättning och aktivitetsstöd. Sök försörjningsstöd mellan varven.

Det är ett svart hål som äter upp enorma mängder skattepengar.

Yes
2015-04-19, 21:20
Vadfan, ni som är så jäkla liberala annars där människan anses ha rätt till oinskränkbar frihet och annat tjafs, ni har en djävulsk dubbelmoral i den här frågan. Måste människan jobba, bidra och ta ansvar är hon allt annat än fri.
Eh, frihet handlar inte om att kunna tvinga andra att jobba för en medan man lever i en fantasivärld.

PixelMiner
2015-04-19, 21:33
Fördelen med höga lägstalöner är väl att företagen tvingas att effektivisera. Det går helt enkelt inte bara att lösa problemet med mer folk, eftersom mantid är så dyrt. Det extrema exemplet är väl riktigt fattiga länder såsom Indien, där man hellre tar in 100 man med varsin spade istället för att som i Sverige ta in 1 person med en grävskopa.

De höga lägstalönerna tvingar helt enkelt företagen att vara maximalt effektiva med den mantid man lägger ner. Nackdelen är ju givetvis att steget in på arbetsmarknaden för den som står utanför blir mycket högre.

Historiskt sett verkar det ju ha lönat sig med höga lägstalöner. Det är ju bara att titta på länder som de nordiska, Tyskland, Schweiz, Nederländerna som alla har relativt höga lägstalöner, alltid hamnar långt upp i listan över länder med bra levnadsvillkor och hög standard.

Rahf
2015-04-19, 21:48
Det man ska tänka på med USA är att minimum wage kanske går att överleva på. Problemet uppkommer när man åker på den minsta utgift extra. Åker man på minsta sjukdom som kräver karens, ja då är det helt kört. Sen är priserna i storstäder inte mycket billigare än Sverige.

kebne
2015-04-19, 22:17
Fördelen med höga lägstalöner är väl att företagen tvingas att effektivisera. Det går helt enkelt inte bara att lösa problemet med mer folk, eftersom mantid är så dyrt. Det extrema exemplet är väl riktigt fattiga länder såsom Indien, där man hellre tar in 100 man med varsin spade istället för att som i Sverige ta in 1 person med en grävskopa.

De höga lägstalönerna tvingar helt enkelt företagen att vara maximalt effektiva med den mantid man lägger ner. Nackdelen är ju givetvis att steget in på arbetsmarknaden för den som står utanför blir mycket högre.

Historiskt sett verkar det ju ha lönat sig med höga lägstalöner. Det är ju bara att titta på länder som de nordiska, Tyskland, Schweiz, Nederländerna som alla har relativt höga lägstalöner, alltid hamnar långt upp i listan över länder med bra levnadsvillkor och hög standard.
Nu ja. Jag tror inte de alltid har haft det dock. Sverige har inte heller någon minimumlön.

PixelMiner
2015-04-19, 22:24
Sverige har inte heller någon minimumlön.

Inte explicit, men implicit så har vi ju det genom kollektivavtalen.

Nackdelen med lagstiftade lägstalöner är att det blir alldeles för lockade för politiker att försöka vinna val genom att lova höjda lägstalöner.

filmjölk
2015-04-19, 22:29
Eh, frihet handlar inte om att kunna tvinga andra att jobba för en medan man lever i en fantasivärld.

Eh, jo. Det är precis det det gör, antingen genom att gå på bidrag eller kunna slacka för att andra sköter ens jobb. Riktigt snuskigt rika människor med pappas obegränsade kreditkort eller de som lyfter bidrag utan krav på motprestation är långt mer fria än dig och mig.

kebne
2015-04-19, 22:29
Inte explicit, men implicit så har vi ju det genom kollektivavtalen.

Nackdelen med lagstiftade lägstalöner är att det blir alldeles för lockade för politiker att försöka vinna val genom att lova höjda lägstalöner.
Och nackdelen med kollektivavtal är att facken har stort inflytande över partierna (s). Och att politikerna har inflytande över lönerna (kommunal).

Yes
2015-04-19, 22:32
Eh, jo. Det är precis det det gör, antingen genom att gå på bidrag eller kunna slacka för att andra sköter ens jobb. Riktigt snuskigt rika människor med pappas obegränsade kreditkort eller de som lyfter bidrag utan krav på motprestation är långt mer fria än dig och mig.
Frihet är inte att godtyckligt kunna göra vad man vill utan det är avsaknaden av tvång.

filmjölk
2015-04-19, 22:33
Frihet är inte att godtyckligt kunna göra vad man vill utan det är avsaknaden av tvång.

Där har du fel. Frihet är att godtyckligt kunna göra vad man vill med avsaknad av tvång.

kebne
2015-04-19, 22:41
Där har du fel. Frihet är att godtyckligt kunna göra vad man vill med avsaknad av tvång.
Vad är det man tvingas att göra i Sverige utöver betala skatt?

Yes
2015-04-19, 22:44
Där har du fel. Frihet är att godtyckligt kunna göra vad man vill med avsaknad av tvång.
Det är en ren nonsensdefinition vilket gör begreppet fullständigt meningslöst. Som du definierar begreppet vore frihet att kunna tvinga någon att bjuda dig på picknick på solen.

filmjölk
2015-04-19, 22:48
Vad är det man tvingas att göra i Sverige utöver betala skatt?

Vissa tvingas jobba. Finns ungefär femtioelva dussin exempel på människor som tvingas jobba för gör de inte det får de inga pengar (och därmed ingen försörjning). Jag var själv en av dom, dubbla läkarintyg som sade att det var högst olämpligt att jag jobbade, försäkringskassan - utan att ens träffa mig tyckte annorlunda och jag blev tvungen att jobba.

kebne
2015-04-19, 22:49
De tvingar dig väl inte att jobba?

filmjölk
2015-04-19, 22:52
Det är en ren nonsensdefinition vilket gör begreppet fullständigt meningslöst. Som du definierar begreppet vore frihet att kunna tvinga någon att bjuda dig på picknick på solen.

Hur kan då frihet vara att bli tvungen att lyda en arbetsgivare, dyka upp i tid, göra ett bra jobb, spendera 40+ timmar på arbetsplatsen i veckan? Att svälta ihjäl är inget egentligt alternativ även om man kan välja det, och att göra det ett tag, avancera och sedan inte behöva göra det längre är inte heller ett alternativ då det inte är garanterat att det blir så, och tiden dit är allt annat än fri.

filmjölk
2015-04-19, 22:54
De tvingar dig väl inte att jobba?

Ok. Vad var då alternativet? Det var min försörjning och även min frus försörjning.

Yes
2015-04-19, 23:08
Hur kan då frihet vara att bli tvungen att lyda en arbetsgivare, dyka upp i tid, göra ett bra jobb, spendera 40+ timmar på arbetsplatsen i veckan? Att svälta ihjäl är inget egentligt alternativ även om man kan välja det, och att göra det ett tag, avancera och sedan inte behöva göra det längre är inte heller ett alternativ då det inte är garanterat att det blir så, och tiden dit är allt annat än fri.
Bara för att du har begränsade valmöjligheter och inte gillar alternativen så blir det inte tvång.
Om du avser leva så måste du tillse vissa grundläggande behov, mat t.ex.. Livet funkar så - det är inte förutsättningslöst. Frågan om frihet är endast intressant i en social kontext och innebär i all enkelhet att din granne inte får, genom våld eller hot om våld, sätta dig i kedjor för att arbeta åt honom.

Exdiaq
2015-04-20, 05:31
Hur kan då frihet vara att bli tvungen att lyda en arbetsgivare, dyka upp i tid, göra ett bra jobb, spendera 40+ timmar på arbetsplatsen i veckan? Att svälta ihjäl är inget egentligt alternativ även om man kan välja det, och att göra det ett tag, avancera och sedan inte behöva göra det längre är inte heller ett alternativ då det inte är garanterat att det blir så, och tiden dit är allt annat än fri.

Du kan välja annat jobb med kortare arbetstid, du kan utbilda dig, du kan bli entreprenör, du kan dra ner på omkostnaderna o.s.v. Det är frihet. Frihet att välja utifrån förutsättningarna.

LoveMachine
2015-04-20, 08:15
Du kan välja annat jobb med kortare arbetstid, du kan utbilda dig, du kan bli entreprenör, du kan dra ner på omkostnaderna o.s.v. Det är frihet. Frihet att välja utifrån förutsättningarna.

Det första håller jag med om. Men det fetmarkerade tycker jag dock är lite missvisande ur ett rent filosofiskt perspektiv. För när är man inte fri att välja utifrån förutsättningarna? Filosofisk flumm från denna punkt.

Låt mig ställa upp ett lite absurt exempel. Du ställs inför alternativet drick en kopp kaffe eller så avrättar vi din familj. Då dricker man kaffet och räddar familjen. Men det brukar ju ses som jag hade inget alternativ. Men du kan:
a) Dricka kaffet, rädda din familj.
b) Vägra eller göra motstånd eftersom det går emot din religion/moral/vad som helst, riskera din familjs liv.

Men det är inte riktigt att påstå att man saknar alternativ bara för att det ena har enorma negativa konsekvenser. Folk tar den typen av beslut, hela tiden, världen över. Hur många demokratikämpar har inte ställts inför beslutet att bara hålla med regimen eller riskera sin familjs liv, och valt det senare? Eller hur många soldater har valt strid till sista man istället för kapitulation och egen överlevnad?

Problemet är inte att du inte får välja, för det får du alltid. Problemet är när du har taskiga alternativ och det är någon annan som kontrollerar konsekvenserna av de alternativen. Ska man prata om valfrihet så måste man även ha en viss möjlighet att styra över sina alternativ.

Jeja
2015-04-20, 09:03
"Freedom is just another word for nothing left to loose"

DPahkamaa
2015-04-20, 11:44
Vissa tvingas jobba. Finns ungefär femtioelva dussin exempel på människor som tvingas jobba för gör de inte det får de inga pengar (och därmed ingen försörjning). Jag var själv en av dom, dubbla läkarintyg som sade att det var högst olämpligt att jag jobbade, försäkringskassan - utan att ens träffa mig tyckte annorlunda och jag blev tvungen att jobba.

Om du ska vara "fri" enligt din definition, kommer du ju att tvinga någon annan till ofrihet i och med att denne måste försörja dig.

Till sakfrågan så behöver vi fler låglönejobb och sänkta trösklar in på arbetsmarknaden, samt sänkt ersättning till dem som står utanför arbetsmarknaden. Skapar man incitamenten för hög arbetslöshet kommer vi också att få hög arbetslöshet.

filmjölk
2015-04-20, 12:02
Om du ska vara "fri" enligt din definition, kommer du ju att tvinga någon annan till ofrihet i och med att denne måste försörja dig.

Till sakfrågan så behöver vi fler låglönejobb och sänkta trösklar in på arbetsmarknaden, samt sänkt ersättning till dem som står utanför arbetsmarknaden. Skapar man incitamenten för hög arbetslöshet kommer vi också att få hög arbetslöshet.

Givetvis. Både en socialbidragstagarens och en brats frihet är helt beroende på att någon annan inte har samma frihet.

Till sakfrågan behöver vi komma till insikt om att vi har potential till att bygga ett samhälle där många människor inte längre behövs, och att göra ett onödigt jobb för onödigt jobbandes skull borde vara valfritt.

DPahkamaa
2015-04-20, 12:06
Givetvis. Både en socialbidragstagarens och en brats frihet är helt beroende på att någon annan inte har samma frihet.

Till sakfrågan behöver vi komma till insikt om att vi har potential till att bygga ett samhälle där många människor inte längre behövs, och att göra ett onödigt jobb för onödigt jobbandes skull borde vara valfritt.

Hur kan en självförsörjande persons frihet vara beroende av någon annans ofrihet?

4623
2015-04-20, 12:25
Filmjölks definition av frihet verkar vara att inte behöva göra något men att ändå få något.

filmjölk
2015-04-20, 14:49
Filmjölks definition av frihet verkar vara att inte behöva göra något men att ändå få något.

kan man bli mer fri än så?

RandomC
2015-04-20, 18:34
Givetvis. Både en socialbidragstagarens och en brats frihet är helt beroende på att någon annan inte har samma frihet.

Till sakfrågan behöver vi komma till insikt om att vi har potential till att bygga ett samhälle där många människor inte längre behövs, och att göra ett onödigt jobb för onödigt jobbandes skull borde vara valfritt.

Jag går inte riktigt med på att vi har onödiga jobb i Sverige, vad pratar du om får arbeten då egentligen?

leo1
2015-04-20, 18:44
En sak som jag älskar med Sverige att även mindre statustyngda jobb tex städare har 5 veckors semester och "fri sjukvård".

Nu kanske vi inte ska jämföra oss med USA hela tiden men där kostar väl försäkringar mycket och ingår väl inte om man jobbar?

För ett par månader sen tappade jag ner stora, fina, vassa kökskniven från diskbänken rakt ner på stortån. Den skar av senan och en artär. Det blev gips.

För akutbesöket, ihopsyning av senan av 2 doktorer, en gång omläggning av gipset och senare avtagning av gipset betalade jag 350:-:)

Exdiaq
2015-04-20, 18:51
En sak som jag älskar med Sverige att även mindre statustyngda jobb tex städare har 5 veckors semester och "fri sjukvård".

Nu kanske vi inte ska jämföra oss med USA hela tiden men där kostar väl försäkringar mycket och ingår väl inte om man jobbar?

För ett par månader sen tappade jag ner stora, fina, vassa kökskniven från diskbänken rakt ner på stortån. Den skar av senan och en artär. Det blev gips.

För akutbesöket, ihopsyning av senan av 2 doktorer, en gång omläggning av gipset och senare avtagning av gipset betalade jag 350:-:)

USA är i många avseenden soussigare än vad Sverige är. Så blir lite konstigt att jämföra. Försäkring ingår som en förmån genom arbetet för många.

Du betalade 350kr på plats ja, men innan dess har du och andra betalat någonstans mellan 50-70% i skatt under hela ert arbetsliv. Att du betalade 350kr innebär inte att det kostade 350kr.

leo1
2015-04-20, 19:07
USA är i många avseenden soussigare än vad Sverige är. Så blir lite konstigt att jämföra. Försäkring ingår som en förmån genom arbetet för många.

Du betalade 350kr på plats ja, men innan dess har du och andra betalat någonstans mellan 50-70% i skatt under hela ert arbetsliv. Att du betalade 350kr innebär inte att det kostade 350kr.

Den skatten betalar jag med glädje för andra som råkar ut för olyckor:)

kebne
2015-04-20, 19:09
Den skatten betalar jag med glädje för andra som råkar ut för olyckor:)

Och för rökare som får lungcancer eller överviktiga som får hjärtproblem?

leo1
2015-04-20, 19:16
Och för rökare som får lungcancer eller överviktiga som får hjärtproblem?

Ja, då jag inte kan fördela mina skattepengar själv så gör jag det gärna. Är för övrigt inte elitist och ser ner på människor med problem.

Gober
2015-04-20, 19:24
Ja, då jag inte kan fördela mina skattepengar själv så gör jag det gärna. Är för övrigt inte elitist och ser ner på människor med problem.

:thumbup:

Rahf
2015-04-21, 03:24
En sak som jag älskar med Sverige att även mindre statustyngda jobb tex städare har 5 veckors semester och "fri sjukvård".

Nu kanske vi inte ska jämföra oss med USA hela tiden men där kostar väl försäkringar mycket och ingår väl inte om man jobbar?

För ett par månader sen tappade jag ner stora, fina, vassa kökskniven från diskbänken rakt ner på stortån. Den skar av senan och en artär. Det blev gips.

För akutbesöket, ihopsyning av senan av 2 doktorer, en gång omläggning av gipset och senare avtagning av gipset betalade jag 350:-:)

Kostnad i USA utan försäkring (som är svindyr) ligger säkert runt 100,000:-.

Jag menar, du får inte ens ta grundläggande blodprov utan att betala 800:-. Ett vanligt läkarbesök på allmän praktik går på runt tusingen. Ska man till akuten och kanske ligga inne, ja då kan du ta farväl till alla besparingar.

USA är soussigare om du är fast anställd på ett stabilt företag och är hälsosam; som kvinna gäller det att inte skaffa barn. Glöm att man får någon sorts föräldraledighet, längre semester, eller fördelar vid sjukdom. Glöm att man kan vara typ 1 diabetiker utan konsekvenser.

Jag fick genomgå en operation för något år sedan. Det tog ett flertal veckor, en väldigt hjälpsam läkare, och en massa skrikande åt mitt svenska försäkringsbolag, innan notan på $30,000 inte behövde betalas. Då var jag inte inlagd heller.

Librish
2015-04-21, 04:27
USA är i många avseenden soussigare än vad Sverige är. Så blir lite konstigt att jämföra. Försäkring ingår som en förmån genom arbetet för många.

Du betalade 350kr på plats ja, men innan dess har du och andra betalat någonstans mellan 50-70% i skatt under hela ert arbetsliv. Att du betalade 350kr innebär inte att det kostade 350kr.

På vilket sätt tycker du USA är soussigare?

Exdiaq
2015-04-21, 06:06
Kostnad i USA utan försäkring (som är svindyr) ligger säkert runt 100,000:-.

Jag menar, du får inte ens ta grundläggande blodprov utan att betala 800:-. Ett vanligt läkarbesök på allmän praktik går på runt tusingen. Ska man till akuten och kanske ligga inne, ja då kan du ta farväl till alla besparingar.

USA är soussigare om du är fast anställd på ett stabilt företag och är hälsosam; som kvinna gäller det att inte skaffa barn. Glöm att man får någon sorts föräldraledighet, längre semester, eller fördelar vid sjukdom. Glöm att man kan vara typ 1 diabetiker utan konsekvenser.

Jag fick genomgå en operation för något år sedan. Det tog ett flertal veckor, en väldigt hjälpsam läkare, och en massa skrikande åt mitt svenska försäkringsbolag, innan notan på $30,000 inte behövde betalas. Då var jag inte inlagd heller.

*vissa läkarbesök. Det kan skilja sig väldigt mycket åt från mottagning till mottagning trots att det är samma intervention.

På vilket sätt tycker du USA är soussigare?

Vad gäller skattelättnader för företag, bidrag till företag och "bail-outs" för företag. Att gemene man/kvinna skulle uppleva en soussigare tillvaro är svårt att argumentera utifrån det jag vet i alla fall.

Men USA är inte på några sätt ett föregångsland för mig i alla fall. Enorm statsapparat, mycket byråkrati och rätt högt skattetryck för vissa.

Ignatius72
2015-04-21, 06:27
Filmjölk, din definition av frihet lämnar en del att önska.

TheOne1994
2015-04-21, 07:01
Man skulle kunna märka upp arbetslösa med en obligatorisk armbindel som de måste bära synligt, och så fort man (förutsatt att man själv arbetar) har en uppgift som behöver lösas (tex. klippa gräsmattan) så kan man tillkalla en arbetslös för att lösa den här uppgiften. Vägrar hen så skriver man ner personens arbetslöshetsnummer och ringer polisen som därmed stryper personens bidrag för en månad.

Jour 24/7, föda får endast intas i form av en smaklös gröt med näringstillsats, max 5 timmars sömn/dygn och inkvartering i speciella arbetslöshetsbaracker som ligger lättillgängligt. Givetvis är dessa kameraövervakade så att de inte har roligt, och den enda delen av internet de borde ha tillgång till är arbetsförmedlingens hemsida med platsbanken.

ha ha du har så livlig fantasi Filis !!

Säg till om du blir arbetslös så ska jag hitta något du kan göra :)

Rahf
2015-04-22, 07:25
*vissa läkarbesök. Det kan skilja sig väldigt mycket åt från mottagning till mottagning trots att det är samma intervention.


Senaste läkarbesöket på en helt vanlig mottagning:

Besöket i sig skulle ha kostat 750:-

Blodprov kostade i runda slängar 1200:-

Jag kommer tydligen behöva återvända för mer provtagningar också. Notera att man är helt rökt om det inte finns pengar i kassan.

Exdiaq
2015-04-22, 08:55
Senaste läkarbesöket på en helt vanlig mottagning:

Besöket i sig skulle ha kostat 750:-

Blodprov kostade i runda slängar 1200:-

Jag kommer tydligen behöva återvända för mer provtagningar också. Notera att man är helt rökt om det inte finns pengar i kassan.

Av rent intresse letade jag upp dessa igår. Första tar upp skillnader mellan USA och andra länder samt skillnader regioner i mellan inom USA. Tar också upp tänkbara orsaker och refererar till studier (inte kollat).

Andra ger exempel på hur man kan gå tillväga om man inte har försäkring eller pengar. Verkar inte lätt, men verkar knappast som att man är helt rökt.

http://www.forbes.com/sites/toddhixon/2012/03/01/why-are-u-s-health-care-costs-so-high/
http://www.moneycrashers.com/medical-care-without-health-insurance/

kebne
2015-04-22, 12:30
Ja du har medicaid/medicare för de utan pengar/låg inkomst.

maaherra
2015-04-22, 19:27
Givetvis. Både en socialbidragstagarens och en brats frihet är helt beroende på att någon annan inte har samma frihet.

Till sakfrågan behöver vi komma till insikt om att vi har potential till att bygga ett samhälle där många människor inte längre behövs, och att göra ett onödigt jobb för onödigt jobbandes skull borde vara valfritt.

Vad händer om alla tycker att sina arbeten är onödiga?

shadowfire
2015-04-22, 19:36
ha ha du har så livlig fantasi Filis !!

Säg till om du blir arbetslös så ska jag hitta något du kan göra :)

man kan köra snedbänk och kalla det för militärpressar och tjäna multum på yt-reklam!

Rahf
2015-04-23, 02:41
Ja du har medicaid/medicare för de utan pengar/låg inkomst.

"We do not accept medicare or medicaid".

4623
2015-04-23, 07:18
"We do not accept medicare or medicaid".

Ingen i hela USA?

Rahf
2015-04-23, 07:41
Jodå, nog finns det ställen som accepterar dom programmen. Kom dock ihåg att Medicare till största del är en lågbudget-version av äldrevård. Medicaid är väldigt specifikt, beroende på personens situation och åkomma. Vad jag förstår är det som att försöka argumentera med ett snålt, envist försäkringsbolag. Sen är det inte alla som kvalificerar för Medicaid.

Det ser bra ut på pränt, men fungerar inte felfritt i praktiken.

Anton Fräs
2015-04-23, 10:27
Med tekniska framsteg kommer det innebära att allt färre behöver arbeta, känns som att det är något folk ofta glömmer.

bigtraps
2015-04-23, 13:48
Vilka jobb BORDE vara låglönejobb?

Alexton
2015-04-23, 13:58
Jobb som kräver väldigt lite om ens någon utbildning där din personliga charm/vilja/framåtanda inte påverkar nämnvärt.

bigtraps
2015-04-23, 14:35
jobb som kräver väldigt lite om ens någon utbildning där din personliga charm/vilja/framåtanda inte påverkar nämnvärt.

ok

Anton Fräs
2015-04-23, 14:55
Är konkurrensen stor om alla arbeten, även låglönearbeten, faller ju dock i princip alla dina krav på foten. Har man 100 att välja på kommer man ju troligtvis välja den med längst utbildning, mest charm etc.

filmjölk
2015-04-23, 15:45
Jag tolkar fritt om vad jag tror att många i tråden egentligen vill säga men inte riktigt vågar:

"Det är så jäkla orättvist att en sketen obildad typ har råd att köra likadan bil som mig! Jag som har supit på kåren i 6år till ingenjör och allt! Dessutom vill jag ha en kombinerad hushållerska/älskarinna som jag kan betala 25kr i timmen, men det får man ju inte i det här jävla landet!"

Arf Pingvin
2015-04-23, 16:19
Det säger mer om dig än om andra. Avundsjukan genomsyrar arbetarrörelsen. Ingen ska tro att han är nåt. De som klättrar högre ska tryckas ner.

bigtraps
2015-04-23, 16:39
Jag tolkar fritt om vad jag tror att många i tråden egentligen vill säga men inte riktigt vågar:

"Det är så jäkla orättvist att en sketen obildad typ har råd att köra likadan bil som mig! Jag som har supit på kåren i 6år till ingenjör och allt! Dessutom vill jag ha en kombinerad hushållerska/älskarinna som jag kan betala 25kr i timmen, men det får man ju inte i det här jävla landet!"

Fan du är riktigt underhållande:)

Tricklew
2015-04-23, 16:42
Det säger mer om dig än om andra. Avundsjukan genomsyrar arbetarrörelsen. Ingen ska tro att han är nåt. De som klättrar högre ska tryckas ner.

Och motsatt attityd finns också, det är bara att läsa Minimjölks tråd om hårt arbete och se alla bittra som skriver precis vad filmjölk säger. Sketna idioter som inte arbetar hårt nog och ändå har lägenhet och lite pengar, fanihelvetesdjävlaskitkuk.

Sniggel
2015-04-23, 16:44
Jag har 6 års högskolestudier totalt och har jobbat på alla möjliga typer av arbetsplatser. McDonalds, Städare, ogräsrensning men ffa lagerjobb. Jobbar just nu på lagerjobb och stortrivs. Har haft mycket problem med ekonomin och varit skötsam och inte utnyttjat systemet. Men "arbetarrörelsen" har knappast gynnat mig. Min ingenjörsexamen har heller inte hjälpt mig att få ett jobb. Jag förväntar mig det inte heller. Det är upp till var och en att ta sig fram. Vissa har mer tur än andra. Vissa sliter mer än andra. Vissa lever under existensminimum i ett decennie för att få igång sitt företag och får det gott ställt år 11 och blir bara rikare och rikare för vart år efter det.
Men om det inte hade lönat sig att satsa på en karriär, var är incitamentet till att kämpa/bry sig/vara skötsam?
Om vi inte tillåter folk möjligheten att lyckas och att lyckas med bravur, då trycker vi ner drivna individer som annars hade kunnat komma väldigt långt (och dessutom generera mycket skattepengar, även om vi så skulle haft en regressiv skatt).

/Tidigare vänsterlutande individ

edit: Och ja. Vissa har tur. Vissa har otur. Det är ett dåligt argument. Man baserar inte stora politiska beslut på att folk kan komma att bli avundsjuka på vissa individer som får saker de inte förtjänar. Gå efter vilka effekter det får på populationsbasis, inte individbasis. Kalle Brattenberg kanske kan köpa sig en ferrari när han är 22 och han har förmodligen inte förtjänat det. Men so what? Livet är orättvist.

TheOne1994
2015-05-05, 10:58
är det någon som bytt jobb och GÅTT NER i lön ?

säg runt 8-10k i månaden. Jag har lite delade åsikter mot mig själv..

qozmox
2015-05-05, 11:35
Med tekniska framsteg kommer det innebära att allt färre behöver arbeta, känns som att det är något folk ofta glömmer.

öh va?
ingen kommer tillåtas jobba mindre.
tekniska framsteg har aldrig lett till mindre arbetstimmar,
eller att färre arbetar, och kommer förmodligen aldrig göra det.

filmjölk
2015-05-05, 12:10
öh va?
ingen kommer tillåtas jobba mindre.
tekniska framsteg har aldrig lett till mindre arbetstimmar,
eller att färre arbetar, och kommer förmodligen aldrig göra det.

Vilket du säkerligen har rätt i, men det borde ju inte vara så. Kan jag genom mitt arbete ge dig, mig och 5 andra mat, hem, medicin och viss lyx så finns det ju ingen anledning att du jobbar egentligen, men av någon anledning hittar vi på jobb som "måste" utföras ändå.

Anton Fräs
2015-05-05, 12:13
öh va?
ingen kommer tillåtas jobba mindre.
tekniska framsteg har aldrig lett till mindre arbetstimmar,
eller att färre arbetar, och kommer förmodligen aldrig göra det.

Det finns gott om forskare inom teknik/IT som tror som jag skrev. Här är en randomartikel jag hittat, finns oändligt mycket mer om du vill kolla upp vad jag säger.

http://www.technologyreview.com/featuredstory/515926/how-technology-is-destroying-jobs/

Vilket du säkerligen har rätt i, men det borde ju inte vara så. Kan jag genom mitt arbete ge dig, mig och 5 andra mat, hem, medicin och viss lyx så finns det ju ingen anledning att du jobbar egentligen, men av någon anledning hittar vi på jobb som "måste" utföras ändå.

Precis så, vi kommer förmodligen få allt svårare att hålla ner arbetslösheten då andel arbeten som behöver utföras av människor kommer minska allt mer. Men då kan man lösa fas 3 jobb och arkivera oväsentligheter museum (som görs i Göteborg just nu exempelvis).

4623
2015-05-05, 12:14
Vilket du säkerligen har rätt i, men det borde ju inte vara så. Kan jag genom mitt arbete ge dig, mig och 5 andra mat, hem, medicin och viss lyx så finns det ju ingen anledning att du jobbar egentligen, men av någon anledning hittar vi på jobb som "måste" utföras ändå.

Va? Det är ingen som tvingar någon att arbeta. Om du nu kan föda sju personer genom ditt arbete så är det bara att plocka hem sex tiggare och föda dem.

Raschmus
2015-05-05, 12:16
är det någon som bytt jobb och GÅTT NER i lön ?

säg runt 8-10k i månaden. Jag har lite delade åsikter mot mig själv..

Jag har. Gick ner ungefär 30% i ersättning till ett jobb jag tyckte var roligare.

qozmox
2015-05-05, 12:17
Det finns gott om forskare inom teknik/IT som tror som jag skrev. Här är en randomartikel jag hittat, finns oändligt mycket mer om du vill kolla upp vad jag säger.

http://www.technologyreview.com/featuredstory/515926/how-technology-is-destroying-jobs/



jag betvivlar inte att folk tror det.
men det är bara att titta på utvecklingen.
vi har haft flera tekniska revolutioner, men ingen har lett till mindre arbetstid.

har dock inte läst artikeln, men ska ta och göra det.

Sir Anselm
2015-05-05, 12:25
Vilket du säkerligen har rätt i, men det borde ju inte vara så. Kan jag genom mitt arbete ge dig, mig och 5 andra mat, hem, medicin och viss lyx så finns det ju ingen anledning att du jobbar egentligen, men av någon anledning hittar vi på jobb som "måste" utföras ändå.

Är det inte bättre att du använder pengarna till olika saker och därigenom skapar arbeten så att de personerna kan tjäna sina egna pengar?

KalleBalik
2015-05-05, 12:31
jag betvivlar inte att folk tror det.
men det är bara att titta på utvecklingen.
vi har haft flera tekniska revolutioner, men ingen har lett till mindre arbetstid.

har dock inte läst artikeln, men ska ta och göra det.

Denna rapport är väldigt intressant läsning;

http://www.stratresearch.se/documents/folder.pdf

Mental
2015-05-05, 12:35
är det någon som bytt jobb och GÅTT NER i lön ?

säg runt 8-10k i månaden. Jag har lite delade åsikter mot mig själv..

Jag pluggade tre år, bytte karriär och mer än halverade min nettolön, och mår numera toppen!

Nattljus
2015-05-05, 12:40
Jag pluggade tre år, bytte karriär och mer än halverade min nettolön, och mår numera toppen!
*hug*

qozmox
2015-05-05, 13:07
Denna rapport är väldigt intressant läsning;

http://www.stratresearch.se/documents/folder.pdf

jag tror jag hoppade in det hela med en annan fråga i huvudet.
jag ifrågasätter inte faktumet att mycket kommer digitaliseras,
det förväntar jag mig helt klart.
min poäng är den att ingen kommer kunna utnyttja det på så vis
att de kommer kunna ligga hemma och dra in pengar för att
en robot gör deras arbete, vilket skulle fungera i praktiken,
men kommer aldrig tillåtas.

TheOne1994
2015-05-05, 13:11
Jag pluggade tre år, bytte karriär och mer än halverade min nettolön, och mår numera toppen!

wow ! Störde det dej lite i början ? eller "vänjer" man sig vid situationen ?

KalleBalik
2015-05-05, 13:18
jag tror jag hoppade in det hela med en annan fråga i huvudet.
jag ifrågasätter inte faktumet att mycket kommer digitaliseras,
det förväntar jag mig helt klart.
min poäng är den att ingen kommer kunna utnyttja det på så vis
att de kommer kunna ligga hemma och dra in pengar för att
en robot gör deras arbete, vilket skulle fungera i praktiken,
men kommer aldrig tillåtas.

Ett faktum är ju att väldigt många jobb kommer att försvinna pga automation, så frågan är hur man ska ersätta alla dessa jobb som försvinner?

Mental
2015-05-05, 13:23
wow ! Störde det dej lite i början ? eller "vänjer" man sig vid situationen ?

Man vänjer sig fort, jag hade ju inte skaffat familj eller andra dyra vanor ;)

Och 3 år på universitet med 8k i månaden gjorde ju att 20k i månaden var ren och skär lyx sedan.

Att gå från 40k netto ned till 8.5k var den svåra biten ;) Men jag bytte ju bostad, ort och liv i ett svep så det gick bra, man hamnade dessutom i ett umgänge där alla sitter i samma båt, således har man massa gratis/lågbudgetnöjjen och blir bra på ekonomisk matlagning mm.

TheOne1994
2015-05-05, 13:24
Man vänjer sig fort, jag hade ju inte skaffat familj eller andra dyra vanor ;)

Och 3 år på universitet med 8k i månaden gjorde ju att 20k i månaden var ren och skär lyx sedan.

Att gå från 40k netto ned till 8.5k var den svåra biten ;) Men jag bytte ju bostad, ort och liv i ett svep så det gick bra, man hamnade dessutom i ett umgänge där alla sitter i samma båt, således har man massa gratis/lågbudgetnöjjen och blir bra på ekonomisk matlagning mm.

tack för svar Mental !

Jag funderar vidare..

qozmox
2015-05-05, 13:24
Ett faktum är ju att väldigt många jobb kommer att försvinna pga automation, så frågan är hur man ska ersätta alla dessa jobb som försvinner?

tycker snarare vi ska tala om huruvida vi måst eller inte.

KalleBalik
2015-05-05, 14:01
tycker snarare vi ska tala om huruvida vi måst eller inte.

Hur tänker du då att människor ska försörja sig? Införande av någon form av medborgarlön?

qozmox
2015-05-05, 14:37
Hur tänker du då att människor ska försörja sig? Införande av någon form av medborgarlön?

kanske, ja.
är för det rent ideologiskt, men vet ej själv hur något sådant
skulle kunna genomföras.
men ser verkligen inget problem med det, om man nu kan digitalisera 50%
av jobben så borde man därför kunna ge 50% av befolkningen medborgarlön.

Exdiaq
2015-05-05, 18:14
kanske, ja.
är för det rent ideologiskt, men vet ej själv hur något sådant
skulle kunna genomföras.
men ser verkligen inget problem med det, om man nu kan digitalisera 50%
av jobben så borde man därför kunna ge 50% av befolkningen medborgarlön.

Varifrån ska inkomsterna för att betala medborgarlönen komma? Från de som äger maskinerna? Var hindrar dem från att placera maskinerna i ett område där de inte behöver betala för någon medborgarlön?

Olegh
2015-05-05, 18:42
Har man kapacitet att bli en slipad entreprenör eller skicklig ingenjör så är det bara att gilla läget i detta framtida samhälle. Livet är inte rättvist och har man fötts med förutsättningar att göra gott för resten av mänskligheten så får man liksom bara jobba på och försöka göra det bästa av situationen. Alla kan inte ha turen att växa upp med rätt förutsättningar för att slippa jobba.

nisse1976
2015-05-05, 19:19
Jag pluggade tre år, bytte karriär och mer än halverade min nettolön, och mår numera toppen!


Jag har funderat på om jag skulle ta det steget och tror att jag skulle göra det, det är inte aktuellt då jag trivs med mitt jobb men jag har lekt med tanken.

Men en sak som hade gjort mig väldigt tveksam är att det är ju en ordentlig chansning, om jag inte trivdes på mitt jobb och visste ett annat jobb som jag skulle älska så skulle jag lätt ta 3 år med studiemedel och en en lägre lön än tidigare, men det vet man ju aldrig. Och att ta det steget och sen tycka att nästa jobb är ännu sämre är ju en riktig nitlott

Fråga: Hur säker var du på att du verkligen skulle tycka om jobbet som du började studera till?

dluddeckens
2015-05-05, 22:18
Med tekniska framsteg kommer det innebära att allt färre behöver arbeta, känns som att det är något folk ofta glömmer.

Detta har varit en frekvent tanke bland ekonomer sedan ~1870 och elektrifieringen.

Fanns fina uträkningar om hur vi (ca) max skulle behöva jobba 3-4 timmar om dagen runt 1970.


Historien säger oss alltså, att vi knappast jobbar mindre pga tekniska framsteg, snarare motsatsen. Paradoxallt förstås.

qozmox
2015-05-06, 08:14
Varifrån ska inkomsterna för att betala medborgarlönen komma? Från de som äger maskinerna? Var hindrar dem från att placera maskinerna i ett område där de inte behöver betala för någon medborgarlön?

som jag sa, så har jag inte lösningen.
men låt oss ta ett simpelt exempel.

mitt jobb görs via en dator (exakt vad är int så viktigt).
de betalar mig 20.000kr/månaden för att jag gör det.
jag ersätts av en robot, som de inte behöver betala,
så istället betalar de 10.000kr/månaden i nån form av
"antiarbetarskatt" som jag kan ta del av.

fungerar det. vettefan.

men bygger man upp ett ekonomiskt system som är beroende
av att folk arbetar, måste man kanske göra något liknande
när nu tydligen 50% av alla jobb kommer digitaliseras inom 20 år.

men, som jag sa, ingen kommer tillåtas att inte arbeta,
så är nog bara dumt att tala om.

4623
2015-05-06, 08:34
Hur många företag kommer bedriva verksamhet där de måste betala antiarbetarskatt tror du?

filmjölk
2015-05-06, 08:54
Va? Det är ingen som tvingar någon att arbeta. Om du nu kan föda sju personer genom ditt arbete så är det bara att plocka hem sex tiggare och föda dem.

Jag vill inte föda några tiggare i mitt hem. Utöver min egen familj så har jag nog ingen större lust eller motivation att försörja någon annan eller ens bidra till samhället utöver vad jag gör genom mitt jobb och min skatt, och det gör jag mest för att jag måste, inte för att jag egentligen har så stor lust.

Men om samhället och medmänniskorna hade vart annorlunda, med en annan ideologi så hade jag gjort det om jag var kapabel till det.

qozmox
2015-05-06, 09:25
Hur många företag kommer bedriva verksamhet där de måste betala antiarbetarskatt tror du?

som du ser enligt min geniala plan så sparar företag 10.000kr/arbetare
genom att ersätta dom digitalt.

jag har som sagt ingen lösning, utan hittar på, mest rent svammel.
problemet är att om 50% av alla jobb försvinner om 20 år,
så måste det nog radikaliseras.

Scratch89
2015-05-06, 10:30
Ni låter ju som gamla kommunister allihopa, där jobben är löpande-band-verksamhet inom industrin. Majoriteten av arbetena som finns idag handlar ju om interaktion mellan människor, att sälja och köpa tjänster osv. Hur ska robotar kunna ersätta det?

Många jobb som finns idag var ju inte ens tänkbara 1970, så om ytterligare 40 år kommer det finnas nya marknader. Jordens befolkning har ökat i det närmaste exponentiellt och det har ändå funnits jobb till majoriteten.

PixelMiner
2017-02-10, 00:33
Det verkar ju onekligen som det behövs färre och färre inom produktionen:

http://i.imgur.com/ektSygc.jpg
Antalet anställda människor inom produktionsindustrin i USA (rött)
Värdet av deras produktion uttryckt i inflationsjusterade dollar (blått)

Ifrån: https://medium.freecodecamp.com/we-cant-bring-back-the-old-manufacturing-jobs-12214a0ab057#.pevt5nsrc

G.W
2017-02-10, 08:50
Det verkar ju onekligen som det behövs färre och färre inom produktionen:

http://i.imgur.com/ektSygc.jpg
Antalet anställda människor inom produktionsindustrin i USA (rött)
Värdet av deras produktion uttryckt i inflationsjusterade dollar (blått)

Ifrån: https://medium.freecodecamp.com/we-cant-bring-back-the-old-manufacturing-jobs-12214a0ab057#.pevt5nsrc

Kan väl finnas bakomliggande faktorer som att det som produceras i USA är generellt mer "värdefullt" än tidigare. Billig produktion som outsource:ats till asien t.ex.

dluddeckens
2017-02-10, 15:51
Inte läst hela tråden, men en anekdot:

Var i södern (USA) och besökte en underleverantörs underleverantör. Sällan sett mer omotiverade personer. Ställde lite frågor hur företaget ser på saken, och enligt de på företaget beror det till stor del på att folk:
1) De har ingen anställningstrygghet, och på ständig jakt efter något annat jobb.
2) Lönerna är så dåliga att i princip alla kombinerar jobbet med något annat (stå i bar på kvällarna, köra ut tidningen på morgonen, etc).

leo1
2017-02-10, 18:27
Inte läst hela tråden, men en anekdot:

Var i södern (USA) och besökte en underleverantörs underleverantör. Sällan sett mer omotiverade personer. Ställde lite frågor hur företaget ser på saken, och enligt de på företaget beror det till stor del på att folk:
1) De har ingen anställningstrygghet, och på ständig jakt efter något annat jobb.
2) Lönerna är så dåliga att i princip alla kombinerar jobbet med något annat (stå i bar på kvällarna, köra ut tidningen på morgonen, etc).

En av sakerna jag älskar i Sverige. Hur mycket tjänar man på donken här? 110 kr timmen? 4 veckors betald ledighet och "fri" vård"

En snabb googling visar att donken, walmart osv osv ger 10 000:- före skatt i usa

4623
2017-02-10, 19:45
En av sakerna jag älskar i Sverige. Hur mycket tjänar man på donken här? 110 kr timmen? 4 veckors betald ledighet och "fri" vård"

En snabb googling visar att donken, walmart osv osv ger 10 000:- före skatt i usa

Då inser man snabbt hur överbetalda de är här. Inte konstigt de börjat med självbetjäning.

Exdiaq
2017-02-10, 23:33
En av sakerna jag älskar i Sverige. Hur mycket tjänar man på donken här? 110 kr timmen? 4 veckors betald ledighet och "fri" vård"

En snabb googling visar att donken, walmart osv osv ger 10 000:- före skatt i usa

Netto Sverige: 9980kr (skattetryck på 43,3%)
Netto USA: 7360kr (skattetryck på 26,4%)

USA har ca 20% lägre konsumentprisindex. M.a.o. knappt någon skillnad när det gäller köpkraft för den enskilda individen.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/
http://www.destinavo.com/billigaste-och-dyraste-landerna-att-leva-i-2015/

shut teh face
2017-02-11, 12:45
som du ser enligt min geniala plan så sparar företag 10.000kr/arbetare
genom att ersätta dom digitalt.

jag har som sagt ingen lösning, utan hittar på, mest rent svammel.
problemet är att om 50% av alla jobb försvinner om 20 år,
så måste det nog radikaliseras.
Det känns som du missuppfattat teknisk innovation.

Om en sådan utveckling sker så är det på företagens förtjänst och nota.

Om staten hade ett trollspö och trollade fram denna robot så fungerar ditt tankesätt. :)