handdator

Visa fullständig version : Chin up stång hemma: vart & hur?


NautilusMetoden
2015-04-16, 18:54
Hej, jag har haft en chin up stång mellan en dörröppning ett tag nu men den sitter så dåligt. Det verkar inte finnas sådana som går att skruva fast?


Jag funderar just nu på om de där som man skruvar fast på väggen håller, vet ni något om det?

Te x http://s3.pji.nu/product/standard/800/851029.jpg

Kommer dessa hålla, eller kommer den/väggen rivas ner efter en dag...?


Vet att det är populärt med sådana där som man typ "hänger" på dörrkarmen men det fungerar inte i mitt fall...

Jamerson
2015-04-16, 19:04
Om du har en betongvägg och använder expanderplugg, ja.

Är det en rejäl trävägg och du skruvar upp den med rejäla träskruv, ja.

Gips vägg, förmodligen inte.

Vad väger du?

NautilusMetoden
2015-04-16, 19:10
Om du har en betongvägg och använder expanderplugg, ja.

Är det en rejäl trävägg och du skruvar upp den med rejäla träskruv, ja.

Gips vägg, förmodligen inte.

Vad väger du?

83~ kg

Angående väggtyp... Hmm vet inte riktigt... Bor i en lägenhet så det är nog betong? Trävägg är det inte och gips vet jag inte...

pepplez
2015-04-16, 19:26
Knacka på väggen och föreställ dig hur det skulle vara att slå näven allt vad du har i den. Om det känns som att du garanterat kommer bryta handen är det betong, känns det som att det finns en chans att du spräcker väggen är det förmodligen gips.

Starke75an
2015-04-16, 20:17
Är det trävägg, kan man lägga en planka på väggen som man fästet i reglarna. Är det ett nyare hus, kan det finnas ett liggande skikt under gipsen. Den håller nog inte att fästa i. Är det passivhus, kolla med nån som vet om hur det är uppbyggt. Gäller ytter vägg. Innervägg kan bestå av trä eller stålreglar.

Noterade nu att du inte hade trävägg. Fast nyare lägenhete byggs även i trä.

Old Nick
2015-04-17, 06:51
Är det betong känner du det. Det är ju hårt som sten. Föreställ dig att det står någon på andra sidan väggen och du vill knacka högt åt den personen. Skulle det gå, eller skulle det göra så ont att du hellre lät bli? Det går inte att missta trä för betong.

Old Nick
2015-04-17, 06:59
Och en sådan där stång håller hur bra som helst om du fäster den med expanderbult i en betongvägg. Riktig expanderbult, inte vanlig plastplugg. Skall den dras i trävägg måste den skruvas i reglar. Det räcker inte med att dra fast den i en eventuell väggskiva. Det kan dock, som Starke75an skrev, också gå att fästa en planka i reglarna och sedan skruva chinsräcket i den, men då skall det vara en rejält tjock planka och ordentliga skruvar. Brytkrafterna i det övre fästena blir rätt stora.

svenbanan
2015-04-17, 18:30
Man kan även sätta en stång (ett järnrör) diagonalt över ett hörn i rummet. Gör urtag för stången i två stycken plankor/reglar som sedan skruvas fast på vardera sidan om hörnet. Fördelen är att det inte blir så mycket dragkrafter (eftersom stången inte behöver vara distanserad ut från väggen).

Old Nick
2015-04-17, 21:54
Man kan även sätta en stång (ett järnrör) diagonalt över ett hörn i rummet. Gör urtag för stången i två stycken plankor/reglar som sedan skruvas fast på vardera sidan om hörnet. Fördelen är att det inte blir så mycket dragkrafter (eftersom stången inte behöver vara distanserad ut från väggen).

Mycket bra lösning. Två plankbitar och en billig skolstång från Rusta. Sen har du en finfin chinsstång att träna med.

Old Nick
2015-04-17, 22:00
Ju mer jag tänker på det desto bättre låter det. Man kommer längre från väggen, det blir betydligt mindre belastning och det blir betydligt billigare. En skolstång på Rusta kostar 249 kr och två plankbitar är väl ingen konst att fixa fram. Ett hyfsat rejält chinsräcke kostar ju flera tusenlappar. Det är definitivt vad jag hade valt om jag hade varit du.

svenbanan
2015-04-17, 22:06
Mycket bra lösning. Två plankbitar och en billig skolstång från Rusta. Sen har du en finfin chinsstång att träna med.

Man kan komma undan ännu billigare om man köper ett vanligt galvat järnrör. Då kan man dessutom snesåga röret längst ut på ändarna så det inte blir så mycket "glapp" där röret möter plankan/väggen. Detta förhindrar även att röret/stången roterar så man tränar. Så länge godstjockleken inte är larvigt tunn så klarar sådana rör mer än man tror. Dessutom så blir det nästan inga böjkrafter alls på röret ifall man håller händerna längre ut mot fästet.

Old Nick
2015-04-18, 11:53
Ja det går säkert att få gratis om man har tur. Många som har rörstumpar liggande lite här och var i garaget. Men en skolstång har en bra längd och är dessutom lättrad. Och kan man fästa den så att den lätt går att plocka ner kan man köpa några viktskivor och curla med den också.

NautilusMetoden
2015-04-18, 12:01
Knacka på väggen och föreställ dig hur det skulle vara att slå näven allt vad du har i den. Om det känns som att du garanterat kommer bryta handen är det betong, känns det som att det finns en chans att du spräcker väggen är det förmodligen gips.

Ja då är det nog betongvägg.

Man kan även sätta en stång (ett järnrör) diagonalt över ett hörn i rummet. Gör urtag för stången i två stycken plankor/reglar som sedan skruvas fast på vardera sidan om hörnet. Fördelen är att det inte blir så mycket dragkrafter (eftersom stången inte behöver vara distanserad ut från väggen).

Har tyvärr inte något bra utrymme för ett hörn dock :/



Hur är det med de där chin up stänger som man sätter upp mellan en dörröppning då? Kan man verkligen inte sätta fast dem på något bra sätt så att det hålls?

Old Nick
2015-04-18, 14:06
Hur är det med de där chin up stänger som man sätter upp mellan en dörröppning då? Kan man verkligen inte sätta fast dem på något bra sätt så att det hålls?

De är helt jävla värdelösa. Nu har jag inte provat alla modeller som finns, men de jag har testat har varit gjorda av så tunna rör och med så skranglig konstruktion att jag inte hade velat hänga i dem ens om de var fastskruvade.

Men modellen som du visade i första inlägget funkar ju. Den är inte billig, men om du fäster med expanderbult sitter den ju som berget. Det finns modeller som man sätter i taket också.

Att bygga en egen är dock den enklaste sak i världen. Jag gjorde en i tvåtumsvirke som håller för två personer samtidigt. Vill man inte snickra själv är det bara att köpa två konsoller på närmaste byggvaruhus, Clas Ohlson, eller var som helst och sedan lägga ett rör eller en stång över.

Om du bor i lägenhet och har betongväggar kan du ju sätta fast dem var som helst. Du är inte låst till reglarna bakom väggskivorna som oss villaägare. Då blir det ju ännu lättare. Du kan t.ex. köpa ett par av dessa:

http://www.clasohlson.com/se/Hyllkonsol-Habo/Pr311936000

Och skruva fast dem på varje sida om en dörröppning, precis ovanför dörren, och lägga röret ovanpå dem. Röret behöver inte vara mer än någon decimeter från väggen. Sen kan du chinna på i dörröppningen. Är du rädd att konsollerna är för veka kan du köpa fyra. Två på varje sida. Då har du din kroppsvikt fördelad två fyra fästen och brytkraften blir ändå inte så stor eftersom du inte är så långt från väggen. Och det finns säkert kraftigare saker att köpa på andra ställen.