handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk och pump


Sorken95
2015-04-17, 15:18
Har en fråga har kört nu i 2-3 veckors tid på ett nytt program jagar styrka kör 4-6 reps med högre vikter än vad jag gjorde innan men har märkt att jag knappt får pump och får ingen träningsvärk fast jag sliter som ett djur med vikterna.

Varför blir det så?

vale_tudo
2015-04-17, 18:09
Du tränar inte tillräckligt hårt ;). Nä då. Hur länge är vilan? Tänk på att ju högre vikt och färre reps så brukar man oftast vila längre än vanliga fall ca 1 min - 1:30 min när man kör 8-12 reps. Självklart kan det bero mer än just vilan. Men du skriver inte tydligt hur du tränar eller hur länge du vilar. Jag brukar inte få pump när jag tränar runt 4-6 reps pga att jag vilar längre. Jag är inte ute efter pump när jag tränar 4-6 reps.

Sorken95
2015-04-17, 18:28
Du tränar inte tillräckligt hårt ;). Nä då. Hur länge är vilan? Tänk på att ju högre vikt och färre reps så brukar man oftast vila längre än vanliga fall ca 1 min - 1:30 min när man kör 8-12 reps. Självklart kan det bero mer än just vilan. Men du skriver inte tydligt hur du tränar eller hur länge du vilar. Jag brukar inte få pump när jag tränar runt 4-6 reps pga att jag vilar längre. Jag är inte ute efter pump när jag tränar 4-6 reps.

Vilar cirka 1-1,30 min mellan seten för att orka lyfta och pristera så bra som möjligt.

Tänker mer att det känns konstigt i med att jag är van att få pump och träningsvärk:)

BoBBoLoVe
2015-04-17, 18:49
Har en fråga har kört nu i 2-3 veckors tid på ett nytt program jagar styrka kör 4-6 reps med högre vikter än vad jag gjorde innan men har märkt att jag knappt får pump och får ingen träningsvärk fast jag sliter som ett djur med vikterna.

Varför blir det så?

Tror det är väldigt få människor som får pump vid lågreps, jag får det aldrig. Dock så blir jag väldigt trött i musklerna.

Vad menar du när dusäger att du vilar 1-1.5 min för att kunna prestera så bra som möjligt? Om du menar att prestera som i att lyfta tungt så är nog 1.5 alldeles för kort. Pröva att vila ca 5-8 min mellan seten så ska dubse att du kan öka vikterna ganska markant.

Träningsvärk får iaf jag nästan bara när jag påbörjar en ny övning eller gör något som musklerna inte är vana vid. Själva träningsvärken ger så vitt jag vet inget speciellt.

Sarco
2015-04-17, 19:11
Så länge du ökar i vikter eller antal reps med samma vila så är allt som det ska. Ett beprövat koncept är ju att köra en komplementövning efter primärövningen och då med högre reps, tex 3x10-12. Då får du mer pump och "den vanliga" känslan. Men till priset av lite mer återhämtningstid.