handdator

Visa fullständig version : Kryddor för diet


Toberi
2015-04-16, 20:30
Jag undrar om ni har tips på kryddblandningar som man kan ha till ris, kyckling, potatis, fisk etc.. Jag är förtjust i kryddorna persillade och vitlök&köttet men dem innehåller båda mycket salt. För att ta bort så mycket salt som möjligt men ändå krydda maten vad gör ni då?

vale_tudo
2015-04-16, 21:53
Grillkrydda, chili och vitlökspulver för kyckling funkar fint.

Indiska kryddor för kyckling eller lamm.

Du kan ha safran i riset också. Finns 1000 och 1 sätt med kryddblandingar. Bara att googla eller gå till närmaste matbutik och spana in.

dodie
2015-04-17, 07:12
En knorr buljongtärning med grönsakssmak är så jävla gott att ha i riset, kostar dock 20kcal, men lätt värt det. Needar ingen sås då :)

Pretorian
2015-04-17, 08:16
Jag har aldrig brytt mig om mängden salt. Salt gör att det smakar mer och smakar gott. Är det dåligt med salt?

King Grub
2015-04-17, 08:29
För mycket salt är definitivt dåligt. Överkonsumtion av salt orsakar mer än 1.5 miljoner dödsfall per år. En tränande person eller någon med fysiskt arbete, som svettas mycket, kan och bör dock äta mer än normalpersonen.

TomasB
2015-04-17, 08:53
För mycket salt är definitivt dåligt. Överkonsumtion av salt orsakar mer än 1.5 miljoner dödsfall per år. En tränande person eller någon med fysiskt arbete, som svettas mycket, kan och bör dock äta mer än normalpersonen.

Grub: Är det konsensus på att överkonsumption av salt är farligt nu? Jag har levt under idén att för mycket salt egentligen bara är dåligt om du:

1. har genetiska anlag för hjärt /kärlsjukdomar
2. lider av övervikt

Men som med allt annat - jag har haft fel förut :-)

King Grub
2015-04-17, 09:12
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1304127

Shqypnia
2015-04-17, 09:30
Massakrera din mat med grillkrydda.

Mello
2015-04-17, 11:21
Jag skulle undvika grillkrydda. Bara att titta på ingredienser för att jag ska springa och gömma mig under täcket(E-ämnen). Däremot använder jag cayennepeppar, paprika krydda och en five pepper. Alla är 100% krydda och inga konstigheter.

King Grub
2015-04-17, 11:31
SÅ många E-ämnen är det väl inte? Jag tittade på en Santa Marias och kunde bara se E551. Det är iofs cytotoxiskt Salt (51%), lök, paprika, jästextrakt, svartpeppar, tomat, ingefära, chilipeppar, spiskummin, vitlök, SELLERIFRÖ, klumpförebyggande medel (E551), cayennepeppar, oregano, SELLERIEXTRAKT.

Action Fighter
2015-04-17, 14:18
SÅ många E-ämnen är det väl inte? Jag tittade på en Santa Marias och kunde bara se E551. Det är iofs cytotoxiskt Salt (51%), lök, paprika, jästextrakt, svartpeppar, tomat, ingefära, chilipeppar, spiskummin, vitlök, SELLERIFRÖ, klumpförebyggande medel (E551), cayennepeppar, oregano, SELLERIEXTRAKT.


Tyckte inte heller att den verkade så farligt. Kryddar med den just nu iaf och har gjort hela dieten, funkat fint så långt iaf.

Morrris
2015-04-17, 15:25
Citron på maten istället för salt funkar faktiskt ganska bra.

Pretorian
2015-04-17, 17:19
Klart du kan ha salt på maten men du behöver inte överdriva. Krydda på.

sotala
2015-04-17, 18:17
Aromat! ^^

delta_mats
2015-04-17, 18:24
Brukar ha en grönsaksbuljongtärning i riset, blir godare än salt. Provade just en hönsbuljong istället och det blev ännu godare!

Till fisk öser jag på med citronpeppar.

Toberi
2015-04-17, 22:12
Grillkrydda, chili och vitlökspulver för kyckling funkar fint.

Indiska kryddor för kyckling eller lamm.

Du kan ha safran i riset också. Finns 1000 och 1 sätt med kryddblandingar. Bara att googla eller gå till närmaste matbutik och spana in.
Anledningen till att jag frågade här är att jag vet att jag får bra svar och sen varken orkar jag eller har tiden för att springa runt i affären planlöst och kolla på kryddor.

En knorr buljongtärning med grönsakssmak är så jävla gott att ha i riset, kostar dock 20kcal, men lätt värt det. Needar ingen sås då :)
Blir att prova! Hur doserar du? En tärning till en dl ris torrvikt?

Brukar ha en grönsaksbuljongtärning i riset, blir godare än salt. Provade just en hönsbuljong istället och det blev ännu godare!

Till fisk öser jag på med citronpeppar.
Ja citron till fisk är ju super!

Vad tror ni om tacokrydda till kött? Någon som provat?

Köttis
2015-04-17, 22:22
Persillade är väl bara persilja och salt? Köp persilja istället då om du inte vill ha saltet. "vitlök&köttet" vet jag inte vad det är men kan du iaf köpa vitlök utan salt. Både torkad och färsk i båda fallen. Annars använder man ju knappast kryddor i några stora mängder som skulle göra dem bättre eller sämre under diet. De flesta kryddblandningar är typ 50% salt så undvik dem bara.

SEJB
2015-04-18, 09:50
Hitta någon mindre utländsk matbutik och köp olika kryddor därifrån. Stark mat behövs inte överdrivet med salt till och det hjälper en äta långsammare under diet.

hoffmetal
2015-04-18, 11:50
Ni som gillar thaimat kan ju köra med fisksås. Smarrigt på ris.

Xead
2015-04-18, 12:28
Ni som gillar thaimat kan ju köra med fisksås. Smarrigt på ris.

+1. Fisksås är klart underskattat!

yia
2015-04-18, 20:23
För mycket salt är definitivt dåligt. Överkonsumtion av salt orsakar mer än 1.5 miljoner dödsfall per år. En tränande person eller någon med fysiskt arbete, som svettas mycket, kan och bör dock äta mer än normalpersonen.

Hokuspokus-studier. Vetenskapligheten i mycket av det där är så bedrövligt undermålig att det är direkt anmärkningsvärt. Man tar en stor pott statistisk data av människor som drabbats av sjukdom och så försöker man sortera bort allting ner till saltets roll i det - det blir ju inte seriöst till slut.

Att det är temporärt något blodtryckshöjande är knappast okänt, men knappast relevant för vanliga friska individer.

R Scarpa27
2015-04-18, 21:02
En knorr buljongtärning med grönsakssmak är så jävla gott att ha i riset, kostar dock 20kcal, men lätt värt det. Needar ingen sås då :)


att jämföra en buljongtärning med sås och tycka det är lika gott....(jiises har du ett deffat ärr ? :D ]

hopp i säng och inget kuddkrig. http://nordish-vikings.de/wcf/images/smilies/smiley1465.gif

King Grub
2015-04-18, 21:14
Hokuspokus-studier. Vetenskapligheten i mycket av det där är så bedrövligt undermålig att det är direkt anmärkningsvärt. Man tar en stor pott statistisk data av människor som drabbats av sjukdom och så försöker man sortera bort allting ner till saltets roll i det - det blir ju inte seriöst till slut.

Att det är temporärt något blodtryckshöjande är knappast okänt, men knappast relevant för vanliga friska individer.

yia > New England Journal of Medicine.

yia
2015-04-20, 13:05
yia > New England Journal of Medicine.

Bra svar, du vet lika väl som jag att det finns mycket forskning som är ren skit. Om man ska utesluta alla tänkbara variabler utom salt för eventuell påverkan vad får man då för resultat? Hur vet man att det inte är samma personer till soffpotatisar som råkar äta mycket salt som samtidigt är stillasittande till exempel? Jo, man slänger in en subjektiv kontrollfråga som man sorterar på - hur mycket motionerar du per vecka. Någonting som förstås blir godtyckligt när det är just subjektivt och folk har en tendens att över och underskatta motion (och vardagsmotion) grovt.

Jaha, och sedan då? Är saltätare också den typen av person som råkar äta mycket skräpmat? Jo, det är ju tänkbart, så hur sorterar vi för det? Ja det blir samma subjektiva fråga igen. Och sådär håller det på, man staplar vi osäkerheterna på varandra tills vi får ett resultat som ska kallas vetenskap.

Det är någonstans en sak om man kan testa saker empiriskt direkt i laboratorium och återskapa resultaten, men med effekter på lång sikt låter det sig inte göras och då blir det sånt här, där någon ska sitta och leka med stora datamängder och försöka få ut något av det. Det är inte seriöst helt enkelt allt som oftast: men ändå får vi köttlarm och saltlarm och nu är det väl socker som är det senaste. Det räcker ju att se till historien vad man förespråkat för tokigheter för att inse vad tvivelaktiga forskningsresultat har ställt till med.

Mello
2015-04-20, 15:57
SÅ många E-ämnen är det väl inte? Jag tittade på en Santa Marias och kunde bara se E551. Det är iofs cytotoxiskt Salt (51%), lök, paprika, jästextrakt, svartpeppar, tomat, ingefära, chilipeppar, spiskummin, vitlök, SELLERIFRÖ, klumpförebyggande medel (E551), cayennepeppar, oregano, SELLERIEXTRAKT.

Det är iallafall en för mycket! :P

dodie
2015-04-21, 13:56
Blir att prova! Hur doserar du? En tärning till en dl ris torrvikt?



Sent svar, men brukar köra ungefär 1tärning per 100g torrt ris, men det är inte så noga.

att jämföra en buljongtärning med sås och tycka det är lika gott....(jiises har du ett deffat ärr ? :D ]

hopp i säng och inget kuddkrig. http://nordish-vikings.de/wcf/images/smilies/smiley1465.gif

Haha, testa själv så får du se, så skadat är det inte :P. Men jag brukar koka riset extra länge också så det blir saftigt och gott :).

Fast det är klart, currysås är dock godare.

TomasB
2015-04-21, 14:04
Intressant om spiskummin och viktnedgång:

http://tranastyrka.se/spiskummin-ar-lika-ineffektivt-som-orlistat/

Akagi
2015-04-21, 15:12
Poultry magic och seafood magic, färdiga kryddblandningar finns på citygross :)

Kischen
2015-04-22, 09:17
Det är iallafall en för mycket! :P

Du vet att "E-nummer" inte behöver vara något dåligt övh?
Ta reda på vad det är istället för att springa och gömma dig och du kommer se att det nästan alltid är något helt ofarligt som tex rödbetsfärg, askorbinsyra osv.

King Grub
2015-04-22, 09:22
I det här fallet rör det sig dock om E551, och det är inte harmlöst.

E551 induces a dose-dependent cytotoxicity and changes in ROS levels and alters the gene expression and cell cycle. Treatment with a high concentration of E551 caused significant cytotoxic effects on WI-38 cells. These findings have implications for the use of these nanoparticles in the food industry.

http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10565-014-9271-8

AeternusRex
2015-04-22, 09:35
Intressant om spiskummin och viktnedgång:

http://tranastyrka.se/spiskummin-ar-lika-ineffektivt-som-orlistat/

The current study was performed to determine the effects of cumin <--- ingen mer än jag som reagerade på den inledande meningen?

Mello
2015-04-22, 10:43
Du vet att "E-nummer" inte behöver vara något dåligt övh?
Ta reda på vad det är istället för att springa och gömma dig och du kommer se att det nästan alltid är något helt ofarligt som tex rödbetsfärg, askorbinsyra osv.

Självklart är det ofarligt. Annars skulle de inte få ha det i blandningen. Gjorde jag någon sorts förolämpning mot dig?

MatteÖhult
2015-04-22, 10:48
Självklart är det ofarligt. Annars skulle de inte få ha det i blandningen. Gjorde jag någon sorts förolämpning mot dig?

Tror mer på att det är så mkt folk som läser aftonblaskan och tror på allt som sägs där, tex alla e ämnen är farliga, aspartam ger cancer, lchf är bästa metoden om du vill gå ned i vikt,

yia
2015-04-25, 19:41
Tror mer på att det är så mkt folk som läser aftonblaskan och tror på allt som sägs där, tex alla e ämnen är farliga, aspartam ger cancer, lchf är bästa metoden om du vill gå ned i vikt,

Problemet är att en del forskning om sånt här håller samma nivå som Aftonbladet. I allra värsta fall uppmuntras det till medialt gångbara resultat - åtminstone indirekt i fördelningen av forskningspengar.

Det vore nog bra om folk slutade tänka på forskning som ett homogent begrepp, och ta saker för sanning bara för att de publiceras i en tidskrift. Vilket värde forskningen har beror helt på hur studien är gjord och med vilka metoder. Inom vissa områden är osäkerheterna stora, mätmetoderna otillräckliga och där har resultaten en tendens att bli politiserade eller kommersialiserade - numera vanligtvis det senare. Alltså: om du kan få fram ungefär det resultat som du och omgivningen vill ha, så blir du belönad med uppmärksamhet, nya forskningspengar, nya uppdrag o.s.v.

TomasB
2015-04-26, 17:35
I det här fallet rör det sig dock om E551, och det är inte harmlöst.



http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10565-014-9271-8

Finns tillräckligt med underlag för att likt E250 utesluta kieseldioxid från sin kost? (Vet inte ens vad av det jag äter som skulle innehålla det men ändå.)

vicarious
2015-04-26, 18:18
Finns tillräckligt med underlag för att likt E250 utesluta kieseldioxid från sin kost? (Vet inte ens vad av det jag äter som skulle innehålla det men ändå.)

Det finns i vanligt salt, iaf vissa märken. Även E535 & E536 kan förekomma. Kan tänka mig att det används i kryddblandningar t ex tacokryddor, grillkrydda m.m. Klumpförebyggande medel helt enkelt.

R Scarpa27
2015-04-26, 19:04
därför blandar man sina kryddblandningar själv, enkelt och gott och billigare i längden.
en vanlig svensson tror ju att tacokrydda är en kryddsort och inte en blandning av olika kryddsorter...
tro mig jag har stött på folk som trott detta.

mela
2015-04-27, 05:50
Nu äter jag visserligen inte ris (förutom i sushi) så jag vet inte hur du ska göra får att få ner något så räligt :D

Men vitlök (färsk), sambal, ingefära, basilika, oregano, dill. Det finns mycket färskt/fryst som är namnam till både kyckling och fisk.

TomasB
2015-04-27, 09:52
Det finns i vanligt salt, iaf vissa märken. Även E535 & E536 kan förekomma. Kan tänka mig att det används i kryddblandningar t ex tacokryddor, grillkrydda m.m. Klumpförebyggande medel helt enkelt.

Vafalls? Detta måste jag kolla in.
Jag gör min egen tacokrydda på cayennepeppar, spiskummin och vitlök (salt och peppar). Så den är safe. Men ska absolut se över mina salt-köp. Tack!