handdator

Visa fullständig version : Gör ni någon form av cardio/förbränner extra under diet?


Bullova
2015-04-17, 17:24
"Cardio", powerwalks, intervaller, you name it, med syfte att förbränna mer kalorier och i anslutning till en period då du är på en diet med kaloriunderskott med ändamål att förlora fettmassa.

Sheogorath
2015-04-17, 17:36
Nope. Jag tränar ett pass spinning i veckan för hälsans skull och kanske för att det ger vaderna lite extra pisk, och det fortsätter jag med under deff.

Köttis
2015-04-17, 22:23
Går oftare promenader under diet men är till stor del på grund av att vädret oftast passar bättre för det då.

Bullova
2015-04-18, 07:53
Något mer jag undrar över och som jag kanske skulle ha nämnt, är när ni gör era powerwalks (skriver powerwalks för det är lågintensiv cardio jag menar) och om ni gör den på fastande mage?

Många gånger får man svaret att det inte spelar någon roll eftersom att det vid dagens slut endast är antalet kalorier ut och in som räknas. Samtidigt så går alla sina powerwalks på fastande mage i alla fall, typ som att man ger ett råd man inte lever efter.

Typ idag har jag ångest över om jag ska gå och träna på fastande mage, för att sen avsluta med 30 min power walk. Samtidigt är jag hungrig och tänker att det kanske är bättre att äta frukost först, för jag är hungrig. Men det strider ju enligt huvudregeln om kalori in och kalori ut, för sen tar det i alla fall 24 timmar innan det jag äter nu ger mig energi.

Bullova
2015-04-18, 08:16
Jag kommer ta mina promenader på fastande mage när jag vaknar, efter att ha läst alla flummiga svar som finns på internet från självutnämnda experter verkar det vara det bästa alternativet.

+ Skön start på dagen, frukost efter
+ Separat från styrkepasset
+ Det bränner mer
+ Fokus på en sak

- Man kanske känner sig trött
- Det tar mer tid (ombyten, dusch m.m.) än att lägga det före/efter styrkepasset

Alternativet är att göra det i anslutning till träningspasset.

+ Tidseffektivt, slipper flera ombyten och fler duschar
+ Bör bränna lika mycket, men ingen verkar leva efter det

- Tar energi från styrkepasset om före/jobbigt att genomföra om efter
- Passet blir för långt
- Tråkigare tid på dagen att promenera (eftermiddag/kväll)

= Fördelarna med morgonpromenader på fastande mage överväger fördelarna med promenader i anslutning till styrkepasset.

Cykelcykel
2015-04-18, 08:44
Asså snacka om att du övertänker, det är en promenad du ska inte springa marathon

Kischen
2015-04-18, 08:47
Ångest, ett misshandlat ord.

XXXL
2015-04-18, 09:12
Jag gör det för att jag mår bättre av det och känner mig allmänt fräschare i kroppen, speciellt under deff. Annars är man sjukt sluggig som en zombie.

Shqypnia
2015-04-18, 10:00
Jag tycker man kan använda cardio som en extra växel när det har låst sig efter ett tag på diet.

Beemel
2015-04-25, 19:55
Jag tycker man ska köra kardio oavsett vikt upp eller nedgång.
Det är bra för hälsan! Och jäkligt skönt när man väl kommer in i det och blir van.

missL
2015-04-26, 16:57
Visst bra för hälsan blabla men känner att det räcker med passen man redan kör och morgonpromenad nej för i helvete jag prioriterar sömn! Hehe ;) brukar gå promenad på rasterna på jobbet om det är fint väder :) men skulle va nice med bra kondis också ;)