handdator

Visa fullständig version : Fett i chips och glass


sumialic
2015-04-18, 11:16
Visste inte riktigt vad jag skulle lägga som rubrik, men har flyttat till Malta för några veckor sedan och försöker hitta vad som är okej att äta här, för generellt så verkar ingen bry sig som sin hälsa här.

Vad gäller snacks har jag iaf hittat en påse som verkar bra, men blev fundersam när jag läste på en annan där det i ingredienserna i princip bara stod potatis, salt, solrosolja och handgjorda. Det jag undrar är helt enkelt om dessa chips kan innehålla transfett? Kan solrosolja bli transfett?

Sen undrade jag om det finns något särskilt i glass som jag borde ha koll på och inte köpa?

Rent allmänt så undrar jag väl helt enkelt vad jag borde ha koll på i innehållsförteckningen på grejer som inte är helt bra för hälsan. Det enda jag kollar efter nu är om det står "hydrogenerated eller partly hydrogenerated". Sen E250, men vet redan vad som innehåller det och inte.

Något mer jag borde kolla efter?

R Scarpa27
2015-04-18, 19:08
ang chipsen, så ska du väl unvika ordet (((härdat vegetabiliskt fett))) och på malteisiska heter det (((xaħam veġetali idroġenizzat)))